Ervaringen met Tysabri

natalizumab

MS (multiple sclerose) (16 meningen)

Methotrexaat (281 meningen)

10-09-2010 | Vrouw
Multiple sclerosis

17-01-2021 | Man | 23
MS (multiple sclerose)
Na de diagnose meteen begonnen met tysabri. Ik ga om de 4 weken naar het ziekenhuis en zit daar 2 uur aan het infuus. Ik ben deze maand begonnen met een medisch onderzoek om te kijken of het om de 6 weken kan ipv 4 weken. Hierdoor wordt risico van het JC virus wat kleiner. Ik ben zeer tevreden. Alles gaat weer goed.

08-02-2023 | Man | 33
MS (multiple sclerose)
Mooie reactie hiervoor icm infuus, denk ik... ik heb hele lange tijd infuus tysabri gekregen (6jaar) en voelde me ook 2/3 dagen kansloos, opvliegers, warmte lichaam alsof je aan broeien bent. En week voor, voelde ik ook dat ik weer nodig had. Sinds ik ben ik overgestapt op injecties (2 stuk, om 28 dagen) heb ik deze problemen niet meer. Die troep word namelijk minder hard[lees meer...] afgegeven dan als in infuus die direct in bloedbaan word gespoten.. (Enigste)probleem wat ik met deze injecties heb, dat ik een stuk meer vermoeid ben en daardoor ook depressies ontwikkel. Het is niet alleen de moeheid, bij moeheid komt. Concentratie problemen, irritaties, opstaan van bed, moedeloosheid... Welke van de twee beter is.. geen 1. Ik neem dit medicijn alleen omdat ik nog een beetje kan leven. Als ik dan nog keuze moet gaan maken.. dan injecties.

20-11-2018 | Vrouw | 33
MS (multiple sclerose)
1x per 4 weken krijg ik het medicijn per infuus toegediend. 1 uur inlopen van de Tysabri en 1 uur nablijven met spoeling. Totaal dus ruim 2 uur in het ziekenhuis. Voor het infuus en na het infuus word mijn bloeddruk/temperatuur en hartslag gemeten. Dit is tot nu toe altijd goed geweest. Tijdens het infuus word ik wat licht in mn hoofd en slaperig, na een nacht goed [lees meer...]slapen is dit over. Ook krijg ik last van spanning in mn schouders en nek, daarom bezoek ik de dag na het infuus de fysiotherapie. Dit helpt goed. Na een half jaar gebruik heb ik een MRI scan gehad. Hierop was verbetering te zien! De scan zal elk jaar herhaald worden. Tevens wordt elk half jaar mijn bloed onderzocht, o.a. op het JC virus. Dit heb ik gelukkig (nog) niet. Zodra ik thuiskom vanuit het ziekenhuis ga ik slapen en doe ik de hele dag niks. Ik zie het nu als een verplichte rustdag, wat ergens ook wel fijn is.

07-03-2013 | Vrouw | 33
MS (multiple sclerose)
Ik heb sinds dat ik tysabri krijg toegediend slechts 1 opstoot gehad nl. tijdens mijn zwangerschap (toen ik dus geen tysabri kreeg) Sindsdien ben ik stabiel en ook heel tevreden. Vervelend is dat mijn weerstand constant laag is. Zeker met een kleuter in huis die alles meebrengt uit de school! Tja dat moet ik er maar bijnemen zolang dat mijn ziekte maar stabiel blijft ben i[lees meer...]k een tevreden vrouw.

24-02-2014 | Vrouw | 35
MS (multiple sclerose)
ik ben zo zeer tevreden over het medicijn, ik heb geen schubs (relapse) meer gehad. ik heb alleen last van een groot nadeel voor mij.... mijn weerstand is totaal afgebroken, ik ben al een jaar verkouden!! en als er een griep heerst, heb ik het meteen. maar het weegt niet op tegen dat ik geen achteruitgang meer heb van mijn ms. dus daarvoor is het een supermiddeltje.

08-10-2012 | Vrouw | 35
MS (multiple sclerose)
Tysabri heeft mijn leven veranderd. Toen ik de diagnose kreeg dacht ik dat het enkel nog bergafwaarts zou gaan met mij, maar met Tysabri voel ik heel geleidelijk aan een verbetering op alle fronten. Geen enkele klacht is volledig verdwenen natuurlijk, maar alles wordt terug wat draaglijk. Het belangrijkste effect is dat ik terug meer energie heb en mentaal weerbaarder ben.[lees meer...] Ik voel meer fysieke en mentale kracht. Joepie!

11-04-2016 | Vrouw | 37
MS (multiple sclerose)
ik heb het 3 jaar gebruikt met goed resultaat geen schubs geen achteruitgang op scan. maar de laatste tijd krijg ik geen boost meer zoals in het begin. tijd voor iets anders in overleg met neuroloog. ik ga nu over op aubagio.

01-07-2022 | Vrouw | 40

06-07-2011 | Vrouw | 42
Ms
Tot hiertoe voel ik me beter met tysabri dan met het inspuiten van de eiwitten. Daar kreeg ik griepverschijnselen, rillingen enz van. Hier heb ik geen last van en heb ook het gevoel dat ik meer energie heb dan voorheen. Het gaat via een infuus. Soms is het lastig prikken bij mij, maar al bij al valt het goed mee. Ik heb wel veel last gekregen van couperoze in mijn gezich[lees meer...]t maar weet niet of tysabri bloedvatverwijdend is. Dat moet ik nog even onderzoeken. volgens de neuroloog zou dit niets met tysabri te maken hebben.

27-07-2015 | Vrouw | 43

11-12-2016 | Vrouw | 45
natalizumab (1mg/mg)
MS (multiple sclerose)
Met elke 4 weken zo'n 2 uur in het ziekenhuis is mijn MS met dit medicijn stabiel. Ik had al niet veel last dus ik kon niet zeggen of het beter ging, maar de MRI scan na een jaar is exact hetzelfde als die van een jaar eerder. Dus geen nieuwe schubs en geen achteruitgang. Wat mij betreft blijf ik dit altijd gebruiken. Het geeft voor mij geen bijwerkingen en het doet zijn w[lees meer...]erk uitstekend. Met Tysabri ben ik klachtenvrij.

28-06-2022 | Vrouw | 51
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu bijna een jaar Tysabri, eerst elke maand, sinds kort om de 6 weken. Ik merk wel dat ik na 6 weken echt wel weer eraan toe ben. Ervaring is goed, op de laatste MRI waren na 2 jaar eindelijk geen actieve haardjes meer te zien. Tot nu toe ben ik JC negatief gebleven. Behandeling is wel intensief, veel controles en als je nog werkt zul je het eea moeten regel[lees meer...]en met je werkgever, want je kunt op die dag en de dag erna niet gaan werken. Op de infuusdag zelf gaat het wel. Ik ben de dag na het infuus erg moe, wat draaierig en hou dus mijn gemak. De dagen erna gaat het beter, maar ik voel me pas echt weer fit na een dag of drie. De weken daarna gaat het prima, dus ik ben heel blij met dit medicijn.

12-01-2016 | Vrouw | 54
MS (multiple sclerose)
Geen relapse meer gehad sinds gebruik van Tysabri ; ook geen enkele bijwerking. Een maal per maand ga ik tegen 8:30u naar het daghospitaal waar de medicatie wordt toegediend onder toezicht ; rond 13u ben ik terug thuis. Voel mij bijna genezen. Nadeel is wel dat ik elk jaar een MRI scan moet laten uitvoeren.

20-07-2019 | Man | 59
MS (multiple sclerose)
door tysabri nu jc virus positief dus moet op zoek naar ander medicijn

20-07-2019 | Man | 59
MS (multiple sclerose)
gebruik tysabri al vele jaren maar nu is er het jc virus ontdekt en zal waarschijnlijk in de nabije toekomst mt tysabri moeten stoppen e iets anders moeten nemen. neuroloog denkt aan tecfidera maar daardoor gaat immuunsysteem minder worden met alle risico's van dien jc komt doordat immuun syst minder is geworden jc virus kan PML veroorzaken ik las dat iemend zijn [lees meer...]immuun systeem up to ate heeft gebracht. Mjn vraag hoe dan???