Seroxat

paroxetine

Obsessieve-compulsieve stoornis (11 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

25-03-2019

Seroxat (paroxetine)

Het verhoogt de stressdrempel maar bij ernstige angst is het niet voldoende
19-07-2017

Seroxat (paroxetine)

Seroxat geeft bijwerkingen zoals sexuele afvlakking efexor heeft deze bijwerking niet.
13-12-2016

Seroxat (paroxetine)

Door Seroxat voelde ik mij niet beter, ik stopte met eten (geen eetlust meer) en werd ondanks dat ik helemaal niet zo ben best agressief en zocht ruzie met iedereen.
18-11-2016

Seroxat (paroxetine)

Mijn grootste probleem is dat ze de seroxat weer veranderd hebben. Jaren de originele geslikt zonder veel problemen. Een keer overgestapt (verplicht) op paroxetine. Na 3 maanden helemaal drama. Weer terug naar de originele seroxat. Sinds een jaar is de seroxat weer veranderd, maar men beweerd dat het dezelfde is. Tablet is kleiner en lijkt erg op paroxetine. Nu, bijna een [lees meer...]jaar later zit ik er bijna doorheen. Durft niks meer. Zoveel klachten. Duizelig, wazig, afgevlakt gedachtes. Nergens geen interesse meer voor. Liefst thuis zitten (veilig). Maar zo wil ik niet verder. Heeft iemand deze ervaringen ook. Ik hoor het graag.
31-03-2015

Seroxat (paroxetine)

Ik ben ingezet op 10 mg per dag en moest doorgaan tot 40 mg. Mijn klachten waren zeer erg tot bijna niet leefbaar. Dus toen het medicijn begon te werken, was ik zo verschrikkelijk opgelucht! Het eerste jaar ging goed. Ik kwam aan, maar dat was prettig. Ik was veel te mager. Na een jaar begon ik te merken dat ik last kreeg van heel erge obstipatie. Dit was zo erg dat ik and[lees meer...]ere kleding moest gaan kopen vanwege een constant opgeblazen gevoel. De dokter heeft van alles geprobeerd maar, niets werkte. Nu gebruik ik maagzuur remmende tabletten en hosanna ik kan naar de WC. Ik kan niemand vertellen hoe erg het is om zo opgeblazen te zijn. Verder is er bij mij geen sexdrive meer en doe ik vrij weinig meer. Ik heb van de SSRI pleinvrees gekregen. Ik raad dit middel niet aan. Ik probeer al jaren er vanaf te komen. Maar dat is bijna onbegonnen werk! Vraag om een ander medicijn, maar neem geen paroxetine - seroxat.
30-08-2014

Seroxat (paroxetine)

Dit medicijnheeft meer bijwerkingen en werkt minder effectief dan efexor.
18-07-2014

Seroxat (paroxetine)

aanvankelijk goede uitwerking, weinig bijwerkingen. Klachten namen weer spoedig in omvang toe
01-07-2019

Seroxat (paroxetine)

door zware depressies en Angst en Paniek en dwangstoornis heb ik antidepressiva gekregen nu 40 mg per dag met name seroxat een andere paroxitine kan ik niet tegen, daar ging ik van achteruit. ik ben een paar keer bezig geweest met afbouwen, maar dat is een verschrikkelijke tijd geweest. ik bouw nu niet meer af en laat het nu zo. ik voel mij goed. alleen heb ik wel last v[lees meer...]an hard ruissen in m,n hoofd en oor. maar dat hoord erbij. ik kan zeg maar redelijk overal naar toe gaan alleen geen depressies meer, kan weer overal mee meepraten.alleen ben ik wel vergeetachtig door seroxat en heb moeite met gesprekken volgen en met horen. geen nare gedachten meer en kan redelijk goed slapen. ik kan weer genieten
12-04-2017

Seroxat (paroxetine)

Voorafgaand aan dit medicijn had ik een angststoornis waarmee ik zo goed en kwaad als het ging leefde en zelfs werkte. Toch wilde ik verbetering en kreeg Seroxat. Vanaf de eerste dosis nam de angst in alle hevigheid toe. Het prikkelde mijn zenuwstelsel enorm. Werken was niet mogelijk. Ik lag letterlijk te kreunen in bed. Ik dacht dat ik gek werd. Ik kan me voorstellen dat[lees meer...] er ongelukken kunnen gebeuren als mensen deze intense prikkeling doormaken, denk aan zelfmoord en gezinsdrama's. Oxazepam erbij gaf weinig verlichting. Dit was duidelijk niet mijn eigen angst, maar de inwerking van de Seroxat. Er werd mij geadviseerd te blijven slikken zodat ik er aan zou wennen. Dat klopte. Na 2 weken verbeterde de klachten en kon ik gaan werken aan herstel. Dwz ademhalingstherapie en oefenen in voorheen spannende situaties. Ik merkte dat de paniekaanvallen geblokkeerd werden dus begon mijn lichaam te vertrouwen. Ik nam mijn leven weer terug en er ging weer een nieuwe gelukkige wereld voor mij open. Er was mij verteld dat mijn lichaam door de jarenlange angsstoornis een serotonine tekort had gekregen. Ik moest Seroxat minimaal 6 maanden blijven slikken. Na een paar jaar had ik de behoefte om af te bouwen. Ik had tenslotte inmiddels het opgebrande stofje weer kunnen aanvullen. Toen het afbouwen niet lukte werd er gezegd dat ik dan waarschijnlijk van nature te weinig serotonine zou aanmaken. Let wel, het waren enkel aannames. Ik werd vergeleken met een suikerpatient die levenslang insuline nodig zou hebben. Die hypothese is inmiddels achterhaald en was destijds een commercieel verhaal wat artsen onwetend klakkeloos hebben overgenomen van de fabrikant. Mijn ervaring met 20 jaar Paroxetine-Seroxat is: je wordt er wel degelijk afhankelijk van. Niet in de zin van dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te houden. Begrijp me niet verkeerd. Het is maar net welke definitie je aan verslavend geeft. Maar er ontstaan ernstige onttrekkingsverschijnselen bij het afbouwen. Mijn huisarts noemde de afbouwdosering een homeopatische dosis. Dat kon niet voelbaar zijn. Allemaal theorie. Ik heb zelf 20 jaar ervaring met op- en afbouwen en ik weet zelf wat ik voel gebeuren in mijn hoofd. De professionals hebben het zelf nooit gebruikt. Er zijn inmiddels wetenschappelijke studies met gezonde vrijwilligers die dit middel getest hebben en angst- en depressieklachten meldden bij het afbouwen. Dan kun je onttrekkingsverschijnselen niet langer afdoen met de conclusie dat je onderliggende ziekte weer terug is gekomen. Het verschil is moeilijk te duiden. Hier zou veel meer studie naar gedaan moeten worden. Afbouwen moet met stapjes van 10 procent. Pas na 6 tot 8 weken stabiliteit weer een stapje omlaag. Afkickklinieken zijn nodig met de juiste kennis en begeleiding. Onder de 10 mg hebben sommigen zelfs stapjes van 5 procent nodig. Hoe lager je komt des te langzamer de afbouw. Mensen die de suspensie gebruiken van 2 mg per ml ervaren sterke afkickverschijnselen als ze van 1 ml naar 0,5 ml gedaald zijn. Logisch want dat is een stap van 50 procent. Maar de meeste huisartsen hangen nog steeds liever hun eigen theorie aan dan dat ze luisteren naar de mensen die jarenlange gebruikservaring hebben. Mijn leven zit in rustig vaarwater. Ik heb geen stressbaan meer dus ik ben weer aan het minderen op mijn eigen langzame manier. Het is een meerjarenplan want ik wil dat het slaagt. Na een jaar op 10 mg zit ik nu op 9 mg. So far so good. Af en toe wat brainzaps en adrenaline bij het opstaan. Vivid dreams en wennen aan allerlei gevoelens die jarenlang zijn afgestompt. Ik doe cardiotraining op de sportschool bij wijze van running therapie. Yoga en meditatie. Verder neem ik magnesium L-threonate en visolie en de supplementen van dewegterug. Totzover de angsstoornis. Ik bleef maar te maken houden met verstrooidheid en burn-outs dus heb ik op mijn 30e ook de diagnose AD(H)D gekregen. De angst en verstrooidheid werden hieruit verklaard door een gespecialiseerde psychiater. Ik belandde in de WAO en kreeg Ritalin en jaren later dexamphetamine om uit te proberen. Telkens dacht ik het lek boven te hebben. Maar deze middelen bleken erger dan de kwaal. Je raadt het al. Angst kwam in alle hevigheid terug dus was ik weer terug bij af. Van de Seroxat werd ik moe, dik, behoefte aan suiker, behoefte aan zout, slaperig, niet wakker kunnen worden bij het opstaan, geen sexdrive, geen orgasme (gelukkig ook geen paniekaanvallen). Die laatste twee voelen letterlijk in je hoofd als tegenovergestelde. Beide extreme ontladingen in je hoofd, die je langzaam voelt opkomen, niet kunt tegenhouden en wat ook weer wegebt. Het orgasme voelt uiteraard euforisch en ontspannend. En een paniekaanval voelt unheimisch, terror en uitputtend alsof je een beroerte krijgt. Enfin, beide werden geblokkeerd door de Seroxat. Moet je dit allemaal willen als je 20 bent. Als je een paniekstoornis hebt ga je voor een leefbaar leven en vind je de bijwerkingen minder belangrijk. Maar als je vervolgens levenslang moet slikken wens je dat er destijds meer gefocust werd op de oorzaak in de hersenen. Serotonine verhaal was niet helemaal duidelijk maar het werd wel massaal gepromoot. Laten we nu 20 verder openstaan en leren van de gebruikerservaringen en niet langer die vergelijking trekken met insuline. Hersenen zijn plastisch en kunnen herstellen. Dit medicijn heeft wijzigingen aangebracht in het functioneren van mijn hersenen en het vergt tijd om weer de natuurlijke staat terug te krijgen. Ik ben benieuwd of er dan nog steeds een angsstoornis is. Mijn advies is: zoek eerst uit of je wel voelde Magnesium kunt opnemen en zorg voor voldoende sport en meditatie.
23-07-2016

Seroxat (paroxetine)

Ik ben deze medicatie beginnen te nemen op mijn 21 jaar, omdat ik regelmatig angst en paniekaanvallen kreeg. Zo erg dat ik in januari 2015 vast zat in een paniekaanval en hier zelf amper tot niet uit raakte. De dokter schreef me deze medicatie voor en ik had in het begin geen bijwerkingen. Ik voelde me goed, was soms nog angstig, maar had geen echte aanval meer. Op 1 jaar [lees meer...]tijd kwam ik echter 10kg bij ondanks calorieën tellen en 3×/week fitnessen. Ik heb daarom besloten om te stoppen. Op 15/7/2016 zat ik dan volledig op 0mg. Vandaag is het 22/7/2016 en heb inmiddels als 2 paniekaanvallen gehad... ik vraag me af of dit een bijwerking is van het stoppen. Ik voel me verschrikkelijk...
05-07-2014

Seroxat (paroxetine)

Ik gebruik Seroxat 20 mg al meer dan 10 jaar (exacte datum weet ik niet meer), betaal ook bij omdat ik geen paroxetine wil. Ik ben soms bang dat het medicijn me vergeetachtiger maakt, maar dat gebeurd ook als je ouder wordt. Ook ben ik zo'n 5 kilo zwaarder en heb nauwelijks zin in seks. Maar daar staat tegenover dat ik geen angst en paniekaanval meer heb gehad, alleen maar[lees meer...] bij aanvang van het slikken dan wordt het erger. Het liefst zou ik zonder willen maar ik ben bang dat ik het stofje in mijn hersenen inderdaad minder maak of te veel verbruik (de naam ben ik even kwijt), de psycholoog heeft het mij zo uitgelegd. Ik denk dat ik na de overgang het beste zou kunnen afbouwen en dat ik dat het beste begeleid zou kunnen doen, maar heb daar geen ervaring mee. Ik slik seroxat in de avond, dat bevalt het beste. Ik zou graag reacties willen ontvangen wanneer je mijn verhaal hebt gelezen, ook als je succesvol hebt afgebouwd, want ik heb nog geen enkele successtory gelezen van iemand met angst en paniekstoornis die met succes is afgebouwd en na een jaar nog steeds niet teruggevallen is, eigenlijk vind ik dat best heel triest.
19-06-2019

Seroxat (paroxetine)

Ik slikte seroxat na een postnatale depressie van mijn jongste zoon 3-12-2010 in januari 2011 begonnen met 20 mg hielp mij veel beter dan citaroplam die ik nu slik
17-03-2019

11-03-2019

Seroxat (paroxetine)

Ik wil graag mijn verhaal vertellen om anderen een hart onder de riem te steken. Door verschillende omstandigheden was ik begin 2012 op een punt gekomen dat het niet meer verantwoord was om niets te doen. Ik had wel therapie voor mijn angst en paniekstoornis maar ook mijn therapeute zei: als leven lijden aan het worden is dan moet je de keuze maken. Een keuze die ik eigenl[lees meer...]ijk niet wilde: aan de antidepressiva maar ik besefte wel dat ik eigenlijk geen keuze meer had. Ik was continu angstig en had vreselijke paniekaanvallen. Toen ik ben gestart was het leven helemaal een hel. Al mijn angsten werden nog groter en ik voelde me zo slecht. Normaal zeiden ze, in het begin wordt het allemaal erger. Nou ik zou iedereen adviseren om nooit in 1x de dosis te nemen waar je naar toe wilt. In mijn geval was dat dus 20 mg. Paroxetine. Maar goed ik heb volgehouden, vraag niet hoe maar het is gelukt en na twee weken begon ik me wat beter te voelen. En na nog een paar weken beter dan in de jaren daarvoor. Ik kreeg weer zin in het leven, kreeg van alles voor elkaar en had geen angsten en paniek meer. Inmiddels gingen de jaren voorbij en natuurlijk dacht ik af en toe aan stoppen. Maar ik durfde niet, stel je voor dat het weer zo zou worden als toen ik begon. Ik ben in de tijd dat ik de antidepressiva heb geslikt heel veel aangekomen, wel 20 kilo. Verder was ik naar mijn gevoel (en ook van anderen) soms wat vlak. Dat er iets was waar ik normaal gesproken echt verdrietig of blij om was geweest. Maar die pieken voelde ik niet meer. Vorig najaar kreeg ik een telefoontje van mijn apotheker. Of ik niet eens van de antidepressiva afwilde. Moet je voorstellen notabene van de apotheker! Ik zei ja, maar ik durf niet goed. Kom maar langs zei ze, en ik ben meteen gegaan. Een heel goed gesprek gehad waarin ze mee heel veel heeft uitgelegd. Op dat moment besloten dat ik er voor zou gaan! Ik slikte pillen 20 mg. en ik kreeg een drankje Seroxat zodat ik goed kon doseren. Iedere week 1 mg. minder. En nu is het maart, net voor de lente, en ik ben er helemaal vanaf! Zo ontzettend blij! Het is voorspoedig gegaan. Ik zal niet ontkennen dat ik het niet merkte maar ik kon het steeds goed plaatsen. Wat zijn de ontwenningsverschijnselen die ik heb bemerkt? Onrustiger slapen, stemmingswisselingen, beetje last van mijn darmen, licht gevoel in mijn hoofd. Ik verwacht dat het steeds beter zal gaan en ik over een paar weken nergens meer last van heb. Ik merk dat mijn emoties terugkomen, laatst was ik ontroerd en voelde ik een traan over mijn wang..daar was ik zo blij mee. Kortom: ad kan heel veel voor je doen, en afbouwen kan ook als je het maar heel rustig aan doet op je eigen tempo. Veel succes!
02-01-2019

Seroxat (paroxetine)

Nadat in 2012 op 16-jarige leeftijd de diagnose paniekstoornis vastgesteld was, werd er vrijwel direct Seroxat voorgeschreven. Ik was doodsbang om dit medicijn te nemen omdat ik van de vreselijke bijwerkingen en het emotioneel afvlakken had gehoord. Dit viel mij heel erg mee. de eerste 2 weken waren de bijwerkingen aanwezig (slecht slapen, erg schrikkerig zijn, spier spas[lees meer...]mes, klappertanden, verhoogde angst, geen eetlust), maar over het algemeen viel het wel mee. Ik had nooit alle bijwerkingen tegelijk. dus de ene dag dit, en de andere dag dat. Het was goed vol te houden. En van emotioneel afvlakken was bij mij geen sprake. Ik had wel blijvende bijwerkingen, zoals flinke gewichtstoename, droge mond, en moeite met orgasmes bereiken. De eerst 2 jaar werkte dit medicijn erg goed! ik kon alles weer. Maar daarna werd het steeds weer minder. tot in 2017 het medicijn helemaal geen effect meer had en alle angsten en paniekaanvallen weer aan de orde van de dag waren. Hierdoor met goed overleg met de GGZ-arts besloten om over te stappen op Escitalopram.
31-01-2018

Seroxat (paroxetine)

Dit medicijn heeft mijn 'leven' terug gegeven. Maar heb 2x geprobeerd af te bouwen, waarvan de laatste keer in 2 jaar tijd, en dit is mislukt. Heb er wel mee gewonnen dat ik van 60 mg per dag naar 30 mg ben gegaan. Bij 0,5 mg ging bij mij het licht weer uit en durfde niets meer, lag alleen maar in bed of op de bank. Huisarts heeft mij toen (2010) weer op 30 mg gezet. Heb z[lees meer...]elf het sterke idee dat ik maar 10 mg nodig had, maar ik was er zo slecht aan toe dat mijn huisarts dit besloten heeft.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum