Ervaringen met Emovate

clobetason

29-12-2023 | Man | 10
clobetason (0,5mg/g)
Eczeem
Voor onze zoon van 7 van baby af aan hormoonzalf gebruikt ivm eczeem. Volgens advies dermatoloog geprobeerd af te bouwen. Omdat "eczeem" steeds terugkwam, in blokken gaan smeren, indien nodig, volgens geadviseerde schema. Nooit meer dan aanbevolen dosering. Na 7 jaar een website gevonden en diverse wetenschappelijke artikelen gelezen. Zalf afgebouwd, omdat ik geen vertrouw[lees meer...]en meer in had doordat eczeem steeds uitbreidde, en mijn zoon krijgt alle symptomen van TSW: topical steroid withdrawal. Enorm hevige jeuk over hele lijf, slaapproblemen, natte rode plekken, schilfering, bij naar buiten gaan galbulten op zijn armen. Als je ervoor kiest deze zalf te gebruiken, weet waar je aan begint. Als ik dit had geweten, was ik er nooit mee begonnen. We zijn nu 3 jaar geleden gestopt. In de 7 jaar ervoor is de "eczeem" (echter dit bleken deels gevolgen van gebruik van hormoonzalf) verergerd van enkels naar knieholtes, armen, gezicht, nek, hele romp, piemel, handen. Er werd steeds een hogere klasse zalf geadviseerd en het enige dat zou helpen was hormoon zalf. Het stoppen was een hel, mn de eerste 6 maanden. Maar na een jaar al veel betere huid. Nu na 3 jaar alleen nog lichte handeczeem, die goed te behandelen is zonder hormoonzalf. Met deze review hoop ik anderen te waarschuwen, verdiep je in topical steroid withdrawal (oa artikelen Rapaport, Belinda Sheary) om te voorkomen dat je kind steeds ergere klachten krijgt. Verschillende dermatologen die wij hadden erkenden het niet. Toch nu een klachtenvrij kind. Het wordt dan gegooid op: hij is erover heen gegroeid, maar ik geloof niet dat dit was gebeurd als we waren doorgegaan met hormoonzalf.

24-05-2020 | Vrouw | 55
clobetason (0,5mg/g)
Netelroos
Ik kreeg dit middel in plaats van Topicorte emulsie, die goed hielp tegen jeukende huiduitslag maar niet meer leverbaar was. Emovate had een averechts effect. Ik gebruikte slechts weinig en alleen op aangedane plekken. In no time grote rode vlekken die zich snel verder uitbreidden. Vurig en vlammend gevoel van huid, tintelende handen, voeten en lippen. Snel eraf gewas[lees meer...]sen en met mentholpoeder de huid gekalmeerd. Daarnaast heeft Emovate een sterke synthetische en onaangename geur. Ik raad dit middel zeer af bij personen met een histamine-intolerant gestel.