methotrexaat

Reuma (105 meningen)
Artritis psoriatica (43 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

08-06-2020 | Man | 75
Reuma
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

01-05-2020 | Man | 73
methotrexaat (15mg)
Spierreuma
Ik ben gestart met tabletten maar werd er misselijk van. Na 3 maanden ben ik overgegaan op een injectie per week. Ik ben door het medicijn beter gaan lopen en kan mijn armen beter bewegen. De bijwerkingen worden steeds erger. Onverwachte ontstekingsaanvallen over mijn hele lichaam. Deze duren kort (1 minuut) en zeuren daarna een tijdje door. De voorkant van mijn onderbene[lees meer...]n en voeten lijken in brand te staan. De meeste pijn als ik naar bed ga. Na 2/3 uur ben ik zo hondsmoe dat ik weer moet gaan rusten. Mijn energie is bijzonder snel op. De laatste weken ben ik steeds benauwder zonder verkouden te zijn, ook geen koorts. Opnieuw bloed laten onderzoeken. Als dit niets oplevert wil ik stoppen met mtx. Ik gebruik naast mtx 5 Mg prednison.

27-02-2020 | Man | 74
Arthritis
Gebruik al meer dan 15 jaar. Geen ontstekingen. Geen bemerkbare bijwerkingen. Af en toe kortdurend opflakkeren van lichte stijfheid cq pijnscheuten (in de handen, waar de klachten ooit begonnen). Vermindering dosis pakte niet goed uit: meer klachten. Huidige dosis is een hersteldosis. Herstel is naar tevredenheid. Al met al: zeer tevreden over het medicijn.

25-11-2019 | Vrouw | 53
Artritis psoriatica
Voor de Artritis had ik niet echt het idee dat het hielp, wel voor de Psoriasis op mijn hoofdhuid. Na een paar maanden bleek dat mijn leverfunctie zo verslechterd was dat ik per direct met de Methotrexaat moest stoppen. Niets gebruiken tot mijn leverwaarde weer in orde is, Methotrexaat mag, kan en wil ik niet meer gebruiken. De Psoriasis op mijn hoofdhuid is weer in voll[lees meer...]e hevigheid terug gekomen. Hopelijk is er een goed alternatief wat voor zowel de Artritis als voor de Psoriasis werkt.

18-10-2019 | Vrouw | 28
methotrexaat (50mg/ml)
Artritis psoriatica
Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten

11-10-2019 | Vrouw | 54
Systemische sclerose
Sinds ik die tabletten innam had ik een hele lage bloeddruk, bovendruk onder 9, ik kreeg veel last van draainissen, en voelde me algemeen niet goed.

31-08-2019 | Vrouw | 28
methotrexaat (50mg/ml)
Artritis psoriatica
Na de eerste week erg beroerd voelen, slapeloze nachten maar vooral depressief, ik had totaal geen zin meer in leven kamde me haren niet meer omdat er plukken uitkwamen.

29-08-2019 | Vrouw | 30
methotrexaat (15mg)
Psoriasis
Ik ben eind januari met de MTX begonnen. Gestart met 15 mg oftewel 2 tabletten 's ochtends, 2 's avonds en de volgende dag 2. Na 2 weken zag ik al verschil. Gelukkig maar anders was ik door de bijwerkingen gelijk gestopt. Het is even doorpakken minimaal 3 maand volhouden, de bijwerkingen hebben bij mij ongeveer 2-2,5 maand geduurd. Na 2 maand heb ik de inname veranderd naa[lees meer...]r 1x 6 tabletten. Hierbij voelde ik mij beter en minder last van bijwerkingen. Ben nu al een tijdje bezig (januari) en heb gisteren mijn bloedtesten besproken alles zag er goed uit en mag nu van 6 naar 4 tabletten (10mg). Je moet echt even doorbijten de eerste paar weken, ik zag gelijk verschil en voelde mij daar goed bij. Ik heb nu geen zichtbare vlekken en schilfers meer. Kan wel zien waar het ooit zat maar ik ben zeer blij met het resultaat, voel me weer zelfverzekerd vooral met dit warme weer. Korte broek en een shirt had ik eerst niet kunnen bedenken.

13-07-2019 | Man | 29
Artritis psoriatica
Sins 3 weken neem ik het . Eerst 3 op woensdag 2.5 .24 uur later piletje folium . Week er na wo weer het zelfde .. week er na 6 pillen . En dag er na folium. Kan nu niks meer . Duizelig zweten warm koud . Last van me oor oog buik als of je je eigen lichaam niet ondercontrolen hebt . Als ik een schoef in de muur draai ga ik zweten paniekerig en val haast om. 13.7.2019 nu[lees meer...] maandag bellen en het weekend even rustig doen . Als het gaat ik heb snel als ik iets voel dat ik weer in paniek raak . Ik ga er mee stoppen en hopen dat ze iets anders hebben .

17-06-2019 | Vrouw | 37
Psoriasis
Ik neem sinds 5 weken voor psoriasis 1x 15mg per week, gedoseerd in 3x2 tabletjes (avond-ochtend-avond). Omdat het gedoseerd is in 3 ben ik niet misselijk, heb wel vaak een zware opgeblazen maag, alsof er een ballon inzit. Daardoor heb ik ook minder eetlust en ben ik vlugger verzadigd als ik eet, ben wel al een beetje gewicht verloren (3kg). Wat ik lastig vind is dat ik to[lees meer...]taal geen energie meer heb, exact 24u na inname van de eerste pilletjes en als ze dus ook allemaal binnen zijn, lig ik plat, heb dan 0,0% energie, het is kruipen dan, tot 48u na de eerste inname ben ik nog extreem futloos, het is pas die dag erna dat ik weer een beetje kan ondernemen met de nodige pauzes, want die energiedip blijft echt wel sluimeren. Ik vind die bijwerking de ergste, het is ook normaal, daar de MTX je imuunsysteem onderdrukt, maar het is niet fijn en het weegt soms op mijn gemoedstoestand. Na de tweede kuur merkte dat ik hoofdharen verloor, maar dat is helemaal weggegaan door de foliumzuur te verhogen (10mg ipv 5mg). Maar de effecten, wauw, het is ongelooflijk hoe goed het werkt!!! Ik wordt goed, vaak en van nabij opgevolgd, ook mijn bloed, alles is ok tot hiertoe. De dosis kan verminderd worden tot een onderhoudsdosis na een week of 8, wanneer het maximumeffect bereikt is. Ik hoop dan ook dat mijn energielevel wat verbeterd. Tot dan bijt ik nog even op de tanden.

12-06-2019 | Man | 68

13-05-2019 | Vrouw | 22
Psoriasis
Sinds mn 18e is de psoriasis heel erg geworden, mijn hoofdhuid, gezicht, handen, benen, armen, eigenlijk heel mn lichaam zat onder plekjes. Verschillende zalven geprobeerd, verschillende huis/tuin/ keuken middeltjes geprobeerd, maximale lichttherapie behandelingen gekregen, fumaarzuur geprobeerd (daar had ik echt heel veel bijwerkingen van en naar mijn mening hielp het med[lees meer...]icijn niet echt) daarna een tijdje een andere zalf geprobeerd tot dat het weer erger werd. Ik zit nu 3/4 weken aan de metrotrexaat en ik heb bijna geen plekjes meer, echt super blij mee. Maar de bijwerkingen zijn best heftig zoals heel erg vermoeid zijn 2/3 dagen na inname en misselijk zijn, opgeblazen gevoel (ik heb ook het idee dat ik ben aangekomen, maar dat staat niet bij de bijwerkingen en ga ik even navragen aan de arts). Ik wil het nog wel even aankijken, want ik ben echt heel blij dat de psoriasis op een paar plekken na zo goed als weg is.

19-04-2019 | Man | 76
Reuma in handen

16-04-2019 | Man | 53
Artritis psoriatica
Beste respondent van 11-04-2019. U kunt contact via deze site nemen. (privé gegevens zijn niet online )

03-04-2019 | Vrouw | 57
Reuma
In eerste instantie met tabletjes mtx begonnen nadat RA was vastgesteld. Bij gebruik 20 mg mtx kreeg ik even verhoogde leverwaarde. Overgestapt op injectie pen 20 mg. en slik daarnaast Mariadistel om leverwaarde in toom te houden. Binnen 3 weken is leverwaarde gezakt van 57 naar 31.

19-03-2019 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Mijn huid is nu een stuk rustiger en smeer een enkele keer nog met corticosteroïden crèmes. Ik ben begonnen met lichttherapie en zalven, maar dat hielp maar kort en klachten kwamen terug. Met de jaren verergerde de psoriasis, tot het stadium bereikt werd dat ik onder de schilferende en jeukende rode plekken zat over mijn gehele lichaam. Mijn handen en gezicht begonnen[lees meer...] ook. Dit was voor mij het omslagpunt en ben aan de MTX gegaan. Ik ben van plan ( ook na overleg met specialist ) om nog even door te gaan met deze dosis en te kijken of de bijwerkingen wellicht wat minder worden doordat het lichaam zich instelt op het medicijn.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (544) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum