vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

09-11-2019 | Vrouw | 38
vortioxetine (1)
Chronische depressie
Ik ben moeder van een peuter en woon samen met mijn partner. Eerder heb ik 10 jaar dagelijks 10mg Citalopram in pilvorm geslikt. Doordat mijn suïcide neigingen toentertijd versterkt werden, wilde ik nu graag andere medicatie proberen ivm mijn thuissituatie. Mijn therapeut heeft mij Brintellix druppels voorgeschreven ivm mijn overgevoeligheid voor eventuele bijwerkingen[lees meer...]. De eerste drie dagen geen een bijwerking. In overleg besloten van 1 naar 2 druppels/dag te gaan. Dag 4 voelde ik me direct raar. Geen enkele last van bijwerkingen on de bijsluiter. Na twee weken echt hel besloten terug naar 1 druppel/dag te gaan. Ik voelde me compleet gedissocieerd. Alsof ik naast mijn lichaam stond en zonder enig gevoel aan het toekijken was. Dit was echt eng. Mijn partner heeft zich ziek moeten melden omdat ik de zorg voor onze dochter niet meer kon dragen. Onverantwoord om dit zonder professionele toezicht in de buurt van mijn peuter te ondergaan. Mijn therapeut was ineens op vakantie dus zelf besloten na een maand te stoppen. Ik voel me liever depressief dan dat ik dit ooit nog mee maak.

31-08-2019 | Man | 50
vortioxetine (10mg)
Na heel wat ssri's te hebben geprobeerd deze als laatste mogelijkheid gekregen van de dokter . Werkt voor geen meter bij mij . De angstaanvallen zijn er nog steeds . Van de andere ssri's die ik nam werd ik moe maar van deze niet . Echter is de jeuk een vervelende bijwerking . Volgende maand terug naar dokter .

13-02-2019 | Vrouw | 47
vortioxetine (20mg)
Chronische depressie
Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.

01-02-2019 | Man | 59
Chronische depressie
Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.

07-01-2018 | Vrouw | 49
vortioxetine (15mg)
Al 20 jaar met ups en downs beperkt in mijn doen en laten door een angst, paniekstoornis. Dit is in de laatste 5 jaar uitgebreid met een sociale fobie. Het is grillig. Ik heb tot 10 jaar geleden veel andere AD geprobeerd.. Ik voel mij niet depressief. Ik ben wel ontzettend onzeker! Maar de klachten maken mij ongelukkig omdat ze mij beperken en mijn wereldje zo klein maken.[lees meer...] Zodoende ben ik nu toch weer bij de psychiater beland omdat ik aan mezelf wil gaan werken Ik gebruik nu 12 weken 15mg Brintellix en heb me vanaf start beroerd gevoeld. Misselijk en doodmoe, slaperig, geen vrolijke momenten meer eerder zeer ontevreden op het agressieve af. Na 3 weken tussendoor contact met de psychiater, ik voelde me zo naar maar ik moest nog even doorzetten. Na 10 weken heb ik griep gekregen en noodgedwongen 5 dagen niet kunnen slikken. Ik voelde me onmiddelijk beter, fitter, vrolijker en heb er nog 2 pilvrije dagen aan vastgeplakt. Nu sinds 4 dagen weer begonnen met 10mg! en ik ben weer misselijk, slaperig en een bonk agressie, weer conflicten opzoeken met mijn gezin. Voor mij is het duidelijk dat ik moet stoppen voordat het escaleert. Zie over Brintellix ook op het net. (...)

14-10-2017 | Man | 38
vortioxetine (15mg)
Chronische depressie
De eerste maand leek het iets te doen maar dit zakte weer weg. Toen opgehoogd naar 15mg, dit ging ook even goed maar toen kreeg ik veel last van duizeligheid en continu een trippend gevoel. Als ik mijn hoofd draai heeft mijn zicht een halve seconde nodig om bij te stellen

18-05-2017 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Gestart met 5 mg. Brintellix, samen met afbouwen Seroxat (paroxetine). Na twee weken van 5 naar 10 mg. De bijwerkingen werden steeds erger, met name misselijkheid en erge jeuk: tot mezelf openkrabben toe. Na overleg met psychiater mag ik gelukkig gaan stoppen, hij vermoedt overgevoeligheid voor dit middel.

16-05-2017 | Vrouw | 38
vortioxetine (10mg)
Zeer last van de bijwerkingen gehad. Uiteindelijk moeten stoppen met dit medicijn. Er werd aangegeven slik maar door, de klachten worden vanzelf minder, maar ik voel mij nu al weken zeer duizelig en misselijk.

27-12-2016 | Vrouw | 39
vortioxetine (5mg)
Gestart na veel verschillende middelen gebruikt te hebben. Na anderhalve week acuut gestopt na enorme toename paniekaanvallen. Kon alleen nog maar huilen en raakte telkens in dissociatieve toestand. Verder erg misselijk erbij.

14-05-2016 | Vrouw | 40
vortioxetine (5mg)
het middel heb ik maar twee weken gebruikt en acuut gestopt. De eerste week ben ik echt flink ziek geweest (griep), had last van huiduitslag m.n. in mijn gezicht. Mijn gezicht deed echt pijn net alsof ik mijn huid had verbrand in de zon. Ook werd mijn gezicht wat opgezet net alsof ik wat vocht vasthield. Dit werd erger en ik ben dan ook op advies van de psychiater maar met[lees meer...]een gestopt.

04-02-2016 | Vrouw | 64
vortioxetine (5)
Kreeg er verschrikkelijke angsten en hartkloppingen van en 's nachts niet kunnen slapen. En me steeds slechter gaan voelen. Dus ben er na bijna 6 weken mee gestopt. De kwaal werd veel erger i.p.v. dat ik er beter van werd. Het was een hel die zes weken.

26-01-2016 | Vrouw | 64
Depressief
Ben net voor de kerst begonnen met 5 Mg. per dag. Tot nu toe weinig resultaat vandaar dat ik vandaag start met 10 Mg. Hoop niet dat ik weer zoveel bijwerkingen als toen ik begon met 5 Mg. Want dat was een hel. Heeft iemand hier nog meer ervaring mee.

02-10-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (20mg)
Sinds start van dit medicijn, wattig gevoel in mijn hoofd, geheugenverlies, en spraakproblemen, kon niet op woorden komen, en vertraagde spraak. duizelig/onvast gevoel. 3 dagen geleden met gillende sirene naar UMC: SHOCK!! Tensie daling naar 60/40, pols 30, onderkoeling, totale spraakblok.

27-07-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (0,5mg)
Paniekaanvallen

21-09-2021 | Vrouw | 69
vortioxetine (10mg)
Na jaren citalopram geslikt te hebben, waarvan ik vlak in m’n emoties was en iedere winter weer last kreeg van depressies . op advies van de psychiater ( waarheen ik door de huisarts was doorverwezen) gestart met bupropion 150 Mgr. Daar reageerde ik heel goed op, was energieker, opgewekter. Alleen had ik veel last van slapeloosheid. Daarom slikte ik zo af en toe een dormi[lees meer...]cum, wat het beste effect had. Na 8 mnd. Adviseerde de Psychiater om met 10 mg. Brintellix te starten. Dit had een goed effect, sliep veel beter! Na ongeveer 1maand kreeg ik een maagdarminfectie welke maar niet verbeterde. Via huisarts allerlei onderzoeken gehad waaronder een gastroscopie, omdat ik maar kotsmisselijk bleef, vooral de ochtenden, s’middags ging het wel weer. Verloor 5 kg.gewicht, omdat er somatisch geen reden voor was kreeg ik sterk het vermoeden dat het de brintellix zou kunnen zijn. In overleg met de psychiater ben ik weer terug gegaan naar bupropion, en zie daar de klachten verdwenen vrijwel direct! Helaas is de slapeloosheid problematiek ook weer terug, maar dat is goed te handelen. Ook moet ik erbij vermelden dat ik sinds 5 mnd. Dramatherapie heb, waar ik heel veel baat van heb.

08-04-2021 | Man | 51
vortioxetine (10)
Psychische klachten
Zojuist begonnen.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum