Ervaringen met Prozac

fluoxetine

Chronische depressie (10 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

11-08-2019 | Man | 37
fluoxetine (20mg)
Het is een tijdelijke oplossing maar je gewicht neemt enorm toe...bij mij 30 kilo....en mn angsten werden na een paar maand alleen maar erger.....geen energie meer....Ik sloot me af van de buitenwereld en het heeft me een jaar gekost om van de antidepressiva af te komen omdat het zowel lichamelijk als geestelijk erg verslavend is.......therapie is het enige antwoord op dep[lees meer...]ressie en angststoornissen.....Ik ben er nu 2 jaar vanaf en het gaat gelukkig na dat ik intensive therapie heb gehad weer beter met mij

24-07-2019 | Vrouw | 27
fluoxetine (20mg)
Een aantal weken geleden ben ik gestart met 20mg om de dag. (Daarvoor; Citalopram, sertraline voor mijn heftige paniekaanvallen) Blijkbaar moest dit elke dag zijn, (net zoals bij die andere medicatie)maar dat was de fout van de doktor. Na 2 weken heb ik dit aangekaart dat het niet hielp, dus ben ik meteen met 40mg elke dag verder gegaan. HELL!! 2e week heel ziek geweest va[lees meer...]n de angst. Na 2,5 week moest ik op controle, het ging echt merkbaar al beter! zegt mijn andere doktor; ga toch maar terug naar 20mg, ik vind 40mg teveel. Nou prima, ik dit gedaan, na 5 dagen merkte ik alweer dat ik weer zoveel last kreeg(angst vooral) dus ik vroeg mijn doktor opnieuw; nu gaat het weer slecht, wat nu? Zegt hij: ga toch maar terug weer naar 40mg. Ik dit gedaan, ja hoor, toen begonnen de eerste 2 weken HELL weer opnieuw! Dus in totaal zit ik nu bijna op de 6e week met dit gerotzooi. Gisteren was de laatste dag van die 2 weken, dus hoop dat Het nu snel wegtrekt de bijwerkingen zoals angst. Heb nu steeds last van hyperventilatie. En ik ben erg gefrustreerd omdat mijn doktor die wijziging heeft doorgevoerd. Kan niet werken met deze bijwerkingen en slikte veel oxazepam erbij, dit ben ik nu langzaam aan het afbouwen, maar wanneer ik dingen onderneem heb ik deze nog wel echt nodig.. Als de angst/hyperventilatie wegtrekt, spring ik een gat in de lucht! Mijn geduld is nu echt op, en lees graag positieve reacties om mijzelf op de been te houden en door te zetten.. liefs, Sharon

11-01-2018 | Vrouw | 16
fluoxetine (20mg)
Ik werd nog zieker, meer angst, 4 maanden gebruikt ik kon niet eens meer lopen of douchen. Niet het medicijn voor mij. Hoofdpijn , overgeef gevoel, zware paniekaanvallen elke dag, buikpijn, duizelig, zwaar hoofd, veel tintelingen, en veel stemmingswisselingen.

26-10-2013 | Vrouw | 47
fluoxetine
Ik was zeer depressief, met ernstige angst- en dwangklachten. In eerste instantie hielp Prozac geweldig: ik voelde me rustig en actief tegelijk, zoals ik mij in geen jaren gevoeld had. Na twee weken, toen ik op de uiteindelijke dosering zat, kreeg ik zeer ernstige bijwerkingen: het begon met een verschrikkelijke uitslag , gevolgd door zwellingen in mijn handen, voeten en g[lees meer...]ezicht. Als het op de ene plaats verdween, kwam het op een andere plaats terug. Toen de zwellingen verdwenen kreeg ik een soort reuma in mijn handen: ze waren helemaal verkrampt, deden verschrikkelijk pijn en ik kon er niets mee doen. Het gekke was dat ik dit alleen 's nachts had. Overdag had ik nergens last van. 'S avonds begonnen mijn handen te tintelen waarna de pijn op kwam. Daarbij had ik koorts en was ik intens moe. Bovendien, omdat ik van de ene dag op de andere moest stoppen, kwamen mijn klachten in alle hevigheid terug. Het ergste vond ik de reacties van mijn psychiater en mijn huisarts . De psychiater (PCN, nu GGZ) ontkende iedere verantwoordelijkheid en mijn huisarts verwees mij doodleuk terug naar het PCN. Het gevolg was dat ik het helemaal alleen moest uitzieken, terwijl ik waarschijnlijk naar het ziekenhuis had gemoeten. En pas na heel lang aandringen kreeg ik van het PCN therapie ter vervanging van Prozac. Toen ik tegen een nieuwe psychiater van het PCN zei dat ik geen Zeroxat wilde gebruiken omdat dit in dezelfde groep zit als Prozac, kreeg ik te horen dat opname dan het enige alternatief was. Ik gebruik inmiddels al jaren Clomipramine, en dit werkt prima.

06-02-2023 | Man | 66
fluoxetine (20mg)
De overstap van paroxetine naar fluoxetine was een 12 dagen lang een hel. Nu slik ik dus 2 keer 20 mg fluoxetine en dit dus al 2 maanden en 1 week. De werkzaamheid is gering. Zou graag terugwillen naar paroxetine, maar de psych ziet dat niet zitten. Hij is trots op me dat de transitie is geslaagd. Helaas dus amper of geen effect.

24-08-2016 | Vrouw | 36

17-06-2014 | Vrouw | 46
fluoxetine (20mg)
Prozac is niet voor angst en paniek , maar wel voor een depressie.

21-02-2018 | Man | 69
fluoxetine (20mg)
na gebruik van 25 jaar Prozac, had ik er genoeg van. zelf af gaan bouwen waar ik totaal 8 maanden over gedaan hebt heel rustig aan steeds minder gaan nemen. van 20 naar 10, 3 maanden van 10 om de dag 3 maanden, 10 om de 2 dagen 1 maand, 10 om de 3 dagen 1 maand. en nu alweer 1 jaar niks meer.!! Voor mij helemaal top. mijn arts was er trots op hoe ik het had gedaan,[lees meer...] ik vertelde hem het pas toen ik er 3 maanden vanaf was. ik voel me weer in het leven staan maar zo werkte het bij Mij.!!!!!!

06-11-2015 | Vrouw | 26
fluoxetine (40mg)
Hallo, Ik slik nu 2,5 week fluoxetine (prozac) 40 mg. De eerste 2 dagen had ik verschrikkelijke hoofdpijn en koud zweet in bed, wat echt niet overging maar daarna, had ik geen last van bijwerkingen (start 20mg) en ben binnen 6 dagen (dit wilde ik zelf) overgestapt naar 40. Ik heb ook andere AD geslikt waar de bijwerkingen veel erger van waren. Nu na 2 weken pas krijg ik wa[lees meer...]t bijwerkingen, maar alsnog niet ernstig. Ik heb nu af en toe verwijde pupillen, angst (wat ik al had), onrust (wat ik ook al had), soms wat wazig zien, onzeker gevoel, blij gevoel. Wat wel is, is dat als ik wakker ben, dan ook echt wakker ben. Ik heb "normaal" altijd tijd nodig om wakker te worden, maar dat is nu niet meer zo. Ook word ik 2x per nacht wakker, moet vaker plassen (drink niet meer dan normaal) en ik heb het idee, dat het laxerend werkt. Ik heb ook geen hongergevoel. Ik ben niet misselijk, ik denk gewoon niet echt aan eten. Hele erge bijwerkingen zijn het dus niet. Ik heb er niet heel erg last van en zeker niet als ik het vergelijk met mijn andere ervaring met AD's (Paroxetine 20mg & Escitalopram 10mg) Nog echt een oordeel over dit medicijn heb ik niet, want ik voel nog niet zoveel. Ik heb wel het idee dat het er "langzaam insluipt" dus in je systeem. Het laat lang op zich wachten. Dit staat ook in de bijsluiter, maar het mag van mij wel sneller. Eerst dacht ik, omdat ik 2 weken niks voelde (40mg) dat ze niet aansloegen bij mij. Dit schijnt niet zo te zijn. Als je geen of bijna geen bijwerkingen hebt, heb je geluk en kan je lichaam het goed of beter verdragen dan een andere ad, waar je anders op reageerde. Dit is echt voor iedereen anders. Bij prozac/fluoxetine kan je pas na 4 tot 6 weken iets voelen. Optimale werking is 10 weken. Ik heb bruistabletten die ik erg vies vind! Ik laat ze dan ook niet bruisen in een glas, maar slik ze snel door met een glas water. Dan lost het vanzelf wel op in mijn maag. Over een paar weken zal ik plaatsen hoe het gaat. Dan een vervolg. Groeten,

27-05-2015 | Man | 46
fluoxetine (20mg)
Ik had een ernstige paniekstoornis en ging mij totaal isoleren. Durfde niet meer naar de winkel, stad, drukte, 's nachts vaak aanvallen. Kortom mijn leven werd volledig bepaald door angsten. Naar het gebruik van Prozac volgde ik ook nog een therapie om met mijn angsten om te gaan. De prozac is een goed hulpmiddel, maar je moet zelf natuurlijk het meest doen. Voor mij is pr[lees meer...]ozac met therapie levensbepalend geweest en mijn redding. Het stabiliseert je en je komt weer terug in balans. Maar dat is gek genoeg ook het nadeel van prozac. Het zorgt ervoor dat je dalen minder worden, maar ook je pieken worden minder. Bijvoorbeeld vrolijkheid dat zwakt ook af. Je bent ook eerder geneigd te gaan zitten en niets meer te gaan doen. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik 25kg ben aangekomen door de jaren heen. Ik zeg dit erbij omdat ik totaal geen aanleg had om dik te worden. Ik was 70kg. Ik ben nu 97kg. Maar geestelijk ben ik in balans.

08-11-2012 | Vrouw | 13
fluoxetine
In het begin was ik veel misselijk, moest ik overgeven, was ik draaierig en had ik weinig eetlust. Ik had het gevoel alsof ik aan het ijlen was. De muren kwamen naar elkaar toe, en een paar keer dacht ik dat de stoel in elkaar zakte, omdat mijn hele lichaam zwak en licht voelde. Na een paar dagen werd mijn lichaam juist heel erg zwaar, ik kon heel moeilijk lopen daardoor. [lees meer...]Ook veel last van overmatig transpireren, buikkrampen en diarree. Het medicijn werkt overigens wel. Ookal zeggen ze dat je er na 6 weken pas wat van voelt, ik voel me minder angstig. Hiervoor slikte ik valeriaan. Dat deed ik echt alleen als ik dingen moest doen die echt heel spannend waren. Nu moet ik ongeveer anderhalf jaar de Prozac slikken, en dan ga ik het zelf proberen.

01-10-2019 | Vrouw | 45
fluoxetine (20mg)
Na lang gebruik langzaam gestopt op advies huisarts. Na half jaar ontstonden klachten die ik niet direct in verband bracht met het stoppen, nl hartkloppingen en zweethanden en -voeten. Later ook grote onrust, paniekaanvallen en depressie. Weer begonnen met oude dosis. Dat bleek niet voldoende, na 7 weken dubbele dosis. Na 3 maanden begon ik weer te functioneren. Geduld h[lees meer...]ebben, het werkt volgens mij heel lang door maar duurt ook lang voordat het aanslaat.

13-12-2016 | Vrouw | 23
fluoxetine (10mg)
Werkt goed, ben ineens na mijn zware depressie eindelijk een soort van vrolijk en mijn angsten zijn verminderd. Als je probeert te stoppen met prozac is dat wel erg moeilijk. Ik heb 3x geprobeerd te stoppen en dat is niet gelukt omdat ik heel erg last kreeg van afkickverschijnselen (ziek, duizelig, in de war, slap, trillen)

28-11-2016 | Vrouw | 43

20-08-2014 | Vrouw | 45
fluoxetine
Wat ik in een eerdere reactie las, dat Fluoxetine alleen voor een depressie is en niet voor angst- en paniekaanvallen, is niet waar. Ik slik dit medicijn voor angst- en paniekaanvallen en heb er zeker baat bij. Wat het doet is dat het je gevoelens afvlakt. Dus ook de paniekgevoelens. Ik heb last van angst (paniekaanvallen, agorafobie, hypochondrie) sinds ik eind 2009 een o[lees meer...]ngeluk heb gehad waaraan ik een hersenbloeding heb overgehouden. Ik durfde nergens meer heen en vertrouwde mijn lichaam totaal niet meer. Ik heb een aantal jaar therapie gehad en wilde niet aan de anti-depressiva. De therapie heeft me wel wat geholpen, maar ik kwam niet van mijn angsten af. Ik heb Sertaline geprobeerd, dat hielp bij mij niet. Sinds oktober 2013 slik ik 20 mg Fluoxetine per dag en het heeft me zeker geholpen. Jammer dat ik er zo lang over heb getwijfeld om anti-depressiva te gaan slikken. Ik had t eerder moeten doen. Het begin was best pittig: veel hoofdpijn, droge mond, duizelig, dromen. Na een week of 6-8 begon ik te merken dat het hielp. Minder angstig, alsof er een glazen plaat over je gevoel ligt waardoor je er niet bij kan. Voor mij heerlijk....eindelijk niet meer dat angstige gevoel als ik in een winkel stond of ergens moest wachten. Ik ga ook makkelijker ergens heen en ben blij dat ik grotendeels van de angsten ben verlost. Echt fijn!

01-07-2013 | Vrouw | 18
fluoxetine
Hallo iedereen, Ik slik nu voor 2 jaar prozac en ik ben er heeeel erg tevreden over. Ik had altijd enorme paniekaanvallen en angsten (al vanaf mijn 14e). Nadat ik 1 jaar therapie heb gehad is er toch besloten om medicijnen te gaan slikken aangezien het nogsteeds erg slecht met mij ging. Ik vond het in het begin heel eng en heb even aan het idee moeten wennen. Toen ik 15 w[lees meer...]as ben ik ermee begonnen (10 mg) en er ging een wereld voor mij open. Voordat ik met deze medicijnen begon was ik niet hanteerbaar. Ik kon moeilijk functioneren in het dagelijks leven. Ik kon niet naar school, ik kon niet naar de supermarkt, ik had altijd last van angsten en paniekaanvallen. Toen ik met het medicijn begon was het de 1e week een beetje moeilijk. Mijn angst en paniek werd erger, Maar omdat mijn moeder ook anti depresiva slikt ( een ander dan ik ), heb ik doorgezet. Ik had al veel goede verhalen gehoord en gaf de moed niet op. Na een week gebeurde er een wonder. Ik kon langzaam aan weer naar buiten en genieten. Dit was voor mij zo apart omdat ik dat eerst helemaaal niet durfde. Nu (2 jaar later) ben ik ontzettend blij dat ik dit gedaan heb. En de bijwerkingen die ik in de 1e week had zijn voor mij verleden tijd. Ik denk nu terug aan 2 jaar lang genieten. Ik durf eigenlijk alles weer, Ik ga weer naar school, naar de supermarkt, en ik ga zelfs uit in het weekend! Ook hou ik erg van zingen. Nu sta ik zelfs regelmatig op het podium zonder dat ik angsten of paniek krijg, Ik wil aan iedereen de tip meegeven dat je nooit moet opgeven. Ik heb die 1e week doorgezet en ben nu heel blij dat ik mijn leven weer 'normaal' kan leven!