Ervaringen met Prozac

fluoxetine

Chronische depressie (10 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

05-03-2012 | Vrouw | 21
fluoxetine
ik slik dit medicijn al bijna 3 jaar en het gaat prima. In het begin was ik heel suf en vergeetachtig, dit trok na een paar weken weg. Het had bij mij toch wel een tijdje nodig om in te werken. Ik voel me een stuk beter, ben niet meer depressief en kan mijn emoties veel beter onder controle krijgen. Wel ben ik flink aangekomen.

01-03-2016 | Man | 22
fluoxetine (20mg)
Tijdens een zware depressie begonnen met Prozac na eerst het geweldige boek hierover gelezen te hebben. Na twee à drie weken begon dit te werken en herkende ik mezelf niet meer. Het klinkt raar, maar ik was te gelukkig en ik wist niet waarom. Ik stond 's morgens vroeg fluitend op en ging bijna fluitend weer naar bed. Van een redelijk asociaal persoon was ik plots een socia[lees meer...]al persoon geworden. Ik ging op feestjes plots met iedereen gaan praten, terwijl ik dit vroeger helemaal niet deed. Het leven was echt een feest geworden. Ik kreeg van mensen die me heel goed kenden dan ook de vraag soms neem jij medicatie of zo, omdat ik er altijd zo glunderend en positief bijliep. Spijtig genoeg brengt dit geneesmiddel soms ook bijwerkingen mee en bij mij was dit dus trillende handen (blijkbaar een gekend probleem bij Prozac). Dat is ook de reden dat ik er na enkele maanden mee gestopt ben, omdat dit te hard opviel wanneer ik bv met enkele mensen met een tas koffie aan tafel zat.

23-03-2015 | Vrouw | 22
Dysthymie
Ik slik de prozac al een aantal jaar, heb ook andere soorten geprobeerd maar die werkten niet. Heb niet echt last van de bijwerkingen, en ze zijn gemakkelijk in te nemen.

22-05-2013 | Vrouw | 22

13-12-2016 | Vrouw | 23
fluoxetine (10mg)
Werkt goed, ben ineens na mijn zware depressie eindelijk een soort van vrolijk en mijn angsten zijn verminderd. Als je probeert te stoppen met prozac is dat wel erg moeilijk. Ik heb 3x geprobeerd te stoppen en dat is niet gelukt omdat ik heel erg last kreeg van afkickverschijnselen (ziek, duizelig, in de war, slap, trillen)

22-07-2012 | Vrouw | 23
fluoxetine
Ik heb dit middel 3 jaar lang gebruikt op 20 mg na herhaaldelijke depressies en een genetische gevoeligheid voor depressie waardoor het steeds terug zal komen. Onlangs 4 maanden gestopt omdat mijn lichaam niet meer reageerde op het medicijn en een verhoging tot 40 mg tot enorme impotentieproblemen leidde, ook was ik erg aangekomen. Nu na 4 maanden weer begonnen omdat i[lees meer...]k merk dat ik de stabiliteit nodig heb, dan wel in deze periode van mijn leven kan gebruiken. Wat ik nu merk is de hoofdpijn die ik altijd heb bij het opstarten, een vrij heftige schelle pijn die als het goed is na 1 a 2 weken weer weggaat. Het rare is dat ik nooit andere bijwerkingen heb dus voor mij is dit middel ideaal, ik word ook niet raar, de situatie verergert niet, niks, behalve dan die vervelende hoofdpijn maar dat overleef ik wel. Bij de eerste pil had ik een wat droge mond.

17-06-2016 | Man | 25
fluoxetine (20mg)
Eerste twee weken waren zwaar. Paniekaanvallen, hoofdpijn, suf en Maag- en darmklachten. Daarna nauwelijks nog voorgekomen.

27-09-2018 | Vrouw | 26
Chronische depressie

01-08-2017 | Vrouw | 26
fluoxetine (20mg)
Tijdens een tweede episode van angst en paniekklachten begonnen met fluoxetine, die episode duurde al een (slopend) jaar waarbij ik matig resultaat behaalde op therapie. Ik ben erg blij dat ik de stap heb ondernomen om hieraan te beginnen, na 4 weken verschil merkbaar en na 2maanden optimaal resultaat. Ik piekerde veel minder, bleef minder lang stilstaan bij gebeurtenissen[lees meer...] en mijn gedachtes. De angst en paniek reduceerde zich tot goed mee te leven, de bijwerkingen zijn in het begin vervelend maar is zeker het resultaat waard. Voor iedereen die twijfelt of bang is om hiermee te starten:Dit is geen wondermiddel, maar als het leven zo zwaar is door depressie, angst en paniek en als therapie niet voldoende helpt, kan dit je leven weer leefbaar maken en is het het waard om het te proberen als de andere mogelijkheden zijn uitgeput. Sterkte!

06-11-2015 | Vrouw | 26
fluoxetine (40mg)
Hallo, Ik slik nu 2,5 week fluoxetine (prozac) 40 mg. De eerste 2 dagen had ik verschrikkelijke hoofdpijn en koud zweet in bed, wat echt niet overging maar daarna, had ik geen last van bijwerkingen (start 20mg) en ben binnen 6 dagen (dit wilde ik zelf) overgestapt naar 40. Ik heb ook andere AD geslikt waar de bijwerkingen veel erger van waren. Nu na 2 weken pas krijg ik wa[lees meer...]t bijwerkingen, maar alsnog niet ernstig. Ik heb nu af en toe verwijde pupillen, angst (wat ik al had), onrust (wat ik ook al had), soms wat wazig zien, onzeker gevoel, blij gevoel. Wat wel is, is dat als ik wakker ben, dan ook echt wakker ben. Ik heb "normaal" altijd tijd nodig om wakker te worden, maar dat is nu niet meer zo. Ook word ik 2x per nacht wakker, moet vaker plassen (drink niet meer dan normaal) en ik heb het idee, dat het laxerend werkt. Ik heb ook geen hongergevoel. Ik ben niet misselijk, ik denk gewoon niet echt aan eten. Hele erge bijwerkingen zijn het dus niet. Ik heb er niet heel erg last van en zeker niet als ik het vergelijk met mijn andere ervaring met AD's (Paroxetine 20mg & Escitalopram 10mg) Nog echt een oordeel over dit medicijn heb ik niet, want ik voel nog niet zoveel. Ik heb wel het idee dat het er "langzaam insluipt" dus in je systeem. Het laat lang op zich wachten. Dit staat ook in de bijsluiter, maar het mag van mij wel sneller. Eerst dacht ik, omdat ik 2 weken niks voelde (40mg) dat ze niet aansloegen bij mij. Dit schijnt niet zo te zijn. Als je geen of bijna geen bijwerkingen hebt, heb je geluk en kan je lichaam het goed of beter verdragen dan een andere ad, waar je anders op reageerde. Dit is echt voor iedereen anders. Bij prozac/fluoxetine kan je pas na 4 tot 6 weken iets voelen. Optimale werking is 10 weken. Ik heb bruistabletten die ik erg vies vind! Ik laat ze dan ook niet bruisen in een glas, maar slik ze snel door met een glas water. Dan lost het vanzelf wel op in mijn maag. Over een paar weken zal ik plaatsen hoe het gaat. Dan een vervolg. Groeten,

24-01-2024 | Man | 27
fluoxetine (40)
Dwangstoornis
Zelf leid ik ook aan OCD (dwang en angststoornis), in de vorm van hele agressieve dwanggedachten. Bij mij begon het allemaal na één keertje wiet te hebben gerookt en 2 weken daarna ben ik bedreigd. Ik heb vrijwel direct aan de bel getrokken toen de klachten kwamen. Eerst ging ik naar een psycholoog en die zei het is maar angst, het gaat wel over. Dit hielp niet voor mij. D[lees meer...]aarna ben ik naar de huisarts gegaan en die schreef Olanzapine voor. Dit hielp niet en ik ging al snel opzoek naar een andere oplossing. Daarna kreeg ik nog Cymbalta en Xanax voorgeschreven. Dit leek wel te helpen maar toen ik naar een psychiater ging heeft hij dat ook weggehaald aangezien Xanax verslavend is. Hij heeft mij toen alleen Risperdal (0,5 2 keer per dag) voorgeschreven. Hier kreeg ik erg veel bijwerkingen van en de eerste paar weken leek het wel ietsje te werken maar niet voldoende. Uiteindelijk werd het alleen maar erger en heb ik me laten opnemen in het ziekenhuis (psychiatrie). Daar kreeg ik een hele vriendelijke psychiater die van alle medicijnen heeft afgehaald en heeft me Fluoxetine voorgeschreven. Ik heb 6 weken in opname gezeten en af en aan merkte ik zeker wel verschil. Tijdens de opname heeft de psychiater de Fluoxetine (Prozac) verhoogd van 20mg naar 40mg. Ook weer af en aan merkte ik zeker wel verschil. Na mijn opname ben ik naar huis gegaan en weer gaan werken en dat leek eerst wel goed te gaan maar na een maand werden de gedachtes weer erger en het constant op die gedachtes ingaan in m'n hoofd ook. Nu heb ik weer de huisarts gecontacteerd om te vragen of ik naar 60mg kan gaan want het is zo niet te doen. Ik heb ook last van dwanghandelingen (messen, scharen, alles dat scherp of puntig is wegleggen). 'S avonds neemt de angst heel erg toe omdat ik bang ben dat ik zou gaan slaapwandelen en in mijn slaap iets verschrikkelijks doe, terwijl ik helemaal niet slaapwandel.. Ik kan zeggen dat het niet makkelijk is om met deze gedachtes om te gaan en na een tijd begin je ook heel erg aan jezelf te twijfelen en jezelf af te vragen; "Is dit nou echt wat ik wil"? Dat maakt het heel lastig. Ik probeer mezelf altijd te zeggen (wat ik niet moet doen) dat ik zo niet ben en zulke dingen nooit zou doen, maar mijn gedachte zegt dan vrijwel direct dat het wel zo is of dat ik het wel zou doen en zo ben ik constant in gevecht met mezelf. Ik ga naar een cognitieve gedragstherapeut. Ik ga de hoop zeker niet opgeven en ik blijf vechten want dit wenst niemand natuurlijk voor zichzelf of anderen.

17-01-2020 | Vrouw | 27
fluoxetine (20mg)
Begin 2014 kreeg ik na jarenlang terugkerende depressies setraline voorgeschreven. Dit werkte goed, maar gaf wat heftigere bijwerkingen en vooral de onttrekkingsverschijnselen waren heftig. Zodra ik er meer dan precies 24 uur tussen 2 doseringen liet zitten, was ik zo ziek als een hond en dit gebeurde best vaak. De psychiater is mij medio 2019 Prozac gaan voorschrijven omd[lees meer...]at deze veel mildere onttrekkingsverschijnselen zou geven bij iets te laat innemen. Dit bleek gelukkig zo te zijn. Ik ben half december 2019 helemaal gestopt en had aanvankelijk geen onttrekkingverschijnselen, maar nu sinds afgelopen week voel ik mij precies zo beroerd als na een vergeten dosis setraline. Het lijkt dus of de klap later kwam, maar hetzelfde is. Kan niet anders dan mijn klachten hieraan linken omdat ze vrij specifiek zijn: het ervaren van een soort elektrische schokken in mijn hoofd. Vrijwel continu. En alsof alles een soort van vertraagd gebeurt. Dit is super vermoeiend dus ik doe weer middagdutjes anders houd ik het niet vol. Ik wil eigenlijk niet opnieuw opbouwen, dus ik hou het nog even vol, maar ik voel me echt beroerd.

24-07-2019 | Vrouw | 27
fluoxetine (20mg)
Een aantal weken geleden ben ik gestart met 20mg om de dag. (Daarvoor; Citalopram, sertraline voor mijn heftige paniekaanvallen) Blijkbaar moest dit elke dag zijn, (net zoals bij die andere medicatie)maar dat was de fout van de doktor. Na 2 weken heb ik dit aangekaart dat het niet hielp, dus ben ik meteen met 40mg elke dag verder gegaan. HELL!! 2e week heel ziek geweest va[lees meer...]n de angst. Na 2,5 week moest ik op controle, het ging echt merkbaar al beter! zegt mijn andere doktor; ga toch maar terug naar 20mg, ik vind 40mg teveel. Nou prima, ik dit gedaan, na 5 dagen merkte ik alweer dat ik weer zoveel last kreeg(angst vooral) dus ik vroeg mijn doktor opnieuw; nu gaat het weer slecht, wat nu? Zegt hij: ga toch maar terug weer naar 40mg. Ik dit gedaan, ja hoor, toen begonnen de eerste 2 weken HELL weer opnieuw! Dus in totaal zit ik nu bijna op de 6e week met dit gerotzooi. Gisteren was de laatste dag van die 2 weken, dus hoop dat Het nu snel wegtrekt de bijwerkingen zoals angst. Heb nu steeds last van hyperventilatie. En ik ben erg gefrustreerd omdat mijn doktor die wijziging heeft doorgevoerd. Kan niet werken met deze bijwerkingen en slikte veel oxazepam erbij, dit ben ik nu langzaam aan het afbouwen, maar wanneer ik dingen onderneem heb ik deze nog wel echt nodig.. Als de angst/hyperventilatie wegtrekt, spring ik een gat in de lucht! Mijn geduld is nu echt op, en lees graag positieve reacties om mijzelf op de been te houden en door te zetten.. liefs, Sharon

21-10-2014 | Man | 27
fluoxetine
Het helpt wel. Ik gebruik het nu meer dan een maand. Het vlakt wel mijn gevoelens af, positieve en negatieve. In het begin voelde ik mij heel raar, ik kreeg van de meest bizarre gedachten en werd vak midden in de nacht wakker. Inmiddels kan ik gewoon doorslapen, heel af en toe word ik wakker. Dit is natuurlijk geen slaapmedicijn, maar dit viel mij wel op. Ik voel mij momen[lees meer...]teel net als een robot, alsof ik niet in mijn eigen lichaam ben. Ik word niet meer overspoeld door mijn emoties, mijn angsten zijn minder, waardoor ik meer actief ben. Diep van binnen heb ik wel nog steeds het gevoel dat er iets niet klopt. Het voelt alsof iemand al mijn negatieve (en o.a. positieve) emoties opgesloten heeft. Ik weet dat ze er zijn, maar ik voel ze niet. Soms voel ik gewoon huilen, en dat lukt niet. Dit ben ik niet. Het is een 'verbeterde' versie van mijn 'ik'. Misschien moet ik er aan wennen, want ik voel mij door deze medicijn wel beter dan eerst. Mensen zien het ook aan mijn gedrag en uiterlijk. Het neemt niet mijn obsessieve/negatieve gedachten weg, het maakt mij wel in staat om mij op andere dingen te richten. Ik kan ook niet alles hebben. Ik voel mij niet mijzelf en dat is oké voor nu. Beter dit dan de depressie die ik hiervoor had.

23-02-2021 | Vrouw | 28
Stemmingswisselingen
Jarenlang heb ik sertraline gebruikt, maar de bijwerkingen waren heftig: ik kwam toe in gewicht (vocht vasthouden?), zweette 's nachts enorm, had last van darmkrampen en de ontwenningsverschijnselen traden direct op bij >24 uur tot volgende doses: elektrische schokjes in mijn hoofd, zeer moe, algehele malaise. Om dit te ondervangen kreeg ik voorts fluoxitine voorgeschreven[lees meer...] en de bijwerkingen zijn inderdaad minder hevig. Wat ik bij dit medicijn wel heel sterk ervaar is de afgevlakte emoties en ik ervaar dat zo dat ik, wel nog intens verdriet, angst of frustratie ervaar, maar dat het is alsof iemand mijn vermogen tot reactie van me heeft overgenomen - want die reactie is zeer lauw vergeleken met wat ik van mezelf ken. Dit leidt weer tot paniek, omdat het voelt alsof ik er geen zeggenschap meer over heb, maar ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat dit juist goed is en zo ervaar ik dan soms al ook een serene rust in mijzelf. Het is heel erg wennen, maar als ik me ervan distantieer dan is het zeker een positief iets. Ik moet erbij zeggen dat ik dit in "acute toestanden", zoals perioden van stress, combineer met pipamperon 10 mg 1 a 2 x per dag.

07-09-2020 | Vrouw | 28
fluoxetine (20mg)
In 2014 gestart met sertraline en in 2015 overgestapt naar citalopram. Beide gaven gewichtstoename als vervelende bijwerking. Sinds 2017 fluoxetine en daar weinig last van gewichtstoename. Wel merk ik dat ik wat afgevlakter ben in emoties. Verder weinig bijwerkingen. Het helpt ook goed tegen eetbuien.