lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

16-02-2017

Agorafobie

Voorgeschreven gekregen voor agorafobie gepaard gaande met angst en paniek stoornissen. Na een hele lange tijd van alles geprobeerd te hebben, is dit eigenlijk tot nu toe het beste medicijn wat enigzins helpt.
24-05-2016

Fevarin (fluvoxamine)

Een jaar of 4 heb ik aangemodderd met therapie. Eerst hypnotherapie, toen acupunctuur en naar een psychiater gegaan. Ik kreeg toen gedragstherapie om te werken aan mijn angsten. Ik was niet heel erg depressief, maar ik had het wel erg moeilijk met bepaalde zaken uit mijn jeugd. De therapeut adviseerde me om de gesprekken te combineren met medicatie. Ik wilde dit niet omdat[lees meer...] ik zo bang was voor de bijwerkingen, maar ben (omdat ik wanhopig was) toch overstag gegaan. Ik heb me goed ingelezen en heb zelf voor fluvoxamine gekozen. De psychiater zei dat paroxetine net zo goed was, maar daar had ik genoeg horror verhalen over gelezen. Na een week of 4, 5 begon het echt te werken. Ik heb in het begin wat last gehad van hartkloppingen en ontzettende last van rusteloze benen. Ik kon daar dan 's morgens niet goed op doorslapen en tijdens het hele gebruik ging inslapen moeizamer (hoewel ik er ook wel eens weken lang minder last van had). Ik heb Fevarin na een jaar afgebouwd en heb een tijdje daarna weer een terugval gehad. Na 4 weken opnieuw Fevarin leek het er sterk op dat de medicijnen dit keer niet aansloegen en ben ik geswitched naar Lexapro. Dit middel bevalt mij bijna net zo goed!
19-06-2015

Fevarin (fluvoxamine)

Ik heb Fevarin 2x gebruikt, toen ik rond de 40 was. De eerste keer als ondersteuning bij een fobietherapie. Aangezien mijn fobie voor overgeven is, zag ik erg op tegen de bijwerking misselijkheid. Daarom is er zeer langzaam opgebouwd en kreeg ik daarnaast tijdelijk lorazepam. Op deze manier heb ik heel weinig last gehad van bijwerkingen. Na 4 weken zat ik op de gewenste do[lees meer...]sis. Ik voelde me erg goed van dit medicijn. Jaren later, na een heel nare scheiding, was ik zwaar depressief. Toen ik suïcidale gedachten kreeg, heb ik mijn huisarts gevraagd om een anti-depressivum. Hij gaf me eerst Seroxat omdat hij dat kende. Dat hielp wel wat, maar ik viel er continu van in slaap, ook overdag! Toen gevraagd of ik niet aan de Fevarin mocht. Hij had er geen ervaring mee maar gelukkig schreef hij het wel voor. Weer langzaam opgebouwd en (daardoor?) nauwelijks bijwerkingen. Het middel heeft me enorm geholpen. Ik was zelfs in staat om - nog volop in het verwerkingsproces van mijn scheiding - mijn moeder bij te staan die vrij jong nog stervende was, zonder eraan onderdoor te gaan. Wel met normaal verdriet, het fijne van dit middel is dat het wel je depressie verhelpt, maar normale gevoelens niet afvlakt. Integendeel. Het laat je jezelf zijn zoals je bent als je op zijn best bent. De enige bijwerking die enigszins hinderlijk was, was dat ik er nog drukker van werd dan ik van mezelf al ben. Veel praten, aanwezig zijn, dat vinden mensen niet altijd leuk. Na anderhalf jaar ook weer heel langzaam afgebouwd zonder enig probleem. Daarna kwam de depressie niet meer terug; het leek wel alsof mijn hersens weer 'geleerd' hadden om vrolijk te zijn. Ik erger me enorm aan mensen die ageren tegen anti-depressiva met allerlei indianenverhalen of vanuit het calvinistische idee dat lijden goed voor je is. Ik wens niemand iets slechts toe maar sommigen zouden eens een paar dagen echt depressief moeten zijn voor ze met hun oordeel klaar staan. Mijn advies is: wijs anti-depressiva niet af als deel-oplossing. En weet dat als het ene middel teveel bijwerkingen heeft, of niet genoeg doet, een ander wél goed kan helpen. Jammer dat Fevarin vergeleken bij Seroxat en Prozac zo weinig bekend is bij artsen.
17-11-2014

Fevarin (fluvoxamine)

Ik heb de afgelopen 20 jaar een aantal keren fevarin gebruikt gedurende minimaal een half en maximaal 1,5 jaar. Je weet van tevoren dat het zo'n 6 weken duurt voor het effect merkbaar is, en als je heelerg in de put zit is het best wel zwaar om dan nog zo lang "door te trekken". "Wanneer begint hetnou te werken? " vraag je je steeds ongeduldig af. Maar als het begint te [lees meer...]werken, dan weet je het. De eerste keer was het ge-weldig, echt . Ik kon me met geen mogelijkheid meer voorstellen dat ik me ooit zo slecht had gevoeld dat ik eigenlijk niet meer wilde leven. Het leven was geweldig, leuk en de moeite waard en contacten met mensen waren weer leuk. Mijn ervaring is dat als je het middel vaker gebruikt, dat effect duidelijk minder wordt. Vreemd genoeg kunnen de bijwerkingen ook anders zijn per keer. Standaard voor mij is wel: kaakklemmen, een "wilde" blik krijgen (vooral 's morgens, wanneer je Fevarin 's avonds inneemt), nul libido, spierspanning, wiebelvoeten, maagzuur, veel boeren, slecht tegen fel licht kunnen (koplampen bijv. ) , heftig en eng dromen. maar verder wel als een blok slapen. De laatste keer dat ik het gebruikte had ik ( en dat is nieuw) een onbedwingbare neiging om te eten, maakt niet uit wat en verlies van zelfbeheersing daarin. Tot nu toe ben ik maar 3 kg aangekomen, dankzij het feit dat ik veel sport. De eetbuien leidde soms weer tot uitspugen van het eten, boulaemie dus. Verder kauw ik voortdurend op mijn wang en lip. Die kauwbehoefte probeer ik dan met kauwgom te beheersen. Maar ditkeer voel ik me ook niet beter, ik ben nog steeds somber en heb in overleg met de huisarts besloten weer af te bouwen. Jammer dat het effect niet hetzelfde blijft....Depressie is in mijn ogen een chemisch defect, maar de chemie in je lijf verandert ook naarmate je ouder wordt.
02-10-2014

Fevarin (fluvoxamine)

dit middel hielp in het begin heel goed ,maar naar verloop van tijd ,hielp het steeds minder.van daar over gestapt naar een ander merk.
29-05-2013

10-05-2013

Fevarin (fluvoxamine)

Ik slik de fev. nu iets meer dan een jaar vanwege angst en piekeren. In het begin heb ik wel last gehad van bijwerkingen (vooral misselijk) maar niet heel ernstig en trok ook binnen een dag weer weg. Ik ben ook begonnen met een heel lichte dosis, 25 mg per dag en langzaam opgebouwd tot 50mg. Dit had in het begin toch niet het beoogde effect en na een maand of 4 is het opge[lees meer...]hoogd tot 100mg. Sinds die tijd gaat het stukken beter. Mijn angstgevoelens zijn een stuk minder en vooral het piekeren en het druk maken over de kleinste onbenulligheden zijn over. Ik moet er wel bijvertellen dat ik ook al een jaar intensieve psychotherapie heb. En ik ben 6 kilo AFgevallen. Ik vind het een prettig medicijn en blijf het wellicht nog lang gebruiken.
20-11-2012

Fevarin (fluvoxamine)

ik zat niet lekker in mijn vel en kreeg dit voor geschreven door een arts en heb dit 20 jaar gebruikt heb vreselijke bijwerkingen gehad in het begin bij het afbouwen werd ik niet ondesteund door artsen ik moest het zelf maar uitzoeken.Ik zou mensen aanraden uit te kijken met wat je slikt en hoe je moet afbouwen de werking is per persoon verschillend ik zal nooit meer dit s[lees meer...]pul willen gebruiken of een ander soort ik hbe me jaren opgesloten gevoeld in mijn lichaam en ben blij dat ik hier van af ben
Pagina 1 van 7

Mirena (1947) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (786) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (402) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (395) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (338) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (291) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!