Ervaringen met Copaxone

glatirameer

MS (multiple sclerose) (52 meningen)
Systemische sclerose (0 meningen)

Avonex (55 meningen)
Rebif (23 meningen)
Plegridy (14 meningen)
Pegasys (8 meningen)
Betaferon (3 meningen)

04-04-2018 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Zeer prettig om te injecteren, heeft bij mij wel een paar maanden nodig gehad om effect te merken. Wel vervelend zijn de harde schijven en de jeuk een dag na het prikken.

12-09-2017 | Vrouw | 51

03-03-2017 | Vrouw | 37
MS (multiple sclerose)
Gebruik nu bijna 2 jaar copaxone en heb er eigenlijk nooit bijwerkingen van. Kan alleen echt niet in mijn benen prikken omdat ik dan allemaal blauwe plekken krijg dus die sla ik over. Verder heb ik eigenlijk nooit last van plekken ed. De werking van het medicijn is vaak een gewetens vraag. Heb ik sinds het gebruik nooit meer schubs gehad? Nee, afgelopen zomer nog zelfs.[lees meer...] Had dit voorkomen kunnen worden door de medicijnen? Denk het ook niet, de omstandigheden waren erg MS uitlokkend namelijk. Stress, warmte, weinig tot geen rust etc. etc. Feit is wel dat vorig jaar april de MRI geen nieuwe plekken liet zien. Dus onder normale omstandigheden, die niet MS uitlokkend werken, werkt de medicatie gewoon goed. De begeleiding door Care4MS is ook gewoon goed en het bezorgen van de medicatie ook.

26-02-2017 | Vrouw | 50
MS (multiple sclerose)
Gebruik het nu bijna 14 jaar naar volle tevredenheid. Het zit helemaal in mijn systeem om elke dag te prikken, vandaar geen overstap naar 3 keer per week. Heel in het begin een 3 tal heftige reacties gehad na het spuiten. MS blijft stabiel. Voordien had ik een aantal keer per jaar lichte schubs ( wat ik toen niet wist dat het schubs waren).

31-10-2016 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Sinds 2001 gebruik ik Copaxone, heb zelf, in overleg met de neuroloog, voor dit medicijn gekozen. Het spreekt mij aan dat dit medicijn bestaat uit amino-zuren die, hoewel synthetisch gemaakt, lichaamseigen zijn. Daarom heb ik ook nauwelijks tot geen bijwerkingen, behalve wel eens wat last gehad van het prikken maar dat is in de loop der jaren over gegaan. Copaxone houdt he[lees meer...]t eigen immuunsysteem voor de gek, i.p.v. Het eigen myeline valt het immuunsysteem de Copaxone aan. Het immuunsysteem zelf wordt dus niet onderdrukt, zoals sommige andere MS-medicatie wel doet. Ik heb 16 jaar geleden de diagnose gekregen en ben sinds 7 jaar klachtenvrij, een recente MRI wees uit dat er geen enkele laesie bij is gekomen. Ik voel me fit en heb geen enkele beperking meer. Voor mij is Copaxone het ideale medicijn!

13-09-2016 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
In maart 2010 gediagnosticeerd en ben in januari 2011 begonnen. Bevalt goed, veel minder last van vermoeidheid, lichamelijke beperkingen zijn nagenoeg verdwenen dan wel stabiel. Geen schubs meer gehad. Heb mijn leven weer grotendeels teruggekregen.

07-09-2016 | Vrouw | 29
MS (multiple sclerose)
Sinds jan 2016 gebruik ik dagelijks 20 mg copaxone. Ik injecteer handmatig want ik vind de prikpen onhandig. Sinds het gebruik van de copaxone ben ik 10 kilo aangekomen en hou ik vocht vast. Daarom ga ik over naar een ander medicijn. Sindsdien 1 schub gehad. De jeuk/pijn na het prikken wordt naarmate je langer prikt steeds beter.

02-06-2016 | Vrouw | 24
MS (multiple sclerose)
Rond Dec 2015 begonnen met de injecties, in het begin vond ik het helemaal niks. Veel bijwerkingen vooral op het cognitieve gebied. Nu is het beter, het prikken is gewend en bijna geen bijwerkingen meer. Blij dat ik begonnen ben.

06-05-2016 | Vrouw | 54
MS (multiple sclerose)
Heb een jaar copaxone gespoten ondanks dat heftige schub gehad. Werd kaal op bepaalde plaatsen op mijn hoofd na ong half jaar. De spuiten vond ik zeer pijnlijk. Het gebruik was niet echt makkelijk vanwege de noodzaak steeds op andere plaatsen te moeten spuiten volgens een bepaald schema sommige plekken vond ik lastig bereikbaar en het feit dat ik diabeet ben en daar ook 4x[lees meer...] per dag voor moest spuiten maakte het alles bij elkaar niet echt prettig.

19-02-2016 | Vrouw | 46
MS (multiple sclerose)
Dit houd mijn ms volledig rustig en het gaat heel goed met mij. Geen enkele aanval /uitval meer gehad sinds ik dit gebruik. Injecteren is voor mij net als tandenpoetsen, hoort erbij en geen probleem.

25-06-2015 | Vrouw | 33

23-02-2015 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik copaxone nu 3 jaar en heb totaal geen shubs/ aanvallen meer gehad. Heb heel veel meer energie. Het gaat geweldig

09-01-2015 | Vrouw | 50
MS (multiple sclerose)
Ik Heb 22 jaar MS en gebruik 10 jaar Copaxone, geregeld heb ik dat ik waarschijnlijk een bloedvaatje raak, en een gevoel heb dat m'n hoofd opgeblazen word, heel akelig, tevens krijg ik dan buikpijn, na een paar minuutjes neemt het af. Ik vraag me toch vaak af, is dit goed voor me, heeft iemand hier ervaring mee?

27-09-2014 | Man | 45
MS (multiple sclerose)
Ik heb sinds 2004 de Diagnose MS. Sindsdien eerst een flink aantal Schubs gehad; hele lichaam linkszijdig verlamd geweest, niet goed kunnen lopen, zien en praten..... Gelukkig allemaal grotendeels hersteld. In 2007 gestart met injecteren Copaxone. Sindsdien geen Schubs meer gehad!!! Onlangs werd mij verteld dat ik kan stoppen met Copaxone, echter dat wil ik niet. Het gaat [lees meer...]sinds het gebruik redelijk goed. Wel veel last van vermoeidheid en kan niet langere tijd staan of lopen. Cognitief ondervind ik ook achteruitgang. Ondanks dat ben ik nu blij dat ik destijds met Copaxone ben begonnen. Mijn partner is Vepleegkundige en kan de prik plaatsen goed voor mij afwisselen door mijn rug en zij te prikken. Verder ben ikzelf gewend in de buik, billen en bovenbenen te injecteren.

17-03-2014 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
sinds ik spuit met copax geen aanval van ms meer gehad. wonderspul voor mij

09-03-2014 | Vrouw | 46
MS (multiple sclerose)
MS patiente sinds 1990, relapsing remitting, eerst behandeling met interferon beta in 1997 begonnen, slechte bloedwaarde in 2008, toen gestopt, na zwangerschap en schub in dec. 2009 met avonex begonnen. nu vaker last van blaasontsteking gevolgd door een pseudo=schub en ik weet niet, of dit aan avonex ligt. wie heeft er ervaring mee??