categorie

Corticosteroiden

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Corticosteroiden

14-08-2019

Polymyalgia rheumatica

na chemo en bestraling ontwikkelde ik PMR kon amper bewegen na inname prednison 30 mg heerlijk ik kon na 5 min lopen afbouwen ging niet klachten kwamen terug vele andere medicijnen geprobeerd ben ik doorverwezen naar Maastricht. na 3 jaar en afbouwen prednison niet lukte naar de pijn arts heel veel verschillende pin stiller gehad niet hielp bleek ik een Gen afwijking[lees meer...] in mijn lever te hebben dat komt veel voor blijkt nu met mensen die immuunziekte hebben ( Polymorfisme Cytochroom P450) de pij medicatie werkt dus niet zo dan . ik was al begonnen met RoActemra mijn mijn leverwaarde was erg hoog dus leveronderzoek daar kwam de gen afwijking te voor zijn .even zwaar afgezien met prednison af te kicken in het verleden veel schema's gebruikt nu moest ik zo meteen stoppen we wisten dat de klachten kwamen maar zo het snelste er van af ( 9 wkn ) op advies van de pij arts moest even op de tanden bijten omdat pijnstillers niet zo werken bij mij. ook moest ik 8 kg afvallen nu zijn de leverwaarde acceptabel, nu alleen RoActemra en lyrica ( tegen zenuwpijn )
29-07-2019

Colitis ulcerosa

25 jarige vrouw. Laatste 60 cm van de dikke darm ontstoken. Start 40 mg voor 2 weken, daarna 30 mg 2 weken en daarna 20 mg voor 42 dagen. Daarna afbouwen met 5 mg per 2 weken. Ik zit momenteel in de 2e week van de 20 mg, dus ik ben nu bijna anderhalve maand met de kuur bezig. Achtergrond informatie: 2,5 jaar rondgelopen te hebben met colitus ulcerosa, zonder te weten wa[lees meer...]t het was (dokter stuurde me naar huis met een zalfje tegen aambeien), heb ik een half jaar geleden eindelijk de diagnose gekregen. Laatste 60 cm van mijn darm is ontstoken. Achteraf logisch, omdat het ook in de familie voorkomt. Begonnen met pentasa granulaat en klysma, hielp even maar na een paar maanden overgegaan naar Cortiment en Beclometason klysma's. Uiteindelijk was de laatste 30 cm "genezen" en besloot de arts dat ik een stootkuur prednison nodig had voor het gedeelte van 30 tot 60 cm. Daarbij heeft de arts azathioprine gestart als onderhoudsmedicijn. Ik ben een jonge meid van 25 en ik was heel bang voor prednison vanwege de uiterlijke bijwerkingen. Ik heb bij een dichtbijstaand familielid gezien hoe de cushing eruit zag en dit wilde ik écht niet. Heel de dokterskamer bij elkaar gehuild toen ik hoorde van de prednison, om het even zo te zeggen. Dit familielid zat echter een langere tijd aan de prednison, ongeveer een jaar. Ik heb toen veel gegoogeld over prednison en ook deze site gelezen. Ik vond het fijn om te lezen over ervaringen van anderen, daarom deel ik nu mijn ervaring met degene die het wil lezen. Globaal: moment van inname tussen 9 en 12 uur in de ochtend. Dan rond 17/18/19 uur de piek van de prednison die zich uit in energie zijn, melig zijn, en rond 21 een dipmoment wat zich uit in prikkelbaarheid, moeheid. Hierbij mijn ervaring: de start op 40 mg merkte ik zeker! Veel energie en ik werd er zelfs best "wappie" van. Eerste dagen veel in bed gelegen, even wennen aan het medicijn denk ik. Verder soort van melig, beetje wazig in mijn hoofd, rode wangen, sexueel actief. Ik heb een bijbaan genomen naast mijn studie, had het gevoel dat ik alles weer aankon. Op de "piek" dachten mensen wel eens dat ik dronken was omdat ik zo lacherig was. Mijn ontlasting werd ook steeds gezonder. De drop naar de 30 mg was pittig. Ik voelde het verschil zeker. Ik dacht dat ik ongesteld moest worden want ik had het gevoel te kunnen huilen maar ik had geen reden. Moe ook. Hoe krom het ook klinkt, iets in me wilde weer naar de 40 mg. Dat terwijl ik alles deed om zo snel mogelijk van de prednison af te zijn. Maar als je van een 4 opeens naar een 10 gaat, en dan teruggaat naar een 6, dan voelt dat als een groot verschil. Ik keek in de spiegel en zag dat mijn gezicht boller was en mijn buik. Bijbaan weer opgezegd, weer bloed bij ontlasting. Volgens de arts geen reden om terug naar de 40 te gaan, waar ik achteraf heel blij mee ben. Drop naar de 20 zelfde verhaal. Ik zit nu 11 dagen op 20 mg en voel me eindelijk weer een beetje mezelf. Afgelopen anderhalve week depressieve gevoelens, een gevoel van walging van mezelf, prikkelbaarheid, moeheid, huilen. Mijn vriend zegt dat ik directer ben. Maar de 20 mg is prettig omdat ik geen wazig gevoel in mijn hoofd heb. Ook heb ik het idee dat het opgeblazen effect afneemt. Als je nogsteeds mijn verhaal aan het lezen bent, dan bedankt daarvoor, en als je zelf ook aan de prednison moet dan wil ik je graag het volgende meegeven. De bijwerkingen, die woorden als "vollemaansgezicht" en "depressieve gevoelens" vond ik zelf heel heftig om te lezen (en geloof me ik heb me - misschien te veel - goed ingelezen) maar als je er eenmaal inzit dan is het te doen. Onthoud waar je het voor doet: beter worden en een langere periode klachtenvrij zijn. Prednison is geen pretje, maar als dit de manier is om klachtenvrij te zijn dan is het t waard. Ik voel me nu zoveel beter dan voordat ik met de kuur begon. Het werkt echt! Mijn tips: ik ben, zo ijdel als ik ben, flink gaan sporten toen ik hoorde dat ik aan de prednison ging. Dit kan ik iedereen aanraden! Ik ben met een hardloopschema begonnen. Let ook goed op je eten, vezelrijke maaltijden zorgen er echt voor dat ik me beter voel! Probeer niet teveel toe te geven aan een craving maar gun jezelf ook iets. Bijvoorbeeld een boterham met iets lekkers of een keer een ijsje (solero exotic bevat minder dan 100 calorieën en is echt lekker haha). Wat wel is: hoe meer vet je binnenkrijgt, hoe meer het naar het gezicht, buik en rug kan gaan dus ik probeer het zo min mogelijk te eten. Alcohol is een grote trigger voor mijn colitus ulcerosa. Bij 1 slok krijg ik al pijn in mijn buik en bloed bij de ontlasting. Ik drink vanaf mijn 15e alcohol en dit was erg verweven in mijn sociale bezigheden/imago. Ik ben nu aan het experimenteren met wietolie. Hier word ik prettig ontspannen van, maar lijkt niet het wondermiddel om mee te kunnen viben met anderen die wel alcohol drinken. Het gevoel van uitzichtloosheid ken ik. En dat mag er ook zijn. Colitis ulcerosa is, voor mij in ieder geval, ook een heel emotionele ziekte. Het gevoel van dingen opkroppen en "niet kunnen verteren". Laat alle gevoelens die voorbij komen er ook zijn. Ik hoop dat mijn lange verhaal je op welke manier dan ook je iets geholpen heeft. Voel je vrij om te reageren, ik kom graag in contact met lotgenoten. Dan kunnen we er misschien samen over praten.
19-07-2019

Polymyalgia rheumatica

Ik gebruik sinds 3 weken Prednisolon tabl. 15 mg wegens Spierreuma. Na een paar dagen waren de heftigste pijnen weg en na 1 week nauwelijks nog pijn. De meeste bijwerkingen zoals hoofdpijn en vermoeidheid zijn dragelijk. Waar ik echter heel veel last van heb zijn nachtelijke spierkrampen, deze beginnen meestal na een paar uur en duren met tussenpozen van een uurtje de [lees meer...]hele nacht. De kramp ontstaat vaak in de voeten en breid zich uit naar de zijkant van mijn kuiten. ik moet hier dan echt mijn bed voor uit en krijg dan amper mijn voeten weer plat op de grond. Ik slaap hierdoor natuurlijk steeds slechter en de laatste paar dagen schiet de kramp ook overdag in mijn handen. Het is wel zo dat ik al een paar jaar kramp gevoelig ben in mijn benen maar dat gebeurde hooguit één maal per nacht. Ik kan deze "bijwerking " eigenlijk niet terug vinden in het gebruik van prednison. Volgende week weer afspraak met reumatoloog en dan vraag ik dat natuurlijk wel maar misschien is er hier iemand die deze klachten herkent?
27-06-2019

Arthritis

Na 2 weken erge spierpijn was de diagnose spierreuma. Na 4 weken 20 mg prednison per dag was ik klachtenvrij. Tijdens de volgende 4 weken een dosis van 15 mg/dag, daarbij hoofdpijn en zwaar hoofd, werd steeds erger, ook pijn bij kauwen. Nieuwe diagnose: artritis temporalis, een ontsteking van de halsslagader. Dosis verhoogd naar 60 mg/dag, 4 weken, dat hielp enorm, geen kl[lees meer...]achten. Gedurende enkele maanden is de dosis verlaagd via 40, 30, 25, 20 mg/dag tot de huidige 15 mg/dag. Gedurende deze maanden werden de bijwerkingen van de predison steeds erger. Extreme vermoeidheid, trillende benen, duizelend hoofd, hijgend na iedere inspanning: na het aantrekken van een broek even uitrusten. Halverwege de trap even zitten. Er ontstaan spontaan wondjes, vooral op de benen, genezing duurt heel lang. Meerdere schimmelinfecties, overal blauwe plekken. Ondanks de gestage afbouw van de prednison dosis wordt het steeds erger. Ik hoop van de prednison af te zijn voordat ik overlijd.
21-06-2019

Spierreuma

Na een periode van helse pijn waarbij ik de hele dag op de bank lag omdat ik me een wrak voelde, nu met de prednison weer bijna de oude. Bijwerkingen vallen reuze mee. Ik gebruik 3 x daags 5 mg. Vermoeidheid en beetje dikker geworden wat niet opweegt tegen een tevreden resultaat. En om half 6 s'morgens klaar wakker. Maar dat vind ik niet erg want ik val s'avonds meteen in[lees meer...] slaap. Heb nauwelijks nog pijn
03-06-2019

Hooikoorts

Heel veel verschillende medicatie gebruikt. Eénmaal deze gehad en meteen geholpen. Geen doorlopende medicatie meer voor mij. 1 x per jaar één spuit en ben hooikoorts vrij.
20-05-2019

Depo-Medrol met Lidocaine (methylprednisolon/lidocaine)
Anesthesie (lokaal)

Injectie gekregen voor meralgia paraesthetica, een aandoening van een huidzenuw in dijbeen. Geen complicaties bij inspuiten; hielp ook tegen beschreven huidzenuwpijn. Gevolg was echter wel een totale hormonale ontregeling m.b.t. bijnieren en schildklier. Klachten o.a. : aanval boezemfibrilleren, perioden met te hoge hartslag, gejaagdheid, regelmatig perioden met (vee[lees meer...]l) te lage bloeddruk, duizeligheid, maagpijn , hypoglykemie, veel behoefte aan eten etc. Voor mij geen tweede keer meer....
11-05-2019

Artrose

Ik heb poly-artrose, bijna alle gewrichten zijn aangetast van kaken tot tenen en alles er tussen. Voor mij is de driemaandelijkse 120ml injecties het enige wat werkt, buiten de oxycodone die ik dagelijks gebruik. Zonder dit zou ik geen zin meer in t leven hebben. 1e week altijd grieperig gevoel, na 1/2 dagen al effect. Grotere aangetaste gebieden zoals onderrug duurt soms [lees meer...]2 weken totdat de pijn weg is en het effect houdt ongeveer 8 weken aan, daarna 4 weken tobben met op het laatst t niet meer zien zitten van de pijn en ellende. Ik noem t altijd een Pret-prik omdat ik er zo blij mee ben😊. Het vocht en de emoties de 1e 2 weken neem ik er met plezier bij.
26-04-2019

Dermatomyositis

Dermatomyositis een rot ziekte, het begon met me huid, dan krijg je hormoonzalfjes, in Drachten konden ze niet bijzonders vinden, gelukkig kreeg ik een nieuwe Dermatologe die was net afgestudeerd aan het umcg die dacht aan lupus. Ik ben naar Groningen gestuurd, daar door 20 artsen bekeken, biopten genomen,huid, spier uit het been, toen werd de diagnose gesteld dermatomyo[lees meer...]sitis Ik slik dagelijks prednison, heb ook plaquenil geslikt maar daar ben ik mee gestopt ivm zwellingen in mijn been en voet. Prednison slik ik nu 9 jaar, voor onderhoud 15 Mg per dag, met een uitbraak 30 Mg per dag, en als het echt mis is dan heb ik pieken van 60 a 80 Mg per dag, Boven de 15 worden de bijwerkingen erger, boven de 30 Mg vreselijk sterker om over het humeur dan maar te zwijgen
26-04-2019

Allergie

Bij dreigende allergische reactie ( wespensteek bijvoorbeeld) als noodgeval medicatie, krijg laatste tijd rood heet gezicht vrij kort na inname. Deze reactie treedt eigenlijk pas op sinds mijn Chemotherapie. (toen hoge doseringen Cortison). Gaat na een halve tot hele dag weer weg.
25-04-2019

Spierreuma

Voorjaar 2018 spierreuma bij mij geconstateerd. Kon niks in het begin. S ochtends je kleren niet aankrijgen etc. Begonnen met 20 Mg, afgebouwd in 7 maanden naar 5 Mg. Van Jan 2019 tot April 5 Mg. Nagenoeg klachtenvrij. Vanaf half april 2,5 Mg, nu komen de klachten terug. Ik probeer dit nog een paar weken vol te houden, anders misschien toch terug naar 5. Bijwerkingen heb [lees meer...]ik geen enkele. Tot voor kort ook gesport, hardlopen, fietsen en ook wel zwaar werk gedaan( bomen zagen en versjouwen) met die 5 Mg dus.
16-04-2019

Morton neuroom

Ik heb een beknelde zenuw in mijn voet die flink ging klieren, met crps achtige toestanden erbij. Na het vinden van de zenuw kreeg ik de injectie, ik kon toen al drie kwart jaar niet meer normaal lopen. Anderhalve week later kon ik van de één op de andere dag m'n voet weer afrollen en twee maanden later is mijn voet centimeters slanker en veel minder pijnlijk. Jammer genoe[lees meer...]g kan ik niet meer injecties krijgen of een andere behandeling.. Ik zag een soort vlek de eerste paar dagen op de plek waar het was ingespoten en het prikken deed veel pijn, maar verder niks gemerkt qua bijwerkingen
13-04-2019

Gewrichtspijn

ernstige rugpijn met uitstralingen. reden,vinden ze niet
27-03-2019

Chronische nierziekte

geen effect, in het kader van vermindering achteruitgang nierfunctie (ziekte FSGS)
27-03-2019

Dexamethason Capsules (dexamethason)
Chronische nierziekte

Ter voorkoming van verdere achteruitgang nieren (nierziekte FSGS) zonder effect
11-03-2019

Dexamethason Injecties/ Tabletten (dexamethason)
Hernia

Heel erg ziek ervan, nu 3 dagen bedrust
10-03-2019

Celestone (betamethason)
Keelontsteking

Na weken sukkelen met een keelontsteking die zich gezet heeft op mijn stembanden, waardoor mijn stem bijna totaal verdwenen was celestone voorgeschreven van de KNO. Jammer genoeg is dit niet doeltreffend geweest, tijdelijk een lichte verlichting, maar na amper 2 u weer zelfde. De verlichting kwam gewoon door andere medicatie zoals ibuprofen. Qua bijwerkingen viel het goed [lees meer...]mee, alleen zeerharde stoelgang, doch bij voldoende drinken.
06-03-2019

Reuma

Ik heb dit middel 1 week kunnen gebruiken voor een ontsteking aan mijn linkerknie. Door Reumatoïde Artritis. De reumatoloog heeft een injectie in mijn gewricht gegeven. Maar het zou volgens hem lang moeten werken. Nou ik kan je vertellen, het is precies een week later compleet uitgewerkt. En ik voelde bij het opstaan vanmorgen gelijk al die walgelijke pijnen in mijn gewric[lees meer...]hten. De laatste keer had ik een injectie in mijn linkerpink gehad. Was met 3 weken uitgewerkt. Zou eigenlijk ook 3 maanden moeten werken maar helaas. Ik denk dat mijn lichaam het op de een of andere manier niet pakt. De ontsteking aan mijn knie is wel weg getrokken, maar zit nu weer met opvlammingen.
05-03-2019

Kenacort-A (triamcinolonacetonide)

Deze medicatie wordt vaak gebruikt bij o.a. schouderklachten (bursitis, inklemming). Bij mij hielp het niet, maar ik relateer wel vaginaal bloedverlies (in de postmenopauzale fase) ermee. Dit is een bijwerking die ik zelf bij elkaar heb gegoogled, de relatie is niet door een arts gelegd. (Ik heb een medische opleiding). Wat ik zoals over deze medicatie heb gelezen is terug[lees meer...]houdendheid in het gebruik zeker geen slecht inzicht.
25-02-2019

Hooikoorts

Al heel wat jaren krijg ik 1 injectie (1 ml) als de eerste flinke hooikoorts aanvallen zich aandienen. Meestal eind februari/begin maart. Heel af en toe heb ik een tweede injectie nodig na 6 weken maar meestal is 1 injectie voldoende. Het helpt geweldig en heeft een enorme positieve invloed op mijn kwaliteit van leven. Zware allergie verpest echt je dagelijkse doen en la[lees meer...]ten. Ik hoor van anderen, aan wie ik het ook aanbeveel, dat niet elke huisarts het wil geven tegen de hooikoorts. Mijn huisarts is gelukkig niet zo en heeft me hiermee echt enorm geholpen.
30-12-2018

Reuma

Ik liep al weken lang met een onverklaarbare reumatische aandoening rond. Vooral na rust in stoel of bed grote problemen in rug en bovenbeen spieren. Traplopen en in/uit stappen in auto was vreselijk. Gelukkig na 2 weken specialist gezien. Heeft veel bloedmonsters en foto`s laten maken. Uitslag heb ik nog niet...Wacht op een volgende afspraak. Maar hij heeft wel direct e[lees meer...]en injectie laten geven van DEPO-MEDROL. Dat was rond 10 uur in de morgen. Rond 2 uur in de volgende nacht was de pijn al een stuk minder. Twee uur later weer wat minder. De sijfheid in rug en benen was iets minder. Om 8 uur werd ik zwetend wakker en.... ik kon mijn benen en rug zonder problemen bewegen!!! Een wonder?? Nu 30-12-2018 komt er weer wat stijfheid terug maar is (nog) niet zo erg als voorheen. Wacht met spanning op afspraak in Januarie.
06-11-2018

Syndroom van Sjögren

ik nu na meer dan twee jaar aan het afbouwen na doseringen van 100, 75, 50 en 20 als onderhoudsdoseringen van 5 en 10mg nu in vier weken eerste twee weken 2mg dan twee weken 1mg, heb ook vloeibaar gehad en dat vond ik vies Men wil nu aanzien hoe de klachten waarvoor de Prednisolon wordt gegeven zich gaan uiten en dat meteen afspraak met specialist maken
02-11-2018

Trombocytopenie

ITP lichaam maakt geen bloedplaatjes meer aan waarde was 2 ipv boven de 100. Meteen aan de prednisolon en antistolligs tabletten en maag tabletten en pijnstilling. Ik heb itp nu voor de 2e keer 18 jaar geleden dat ging gepaard met hevige bloedingen. Zat toen ook aan prednisolon 125 mg. En nu 80 mg een dit keer is toevallig ondekt omdat ik last van mijn buik had en na bloe[lees meer...]dprikken is er alarm geslagen in het ziekenhuis en ben ik per dirict opgenomen. Ik heb geen bloed transfusie gehad naar prednison. Prednison sloopt je lichaam maar je hebt geen keus als jent nodig hebt dan moet je wel met alle klachten erbij... ik kwam 20 kilo aan en dit keer geen idee heb overal pijn jeuk en acne is ook al aan het opspelen. Wie heeft ervaring...
24-09-2018

COPD

Krijg dit van de specialist bij ontsteking van de luchtwegen geen anderen oplossing veel medicijnen zijn zeer slecht voor mijn nier een nier 35%.
08-09-2018

Spierreuma

heb sinds kort spierreuma en ben begonnen met 15 mg prednisolon. Pillen werken voor een gedeelte 60% minder pijn. Voel me sinds ik deze pillen slik niet echt op me gemak en val heel slecht in slaap. Had jaren bijna geen last van aangezichtspijn maar toen ik begon met prednisol kwam dat weer terug. Dus ben zelf naar 10mg gegaan waardoor de aangezichtspijn minder is geworden[lees meer...] alleen nu meer klachten PMR. Wordt zo een lange weg met spierreuma.
21-08-2018

Florinef (fludrocortison)
Lage bloeddruk

Begint nu na zo'n 3 weken te werken tegen de lage bloeddruk die ik heb door de bijwerking van de Mao remmer. Er was van te voren al gezegd dat het niet gelijk zou werken. Nadeel is dat je de pilletjes in de koelkast moet bewaren en niet vooruit uit kan zetten. Al lees ik op internet in een artikel dat dat wel weer kan. Nadeel is vocht vasthouden en laag kalium. Verder m[lees meer...]akkelijk in te nemen en geen bijwerkingen
13-08-2018

Prednison tabletten (prednison)

onverdraaglijke pijn in het hoofd welke door het innemen van een hoge dosis (80mg) "als sneeuw voor de zon" verdween. Langzame afbouw (met behulp van Methotrexaat. Nu al sinds enige helaas een onderhoudsdosis nodig.
25-07-2018

Reuma

Zeer stijve knieen pijnlijke schouders blaren in mond (dit verdwijnt snel na injactie)
13-07-2018

Depo-Medrol met Lidocaine (methylprednisolon/lidocaine)
Slijmbeursontsteking

Periodiek terugkerende slijmbeursontstekingen linker en rechter heup. Door het injecteren van Depo-Medrol +Lidocaïne verdwijnt de pijn voor ca. 80%. Na drie à vier maanden komt de pijn helaas weer terug, ondanks fysiotherapie.
10-07-2018

Dexamethason Injecties/ Tabletten (dexamethason)
Reuma

slikte er eerst meer en toen afbouwen- helemaal zonder ging niet. best tevreden over dit medicijn.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4743)
Anticonceptie - overig (3492)
Cholesterol (2742)
Depressie - antidepressiva overig (2550)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2174)
Pijn - morfine-achtigen (2078)
Pijn (1881)
Verslavingsziekten (1786)
ADHD - psychostimulantia (1764)
Bloeddruk - betablokkers (1571)
Maagzuur - protonpompremmers (1490)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1425)
Anticonceptie - eenfase (1299)
Angststoornissen (1094)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1050)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1045)
Depressie - antidepressiva TCA (978)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (912)