Ervaringen met Zoloft

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

13-10-2012 | Vrouw | 19
sertraline
Op mijn 16e begonnen met dit medicijn, er goed gewerkt en weinig bijwerkingen van gedaan, daarna een moeilijke periode gekregen en over gestapt naar Anafranil, hier al snel mee gestopt wegens bijwerkingen. Nu slik ik weer Sertraline sinds een maand en ben erg tevreden, wel erg realistische nachtmerries gehad en slapeloosheid de eerste 2 weken. Langzaam voel ik me rustige[lees meer...]r worden, minder angst en kan ik dingen wat meer op me af laten komen. Ben erg tevreden over dit medicijn, vaak word dit voorgeschreven voor depressies maar ik vind het voor angst en paniek uitstekend werken uiteraard in combinatie met therapie.

15-03-2012 | Vrouw | 30
Depressiviteit

02-01-2012 | Vrouw | 48
sertraline
Voorgeschreven gekregen door psychiater, omdat ik vind dat huisartsen dit niet zouden moeten doen. Zag daarna dat Zoloft tot top behoort van effectieve SSRI's. Gelukkig maar, want heb weinig zin in een langdurig trial-and-error-traject. Bijwerkingen waren eerste anderhalve week niet mis, maar daarna nagenoeg verdwenen (alleen nog soms een chemische smaak in mijn mond en [lees meer...]op seksueel gebied duurt het allemaal wat langer). Niks aangekomen. Ben wel meteen begonnen met gebroken lijnzaad te eten, om de stoelgang gaande te houden. Ik merk dat ik rustiger ben, evenwichtiger, dat de afschuwelijke moeheid uit mijn lijf is verdwenen en dat ik weer levenslust heb. Met name het verdwijnen van die moeheid is me heel wat waard. Ik slik het nu bijna 6 weken (75 mg) en het gaat nog steeds bergopwaarts.

20-12-2011 | Man | 31
sertraline
Na eerst een aantal jaren Sint Jans Kruid geslikt te hebben, blijkt dit medicijn toch iets effectiever. Wees wel voorbereid op flinke bijwerkingen de eerste dagen, duizeligheid, erectie enz. Mijn ervaring is tot nu toe dat de effectiviteit met een hogere dosering niet gelijkmatig lijkt toe te nemen, maar de bijwerkingen wel, daarom ben ik zelf weer van 100 mg naar 50 mg ge[lees meer...]gaan. Angst, onbestendige gevoelens en nare gedachten komen iets meer op de achtergrond te liggen. Af en toe heb ik wel het idee dat ik me onterecht goed voel en je raakt feitelijk verslaafd, want 48+ uur zonder en ik merk al dat ik me neerslachtiger ga voelen.

26-10-2011 | Man | 42
sertraline
Gebruik het nu een aantal jaren, maar zie het als een verslaving. Als ik het een dag vergeet in te nemen, dan ben ik 3 dagen van slag. Ik ben er ook niet vrolijker op geworden. Dokter zegt dat ik het voor altijd moet slikken,maar ik zelf weet het nog niet zeker.

19-10-2011 | Vrouw | 31
Sociale angst, depressie, ptss
Ik slik dit nu voor de 2e keer. Vanwege zwangerschappen 4 jaar gestopt. De eerste keer viel ik 10 kilo af. Nu ben ik er bijna 10 kilo van aangekomen. Ook wel last van duizeligheid. Maar alles beter als angst. Dus ben er toch erg blij mee!

14-03-2011 | Vrouw | 45
Neerslachtigheid, sociale fobie
Vrij snel nadat ik Zoloft ging gebruiken voelde ik me stukken beter. Ik kreeg weer zin om creatieve dingen te doen, had daar ook de fut voor. De sociale fobie werd verleden tijd, ik heb veel meer zelfvertrouwen. Ik merk ook dat mijn humoristische kant veel meer naar boven komt. Nadelen: enorm moeten gapen en je merkt dat je gevoelens toch afgevlakt worden, je hebt een so[lees meer...]ort buffer. Voorbeeld: vroeger huilde ik best vaak, nu bijna nooit meer terwijl ik diep van binnen voel dat er best wat te huilen valt. Minder zin in sex, maar als het dan toch gebeurt is het wel leuk, alleen het initiatief nemen doe ik niet. In de afgelopen 10 jaar wel geprobeerd om te minderen/stoppen, maar dit was geen succes. Conclusie: ik blijf het gebruiken tot het einde van mijn leven denk ik.

11-03-2011 | Vrouw | 57
Anti depressiva
aanrader bij donkere dagen. veel dorst in het begin

20-02-2011 | Man | 76
sertraline
Ik slik dit middel tegen een angststoornis en anders dan mirtazapine of citalopram zijn de bijwerkingen te verdragen Heel vervelend is wel dat ik af en toe slecht zie en duizelig ben. Maar het helpt godzijdank wel tegen mijn angsten, ben veel minder zenuwachtig en bang. Volgens de artsen maakt het niet uit wanneer je het inneemt omdat de spiegel gewoon hetzelfde blijft bi[lees meer...]j constante inname. Mijn ervaring echter anders. Ik bewaar een halfje voor smiddags want dan val ik soms even terug en dat helpt dan echt. Ik slik nu ook anti epileptica waar ik opnieuw angstig van word en dan bewaar ik een halfje zoloft (50 mg)voor 4 uur snachts want dan word ik steeds doodsbang wakker en dat helpt ook. Dus als je ouder bent kan ik zoloft ondanks de bijwerkingen aanraden.

17-02-2011 | Vrouw | 48
Angst en paniekaanvallen hartkloppingen
Ik ben vorig jaar Februari begonnen met sertraline en ben er in November mee gestopt natuurlijk met afbouwen. Maar sinds vorige week weer begonnen met sertraline en heel veel last van de bijwerkingen koude rillingen,trillen,beven,misselijk,zwak hoop dat het snel overgaat je gaat door een hel.

06-02-2011 | Vrouw | 37
sertraline
De eerste 6 weken héél erg veel last gehad van de bijwerkingen. Het was erg moeilijk om nog een beetje gewoon te functioneren. Hierna ging het langzamerhand steeds beter. Inmiddels gebruik ik Sertraline 3 jaar en wil er nooit meer mee stoppen. Ik heb nu helemaal geen last meer van bijwerkingen.

31-07-2010 | Vrouw
Depressie & Angstklachten
Mijn depressie begon vijf jaar terug na het overlijden van mijn moeder. Sindsdien, als ik achteraf kijk, is de depressie er ontzettend ingesloten. En elk jaar dacht ik... dit kan niet erger worden. Maar dat deed het steeds meer, en kreeg ook klachten als sociale fobie en zware dissociatie. Ik leefde op gegeven moment 24 uur per dag in een film, een nare droom. Ik ben in gr[lees meer...]oepstherapie gegaan, waar ik hoopte dat mijn gevoel zou veranderen. Nu acht maanden verder is voornamelijk mijn gedrag veranderd; Dit was het grootste probleem tenaanzien van anderen mensen. Helaas ben ik nog nauwelijks aan gekomen bij de nare gevoelens en traumaverwerking. Het in therapie gaan is me zo zwaar bevallen dat ik alleen nog maar aan de dood kon denken. Nu ben ik begonnen aan zoloft/sertraline, en zijn de bijwerkingen best heftig, als je daarnaast in therapie zit 5 dagen in de week, zwaar depressief bent, niet onder de mensen kunt/wilt zijn, en bijwerkingen hebt zoals je niet fit voelen, alleen maar moe zijn, droge mond, gespannen kaken, meer angst en depressieve gevoelens, ik kan nog wel ff door gaan. Ik hoop dat dit middel gaat werken... afbouwen en iets anders proberen lukt me denk ik niet meer. Ben op! Mijn psych zei dat het goed is dat het veel met me doet, dan werkt het blijkbaar wel... ofzoiets. Eerst maar zien dan geloven. Was heel angstig antidepressiva te nemen, maar het is ff door een zure appel bijten.

05-05-2010 | Vrouw
Depressie,ocd
In het begin van de behandeling had ik last van abnormale angsten,trillen,zweten,zwaarmoedigheid,de klachten waarvoor ik ze innam werden eerst erger,maar dat komt omdat je lichaam zich weer in balans moet zetten,nu na 8 maanden heb ik me voorgenomen om nooit meer te stoppen,omdat ik nooit meer zoiets ergs wil meemaken,de zoloft maakt mn hoofd rustig en ik kan weer denken e[lees meer...]n me concentreren,voel me relaxter en zit beter in mn vel,ben wel aangekomen,maar dat mocht ook wel,ik vind het eten weer lekker,qua sex is er niks aan de hand,heb mega orgasmes,in het begin niet,maar dat komt doordat je lichaam zo uit balans is,alles was verstoord,echt alles.Ik heb wer energie om van alles te doen en er ook zin in,nee ik doe mezelf geen pijn meer door die steeds terugkomende ellende,ik houd het mooi bij zoloft,ben blij dat deze medicijnen er zijn,anders was ik er niet meer lang geweest denk ik en nu,ik wil leven en genieten,heerlijk.

30-03-2010 | Vrouw
ADHD / depressie

05-01-2010 | Vrouw
sertraline
De eerste 3 weken erg veel bijwerkingen: duizelig, zweten, zenuwtintelingen, spieren die ongecontroleerd samentrekken. Nu na 2,5 jaar nog een aantal bijwerkingen: 10 kilo aangekomen (maar kan ook zijn doordat ik geen stress meer heb en gelukkig ben), ernstig knarsentanden zowel overdag en 's nachts, af en toe maagklachten.

20-11-2009 | Vrouw
Depressie,ocd
de eerste 6 weken waren een hel,ik dacht dat ik dood ging zoveel last van de bijwerkingen,paniek,angst,trillen,zweten,onrust,de spych zei hoe erger ik erop reageerde des te meer ik het nodig had en ik moest doorzetten,samen met lorazepam. Nu na ongeveer 6 maand merk ik wel vooruitgang alleen de dwang is er nog en als ik te druk ben geweest voel ik me duizelig en ben op,ma[lees meer...]ar ik eet weer en kan weer meer genieten van alle dingen om me heen,werk alweer 20 uur en voor t slapen gebruik ik nog lorazepam 2mg en soms overdag een halfje,ligt eraan hoe ik me voel,tja wat moet je dan?ik blijf het nog wel doorgebruiken,die hel wil ik niet meer beleven,tis wel goed,kan niet zeggen dat ik als een zombie rondloop en ik kan nu wel weer orgasmes krijgen,ligt ook weer aan hoe ik me voel,al met al gaat het wel de goede kant op,mn lichaam moet erg wennen.