azathioprine

Ziekte van Crohn (58 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Reuma (2 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

26-03-2021 | Man | 37
Colitis ulcerosa
De medicijnen helpen voldoende maar de witte bloedplaatjes waarde vaak tehoog. Daarom vaak terug naar 125 mg maar dan is de ontlasting snel weer dun.

07-03-2021 | Vrouw | 54
Colitis ulcerosa
Ik kreeg Aziotoprine voor de darmen, alleen had moeite met spraak en trillende benen.nu moest ik vorige week acuut stoppen vanwege hoge leverwaardes. Dus 1 week gestopt en klachten waren weg ,maar ik heb ook weer bloed en slijm bij ontlasting nu ben ik sinds vrijdag weer begonnen maar wel met een lagere dosering ,en nu heb ik dus weer trillende benen en spraak problemen. [lees meer...] Hiervoor heb ik Combinatie clisma’s gehad maar werkte ook niet meer. Pentasa zetpillen gebruikt . Maar werkte ook niet meer.

19-02-2021 | Vrouw | 53
Colitis ulcerosa
Ik heb colitus ulserosa en ik heb dit medicijn Aziotoprine gekregen voor onderhoud . Maar ik heb sinds ik dit middel slik constant hoofdpijn/ migraine,ook heil moeite met spraak en trillingen in mijn benen ,maar volgens mijn mdl arts stond dat niet-bindend de bijwerkingen .de hoofdpijn wel , maar ik wil graag weten wTik kan doen aan de hoofdpijn?

28-10-2020 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik ben Azathioprine gaan slikken om te voorkomen dat ik antistoffen zou aanmaken tegen de medicijnen die ik krijg via het infuus (infliximab). Na een paar weken kreeg ik ontzettend pijn in mijn bovenbuik. Hiermee naar dokter gegaan en bloedonderzoek gedaan. Ondertussen ben ik de helft van mijn haar verloren. Mijn lever kon deze medicijnen niet aan, dus maar weer mee gestop[lees meer...]t. Ik ga nu over naar Thiosix. Ben benieuwd.

14-08-2020 | Vrouw | 33
Oogontsteking
Voor mijn autoimmuunziekte (POHS, ontstekingen aan net- en vaatvlies) gebruik ik Humira. Om hier geen antistoffen tegen aan te maken heb ik een tweede immuunsysteemonderdrukker nodig. Heb hiervoor een jaar Ciclosporine gebruikt, maar vanwege complicaties moet ik overstappen naar een ander medicijn. Gestart met Azathiorpine, 100mg per dag (had eerder al eens 150mg per dag, [lees meer...]hiervan werd ik geel). Voelde me vanaf de start niet goed. Eerst geen eetlust meer wat langzaam overging in misselijkheid en uiteindelijk constant overgeven. Continu vermoeid, vreselijke hoofdpijnen die dagen aanhielden en niet minder werken (uiteindelijk alleen met tramadol). Na 6 weken bloedwaarden geprikt en die waren niet goed: opbouw van billirubine en een te hoge medicijnspiegel. Direct na stoppen voelde ik me weer goed.

29-06-2020 | Vrouw | 41
azathioprine (50mg)
Na geopereerd en bestraald te zijn aan ontstekingen vanuit mijn hypofyse die zich uitbreidde in mijn hoofd heb ik hierna Azathioprine geslikt en dat ging goed tot letterlijk op de dag dat ik zal gaan afbouwen na twee jaar. Ik kreeg een nare alvleesklierontsteking. Waar ik soms nog last(rot gevoel) van heb.

03-04-2020 | Man | 66
azathioprine (50mg)
Gebruik samen met prednison voor myasthenia gravis. Bedoeling was per week dagelijks +50mg tot ik op 250 mg zou zitten (voorschrift neuroloog). Voelde me meteen de eerste dag al slecht, er hing ook een zeer vieze chemische lucht om me heen, ondanks 2x per dag in bad. Had pijn borst en rug, was daar ook heel warm. Derde tm vijfde dag bijna steeds geslapen. Na een week ze[lees meer...]er ernstige huidreactie: rode bulten op linkerzijde romp worden flinke harde blazen met geel vocht, erg pijnlijk. Toen gestopt met dit medicijn. Dit is nu 3 weken geleden en een aantal plekken ligt nog open: je ziet het bruinige onderhuidse lichaamsvet zitten. I.v.m. coronacrisis nu alleen telefonisch contact met neuroloog.

28-03-2020 | Man | 50
azathioprine (25mg)
Ik slik dit (150 mg per dag )medicijn nu een jaar, en het zou bij Prednison moeten gaan vervangen. Ik heb een sterk vermoeden dat het medicijn mij meer schade aan doet dan verbetering van mijn gezondheid. Ik wil hier alleen de artsen nog van overtuigen. Zit zelf sterk te denken om met heel dit medicijn te stoppen en en naar iets anders te gaan kijken. Momenteel ben ik al [lees meer...]drie maanden bezig met het één maal daags te drinken van een glas Grapefruitsap. Moet zeggen dat ik nog nooit zulke goede bloedwaardes had als de laatste drie maanden.

05-02-2020 | Vrouw | 62
azathioprine (150mg)
Na gebruik van 100mg prednison afbouwend later op 20mg prednison 150mg azathioprine erbij. Nu alleen 3 maanden alleen azathioprine.

08-12-2019 | Man | 49

29-11-2019 | Man | 37
azathioprine (150mg)
Colitis ulcerosa
In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.

08-10-2019 | Man | 21
azathioprine (150)
Colitis ulcerosa
Voor mij is Azathioprine in combinatie met Mesalazine dé uitkomst voor mijn Colitis. Ik neem op dit moment 150 mg Aza en 3g Mesalazine per dag. Voor ik met Aza begon, had ik veel klachten,maar heb nu vrijwel geen klachten.

02-06-2019 | Man | 29
Sarcoïdose
Ik gebruik het nu al 2 jaar voor Sarcoidose in ogen en longen. Hiervoor gebruikte ik metothrexaat etc. Maar dat hielp niet echt. Dit Azathioprine gebruikte ik eerst in combinatie met een hoge dosering dexamethason en nog wat andere medicijnen. Ik gebruikte een hele lange tijd (maar dan een jaar) 150 mg per dag. Vorige week is dat afgebouwd door 100 mg per dag. En nu gebr[lees meer...]uik ik enkel azathioprine zonder andere medicijnen. Ik neem het altijd in de ochtend direct na de maaltijd. Ik ervaar nooit bijwerkingen. Ik let er wel altijd op dat ik me met een hoge zonnebrand factor in smeer en de zon zoveel mogelijk probeer te vermijden i.v.m. huidkanker. Alhoewel ik soms wel gewoon op vakantie een paar uurtjes zon met een zwemshirt met uv factor 50 en ingesmeerd met de hoogste factor onder een parasol. Tot nu toe nog nergens laat van gehad.

12-01-2019 | Vrouw | 37
azathioprine (50mg)
Ik heb de ziekte van Behcet en mijn klachten waren erg toegenomen. De opvlamming was wekelijks waardoor ik continu ziek was. Na het starten met imuran voelde ik me na enkele weken veel beter. Had meer energie en mijn opvlamming nam af tot 1 keer per 6 weken ipv wekelijks. Daarnaast minder ontstekingen. Nu ruim een jaar later is het effect afgenomen. Ik heb nu elke 3/4 weke[lees meer...]n last van een opvlamming en de ontstekingen nemen weer in hevigheid toe.

31-12-2018 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Zoals je in de meeste recensies terug kunt lezen kan het een medicijn zijn met heftige bijwerkingen. Ik ben me bewust van het feit dat ik geluk heb hier weinig tot geen last van te hebben. Bij deze dan ook een positief verhaal. Zo een 13 jaar geleden werd bij mij op 12-jarige leeftijd de ziekte van crohn geconstateerd, na verschillende medicijnen te hebben geprobeerd (die [lees meer...]helaas niet het gewenste effect hadden) sloeg de azathioprine goed aan en konden we de Crohn de kop indrukken. In die tijd een aantal keer een opvlamming gehad waarbij de dosis verhoogd is. Na een langere periode waarin alles stabiel was geprobeerd om te stoppen, ik kreeg echter weer snel veel last en daarom toch weer begonnen. Door dit medicijn is de Crohn onder controle, waarbij ik in al die tijd nog nooit geen last heb gehad van bijwerkingen. Ja het is misschien troep, maar hierdoor voel ik me gezond en kan ik normaal functioneren wat mij een heel hoop waard is.

09-12-2018 | Man | 43
Eczeem
prima medicijn, heb het jaren gebruikt. Het eczeem op voeten en handen was goed onder controle. Wel met af en toe opvlammen maar het was dan met zalven te behandelen. Uiteindelijk vonden de specialisten het na zoveel jaar wel te gortig qua gevaar rond bijwerkingen. Aan het eind van de Aza periode zakte het aantal witte bloedcellen onder een gevaarlijk minimum dus had helaa[lees meer...]s geen keuze meer...overgestapt op Toctino...qua eczeem een vondst, qua bijwerkingen een ander verhaal

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (565) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (519) - Antibiotica - penicillines breedspectrum