Ervaringen met Sint Janskruid

Cymbalta (357 meningen)
Valdoxan (126 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

21-07-2023 | Vrouw | 38
hypericum (185mg)
Door mijn pmdd ervaar ik depresieve stemming en humeur wisselingen!! Deze gingen mijn leven beheren!! Ik heb jaren zoloft en lorazepam geprobeert en de pil.. echter doordat ik het idee had de ad niks meer deed mee gestop.. toen stierf mijn moeder en stak de pmdd met depresie erg op..na ervaring die mijn moeder had met sintjanskruid hele goede ervaring van wel 30 jaar lang,[lees meer...] ben ik het ook gaan gebruiken, mijn humeur is prima ik lach eindelijk weer! Mijn depresie is weg en dat na een aantal dagen gebruik! Het enige wat ik nou 2 dagen ervaaar is plotselinge duizeligheid die ook weer snel verdwijnt.. maar ik toch eng vind ivm auto rijden enz .. nou is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee? En gaat de duizeligheid over dat het alleen in het begin is? Ik ben me bewust dat het een aantal weken duurt totdat de sint janskruid echt gaat werken.. ik hoop op reacties hier die me kunnen helpen..

25-08-2022 | Vrouw | 32
hypericum (300mg)
Sinds tienertijd heb ik op en af last van depressieve perioden, afhankelijk van gebeurtenissen in mijn leven. Sinds een paar maanden zit ik in een burn-out. Nu ik veel thuis zit merk ik dat de depressieve gevoelens weer terugkomen. Sporten is lastig vanwege mijn burn out, dit geeft te veel stress op het lichaam in dit stadium. Het is lastig om de balans in de dag te vinden[lees meer...] tussen rust en activiteit. Sombere gevoelens en negatieve gedachten bestrijden is dan extra lastig omdat je meer stil zit. Ik ben zelf geen voorstander van AD, maar zat er dit keer toch echt over na te denken. Toen kwam ik op het idee om SJK te proberen, ik had het ooit al thee al in huis gehaald maar nooit echt geprobeerd. Ik zit nu op dag 3 van gebruik. De eerste 2 dagen dronk ik 3 sterke koppen per dag. Gisteren overdag was ik erg duizelig en toen ik ging liggen werd ik wakker met een enorm snelle hartslag, nog nooit zo erg gehad. Ik schrok ervan en was bang voor een hartaanval. Na rustig ademhalen werd dit minder, maar de rest van de nacht wel trillerig gebleven. ik besefte me dat ik met een te hoge dosis gestart ben. Het heeft me niet laten afschrikken, vandaag terug gegaan naar 3 licht getrokken theekoppen van SJK. De reden dat ik doorga is omdat ik al een licht verschil begin te merken. Ik lach wat meer om filmpjes, ik sta tussendoor even op om wat te doen zonder hier erg over na te denken (voorheen kwam ik de bank niet af al probeerde ik mezelf te motiveren). Ik zie enorm uit naar de komende weken, aangezien het na 2 tot 4 weken pas echt zou beginnen te werken. Schrik niet van mijn bijwerkingen, ik zet het erbij om dat het belangrijk is om de dosis goed in te schatten en niet direct te stoppen bij een paar bijwerkingen. Daarbij slik ik geen andere medicatie die contra-effectief kunnen werken, ook geen anticonceptie etc. Over een paar weken een nieuwe update van mijn kant! :)

11-06-2022 | Vrouw | 51
Depressiviteit
Door het gebruik van St Janskruid voel ik mij meer stabiel en schommelt mijn "humeur" niet meer. Normaal gaan mijn gedachten van links naar rechts, boven naar beneden en kan ik sombere gedachten die uit het niets komen niet uitschakelen. Door het gebruik van 3x daags een st Janskruid capsule heb ik die schommelingen niet en ook geen sombere gedachten. Je moet je wel echt [lees meer...]aan de gebruiks voorschriften houden en 3 x per dag bij de maaltijd innemen. Ik ben er super positief over.

16-03-2021 | Vrouw | 30
hypericum (300mg)
Wegens depressie trek ik thee van dit kruid en het werkt merkbaar na een dag of 15. Geen bijwerkingen gemerkt na ca. 4 maanden gebruik.

10-01-2021 | Vrouw | 16
hypericum (900mg)
Mijn depressie werd rond oktober 2020 steeds erger en toen ik het medicijn voor het eerst nam zat ik echt heel diep.Ik dacht constant aan zelfmoord,had last van paniek en stress en elk klein ding brak mij.Ik had nergens zin in en wou gewoon de hele dag slapen omdat wakker zijn echt niet te doen was.Het originele plan was dat ik zou beginnen met fluoxon divule maar dat is n[lees meer...]ooit gebeurt omdat ik bang was van bijwerkingen zoals gewichtstoename dus ik ben terug naar de huisarts gegaan en heb hem gewoon verteld over mijn angsten in verband met de medicatie en hij schreef mij Sint Janskruid voor.Ik dacht eerst dat dit niet effectief zou zijn omdat het een plant gebaseerde medicatie is maar gelukkig ben ik er toch nog aan begonnen want dit spul heeft mij op een korte termijn uit het diepste deel van mijn depressie gehaald :). Natuurlijk voel ik me nog altijd niet geweldig (ik neem dit medicijn ook nog maar 2 weken)maar ik denk eigenlijk niet meer aan zelfmoord,heb meer motivatie om weer dingen te gaan doen en nu echt iets te gaan doen aan mijn problemen ipv bij de kleinste moeilijkheid die voorkomt in mijn leven mij meteen waardeloos te voelen en weer zelfmoordplannen te gaan maken.Ik kan nu eindelijk ook iets gaan doen met dingen die ik leer in therapie,iets waar ik voor Sint Janskruid nooit de mentale energie voor had.Als ik een metafoor zou moeten gebruiken voor hoe mijn mentale toestand verandert is zou ik zeggen dat ik eerst in mijn problemen zat en er dus niks mee kon doen terwijl ik ze nu allemaal voor mij zie en weet wat ik er aan moet doen.(klinkt heel raar,maar dat is de beste beschrijving die ik er nu aan kan geven).Ik voel me ook een stuk kalmer en heb minder last van mental breakdowns of het is gewoon makkelijker om ze te vermijden.Overall,ik ben echt tevreden met dit medicijn en ben nu al benieuwd hoe het resultaat zal zijn binnen een maand of 2,wie weet :) Ik raad dit dus zeker aan als je bv bang bent van bijwerkingen zoals gewichtstoename etc,de enige bijwerking die ik had was periodes van moeheid in het begin,maar dat ging na een paar dagen alweer over.Natuurlijk is iedereens ervaring anders en waarschijnlijk werkt dit middel niet bij iedereen maar ik zou het zeker proberen sinds het mij echt geholpen heeft en de meeste reviews die ik hier gezien heb best wel positief zijn :)

17-11-2020 | Vrouw | 20
Depressiviteit
Hoi, ik dacht laat ik eens een verrijking wezen aan de reviews. Vanwege vermoedelijke chronische depressiviteit; ben gediagnosticeerd met dysthymie en add is ook niet heel erg fijn ofzo, dacht ik, laat ik eens dit spul gebruiken. Vermoedelijk mis gediagnosticeerd met dythymie, onlangs ontdekt dat bipolariteit sterk in de familie zit, maar goed. Dagelijks last van leegte, n[lees meer...]iet meer de heftige gevoelens die ik ervaarde in m’n tiener tijd. Vind beide vervelend want zou wel eens willen janken en nog in staat zijn om iets te voelen. Nog geen anti depressiva voorgeschreven, dus ik dacht laat ik dit eens even proberen. Eerste dag ging goed, zit nu op m’n 5e dag. Ik neem per keer 600mg. Ik voel al een aanzienlijke verbetering. Ik doe weer m’n vaat, de scherpe randjes van m’n leegte zijn verminderd. Natuurlijk voel je bij een AD een sterke verandering maar ik zou zeggen dat ik dit best goed vind werken. Als je AD een 9 zou geven, zou ik dit een 6,8 geven. Weet niet hoe mensen bijwerkingen krijgen, klinkt als aanstelleritus. Ben benieuwd naar de volgende weken, ik heb er veel baat bij :) ik combineer het met ginkgo biloba, valeriaan en omega 3 vis pilletjes. Aanrader voor wie sceptisch is en het zelf wilt ervaren. Dag gelukzoekertjes.

29-10-2020 | Vrouw | 22

08-09-2020 | Vrouw | 34
Depressiviteit
Ik heb slechte ervaring met sint janskruid. De eerste week heb ik veel hoofdpijn gehad en ik was duizelig. De tweede week kreeg ik allemaal rare maagklachten, maagzuur, buikpijn en pijn rondom de nieren. Ik werd angstig, kreeg tintelingen in mijn linker arm en been wat ik meestal krijg als ik angstig ben. Zwaar gevoel op mijn borst. Ik ben gestopt. Ik hoop dat de klachten [lees meer...]snel weer over gaan. Ik heb dezelfde klachten gehad met antidepressiva,alleen nog erger en daarom mag ik ze ook niet slikken. Ik ben gewoon erg gevoelig en radeloos.

30-08-2020 | Man | 58
Depressiviteit
Werkt in mijn geval goed tegen lichte/matige depressieve gevoelens binnen 2 dagen na inname. Eerste 4 dgn 2 caps. Daarna 1 pd

20-03-2019 | Man | 51
Depressief
Ik heb Seroxat (AD)afgebouwd en had last van het verlengd onttrekkingssyndroom. Zeer veel angstaanvallen, piekeren en depressieve, negatieve gedachten. Ik vond via niewsgroepen de info dat dit syndroom ontstaat door te snel AD Seroxat af te bouwen, en dat deze verschijnselen makkelijk 18 à 24 maanden kunnen duren. Ik heb dit 4 maand uikgehouden na volledige afbouw van Se[lees meer...]roxat, en ik dacht eraan opnieuw dit produkt te laten voorschrijven door de psychiater omdat ik terug in de draaikolk van depressie en slapeloosheid terechtkwam. Maar omdat ik geen zin had dit produkt terug op te starten, met alle bijwerkingen vandien, heb ik op eigen initiatief een doosje sint janskruid gekocht. Het resultaat is gewoon verbluffend. Alle onttrekkingsverschijnselen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Had ik dit eerder geweten, dan was ik nooit begonnen met Seroxat.

04-03-2019 | Vrouw | 39
Depressief
dit kruidenmiddel heeft mij gered

10-01-2019 | Man | 48
Depressief
Ik slik het nu 1 maand en begin nu echt een positief effect te merken. Ik heb veel minder pieken en dalen en slaap beter. Sta nu ook veel positiever in het leven. Ik ben zeer tevreden over deze kruit. Heb me eigenlijk in jaren niet zo goed gevoelt.Hoop dat het effect ook blijft en dat het nog beter wordt.

16-12-2018 | Man | 31
hypericum (900mg)
Eerste 3 weken niks van effect dan ging het wat beter na 8 weken ging alles plots slechter smorgens misselijk , s’avonds voelde ik me echt slecht precies of mijn lichaam er genoeg van had , nu paardagen gestopt en klachten zijn weg , al bij al vrees ik dat sint janskruid voor mij althans niet veel uithaalde en dat het meer een placebo effect heeft

13-11-2018 | Man | 30
hypericum (900mg)
Gebruik het nu bijna 3 weken , eerste 2 welen toch misselijk en soms wat rusteloos . Ik gaf het bijna op na 2 weken , maar blij dat ik het niet gedaan heb want het gaat sinds 2 dagen nu echt wel beter met me , ik heb terug zin om iets te doen , vorige weken lag ik gewoon in bed . Het heeft tijd nodig dit middel benieuwd if het nog beter gaat worden mits de werking optimaa[lees meer...]l is na 4-6 weken . Zibrine forte heet mijn medicijn verkrijgbaar in de apotheker

30-07-2018 | Vrouw | 26
hypericum (300mg)
Ik voelde mij nog angstiger en werd misselijk na inname van dit medicijn. Dit angstige gevoel en de misselijkheid blijven ook wel een tijdje aanhouden.

20-03-2018 | Man | 30
hypericum (300mg)
Reageerde erg gevoelig op het medicijn, kreeg paniekaanvallen, psychotische gewaarwordingen (normaal geen last van),... Toen ik stopte was het de hel! Rillen, Angsten, Niet slapen, Paniek, Psychotische gewaarwordingen,... En zo opnieuw in een burn out beland. Pas echt op met dit kruid, voor een kleine groep mensen is het vergif.