Methotrexaat

methotrexaat

Reuma (104 meningen)
Artritis psoriatica (39 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Gewrichtsontsteking (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Methotrexaat

Bojan Nikolik (12-07-2015)

17-06-2019

Psoriasis

Ik neem sinds 5 weken voor psoriasis 1x 15mg per week, gedoseerd in 3x2 tabletjes (avond-ochtend-avond). Omdat het gedoseerd is in 3 ben ik niet misselijk, heb wel vaak een zware opgeblazen maag, alsof er een ballon inzit. Daardoor heb ik ook minder eetlust en ben ik vlugger verzadigd als ik eet, ben wel al een beetje gewicht verloren (3kg). Wat ik lastig vind is dat ik to[lees meer...]taal geen energie meer heb, exact 24u na inname van de eerste pilletjes en als ze dus ook allemaal binnen zijn, lig ik plat, heb dan 0,0% energie, het is kruipen dan, tot 48u na de eerste inname ben ik nog extreem futloos, het is pas die dag erna dat ik weer een beetje kan ondernemen met de nodige pauzes, want die energiedip blijft echt wel sluimeren. Ik vind die bijwerking de ergste, het is ook normaal, daar de MTX je imuunsysteem onderdrukt, maar het is niet fijn en het weegt soms op mijn gemoedstoestand. Na de tweede kuur merkte dat ik hoofdharen verloor, maar dat is helemaal weggegaan door de foliumzuur te verhogen (10mg ipv 5mg). Maar de effecten, wauw, het is ongelooflijk hoe goed het werkt!!! Ik wordt goed, vaak en van nabij opgevolgd, ook mijn bloed, alles is ok tot hiertoe. De dosis kan verminderd worden tot een onderhoudsdosis na een week of 8, wanneer het maximumeffect bereikt is. Ik hoop dan ook dat mijn energielevel wat verbeterd. Tot dan bijt ik nog even op de tanden.
12-06-2019

13-05-2019

Psoriasis

Sinds mn 18e is de psoriasis heel erg geworden, mijn hoofdhuid, gezicht, handen, benen, armen, eigenlijk heel mn lichaam zat onder plekjes. Verschillende zalven geprobeerd, verschillende huis/tuin/ keuken middeltjes geprobeerd, maximale lichttherapie behandelingen gekregen, fumaarzuur geprobeerd (daar had ik echt heel veel bijwerkingen van en naar mijn mening hielp het med[lees meer...]icijn niet echt) daarna een tijdje een andere zalf geprobeerd tot dat het weer erger werd. Ik zit nu 3/4 weken aan de metrotrexaat en ik heb bijna geen plekjes meer, echt super blij mee. Maar de bijwerkingen zijn best heftig zoals heel erg vermoeid zijn 2/3 dagen na inname en misselijk zijn, opgeblazen gevoel (ik heb ook het idee dat ik ben aangekomen, maar dat staat niet bij de bijwerkingen en ga ik even navragen aan de arts). Ik wil het nog wel even aankijken, want ik ben echt heel blij dat de psoriasis op een paar plekken na zo goed als weg is.
19-04-2019

Reuma in handen
16-04-2019

Artritis psoriatica

Beste respondent van 11-04-2019. U kunt contact via deze site nemen. (privé gegevens zijn niet online )
03-04-2019

Reuma

In eerste instantie met tabletjes mtx begonnen nadat RA was vastgesteld. Bij gebruik 20 mg mtx kreeg ik even verhoogde leverwaarde. Overgestapt op injectie pen 20 mg. en slik daarnaast Mariadistel om leverwaarde in toom te houden. Binnen 3 weken is leverwaarde gezakt van 57 naar 31.
19-03-2019

Artritis psoriatica

Mijn huid is nu een stuk rustiger en smeer een enkele keer nog met corticosteroïden crèmes. Ik ben begonnen met lichttherapie en zalven, maar dat hielp maar kort en klachten kwamen terug. Met de jaren verergerde de psoriasis, tot het stadium bereikt werd dat ik onder de schilferende en jeukende rode plekken zat over mijn gehele lichaam. Mijn handen en gezicht begonnen[lees meer...] ook. Dit was voor mij het omslagpunt en ben aan de MTX gegaan. Ik ben van plan ( ook na overleg met specialist ) om nog even door te gaan met deze dosis en te kijken of de bijwerkingen wellicht wat minder worden doordat het lichaam zich instelt op het medicijn.
15-02-2019

Reuma

Ik kreeg 15 mg Ledertrexate (2 x 7,5 mg) per week voorgeschreven door de reumatologe. Na elke inname was ik een dag of twee wat misselijk (vervelend, maar doenbaar), na een week of vier voelden mijn gewrichten (vooral reuma aan polsen) wat minder pijnlijk en gezwollen aan. Na een maand medicatie bleken mijn ontstekingswaarden gedaald - goed nieuws dus - maar bleken al mij[lees meer...]n leverwaarden (SGOT, SGGT, alkalische fosfatase, gamma GT) zeer ernstig verstoord. Gamma GT bijvoorbeeld stond op 582 (terwijl die onder de 33 moet staan). Ik moest onmiddellijk met deze medicatie stoppen. Zelfs na het stoppen bleven mijn leverwaarden nog een maand verslechteren, alvorens dan plots te verbeteren. Ze blijven evenwel nog te slecht om meteen met een ander geneesmiddel tegen reuma te starten.
06-02-2019

Psoriasis

Nog maar net in de derde week, de eerste 2 weken ben ik begonnen met 2 om 2 om 2. Tussen pose van 12 uur. Hierbij had ik veel last van bijwerkingen. Met overleg heb ik deze week gestart met 6 tabletten van (2,5 mg) op één dag. Nu heb ik geen last meer van veel buikpijn en hoofdpijn en ben ietsjes minder duizelig. Nog wel last van de rest van de bijwerkingen. Na de tweede w[lees meer...]eek zag ik direct al iets verschil, de dikke laag schilfers zijn verdwenen. Dit geeft mij een goed gevoel, en heb het idee dat het werkt. Nu 3e week, ik zie al iets huid door de psoriasis heen. Ik blij. Maar het is wel moeilijk aangezien sommige bijwerkingen nog behoorlijk aanwezig zijn. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd, dit is voor mij mijn laatste redmiddel vindt ik. Dus ik wil graag mee door gaan, al zie ik er behoorlijk tegen op wat je leest op internet en in de folder, met name in de toekomst over een leverpunctie en bvb longontsteking. Ik hoop dat het verder verdwijnt en later niet weer terug komt. Ik zou graag meer lezen wat jullie reacties zijn, we kunnen namelijk elkaar steunen.
12-12-2018

Methotrexaat (methotrexaat)

Erg moe dag na injectie, moet heel veel en vaak plassen, icm neotigason tabletten zijn vingerafdrukken grotendeels verdwenen, na verlaging van 15mg naar 10mg kwamen deze weer terug, maar ook het ziektebeeld, dus weer naar 15mg nu
06-11-2018

Ziekte van Crohn

bijna een half jaar bezig meer wekelijkse injectie van MTX, eerst 3 maand 25mg en momenteel op het einde van 15mg. Dit om geen antistoffen aan te maken tegen Remicade en Immuran ben ik allergisch aan. Bij de 25mg was ik extreem misselijk tot zelfs braken zonder dat daar aanleiding van enige ziekte toe was. verder werkt het zeer fel op je gemoed en weinig goesting om vee[lees meer...]l dingen te doen. Bij de 15mg was is gelukkig dat het braken al wat minder fel was maar uiteindelijk blijft het op de tanden bijten. binnen 2 weken ben ik ervan af en dat doe ik nooit niet meer, wat een rotzooi.
03-11-2018

Arthritis

Na een maand hoofdpijn ben ik ermee gestopt, het was geen doen meer
11-09-2018

Reuma

S morgens injectie 15 mg mtx. S middagslaapje doorsziek in het ziekenhuis. Middel ongeveer 17 jaar gebruikt. Arts wist binnen 2 uur dat het een alvleesklierontsteking was. Het komtveel voor bij het gebruik van mtx.
07-09-2018

Ziekte van Crohn

Nog weinig opties mogelijk. Nu 4 maanden mix injecties. Werkt goed alleen heel erge haaruitval... meerdere daarmee bekend. Eventuele tips zijn welkom!!! Nu begin ik ook jeuk te krijgen...hoop niet ook een bijwerking...
06-09-2018

Reuma

Na eerste injectie bleek allergische reactie op te trede . Witte bloedcellen naar nul niveau. Met spoed opgenomen in ziekenhuis ( met ambulance). Witte bloedcellen bleven laag, infectie in slokdarm opgelopen en op intensive care beland. Kantje boord volgens specialist. Lange herstelperiode met nodige gevolgen. Nu zoeken naar alternatieve medicijnen in biologicals maar nog [lees meer...]niet gevonden helaas..
26-08-2018

Artritis psoriatica

MTX werkte in het begin perfect tot ik een ander doosje kreeg. sinds dien alleen maar ellende na innamen 3 dagen ziek en dan was je net weer een beetje opgeknapt kon je die rotzooi weer in nemen overgestapt op enbrel helemaal super !

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum