vortioxetine

Psychische klachten (4 meningen)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

18-12-2020 | Man | 73
vortioxetine (20mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
had in het begin veel bijwerkingen hoofdpijn ,veel huilen ,nergens zin in best wel depressief,ben langzaam gaan verhogen en zit nu op 20 mg sinds 2 maanden. Heb nu sinds 6 weken enorm last van mijn darmen erge buikpijnen en mijn hele lijf staat onder de uitslag.zelf vind ik het raar dat dat nu pas gebeurd en niet eerder mijn arts weet het ook niet ||||

19-05-2018 | Vrouw | 71
vortioxetine (5Mg)
Chronische depressie
Maakt erg vlak. Nergens meer zin in. Geen zin meer in het leven. Maakt het leven niet echt leuker.

21-09-2021 | Vrouw | 69
vortioxetine (10mg)
Na jaren citalopram geslikt te hebben, waarvan ik vlak in m’n emoties was en iedere winter weer last kreeg van depressies . op advies van de psychiater ( waarheen ik door de huisarts was doorverwezen) gestart met bupropion 150 Mgr. Daar reageerde ik heel goed op, was energieker, opgewekter. Alleen had ik veel last van slapeloosheid. Daarom slikte ik zo af en toe een dormi[lees meer...]cum, wat het beste effect had. Na 8 mnd. Adviseerde de Psychiater om met 10 mg. Brintellix te starten. Dit had een goed effect, sliep veel beter! Na ongeveer 1maand kreeg ik een maagdarminfectie welke maar niet verbeterde. Via huisarts allerlei onderzoeken gehad waaronder een gastroscopie, omdat ik maar kotsmisselijk bleef, vooral de ochtenden, s’middags ging het wel weer. Verloor 5 kg.gewicht, omdat er somatisch geen reden voor was kreeg ik sterk het vermoeden dat het de brintellix zou kunnen zijn. In overleg met de psychiater ben ik weer terug gegaan naar bupropion, en zie daar de klachten verdwenen vrijwel direct! Helaas is de slapeloosheid problematiek ook weer terug, maar dat is goed te handelen. Ook moet ik erbij vermelden dat ik sinds 5 mnd. Dramatherapie heb, waar ik heel veel baat van heb.

04-02-2016 | Vrouw | 64
vortioxetine (5)
Kreeg er verschrikkelijke angsten en hartkloppingen van en 's nachts niet kunnen slapen. En me steeds slechter gaan voelen. Dus ben er na bijna 6 weken mee gestopt. De kwaal werd veel erger i.p.v. dat ik er beter van werd. Het was een hel die zes weken.

26-01-2016 | Vrouw | 64
Depressief
Ben net voor de kerst begonnen met 5 Mg. per dag. Tot nu toe weinig resultaat vandaar dat ik vandaag start met 10 Mg. Hoop niet dat ik weer zoveel bijwerkingen als toen ik begon met 5 Mg. Want dat was een hel. Heeft iemand hier nog meer ervaring mee.

20-06-2022 | Man | 62
vortioxetine (5mg)
na 2 weken gebruik, nog steeds erg levendige dromen die mij de ganse dag bijblijven, dikwijls wakker schieten en dan weer een andere droom, zo heel de nacht door...verder geen bijwerkingen, ik gebruikte hiervoor paroxetine en heb het gevoel dat dit effectiever was tegen angstaanvallen...ik ga het nog enkele weken verder zetten en dan beslissen om te switchen of niet.

01-02-2019 | Man | 59
Chronische depressie
Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.

19-05-2021 | Vrouw | 57
vortioxetine (10mg)
In 2019 voor t eerst Brintelix gebruikt na een 6 - tal andere AD die geen effect hadden. Na 3 maanden kwamen emoties weer terug en stond volop weer in t leven. Na 2 jaar depressie - vrij te zijn geweest nu weer een depressie, wel in mindere mate dan 2 jaar terug . Nu 1 week met Brintelix begonnen , licht misselijk, maar verdwijnt na 1 week. Hoop dat t weer zo aanslaat[lees meer...] als voorheen , We weten allen dat een depressie ‘ een hel op aarde is. Maar met Brintelix zie je echt!!! de zon weer schijnen. Warme groet, Lia

21-11-2020 | Man | 55
vortioxetine (15mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Gebruikte eerst fevarin. Echter ik merkte dat de werking minder werd en ik destructiever werd in mijn gedachten en soms in mijn daden. Ben toen gaan lezen en ben bij 3 mogelijke opties uitgekomen. Uiteindelijk samen met mijn behandelaar gekozen voor Brintellix. Vanaf dag 1 sliep ik weer, ben begonnen met 5 mg. Echter vrij snel na inname werd ik misselijk. Gebruik nu 15 mg [lees meer...]gedurende enkele weken en ben na inname nog steeds misselijk. Na 2 a 3 uurtjes verdwijnen de klachten. Ook staat koffie me tegen, en verdraag ik dit alleen in de avonduren. Ik ben overwegend positief over dit medicijn en accepteer ik de bijwerkingen.

05-05-2020 | Vrouw | 55
vortioxetine (15mg)
Chronische depressie
Supermiddel!! Heb nog wel af en toe last van zeurzak maar dat is goed te hanteren. Ik ben veel gelukkiger nu

23-06-2019 | Vrouw | 53
vortioxetine (5mg)
geen moeheid, minder hoofdpijn. creativiteit net zoals zonder medicatie. Voorheen escitalopram gebruikt, hierbij veel vermoeidheid. soms voel ik me 2 weken niet happy en dat weet ik dat ik zonder de medicatie een zeer moeilijke periode zou hebben gehad.

02-10-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (20mg)
Sinds start van dit medicijn, wattig gevoel in mijn hoofd, geheugenverlies, en spraakproblemen, kon niet op woorden komen, en vertraagde spraak. duizelig/onvast gevoel. 3 dagen geleden met gillende sirene naar UMC: SHOCK!! Tensie daling naar 60/40, pols 30, onderkoeling, totale spraakblok.

27-07-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine (0,5mg)
Paniekaanvallen

15-06-2021 | Vrouw | 52
Psychische klachten
Depressieve klachten, angstaanvallen en minderwaardige gevoelens gedurende 4 jaar. Samen met zelf hulp boeken en 9 sessies bij de psycholoog, ben nik gestart met brinte!!ix Binnen 2 weken voelde ik me aanzienlijk beter. Ik neem het nu zo'n 2 jaar. een aantal maanden geleden was ik beginnen verminderen en kreeg ik weer wat last van angstaanvallen en sombere gevoelens. [lees meer...]Kan ook komen door de pandemie moeheid. Ik ben weer de volledige dosis beginnen nemen. Maar ik ben blij dat ik het middel neem en hoop snel weer dat het aanslaat.

29-10-2020 | Vrouw | 52
Depressief
Ik zit nu op de 18e dag maar voel me echt niet lekker Ik heb al heel veel AD.s gebruikt Overal te veel bijwerkingen bij Nu heb ik sinds een week erge hoofdpijnen vooral bij het wakker worden En meer last van zenuwpijnen in mijn lichaam Herkend iemand dit ? Want zit nu al weer te denken om te stoppen Die hoofdpijnen zijn verschrikkelijk

08-09-2016 | Man | 52
vortioxetine (10mg)
Gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn, na een week zeer goed resultaat wel moe en wat lusteloos verder geen bijwerkingen na 10 dagen nam de paniek en angstklachten behoorlijk toe, maar dit kan ook toe te schrijven zijn aan gebeurtenissen waardoor de angst en paniek wordt getriggerd. volgens de psychiater komt verdriet en woede nu los door het gebruik. Vandaag in overleg me[lees meer...]t de psychiater van 10 naar 20 mg gegaan om de paniek weg te krijgen, maar dat is achteraf niet aan te raden. de paniek was nu wel draagbaar. ik ben gaan wielrennen (ook een goede remedie) maar in dit geval niet handig bij verandering van dosering. Onderweg na anderhalf uur zakte ik volledig in, en met pijn en moeite weer thuis kunnen komen. ik werd misselijk duizelig en pijnlijke spieren. thuis bleek de bloeddruk ver onder normaal te liggen en was ik misselijk, erg moe en ook buikkrampen. ik ga vanaf morgen gewoon weer 10 mg gebruiken en wacht het nog een paar weken af. het is belangrijk om de resultaten te meten in een periode met stabiele omstandigheden, dus niet teveel prikkels en storingen. vanaf 1993 is dit nu mijn 17 de soort AD. ik zal over enkele weken nogmaals een mening schrijven.