Dexamethason Injecties/ T...

Allergie (3 meningen)
Reuma (2 meningen)
Ziekte van Kahler (2 meningen)
Hersentumor (2 meningen)
MS (multiple sclerose) (1 mening)
COPD (1 mening)

08-10-2020 | Man | 70
dexamethason (10mg)
Dexamethason. Ik had maanden eerder heel erg mijn hoofd gestoten. Geen uitwendige verwondingen. Plotseling kreeg ik zware hoofdpijn. Een bezoek aan de neuroloog bracht aan het licht dat er een inwendige bloeding was ontstaan door het stoten van mijn hoofd. Hij schreef mij dexamethason voor. De bloedverdunners werden gestopt Het onderstaande heb ik (nu reeds heel lang g[lees meer...]eleden) tijden mijn `ziekte`genoteerd. Ik denk dat ik toen ca 70 jaar oud was. Mijn dosering was als volgt: - 6 weken 8 mg per dag - 2 weken 4 mg per dag, daarna op mijn verzoek gestopt. Mijn bijwerkingen waren: - Vanaf de eerste week (in het ziekenhuis) werd ik schor en kreeg lichte doofheid aan mijn rechteroor. - Dikke voet (is nu uitgebreid tot dikke stijve benen) - Gevoel van bolle ogen - Elke avond kramp in beide handen - Dunne huid, zelfs de ouderdomsvlekken verdwenen (zijn nu terug) - Pijnscheuten rondom de oogkassen - Slapeloosheid - Veel eten Tijdens het gebruik was ik heel erg moe en lag ik het grootste deel van de dag in bed. - Na stoppen werd de moeheid veel en veel erger. Dezelfde dag kreeg ik hoge koorts (39,8gr) - Via het onderzoek waar de koorts vandaan zou kunnen komen kwam ik bij de longarts terecht Vage indicatie van longontsteking. De volgende foto was sterk verbeterd. De daarop volgende foto nog minimaal. Volgende foto in december a.s. Ik had geen longklachten, zuurstof 100%, niet benauwd, geen pijn, niet hoesten. (oorzaak Dexamethason ?) De dikke voeten en stijve benen zijn gebleven.

18-06-2020 | Vrouw | 49
dexamethason (20mg/ml)
Arthritis
Na de inspuiting van cortisone ziek de zelfde avond

13-06-2020 | Vrouw | 47
dexamethason (40mg)
Ik heb Dexamethason tabletten 40 milligram moeten slikken als een stootkuur voor vier dagen. Hierdoor zouden mijn bloedplaatjes( ziekte ITP) weer omhoog moeten gaan. Na vier uur van de inname van de eerste dosis zat ik al bij de eerste hulp in een ziekenhuis in de buurt. Klachten: hele erge pijn in de onderrug. Na checken van nierfunctie, die was goed, bloeddruk( die was v[lees meer...]eel te hoog) , suikers( die waren te hoog) en andere dingen konden ze er niets over zeggen en werd ik met de woorden: dit is specialistische hulp, wij kunnen je niet helpen. Neem contact op met je poli.’ en met pijnstiller naar huis gestuurd. Volgende dag mijn eigen poli gebeld en zij zeiden feitelijk met de woorden:’ anders pas je de dosis maar aan’, zoek het maar zelf uit. En dat heb ik maar gedaan... na beroerde nacht en nog steeds pijn, nam ik dosis twee in. Deze keer 20 milligram. Een paar uur later kwamen de vertragingen en leek het of de wereld langzaam binnen kwam. Ik kon niet snel meer reageren( terwijl ik wel gewoon kon nadenken) sprak vertraagd, en het lopen werd heel langzaam en de pijn werd erger. Weer (umc ) poli gebeld en zij zeiden dat ik zelf moest beslissen of ik met de kuur doorging. Dag drie heb ik opnieuw 20 milligram ingenomen. Alle klachten verergerde en toen kwam mijn huisarts aan mijn bed want ondertussen kon ik mijn bed niet fatsoenlijk uitkomen. Ook hij heeft mijn functies gecheckt. Er waren geen aanwijzingen voor neurologische schade. En ook hij vertrok met de woorden dat het specialistische hulp was dat hem feitelijke boven de pet ging. Dag vier stond ik voor de beslissing te stoppen. Opnieuw ben ik naar het ziekenhuis in de buurt gegaan. heb ik in overleg mijn bloedplaatjes laten checken en had ik voor mezelf besloten dat als ze boven de 80 waren gestegen, te stoppen met de Dexametason. Gelukkig waren ze boven de 100 gestegen, dus ben ik gestopt. Maar door de afbreektijd( afbreektijd van Dexametason is 36 uur) heeft het middel nog even doorgewerkt. En zat ik diezelfde week nog in een rolstoel, rectaal flink bloedend tegenover mijn eigen arts. Hij had deze heftige bijwerkingen nog nooit bij een patiënt gezien en kon het niet verklaren. ’Maar’, zei hij:’ je bloedplaatjes zijn wel gestegen naar 172.’ Het enige wat ik kon denken was missie geslaagd, patiënt bijna overleden, maar missie geslaagd. Het heeft in totaal twee weken geduurd voordat ik enigszins herstelde. En gelukkig heeft het zich hersteld. Maar Dexametason zal ik van mijn hele leven nooit meer aanraken.

03-05-2020 | Vrouw | 53
Ademhalingsproblemen
Het medicijn doet absoluut wat het moet doen. Helaas krijg je enorm gezwollen voeten en voel je hartkloppingen dus opgejaagd gevoel.

26-03-2020 | Man | 40
Allergische reactie
Van de KNO als kuur meegekregen. Werkt al na 1 dag perfect. Heb altijd een verstopte neus en nu nergens last meer van. Ook heb ik nauwelijk geen eczeem meer. Dit is de tweede keer dat ik dit krijg voorgeschreven, en werk echt goed. Het enige nadeel is dat de klachten bij mij weer licht terugkomen als de kuur voorbij is.

11-03-2019 | Vrouw | 53
dexamethason (20mg/ml)
Hernia
Heel erg ziek ervan, nu 3 dagen bedrust

10-07-2018 | Vrouw | 69
Reuma
slikte er eerst meer en toen afbouwen- helemaal zonder ging niet. best tevreden over dit medicijn.

03-12-2017 | Man | 50
dexamethason (8mg)
Had veel oedeem in hoofd. Om dat te verminderen is dit medicijn voorgeschreven. Kreeg 't eerst via infuus. Later via tabletten. 6 weken lang. Tussen 4 en 8 mg pd. Daarna in 2 weken afgebouwd naar 0. Lag in 't ziekenhuis. Iedere dag controle. Oa grootte pupillen, pols, suikerspiegel. Had dus wel de nodige bijwerkingen, maar heb die niet als hinderlijk ervaren. Bovendien ha[lees meer...]d 't merkbaar effect. Druk in hoofd nam af en daardoor ging ik fysiek flink vooruit. Meeste bijwerkingen had ik na de verwijdering van de tumor. Toen was de dosis maximaal. Toen had ik wel erg veel last van spierpijn. Tijdens de dexamethasonperiode kreeg ik ook 8 * 500 mg paracetamol pd en pillen die ervoor moesten zorgen dat mijn gemoedstoestand een beetje stabiel bleef. In 6 weken 5 kg aangekomen.

22-04-2017 | Man | 48
dexamethason (4mg)
Dikkedarmkanker
Ik gebruikte sinds 3 april dexamethason tabletten van 4 mg twee maal daags 1 tablet tot 20 april. Het hielp mij om van mijn vermoeidheid en koorts af te komen die ik daarvoor had en het maakt mij fitter. Maar kreeg alleen oedeem vochtophoping als bijwerking van. Nu sinds gisteren begonnen met 2 mg dexamethason 2 tabletten 0,5mg s'morgens en 2 tabletten van 0,5mg s'middagse[lees meer...]n dat voor 90 dagen lang.

11-04-2017 | Man | 77
Rugklachten
Evenals eerdere ervaring nu ook weer na 2 dagen vreselijke jeuk, beginnende in mijn benen. Ik ben er direct mee gestopt. Indicatie ivm rugklachten.

11-07-2016 | Vrouw | 50
Hersentumor
Eerst hoge dosis. Werd er erg onrustig van en hyper. Nu na maanden gebruik dosis kunnen verlagen, maar wel veel bijwerkingen. Veel vocht vast houden. Striemen gekregen. Vocht ophoping in de benen en voeten. 's Ochtends oppassen met strekken voeten. Krijg ik een pijn vergelijkbaar met zweepslag. Van kledingmaat 38-40 naar 44-46. Dit komt door vocht. Slaap slechter en veel m[lees meer...]eer vermoeid. Vlekken in het gezicht en nek. Bloeddruk te hoog. Teken dat hart het er moeilijk mee heeft.

31-07-2015 | Vrouw | 56
dexamethason (25mg)
Lage rugpijn
Na twee jaar rugklachten bij de rugpoli in Velp terecht gekomen. De arts stelde daar vast lumbale kanaal stenose = beklemming van zenuw L5 uitstralend naar rechter been. Eerst verdoofd met lidocaine en toen dexametason erin gespoten wat zeer pijnlijk was. Mijn been werd warm en na een half uurtje kon ik naar huis. Thuis kreeg ik lichte hoofdpijn, snelle hartslag en erg hyp[lees meer...]er en wat duizelig. Hele nacht wakker geweest. Wel minder pijn in mijn been. Na maand terugkomen en hetzelfde recept. Als het dan niet helpt volgt een operatie.

06-07-2015 | Vrouw | 49
dexamethason (60mg)
COPD
Ik heb 7 kuren prednison gehad, wat niet hielp. 4 keer opgenomen in het ziekenhuis, waarbij men besloot mij aan de dexamethason pomp te leggen 60 mg per dag. Ik kreeg eetbuien en vochtophoping en mijn aderen stonden in brand en ik voelde mij al zieker worden en zwakker. Na 2 weken had ik besloten om te stoppen, het voelde niet goed. Ik was inmiddels 30 kilo aangekomen in g[lees meer...]ewicht. 2 dagen na het stoppen kreeg ik van het ene op het andere moment vreselijke pijn in de benen en kon ik niet meer lopen. Men dacht hierbij aan bodontkalking, want ze waren vergeten zuurtabletten te geven. Later bleek het Fibromyalgie te zijn, waar ik nu nog steeds mee loop (1 jaar later) Ook kreeg ik koorts en huiduitslag met veel jeuk. Ik slik nu elke dag 40 mg morfine en 2x per dag diclofinac en heb therapie. Omdat ik geen conditie meer had en niet kon lopen ben ik opgenomen geweest in een revalidatiecentrum (3 Maanden) Daar kreeg ik 85 mg morfine per dag met 3x per dag diclofinac en 3x per dag 2 paracetamol. Ik heb nu een rolstoel voor als ik weg wil en kan geen afstanden meer lopen. Herkent iemand mijn verhaal na het gebruik van een Dexamethason pomp?

06-05-2015 | Vrouw | 49
dexamethason (0,5mg)
vorige week woensdag kreeg ik dit middel als stootkuur voorgeschreven door de kno arts waar ik voor de eerste keer naartoe ging. Ik moest beginnen met een week 3x daags, daarna een week 2x daags en laatste week 1x daags. Toen ik in het ziekenhuis de medicijnen meteen mocht ophalen, werd mij verteld dat ik de bijsluiter maar moest lezen als ik ergens last van kreeg (erg vre[lees meer...]emd voor een eerste gebruik), dus ik had mijn twijfels. Nou ik heb het geweten zeg. Totale slapeloosheid, terwijl ik ook slaaptabletten slik, zweetaanvallen, en hele heftige hartkloppingen. Ook erge stemmingswisselingen en depressief gevoel. En ook ik heb het gevoel dat ik hyper ben en heel de dag van alles kan doen zonder moe te worden, terwijl wij onze zoon hebben verloren, dus ik nu echt niet zo ben. Ik heb net het ziekenhuis gebeld en gezegd dat ik acuut wil stoppen met de medicijn, de arts zou mij nog hierover terugbellen, wat dus niet gebeurd is natuurlijk. Vannacht waren de hartkloppingen zo heftig dat ik eigenlijk de spoedpost wilde bellen, maar ja we willen geen zeurders zijn he. Ben hier echt van geschrokken.

04-02-2014 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
In de 18 jaar dat ik nu ms heb zal ik iets van 5 keer dexamethason hebben gehad, zowel in pilvorm als via een infuus. De 1ste keer was een hel! Na een dag of 3 was mijn lichaam aan de drug (ik kreeg er een enorme boost van, ik kon de hele wereld aan) gewend en begonnen de afkickverschijnselen. Nachtelijke voet- en kuitkrampen en heel erg depressief. Daarnaast kreeg ik ee[lees meer...]n vollemaansgezicht, niet aan te raden als je depri bent. Maar goed, ik wist dat het van voorbijgaande aard was, dus met heel veel chocola was deze hel te doorstaan. De 2de keer dat ik het voorgeschreven kreeg werd er een afbouwperiode aan vastgemaakt, zodat de afkickverschijnselen niet zo heftig zouden zijn. Maar ik schijn gewoon heel sterk te reageren op alles (medicijnen, alcohol, drugs, cafeïne), dus dat afbouwen hielp niet echt. De 3de keer kreeg ik het via een infuus en dat was goed te doen. Wel die krampen en depressie, maar minder sterk dan voorgaande keren. De 4de keer was als de tweede keer, maar de 5de...! Mijn ms was/is nog nooit zo slecht geweest als nu, ik zag slecht (dubbel en geen diepte) en het lopen ging ook erg slecht. Ik kreeg dus wederom (voor de 5de keer) een dexamethasonkuur. Ik was op het ergste voorbereid; de nachtelijke krampen en de depressie die me alleen nog maar aan de dood kon laten denken, maar deze keer pakte het heel anders uit. Het was alsof ik zwaar aan de amfetamine (speed) zat en ik voelde mij über gelukkig! Het boeide me niet dat ik een dikke kop had met (welgeteld) 47 puisten, het leven was geweldig! Bij elkaar (met afbouwperiode erbij) heb ik de pillen iets van twee weken geslikt, maar dit gevoel van opperste gelukszaligheid heb ik zeker 1 1/2 maand gehad. Alsof het zo moest zijn: voor het eerst sinds jaren heeft de kuur niet volledig geholpen (ik loop nu met een stok of rollator en maak sinds kort gebruik van deeltaxi), maar doordat ik me zo verschrikkelijk goed voelde tijdens mijn kuur, heb ik in die korte tijd een andere kijk op het leven gekregen, en mijn gebreken leren accepteren. Iets wat ik waarschijnlijk niet zomaar had gekund als die dexamethason dezelfde depressieve uitwerking zou hebben gehad als voorgaande keren. Conclusie: er valt geen peil op Dexamethason te trekken. (Maar ik verheug me stiekem een beetje op een volgende kuur. ;))

24-01-2014 | Vrouw | 41
Allergie
De vaten in mijn liepen liepen blauw paars aan.Ik kon vooral avonds niet slapen,doordat ik teveel pijn had,en mijn handen waren bleek en koud.paracetamol tegen de pijn wat niet hielp en ik kon mijn handen met moeite gebruiken,uiteindelijk een spierontspanner van de huisarts gekregen wat wel hielp.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (507) - Antibiotica - penicillines breedspectrum