Ervaringen met Cipramil

Bij  AngstX

Chronische depressie (4 meningen)
Overspannen/burn-out (3 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
PDD-NOS (1 mening)
Postnatale depressie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

04-06-2018 | Man | 53
citalopram (40mg)
Angst
Ik ben heel tevreden er mee.behalve de bitter smaak. Ik vol mee veel rustig veel minder negatieve gedachten.

09-04-2012 | Man | 49

01-03-2012 | Man | 39
Angst
heel goed medicijn, voel mij er heel goed mee, het enige probleem is dat ik er 10kg van ben bijgekomen, dit zou dan ook de einge reden zijn waarom ik zou stoppen,voor de rest geeft het u terug "zon" in uw leven, en genieten met een glaasje wijn, kan gerust met cipramil !!!

26-04-2023 | Vrouw | 27
citalopram (20mg)
Mijn dochter kreeg Citalopram voor een burnout/angststoornis. Opbouw en afbouw is een drama, telkens suicidaal en ze wilde zichzelf beschadigen door met een mes te snijden. Dit terwijl ze juist bang is om dood te gaan. Wij vinden dit middel misdadig.

12-11-2022 | Vrouw | 51
citalopram (10mg)
Ik neem de Cipramil druppels, voor het slapen gaan. Ben met 1 (2mg)druppel gestart en na een ruim een week naar 2 gegaan. Heel rustig aan opgebouwd omdat ik angstig was voor bijwerkingen. Deze waren eigenlijk vrij licht. Iets meer angstgevoel bij wakker worden in ochtend, iets meer irritaties en dizzy gevoel in hoofd, gedurende de opbouw. Met 2 druppels had ik al veel mind[lees meer...]er angst om verder op te bouwen. De angstgevoelens in mijn lijf verdwenen als eerste. Nu ik gewend ben merk ik dat ik geen vermoeidheid meer voel, ben meer helder in het hoofd, heb meer energie, ook wanneer ik kort heb geslapen. Ik kan mij beter ontspannen. Angsten zijn zo goed als weg en depri stemmingen ook! Ik reageer niet heftig meer in situaties waarin ik dit eerst wel deed. De scherpe randjes zijn er vanaf. Ik ben zo blij en opgelucht en wil bij 10 mg blijven, omdat ik ook gewoon nog wat wil blijven voelen. Ik heb eerst een dna test van mijn medicijn gedaan om zeker te weten op welke SSRI ik goed zou reageren. Dit gaf mij een geruster gevoel.

03-02-2022 | Vrouw | 38
citalopram (10mg)
Goedemorgen ik op zoek naar mensen die deze misschien nog hebben liggen omdat bij u misschien nier de goede werking gaf m voor mij is het een wondermiddel. Ik hoop graag wat van iemand te horen. (Red: in de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedicijn. Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden [lees meer...]en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek.)

12-05-2021 | Vrouw | 44
citalopram (40mg/ml)
Het middel werkt voor mij erg goed ondanks de minpunten. Opbouwen en afbouwen gaat moeizaam. 2 jaar gedaan over afbouwen en uiteindelijk 6 maanden gestopt. Daarna doorbraak angst, stemmingswisselingen gedurende de dag. Was geen aanleiding voor. Duidelijk een signaal van serotonine tekort. Opgebouwd naar 8 a 10mg. Ik heb er vrede mee. Ik ben stabiel, voel emoties maar binne[lees meer...]n een bandbreedte. Ik heb geen enorme pieken en dalen meer. Nadeel: gewichtstoename en libidoverlies. Hoe lager de doses hoe minder dat een rol speelt. Tip: luister naar je lichaam qua op/afbouwen.

15-02-2020 | Vrouw | 72
citalopram (5mg)
Het is alweer een tijdje geleden dat ik over mijn avontuur met Citalopram (in mijn geval Cipramil druppels) schreef. Ik begon met dit medicijn in april 2018. Op 9 februari nam ik mijn laatste druppel in. Nadat ik langzaam had opgebouwd, druppel voor druppel tot een max. van 3 druppels (=7.5 mg) per dag bleek dat deze dosis te sterke lichamelijke bijwerkingen gaf. Ik be[lees meer...]n toen weer langzaam teruggegaan naar 2 druppels (5mg). Op deze sterkte ben ik gebleven tot mei 2019. Daarna afgebouwd tot 1 druppel (2.5 mg). Op deze sterkte ben ik nog een half jaar gebleven. Met andere steun, zoals psychologische, meditatie, veel beweging ben ik weer uit het dal gekropen waarin ik door mijn angsten terecht gekomen was. Mijn huisarts had het altijd over een “snufje” als ze keek naar de inname en dacht dan ook (net als ik) dat volledig stoppen zonder ontwenningsverschijnselen zou gaan. Voordat ik volledig stopte heb ik nog 1 druppel om de dag ingenomen gedurende 2 weken. Groot was dan ook mijn verbazing dat ik me afgelopen dinsdag behoorlijk gammel begon te voelen. In eerste instantie dacht ik aan de griep, maar dan in wat mildere vorm. Mijn maag en darmen raakten overstuur, eetlust verdween, een droge mond en een brok in mijn keel, spierpijn. Het" licht" ging aan in de nacht van woensdag op donderdag. Heftige, levendige dromen, hot flushes alsof ik weer in de overgang zat. Toen het “licht” eenmaal aan was, kon ik ook het paniekerige gevoel plaatsen en rustig ademen. Hier was ik al een keer geweest en dit waren dus ontwenningsverschijnselen. Niks ernstigs aan de hand. De volgende dag ben ik aan het Googlen geslagen om hierover meer te weten te komen. Inderdaad, na het stoppen of verlagen van de dosis kunnen deze verschijnselen binnen 1 tot 6 dagen naar voren komen. Ze kunnen 1 tot 3 weken aanhouden, afhankelijk van de duur van inname en het middel. En of je nu een “snufje” in nam maakt niet uit, hooguit zijn de verschijnselen minder ernstig van aard. Het is tenslotte allemaal maatwerk. Het ene lichaam is het andere niet. Ik las veel over “tapering” bij het afbouwen van anti-depressiva. Het is een methode ontwikkeld in Nederland. Niet echt succes verzekerd, maar het succes percentage is behoorlijk groot. Helaas, zoals zo vaak het geval is, schijnen de zorgverzekeraars zich behoudend op te stellen door deze afbouw methode niet te vergoeden. Zij verwijzen naar de Zorgautoriteit, die vervolgens wijst naar het Ministerie, dat vervolgens verwijst naar de richtlijnen van het NHG en de GGZ. Uiteraard is de methode niet verboden, maar je moet hem zelf betalen. Inmiddels zit ik zelf op dag 7, de laatste twee nachten weer goed geslapen, de maag en darmen lijken zich een beetje te settelen. Mentaal heb ik tot nu toe weinig gemerkt, geen irrationele angsten. Wat dat betreft hebben meditatie en therapie de nodige zoden aan de dijk gezet. Ik ben nog steeds blij dat ik bijna 2 jaar geleden de stap gezet heb om ook medicatie hulp in te roepen. De medicatie heeft me de tijd gegeven om mijn zenuwgestel tot rust te brengen en zo dus tot rust te komen. Het is natuurlijk wel zuur dat je je intens akelig voelt, medicatie inneemt waar je je ook nog eens weken rot van voelt totdat het effect heeft. Als het uiteindelijk goed voelt en je af kunt gaan bouwen, word je ook nog eens geconfronteerd met ontwenningsverschijnselen die soms zo ernstig kunnen zijn dat je onmiddellijk weer naar je laatste dosis grijpt.

17-04-2019 | Vrouw | 55
citalopram (20mg)
Angst
Het helpt me om het dagelijks leven op normale wijze te beleven zonder disproportionele angst voor basale zaken en ik voel me vele malen minder bedreigd door de normale tegenslagen in het dagelijks leven. Een fantastische hulp tbv stabiliteit en weerbaarheid.

10-09-2018 | Vrouw | 44
citalopram (10mg)
Ik had last van depressieve gevoelens. Na 1 week begonnen de medicijnen al te werken. Geen sombere gevoelens meer en angsten waren weg!! Ik raad het iedereen aan met een depressie. Bijwerkingen zijn minder zin in sex en op een bepaalde manier wat onrustiger. Effect weegt zeker op bij de ervaren bijwerkingen

10-08-2018 | Vrouw | 70
Angst
Al een paar keer eerder heb ik mijn ervaringen gemeld. Ik ben nu in week 18 en voel me goed. De juiste dosis blijkt voor mij 3 druppels Cipramil per dag. Ik heb langzaam opgebouwd nadat bleek dat zelfs 10 mg te hoog was. Druppeltje voor druppeltje. Ik ben jarenlang in analyse geweest na een burn out. Dat heeft veel opgeleverd, maar de angst voor de angst bleef, nam in feit[lees meer...]e toe. Een paar maanden geleden liep de emmer over en heb ik hulp gezocht via de "chemische" weg. Inmiddels was ik ook begonnen met gedragstherapie: Acceptance en Commitment Therapy (ACT). Mediteren doe ik dagelijks. Op één of andere manier begon alles op z'n plek te vallen. Ik voelde de werking van de Cipramil zo rond week 6. Een subtiele verandering. Daarna ging het steeds beter. Het werd helder in mijn hoofd en dat werkte positief door in de therapie. De mindfulness meditaties kregen een andere dimensie. Ik heb nog een keer een paar dagen 4 druppels = 10 mg geprobeerd, maar toen begon het rillen en beven weer. Onmiddellijk terug naar 3 druppels. De halfwaarde van citalopram is 38 uur. Je bouwt dus letterlijk op. Op mijn leeftijd met een lager metabolisme is het nog langer. Vandaar ook dat voor 65+ de hoogste dosis 20 mg is. Ik heb al wekenlang geen oxazepam meer gebruikt, ook niet het halfje 's-avonds om te slapen. Hoewel ik niet zal schromen om in te nemen als het nodig mocht zijn. Rust en goed slapen zijn van "levensbelang". Het grootste wonder is de acceptatie van wat is. Jarenlang geprobeerd om van die inherente angst "af te komen". Hij is er. Ik heb hem gratis, kosteloos voor niks meegekregen bij mijn geboorte. Net zoals mijn hooggevoeligheid. En nu zweeft hij zowaar op de achtergrond. Een mens is nooit te oud om te leren. Over een paar maanden begin ik aan de afbouw, druppeltje voor druppeltje. Ik weet niet of ik dit mag aanraden op deze site, of het als reclame wordt gezien. Enfin, dan halen ze het er wel uit. Ik heb veel gehad aan de "talks" van de grondlegger (met anderen) van ACT, de klinisch psycholoog Steven Hayes, zelf een lijder aan "Anxiety and Panic Disorder in recovery". YouTube heeft ze allemaal. Toen ik hiermee begon heb ik me een ongeluk gezocht naar positieve meldingen over SSRI’s zoals Cipramil. Naast alle "horror" verhalen, wilde ik ook een positieve tegenhanger kwijt.

26-06-2018 | Vrouw | 70
citalopram (10mg)
11 weken neem ik dit medicijn nu in. Ik heb al eerder over mijn ervaringen geschreven. Ik neem nu 3 druppels Cipramil (citalopram) per dag. Dat staat gelijk met 7.5 mg citalopram in tablet vorm. Ik heb 4 druppels geprobeerd (gelijk aan een tablet van 10 mg), maar dan komt de bijwerking bibberen en beven, weliswaar in lichte mate, terug. Na overleg met de huisarts heb ik [lees meer...]besloten om het bij de 3 druppels te houden. Ik ben en voel me rustiger, slaap goed, heb weer meer energie. Vooral in combinatie met de gedragstherapie (ACT = Acceptance and Commitment Therapy) werkt het goed. Het is weer helder in mijn hoofd. Nog een maand of 3 tot 6 blijf ik het medicijn innemen. Daarna is het de bedoeling om weer af te bouwen. Het medicijn geeft mij de rust om na de 2e burn out in mijn leven én familieomstandigheden alles op een rijtje te krijgen. Te accepteren wat is en van daaruit vooruit te gaan. Voor iedereen die kampt met een mentale aandoening of het nu burn out, algemene angst, depressie of wat dan ook is, zoek hulp met of zonder medicatie. Ik heb de medicatie jarenlang afgehouden, maar klaarblijkelijk had ik dat steuntje nodig.

31-05-2018 | Vrouw | 70
Angst
Vervolg op de ervaring zoals beschreven op 27 apri en 15 mei. Ik zit nu ruim 7 weken in de behandeling met citalopram. 3 weken geleden merkte ik de subtiele verandering, meer eetlust, meer energie, angst zwevend op de achtergrond. Ik ben 3 weken verder en ik heb de overtuiging dat het medicijn aanslaat. Inmiddels zit ik sinds een week op 3 druppels dagelijks, na een week 2[lees meer...] druppels. Slapen gaat goed en de oxazepam blijft in het doosje, nadat ik al gereduceerd was tot 1/4 voor het slapen gaan. De stress factoren die gaande zijn, kan ik veel beter aan. Over het geheel voel ik meer rust en ben ik meer relaxed. Lezen op de bank en even wegdommelen. Het préttige moe zijn gevoel. Mijn directe familie én de psycholoog merkten op dat ik "een ander mens" ben. A.s. dinsdag een bezoek aan de huisarts, waarna ik waarschijnlijk 4 druppels ga proberen. Bij iedere verhoging merk ik een dag of 2 de bijwerking van het trillen en beven. Echter in veel lichtere mate dan in het begin toen ik eerst 5mg en ook nog 2 dagen 10mg in nam. Voor mij is de druppel vorm ideaal. Langzaam aan, dan breekt het lijntje niet. Ik krijg trouwens de indruk dat langzaam aan voor veel mensen werkt. Maakt niet uit welk anti depressivum.

26-01-2013 | Vrouw | 47
citalopram
Begin effectief later niet meer! Werk er hyper van dus ben gestopt!

08-08-2012 | Vrouw | 28
citalopram
Sinds begin juli slik ik cipramil (nu vijf weken). Ik ben begonnen met 10 mg, na een week overgegaan op 20 mg en sinds zaterdag slik ik 30 mg. Nu heb vrijdag weer een paniekaanval gehad en sinds zaterdag heb ik verhoging/koorts, ben ik mijzelf niet meer, voel ik mij zeer onveilig in mijn eigen lichaam. Maandag naar de dokter geweest en ik heb een rustgever erbij gekregen.[lees meer...] Kent iemand deze verschijnselen bij een overgang naar een hogere dosis? De dokter geeft aan dat ik het medicijn nog even de tijd moet geven maar dit gevoel gun ik niemand.

15-02-2012 | Vrouw | 30
citalopram
Vanwege een angststoornis die ik ontwikkeld heb door oververmoeidheid en stress, moest ik van mijn huisarts eerst aan medicatie voordat ik psychologische hulp kon krijgen. Dit is al denk ik 7 jaar geleden. Tegenwoordig is de mening over therapie en medicijn gebruik enigszins veranderd. Na een jaar therapie en medicijn gebruik (cipramil 20 mg) ben ik gestopt onder begeleidi[lees meer...]ng van de psychiater. Na een jaar kreeg ik opnieuw een heftige paniekaanval waar ik niet goed bovenop kwam. Ben opnieuw met de medicijnen begonnen, maar moest nu 40 mg gebruiken. Vooral de eerste 6 weken zin erg vanwege bijwerkingen en gewenning aan het medicijn. De werking is dan ook nog niet goed. Daarom moest ik tegelijk ook oxazepam gebruiken, tot de antidepressiva werkte. Inmiddels gebruik ik het alweer 5 jaar. Mijn paniekaanvallen zijn weg. Af en toe komen wel angstgevoelens boven, maar dit is te doen. Vanaf januari vorig jaar ben ik het medicijn gaan minderen met hulp van mijn huisarts en psychiater. Dit is mij gelukt tot 25 mg. Bij 25 mg ging ik mij minder goed voelen en werd ik erg humeurig. Dus ben hier gestopt met afbouwen. Een aantal maanden later ben ik zwanger geworden. (het afbouwen was ook vanwege onze kinderwens) Ik ben inmiddels 21 weken zwanger en nog steeds gebruik ik 25 mg cipramil. Ik heb geen last van bijwerkingen van het medicijn en voel me goed. Ben nog niet zeker van het verdere verloop van mijn medicijngebruik. Moet nog in overleg met de kinderarts over de bevalling, want ik moet hierdoor wel in het ziekenhuisbevallen. Hoe het komt met de borstvoeding weet ik ook nog niet.