Fevarin

fluvoxamine

Agorafobie (1 mening)

INVLOED VAN DNA

Genetisch invloed bekend? Ja.
Genen zijn bij niemand gelijk. Geven jouw genen je meer kans op bijwerkingen?

Paroxetine (972 meningen)

Farmacoterapeutisch Kompas

Pagina 1 van 7
18-11-2018

Fevarin (fluvoxamine)

Hielp zeer lange tijd goed tegen depressie, angsten sociale vooral, bij presenteren etc, wist toen nog niet van mijn autisme. Hielp mij noaal te functioneren. Gebruikt tijdens zwangerschap maar wel dosering toen tijdelijk zo ver mogelijk verlaagd
31-01-2018

Fevarin (fluvoxamine)

Bij opname psychiatrisch ziekenhuis heeft psychiater mij seroxat voorgeschreven
09-01-2018

13-06-2017

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Na een hele tijd te worstelen met een winterdepressie bleek dat ik een familiaire aangelegde depressie heb. Later is de diagnose PTTS gesteld en neem Fevarin.
07-03-2017

Overspannen/burn-out

Fevarin: In de eerste week angst verhevigd, daarna langzaam minder. Ik gebruik dit medicijn al heel vele jaren maar had alleen de eerste weken bijwerkingen. Maar daarna geen meer, ook nog een voordeel voor mij: ik was niet meer zo'n perfectionist en dwangmatig.
16-02-2017

Agorafobie

Voorgeschreven gekregen voor agorafobie gepaard gaande met angst en paniek stoornissen. Na een hele lange tijd van alles geprobeerd te hebben, is dit eigenlijk tot nu toe het beste medicijn wat enigzins helpt.
24-05-2016

Fevarin (fluvoxamine)

Een jaar of 4 heb ik aangemodderd met therapie. Eerst hypnotherapie, toen acupunctuur en naar een psychiater gegaan. Ik kreeg toen gedragstherapie om te werken aan mijn angsten. Ik was niet heel erg depressief, maar ik had het wel erg moeilijk met bepaalde zaken uit mijn jeugd. De therapeut adviseerde me om de gesprekken te combineren met medicatie. Ik wilde dit niet omdat[lees meer...] ik zo bang was voor de bijwerkingen, maar ben (omdat ik wanhopig was) toch overstag gegaan. Ik heb me goed ingelezen en heb zelf voor fluvoxamine gekozen. De psychiater zei dat paroxetine net zo goed was, maar daar had ik genoeg horror verhalen over gelezen. Na een week of 4, 5 begon het echt te werken. Ik heb in het begin wat last gehad van hartkloppingen en ontzettende last van rusteloze benen. Ik kon daar dan 's morgens niet goed op doorslapen en tijdens het hele gebruik ging inslapen moeizamer (hoewel ik er ook wel eens weken lang minder last van had). Ik heb Fevarin na een jaar afgebouwd en heb een tijdje daarna weer een terugval gehad. Na 4 weken opnieuw Fevarin leek het er sterk op dat de medicijnen dit keer niet aansloegen en ben ik geswitched naar Lexapro. Dit middel bevalt mij bijna net zo goed!
19-06-2015

Fevarin (fluvoxamine)

Ik heb Fevarin 2x gebruikt, toen ik rond de 40 was. De eerste keer als ondersteuning bij een fobietherapie. Aangezien mijn fobie voor overgeven is, zag ik erg op tegen de bijwerking misselijkheid. Daarom is er zeer langzaam opgebouwd en kreeg ik daarnaast tijdelijk lorazepam. Op deze manier heb ik heel weinig last gehad van bijwerkingen. Na 4 weken zat ik op de gewenste do[lees meer...]sis. Ik voelde me erg goed van dit medicijn. Jaren later, na een heel nare scheiding, was ik zwaar depressief. Toen ik suïcidale gedachten kreeg, heb ik mijn huisarts gevraagd om een anti-depressivum. Hij gaf me eerst Seroxat omdat hij dat kende. Dat hielp wel wat, maar ik viel er continu van in slaap, ook overdag! Toen gevraagd of ik niet aan de Fevarin mocht. Hij had er geen ervaring mee maar gelukkig schreef hij het wel voor. Weer langzaam opgebouwd en (daardoor?) nauwelijks bijwerkingen. Het middel heeft me enorm geholpen. Ik was zelfs in staat om - nog volop in het verwerkingsproces van mijn scheiding - mijn moeder bij te staan die vrij jong nog stervende was, zonder eraan onderdoor te gaan. Wel met normaal verdriet, het fijne van dit middel is dat het wel je depressie verhelpt, maar normale gevoelens niet afvlakt. Integendeel. Het laat je jezelf zijn zoals je bent als je op zijn best bent. De enige bijwerking die enigszins hinderlijk was, was dat ik er nog drukker van werd dan ik van mezelf al ben. Veel praten, aanwezig zijn, dat vinden mensen niet altijd leuk. Na anderhalf jaar ook weer heel langzaam afgebouwd zonder enig probleem. Daarna kwam de depressie niet meer terug; het leek wel alsof mijn hersens weer 'geleerd' hadden om vrolijk te zijn. Ik erger me enorm aan mensen die ageren tegen anti-depressiva met allerlei indianenverhalen of vanuit het calvinistische idee dat lijden goed voor je is. Ik wens niemand iets slechts toe maar sommigen zouden eens een paar dagen echt depressief moeten zijn voor ze met hun oordeel klaar staan. Mijn advies is: wijs anti-depressiva niet af als deel-oplossing. En weet dat als het ene middel teveel bijwerkingen heeft, of niet genoeg doet, een ander wél goed kan helpen. Jammer dat Fevarin vergeleken bij Seroxat en Prozac zo weinig bekend is bij artsen.
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (842) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (488) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (464) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!