Ervaringen met Brintellix

vortioxetine

Psychische klachten (10 meningen)
Chronische depressie (9 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

21-01-2024 | Man | 61
vortioxetine (15mg)
na 7 jaar Sertraline zonder problemen gebruikt te hebben, maar niet meer hielp, daarna nog eens 2 AD en nu Brintellix voorgeschreven gekregen. Na 1 maand verhogingen, zit ik 2 maanden op 15mg. Ik voel me onrustig en nog altijd depri, hoewel mijn suicidale gedachten gedempt zijn. De onrust zelfs met benzo's is niet te dempen. In het kort: zeer belabberd met weinig plezier.

16-01-2024 | Vrouw | 39
vortioxetine (5)
Psychische klachten
Sinds 1,5 week begonnen. Lage dosis. Het enige wat ik merk is negatief. Sneller geïrriteerd, prikkelgevoeligheid verhoogd (vooral de eerste uren na inname), slechte concentratie blijft en toename neerslachtigheid. Misselijkheid was na een dag of 5 voorbij. Ik wil erg graag dat dit werkt want ik wil niet terug naar een ssri vanwege bijwerkingen maar tot nu toe geen enkel[lees meer...]e positieve werking bij dit middel. Moet ik geduld hebben?

01-06-2023 | Vrouw | 51
vortioxetine (5mg)
5 mg Brintellix naast de 300 mg Buproprion voor m'n ADHD. In die combinatie moet Brintellix in lagere dosering. Ben net 2 weken onderweg en m'n depressie is iets minder. Maar de laatste week steeds meer nachtzweten! Dit weegt niet op tegen het weinig wat het voor mijn depressie doet. Ik hoop nog dat dit een gewennings-bijwerking is maar anders moet ik verder zoeken naar ee[lees meer...]n passende anti-depressiva. (Helaas tremor en kaakklemmen van SSRI's).

06-05-2023 | Vrouw | 60
vortioxetine (15)
Psychische klachten
Gedurende bijna 2 jaar brintellix tegen mijn depressie genomen. Vanaf dag 1 had ik het gevoel gepuched te worden richting dit medicijn. Om te bewijzen dat het niks deed ben ik ineens gestopt. Er gebeurde niets.

14-09-2022 | Vrouw | 42
vortioxetine (20)
Psychische klachten
Ik had 7 jaar paroxetine geslikt. Jaar gelden werd ADHD geconstateerd. Ik dacht na 6 mnd mytylfenidaat, ik kan dan wel de paroxetine langzaam afbouwen. 10 mg in 3 mand afgebouwd. Is niet goed gegaan. Angst gevoelens kwamen terug. Psychiater wilde een ander middel Brintellix voorschrijven. Snap ik en ging ermee akkoord. In drie weken tijd naar 15 mg. Eerste twee weken nog g[lees meer...]een effect en wel de bijwerkingen. Derde week leek goed te gaan. Na 5 dgn 15mg ging het mis. Angst, negatieve gedachten, onrust, enorme misselijk, geen eetlust en veel afvallen. Van 15mg naar 20mg gegaan in de hoop dat dat zou werken. Niet dus. Na 3 weken 20mg zijn we nu aan het afbouwen. Ik wil terug naar de paroxetine. Dat heeft bij mijn geholpen en dat heeft mijn gezin en ikzelf nu nodig. Ik vind het afbouwen en zometeen opbouwen wel enorm spannend en een hel qua klachten.

30-08-2022 | Vrouw | 57
Psychische klachten
Heb sinds de overgang erg last van een kort lontje en gejaagdheid. Nooit zo geweest want ben altijd een erg rustig persoon. Heb 2 jaar escitalopram 15mg gebruikt en ging goed(ik was weer mezelf) Nu brintellix geprobeerd en de eerste dag geen bijverschijnselen maar de tweede dag zat ik te stuiteren van de paniekaanvallen de een na de ander kreeg ik voor mn kiezen. Dag d[lees meer...]aarna kwam ook constant zweten erbij kijken en niet slapen. Dit heb ik 5 dagen volgehouden en ben toen weer op escitalopram overgegaan en voel me weer goed. Ik kan best wat hebben en gelukkig kon ik de paniekaanvallen zelf goed opvangen maar dit was geen pretje. Ik kreeg ook een soort negatieve energie die niet bij mij past.

09-11-2019 | Vrouw | 38
vortioxetine (1)
Chronische depressie
Ik ben moeder van een peuter en woon samen met mijn partner. Eerder heb ik 10 jaar dagelijks 10mg Citalopram in pilvorm geslikt. Doordat mijn suïcide neigingen toentertijd versterkt werden, wilde ik nu graag andere medicatie proberen ivm mijn thuissituatie. Mijn therapeut heeft mij Brintellix druppels voorgeschreven ivm mijn overgevoeligheid voor eventuele bijwerkingen[lees meer...]. De eerste drie dagen geen een bijwerking. In overleg besloten van 1 naar 2 druppels/dag te gaan. Dag 4 voelde ik me direct raar. Geen enkele last van bijwerkingen on de bijsluiter. Na twee weken echt hel besloten terug naar 1 druppel/dag te gaan. Ik voelde me compleet gedissocieerd. Alsof ik naast mijn lichaam stond en zonder enig gevoel aan het toekijken was. Dit was echt eng. Mijn partner heeft zich ziek moeten melden omdat ik de zorg voor onze dochter niet meer kon dragen. Onverantwoord om dit zonder professionele toezicht in de buurt van mijn peuter te ondergaan. Mijn therapeut was ineens op vakantie dus zelf besloten na een maand te stoppen. Ik voel me liever depressief dan dat ik dit ooit nog mee maak.

31-08-2019 | Man | 50
vortioxetine (10mg)
Na heel wat ssri's te hebben geprobeerd deze als laatste mogelijkheid gekregen van de dokter . Werkt voor geen meter bij mij . De angstaanvallen zijn er nog steeds . Van de andere ssri's die ik nam werd ik moe maar van deze niet . Echter is de jeuk een vervelende bijwerking . Volgende maand terug naar dokter .

13-02-2019 | Vrouw | 47
vortioxetine (20mg)
Chronische depressie
Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.

01-02-2019 | Man | 59
Chronische depressie
Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.

07-01-2018 | Vrouw | 49
vortioxetine (15mg)
Al 20 jaar met ups en downs beperkt in mijn doen en laten door een angst, paniekstoornis. Dit is in de laatste 5 jaar uitgebreid met een sociale fobie. Het is grillig. Ik heb tot 10 jaar geleden veel andere AD geprobeerd.. Ik voel mij niet depressief. Ik ben wel ontzettend onzeker! Maar de klachten maken mij ongelukkig omdat ze mij beperken en mijn wereldje zo klein maken.[lees meer...] Zodoende ben ik nu toch weer bij de psychiater beland omdat ik aan mezelf wil gaan werken Ik gebruik nu 12 weken 15mg Brintellix en heb me vanaf start beroerd gevoeld. Misselijk en doodmoe, slaperig, geen vrolijke momenten meer eerder zeer ontevreden op het agressieve af. Na 3 weken tussendoor contact met de psychiater, ik voelde me zo naar maar ik moest nog even doorzetten. Na 10 weken heb ik griep gekregen en noodgedwongen 5 dagen niet kunnen slikken. Ik voelde me onmiddelijk beter, fitter, vrolijker en heb er nog 2 pilvrije dagen aan vastgeplakt. Nu sinds 4 dagen weer begonnen met 10mg! en ik ben weer misselijk, slaperig en een bonk agressie, weer conflicten opzoeken met mijn gezin. Voor mij is het duidelijk dat ik moet stoppen voordat het escaleert. Zie over Brintellix ook op het net. (...)

14-10-2017 | Man | 38
Chronische depressie
De eerste maand leek het iets te doen maar dit zakte weer weg. Toen opgehoogd naar 15mg, dit ging ook even goed maar toen kreeg ik veel last van duizeligheid en continu een trippend gevoel. Als ik mijn hoofd draai heeft mijn zicht een halve seconde nodig om bij te stellen

18-05-2017 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Gestart met 5 mg. Brintellix, samen met afbouwen Seroxat (paroxetine). Na twee weken van 5 naar 10 mg. De bijwerkingen werden steeds erger, met name misselijkheid en erge jeuk: tot mezelf openkrabben toe. Na overleg met psychiater mag ik gelukkig gaan stoppen, hij vermoedt overgevoeligheid voor dit middel.

16-05-2017 | Vrouw | 38
vortioxetine (10mg)
Zeer last van de bijwerkingen gehad. Uiteindelijk moeten stoppen met dit medicijn. Er werd aangegeven slik maar door, de klachten worden vanzelf minder, maar ik voel mij nu al weken zeer duizelig en misselijk.

27-12-2016 | Vrouw | 39
vortioxetine (5mg)
Gestart na veel verschillende middelen gebruikt te hebben. Na anderhalve week acuut gestopt na enorme toename paniekaanvallen. Kon alleen nog maar huilen en raakte telkens in dissociatieve toestand. Verder erg misselijk erbij.

14-05-2016 | Vrouw | 40
vortioxetine (5mg)
het middel heb ik maar twee weken gebruikt en acuut gestopt. De eerste week ben ik echt flink ziek geweest (griep), had last van huiduitslag m.n. in mijn gezicht. Mijn gezicht deed echt pijn net alsof ik mijn huid had verbrand in de zon. Ook werd mijn gezicht wat opgezet net alsof ik wat vocht vasthield. Dit werd erger en ik ben dan ook op advies van de psychiater maar met[lees meer...]een gestopt.