ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

11-10-2017

Afslanken - overgewicht

De sufheid en tal van bijwerkingen, waaronder gewichtstoename van 10 kg van Abilify 10 mg worden door de voorgeschreven seroxat van 10 mg gecompenseerd. Ik ben veel actiever dan voorheen. Bijwerkingen heb ik tot nu toe niet ervaren.
24-09-2017

Overspannen/burn-out

Wat een drama om na 19 jaar gebruik, 1 maal seroxat 20 mg of te wel paroxetine te stoppen... Ik was het zat om alle bijwerkingen die het gebruik met zich meeneemt de rest van mijn leven te hebben (dacht ik) Bijwerkingen als afvlakkend gevoel en gewichtstoename etc, ik ben gewoon niet meer mijn oude ik... Ik begon heel optimistisch met het cold turkey stoppen van dit medici[lees meer...]jn op 21 augustus nu 4,5 week terug, echter ik heb het geweten.. Een tornado aan klachten werd ik rijker totdat ik eigenlijk niet meer normaal kan functioneren. De eerste week kreeg ik koortsaanvallen, sliep ik bijna niet, erg misselijk, erg gespannen, zware migraine-achtige hoofdpijn en een algeheel burn out gevoel... Dit zou vanzelf overgaan naarmate de weken van het stoppen vorderen maar dat doet het niet. De onttrekkingsverschijnselen blijven... Ik probeer echt van alles aan ondersteuning te zoeken maar helemaal lukken doet het niet. Mijn hersens waren te zeer ingesteld op de paroxetine zodat ik met enige zekerheid kan zeggen dat dit middel toch erg verslavend is. De begeleiding en kennis om patienten te helpen met stoppen schiet ernstig te kort, je weet eigenlijk niet goed waar je met je klachten heen moet, je wil toch ooit weer functioneren zonder deze medicijnen. Het kan gewoon niet zo zijn dat mijn burn out van 20 jaar geleden direct weer de kop op steek. Dit is een heel andere periode in mijn leven. Dus modder ik maar door..... en neem ik heel af en toe bij hoge uitzondering een slaaptablet of spierontspanner maar wil niet weer van een ander soort medicijn afhankelijk worden..... Ik vergis mij niet ik zie veel te veel mensen op dit forum die precies soortgelijke ontwenningsverschinselen hebben..
31-08-2017

Seroxat (paroxetine)

Depressieve klachten, erg neerslachtig en geen zin meer in het leven hebben. Een kleine ondersteuning, een klein zetje in mn rug de goede kant weer op.
19-07-2017

Seroxat (paroxetine)

Seroxat geeft bijwerkingen zoals sexuele afvlakking efexor heeft deze bijwerking niet.
29-06-2017

Chronisch pijnsyndroom

Hielp me om terug te functioneren.
13-06-2017

Posttraumatische stress-stoornis

Het bleek dat ik niet alleen een depressie had maar ook neiging tot dwangstoornis.
12-04-2017

Seroxat (paroxetine)

Voorafgaand aan dit medicijn had ik een angststoornis waarmee ik zo goed en kwaad als het ging leefde en zelfs werkte. Toch wilde ik verbetering en kreeg Seroxat. Vanaf de eerste dosis nam de angst in alle hevigheid toe. Het prikkelde mijn zenuwstelsel enorm. Werken was niet mogelijk. Ik lag letterlijk te kreunen in bed. Ik dacht dat ik gek werd. Ik kan me voorstellen dat[lees meer...] er ongelukken kunnen gebeuren als mensen deze intense prikkeling doormaken, denk aan zelfmoord en gezinsdrama's. Oxazepam erbij gaf weinig verlichting. Dit was duidelijk niet mijn eigen angst, maar de inwerking van de Seroxat. Er werd mij geadviseerd te blijven slikken zodat ik er aan zou wennen. Dat klopte. Na 2 weken verbeterde de klachten en kon ik gaan werken aan herstel. Dwz ademhalingstherapie en oefenen in voorheen spannende situaties. Ik merkte dat de paniekaanvallen geblokkeerd werden dus begon mijn lichaam te vertrouwen. Ik nam mijn leven weer terug en er ging weer een nieuwe gelukkige wereld voor mij open. Er was mij verteld dat mijn lichaam door de jarenlange angsstoornis een serotonine tekort had gekregen. Ik moest Seroxat minimaal 6 maanden blijven slikken. Na een paar jaar had ik de behoefte om af te bouwen. Ik had tenslotte inmiddels het opgebrande stofje weer kunnen aanvullen. Toen het afbouwen niet lukte werd er gezegd dat ik dan waarschijnlijk van nature te weinig serotonine zou aanmaken. Let wel, het waren enkel aannames. Ik werd vergeleken met een suikerpatient die levenslang insuline nodig zou hebben. Die hypothese is inmiddels achterhaald en was destijds een commercieel verhaal wat artsen onwetend klakkeloos hebben overgenomen van de fabrikant. Mijn ervaring met 20 jaar Paroxetine-Seroxat is: je wordt er wel degelijk afhankelijk van. Niet in de zin van dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te houden. Begrijp me niet verkeerd. Het is maar net welke definitie je aan verslavend geeft. Maar er ontstaan ernstige onttrekkingsverschijnselen bij het afbouwen. Mijn huisarts noemde de afbouwdosering een homeopatische dosis. Dat kon niet voelbaar zijn. Allemaal theorie. Ik heb zelf 20 jaar ervaring met op- en afbouwen en ik weet zelf wat ik voel gebeuren in mijn hoofd. De professionals hebben het zelf nooit gebruikt. Er zijn inmiddels wetenschappelijke studies met gezonde vrijwilligers die dit middel getest hebben en angst- en depressieklachten meldden bij het afbouwen. Dan kun je onttrekkingsverschijnselen niet langer afdoen met de conclusie dat je onderliggende ziekte weer terug is gekomen. Het verschil is moeilijk te duiden. Hier zou veel meer studie naar gedaan moeten worden. Afbouwen moet met stapjes van 10 procent. Pas na 6 tot 8 weken stabiliteit weer een stapje omlaag. Afkickklinieken zijn nodig met de juiste kennis en begeleiding. Onder de 10 mg hebben sommigen zelfs stapjes van 5 procent nodig. Hoe lager je komt des te langzamer de afbouw. Mensen die de suspensie gebruiken van 2 mg per ml ervaren sterke afkickverschijnselen als ze van 1 ml naar 0,5 ml gedaald zijn. Logisch want dat is een stap van 50 procent. Maar de meeste huisartsen hangen nog steeds liever hun eigen theorie aan dan dat ze luisteren naar de mensen die jarenlange gebruikservaring hebben. Mijn leven zit in rustig vaarwater. Ik heb geen stressbaan meer dus ik ben weer aan het minderen op mijn eigen langzame manier. Het is een meerjarenplan want ik wil dat het slaagt. Na een jaar op 10 mg zit ik nu op 9 mg. So far so good. Af en toe wat brainzaps en adrenaline bij het opstaan. Vivid dreams en wennen aan allerlei gevoelens die jarenlang zijn afgestompt. Ik doe cardiotraining op de sportschool bij wijze van running therapie. Yoga en meditatie. Verder neem ik magnesium L-threonate en visolie en de supplementen van dewegterug. Totzover de angsstoornis. Ik bleef maar te maken houden met verstrooidheid en burn-outs dus heb ik op mijn 30e ook de diagnose AD(H)D gekregen. De angst en verstrooidheid werden hieruit verklaard door een gespecialiseerde psychiater. Ik belandde in de WAO en kreeg Ritalin en jaren later dexamphetamine om uit te proberen. Telkens dacht ik het lek boven te hebben. Maar deze middelen bleken erger dan de kwaal. Je raadt het al. Angst kwam in alle hevigheid terug dus was ik weer terug bij af. Van de Seroxat werd ik moe, dik, behoefte aan suiker, behoefte aan zout, slaperig, niet wakker kunnen worden bij het opstaan, geen sexdrive, geen orgasme (gelukkig ook geen paniekaanvallen). Die laatste twee voelen letterlijk in je hoofd als tegenovergestelde. Beide extreme ontladingen in je hoofd, die je langzaam voelt opkomen, niet kunt tegenhouden en wat ook weer wegebt. Het orgasme voelt uiteraard euforisch en ontspannend. En een paniekaanval voelt unheimisch, terror en uitputtend alsof je een beroerte krijgt. Enfin, beide werden geblokkeerd door de Seroxat. Moet je dit allemaal willen als je 20 bent. Als je een paniekstoornis hebt ga je voor een leefbaar leven en vind je de bijwerkingen minder belangrijk. Maar als je vervolgens levenslang moet slikken wens je dat er destijds meer gefocust werd op de oorzaak in de hersenen. Serotonine verhaal was niet helemaal duidelijk maar het werd wel massaal gepromoot. Laten we nu 20 verder openstaan en leren van de gebruikerservaringen en niet langer die vergelijking trekken met insuline. Hersenen zijn plastisch en kunnen herstellen. Dit medicijn heeft wijzigingen aangebracht in het functioneren van mijn hersenen en het vergt tijd om weer de natuurlijke staat terug te krijgen. Ik ben benieuwd of er dan nog steeds een angsstoornis is. Mijn advies is: zoek eerst uit of je wel voelde Magnesium kunt opnemen en zorg voor voldoende sport en meditatie.
11-04-2017

Depressief

Pagina 1 van 7

Mirena (2031) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (831) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (435) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (433) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (358) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!