Ervaringen met Fevarin

Bij  DepressieX

Agorafobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

27-09-2019 | Man | 76
fluvoxamine (100mg)
Zware depressie suïcidaal. Deze medicatie had voor mij niets meer dan een cederend effect.

18-11-2018 | Vrouw | 55
fluvoxamine (300)
Hielp zeer lange tijd goed tegen depressie, angsten sociale vooral, bij presenteren etc, wist toen nog niet van mijn autisme. Hielp mij noaal te functioneren. Gebruikt tijdens zwangerschap maar wel dosering toen tijdelijk zo ver mogelijk verlaagd

19-06-2015 | Vrouw | 59
fluvoxamine (50mg)
Ik heb Fevarin 2x gebruikt, toen ik rond de 40 was. De eerste keer als ondersteuning bij een fobietherapie. Aangezien mijn fobie voor overgeven is, zag ik erg op tegen de bijwerking misselijkheid. Daarom is er zeer langzaam opgebouwd en kreeg ik daarnaast tijdelijk lorazepam. Op deze manier heb ik heel weinig last gehad van bijwerkingen. Na 4 weken zat ik op de gewenste do[lees meer...]sis. Ik voelde me erg goed van dit medicijn. Jaren later, na een heel nare scheiding, was ik zwaar depressief. Toen ik suïcidale gedachten kreeg, heb ik mijn huisarts gevraagd om een anti-depressivum. Hij gaf me eerst Seroxat omdat hij dat kende. Dat hielp wel wat, maar ik viel er continu van in slaap, ook overdag! Toen gevraagd of ik niet aan de Fevarin mocht. Hij had er geen ervaring mee maar gelukkig schreef hij het wel voor. Weer langzaam opgebouwd en (daardoor?) nauwelijks bijwerkingen. Het middel heeft me enorm geholpen. Ik was zelfs in staat om - nog volop in het verwerkingsproces van mijn scheiding - mijn moeder bij te staan die vrij jong nog stervende was, zonder eraan onderdoor te gaan. Wel met normaal verdriet, het fijne van dit middel is dat het wel je depressie verhelpt, maar normale gevoelens niet afvlakt. Integendeel. Het laat je jezelf zijn zoals je bent als je op zijn best bent. De enige bijwerking die enigszins hinderlijk was, was dat ik er nog drukker van werd dan ik van mezelf al ben. Veel praten, aanwezig zijn, dat vinden mensen niet altijd leuk. Na anderhalf jaar ook weer heel langzaam afgebouwd zonder enig probleem. Daarna kwam de depressie niet meer terug; het leek wel alsof mijn hersens weer 'geleerd' hadden om vrolijk te zijn. Ik erger me enorm aan mensen die ageren tegen anti-depressiva met allerlei indianenverhalen of vanuit het calvinistische idee dat lijden goed voor je is. Ik wens niemand iets slechts toe maar sommigen zouden eens een paar dagen echt depressief moeten zijn voor ze met hun oordeel klaar staan. Mijn advies is: wijs anti-depressiva niet af als deel-oplossing. En weet dat als het ene middel teveel bijwerkingen heeft, of niet genoeg doet, een ander wél goed kan helpen. Jammer dat Fevarin vergeleken bij Seroxat en Prozac zo weinig bekend is bij artsen.

17-11-2014 | Vrouw | 49
Depressiviteit
Ik heb de afgelopen 20 jaar een aantal keren fevarin gebruikt gedurende minimaal een half en maximaal 1,5 jaar. Je weet van tevoren dat het zo'n 6 weken duurt voor het effect merkbaar is, en als je heelerg in de put zit is het best wel zwaar om dan nog zo lang "door te trekken". "Wanneer begint hetnou te werken? " vraag je je steeds ongeduldig af. Maar als het begint te [lees meer...]werken, dan weet je het. De eerste keer was het ge-weldig, echt . Ik kon me met geen mogelijkheid meer voorstellen dat ik me ooit zo slecht had gevoeld dat ik eigenlijk niet meer wilde leven. Het leven was geweldig, leuk en de moeite waard en contacten met mensen waren weer leuk. Mijn ervaring is dat als je het middel vaker gebruikt, dat effect duidelijk minder wordt. Vreemd genoeg kunnen de bijwerkingen ook anders zijn per keer. Standaard voor mij is wel: kaakklemmen, een "wilde" blik krijgen (vooral 's morgens, wanneer je Fevarin 's avonds inneemt), nul libido, spierspanning, wiebelvoeten, maagzuur, veel boeren, slecht tegen fel licht kunnen (koplampen bijv. ) , heftig en eng dromen. maar verder wel als een blok slapen. De laatste keer dat ik het gebruikte had ik ( en dat is nieuw) een onbedwingbare neiging om te eten, maakt niet uit wat en verlies van zelfbeheersing daarin. Tot nu toe ben ik maar 3 kg aangekomen, dankzij het feit dat ik veel sport. De eetbuien leidde soms weer tot uitspugen van het eten, boulaemie dus. Verder kauw ik voortdurend op mijn wang en lip. Die kauwbehoefte probeer ik dan met kauwgom te beheersen. Maar ditkeer voel ik me ook niet beter, ik ben nog steeds somber en heb in overleg met de huisarts besloten weer af te bouwen. Jammer dat het effect niet hetzelfde blijft....Depressie is in mijn ogen een chemisch defect, maar de chemie in je lijf verandert ook naarmate je ouder wordt.

29-05-2013 | Vrouw | 38

20-11-2012 | Man | 50
Depressiviteit
ik zat niet lekker in mijn vel en kreeg dit voor geschreven door een arts en heb dit 20 jaar gebruikt heb vreselijke bijwerkingen gehad in het begin bij het afbouwen werd ik niet ondesteund door artsen ik moest het zelf maar uitzoeken.Ik zou mensen aanraden uit te kijken met wat je slikt en hoe je moet afbouwen de werking is per persoon verschillend ik zal nooit meer dit s[lees meer...]pul willen gebruiken of een ander soort ik hbe me jaren opgesloten gevoeld in mijn lichaam en ben blij dat ik hier van af ben

09-10-2012 | Man | 58
fluvoxamine
ik gebruik fevarin 15 jaar, ik heb er de eerste jaren wel baat bij gehad, maar depressies en angstaanvallen komen toch terug, het heeft ook volgens mij nare bijwerkingen (voortdurend trek in eten, ik ben 22 kilo aangekomen, moeite met klaarkomen, vermoeidheid, jeuk) ik wilde dit jaar voorzichtig gaan afbouwen, nam een halfje per dag minder maar kreeg aan het eind van de zo[lees meer...]mer hevige spierpijn, ook last van duizeligheid, dus zit nu weer op 200 mg per dag, in 2009 ook al eens geprobeerd af te kicken, maar toen wegens hevige ontwenningsverschijnselen gestopt.

17-08-2012 | Vrouw | 56
fluvoxamine
Zie ervaringen bij mijn gebruik van Citalopram. (Red; voor het gemak is die tekst hieronder geplakt, want in loop van tijd wordt het anders wat lastig terugzoeken voor andere gebruikers. Mvg, MijnMedicijn) In 1988 is mij, bij de geboorte van mijn jongste kind, een ernstige postnatale depressie overkomen. Baby direct van de borstvoeding af en moeder direct aan de medicijn[lees meer...]en: Fevarin en voor de eerste maanden een sterke tranquilizer waarvan ik de naam niet meer weet. De laatste werd gebruikt als slaapkuur tot de Fevarin voldoende zou werken. Heb ruim 10 jaar Fevarin geslikt en best wel vaak onder begeleiding van mijn huisarts geprobeerd af te bouwen. Mislukte steeds. Na 10 jaar bleek mijn leverfunctie niet meer goed te zijn dus ben ik door de huisarts aan de Citalopram gezet. De overgang ging heel goed en gladjes en na een half jaar was de lever hersteld. Nu dus al weer heel wat jaartjes aan de Citalopram en tot tevredenheid. Heb in de afgelopen 15 jaar veel ingrijpende veranderingen in mijn leven goed doorstaan en ben daar vervolgens sterker uitgekomen. Ik denk dat ik heel mijn leven een antidepressivum zal moeten blijven gebruiken maar heb daar geen enkele moeite mee. De eerste huisarts die het me voorschreef legde het als volgt uit: zie het als een psychische vorm van diabetes. Diabetespatiënten slikken of spuiten ook elke dag hun medicatie. I rest my case..... en blijf liever (chemisch) vrolijk ;)

29-07-2012 | Man | 44
fluvoxamine
Gebruik na 4 probeersels Fevarin icm Wellbutrin. Viel mij op dat Fevarin als enig gebruikt middel bij mij matig werkt en veel bijwerking had mbt maagdarm en, erg vervelend, aanvankelijke verergering van suïcidaliteit. Toen Wellbutrin erbij kwam, ging het beter. Moet wel zeggen dat andere middelen qua bijwerking een ramp waren, bv Paroxetine. (Red; URL verwijderd ivm werkwi[lees meer...]jze van deze site. Mvg, MijnMedicijn )

11-04-2012 | Vrouw | 38
fluvoxamine
Fearin gebruikt van 1993 tot 2012, met tussenpauzes van enkele maanden tot een jaar. Nu aan het overstappen naar ander middel (Wellbutrin), i.v.m. ADD klachten. Na enkele weken is Fevarin pas effectief, voor de rest veel bijwerkingen. Ook na langdurig gebruik vervelende bijwerkingen. (huidklachten, jeuk, darmklachten, droge mond, snel blauwe plekken, afvlakking gevoel) He[lees meer...]b echter nooit last gehad van gewichtstoename bij Fevarin. Heel vervelend vond ik als ik tabletten was vergeten in te nemen. Meteen ontwenningsverschijnselen zoals duizeligheid, agitatie, hoofdpijn. Fevarin zeker effectief in de behandeling van depressie, maar aangezien ik al langere tijd niet meer depressief ben, en eigenlijk ADD ten grondslag ligt aan mijn problemen, ga ik overgestappen naar Wellbutrin. Ben nu Fevarin aan het afbouwen, en dit valt niet mee. Voel me echt ziek ervan, overal pijn, duizelig, 'kortsluiting' gevoel in mijn hoofd, plotselinge schokken in mijn lijf, etc..

27-02-2012 | Vrouw | 34
fluvoxamine
Fevarin is een middel dat makkelijk in te nemen is, maar het had niet het verhoopte effect. De duistere gedachten verminderden wel en ik was minder angstig, maar het hield me ook enorm in bedwang waardoor ik niets meer ondernam en lethargisch bleef. Daardoor ben ik, op aanraden van mijn psychiater, overgeschakeld op Efexor.

22-01-2012 | Man | 45
fluvoxamine
ik heb dit wondermiddel meer dan tien jaar.100 mg per dag tegen depressie en dwang. werkt uitstekend.geen depressie meer.voor dit middel gebruik ik seroxat.cipramil en prozak .maar fevarin is een wonder.-dus arzel niet en met naam van god)allah) begin en alles wordt verleden tijd.

31-08-2009 | Vrouw
fluvoxamine
Met fevarin voel ik me redeijk goed. maar sinsdien geen behoefte aan sex.Vind ik toch heel jammer.Weet iemand hier een oplossing voor.