Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (57 meningen)
Colitis ulcerosa (27 meningen)
Reuma (2 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

08-10-2019

Colitis ulcerosa

Voor mij is Azathioprine in combinatie met Mesalazine dé uitkomst voor mijn Colitis. Ik neem op dit moment 150 mg Aza en 3g Mesalazine per dag. Voor ik met Aza begon, had ik veel klachten,maar heb nu vrijwel geen klachten.
02-06-2019

Sarcoïdose

Ik gebruik het nu al 2 jaar voor Sarcoidose in ogen en longen. Hiervoor gebruikte ik metothrexaat etc. Maar dat hielp niet echt. Dit Azathioprine gebruikte ik eerst in combinatie met een hoge dosering dexamethason en nog wat andere medicijnen. Ik gebruikte een hele lange tijd (maar dan een jaar) 150 mg per dag. Vorige week is dat afgebouwd door 100 mg per dag. En nu gebr[lees meer...]uik ik enkel azathioprine zonder andere medicijnen. Ik neem het altijd in de ochtend direct na de maaltijd. Ik ervaar nooit bijwerkingen. Ik let er wel altijd op dat ik me met een hoge zonnebrand factor in smeer en de zon zoveel mogelijk probeer te vermijden i.v.m. huidkanker. Alhoewel ik soms wel gewoon op vakantie een paar uurtjes zon met een zwemshirt met uv factor 50 en ingesmeerd met de hoogste factor onder een parasol. Tot nu toe nog nergens laat van gehad.
12-01-2019

Azathioprine (azathioprine)

Ik heb de ziekte van Behcet en mijn klachten waren erg toegenomen. De opvlamming was wekelijks waardoor ik continu ziek was. Na het starten met imuran voelde ik me na enkele weken veel beter. Had meer energie en mijn opvlamming nam af tot 1 keer per 6 weken ipv wekelijks. Daarnaast minder ontstekingen. Nu ruim een jaar later is het effect afgenomen. Ik heb nu elke 3/4 weke[lees meer...]n last van een opvlamming en de ontstekingen nemen weer in hevigheid toe.
31-12-2018

Ziekte van Crohn

Zoals je in de meeste recensies terug kunt lezen kan het een medicijn zijn met heftige bijwerkingen. Ik ben me bewust van het feit dat ik geluk heb hier weinig tot geen last van te hebben. Bij deze dan ook een positief verhaal. Zo een 13 jaar geleden werd bij mij op 12-jarige leeftijd de ziekte van crohn geconstateerd, na verschillende medicijnen te hebben geprobeerd (die [lees meer...]helaas niet het gewenste effect hadden) sloeg de azathioprine goed aan en konden we de Crohn de kop indrukken. In die tijd een aantal keer een opvlamming gehad waarbij de dosis verhoogd is. Na een langere periode waarin alles stabiel was geprobeerd om te stoppen, ik kreeg echter weer snel veel last en daarom toch weer begonnen. Door dit medicijn is de Crohn onder controle, waarbij ik in al die tijd nog nooit geen last heb gehad van bijwerkingen. Ja het is misschien troep, maar hierdoor voel ik me gezond en kan ik normaal functioneren wat mij een heel hoop waard is.
09-12-2018

Eczeem

prima medicijn, heb het jaren gebruikt. Het eczeem op voeten en handen was goed onder controle. Wel met af en toe opvlammen maar het was dan met zalven te behandelen. Uiteindelijk vonden de specialisten het na zoveel jaar wel te gortig qua gevaar rond bijwerkingen. Aan het eind van de Aza periode zakte het aantal witte bloedcellen onder een gevaarlijk minimum dus had helaa[lees meer...]s geen keuze meer...overgestapt op Toctino...qua eczeem een vondst, qua bijwerkingen een ander verhaal
31-10-2018

Ziekte van Crohn

NOOIT! gebruiken. Rommel, haalt je witte bloedcellen naar beneden. Weerstand laag, waardoor bloedarmoede met leukemie als gevolg.
15-08-2018

Colitis ulcerosa

nadelen wegen bij lange na niet op tegen de voordelen.
28-05-2018

Colitis ulcerosa

Een rampzalig middel voor mij. Van huidaandoeningen tot desoriëntatie. Neusbloedingen. Kortom een vreselijk middel wat je in drie weken volledig sloopt.
11-04-2018

Crohn

Na constatering Crohn allereerst prednison gekregen. Dit stopte de diarree en ergste klachten. Toen azathioprine erbij gekregen. Eerste 2 dagen opbouwen en 3e dag normale dosering. Na paar dagen voelde ik me grieperig en veel buikpijn. Na 3 weken aangeven bij specialist dat ik me niet goed voelde werd dit steeds afgeschreven op griep en ik moest de bloeduitslag maar afwach[lees meer...]ten.vrij kort daarop met veel pijn en over 40 graden koorts opgenomen in ziekenhuis. Alvleesklier was ontstoken wat bijwerking blijkt te kunnen zijn van dit medicijn. Ook nierwegontstekingen en zware griep erbij, geen goede weerstand meer. Direct gestopt in ziekenhuis, 5 dagen aan infuus gelegen . nu alleen aan prednison in afwachting nieuwe medicatie als alvleesklier weer genezen is. Wel overgestapt naar andere specialist omdat vertrouwen weg was.
15-03-2018

Colitis ulcerosa

Medicijnen hadden totaal geen effect.
24-02-2018

Azathioprine (azathioprine)

Ik gebruik dit middel nu bijna 5 maanden, wegens de ziekte van behcet. 3x50mg per dag. Het werkt vrij goed tegen de klachten. Kort gestopt door oogproblemen,maar werd zo ziek dat ik na 5 dagen weer gestart ben. Het is kiezen tussen twee kwaden: de bijwerkingen van dit middel of zo goed als niks meer kunnen door de auto immuunziekte. Leven is van een 2 naar 5 gegaan. Dus d[lees meer...]aar doen we het voor.
09-01-2018

Colitis ulcerosa

In het begin misselijk, later oververmoeid, haaruitval, huidinfecties, oog infecties, oorontsteking, blaasontsteking, constant verkouden, drukkende pijn op de borst. Ik ben nu, zonder overleg met MDL arts gestopt. Binnenkort heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis en leg dan uit waarom ik gestopt ben. Moeten ze maar iets anders voorschrijven. Ik vind het rommrl. I[lees meer...]k slik het voor mijn colitis ulcerosa, misschien helpt het wel.voor die kwaal maar ik vind het te veel bijwerkingen hebben waardoor ik mij contstant ziek voel.
23-12-2017

Ziekte van Crohn

Toen ik net met het medicijn begon had ik de eerste twee weken een erg rommelig gevoel in de maag. Na twee weken waren deze klachten over. Het gemak van dit medicijn is dat de dagelijkse dosis in een keer mag worden ingenomen.
22-11-2017

Azathioprine (azathioprine)

Azathioprine is mij voorgeschreven in combinatie met Prednison vanwege een zeer zeldzame borstontsteking: Granulomateuze lobulaire mastitis. Van wat ik gelezen heb over dit middel maakt je wel wat angstig: bijwerkingen, opletten dat iemand anders de medicijnen niet aanraakt met zijn handen, indien een tablet kapot is gegaan niet meer aankomen en verpakking terugbrengen etc[lees meer...]. Regelmatige bloedcontroles laten nog steeds zien dat ik het middel goed verdraag en verder ook geen last gehad van bijwerkingen. Toch hoop in binnen niet al te lange tijd te kunnen stoppen met dit middel.
17-10-2017

Ziekte van Crohn

Na vele jaren deze medicatie te hebben geslikt, kreeg ik in april dit jaar een spataderige bloeding in mijn slokdarm, eerst dacht de internist dat het door alcoholgebruik was, maar ik drink geen spat in verband met de crohn. Nu alle onderzoeken zijn afgerond is gebleken dat het door imuran komt. Dus pas op !!
27-09-2017

Ziekte van Crohn

In februari werd er ontdekt dat ik de ziekte van Crohn heb. Eerst heb ik een prednison kuur gehad en daardoor voelde ik mij wel tijdelijk beter. Alleen toen de kuur op het einde liep kwamen de klachten weer terug. Toen begonnen met Azathioprine en weer een prednison kuur. In het begin merkte ik niks van bijwerkingen maar na een week of vier zijn die begonnen. Hiervoor ook [lees meer...]8 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen dachten ze niet dat het door de Azathioprine kwam overigens. Eind juni na nog steeds dezelfde klachten moest ik van mijn specialist stoppen met de Azathioprine. Mijn klachten waren toen: elke dag rond de 40 graden koorts, koude rillingen, hoofdpijn, geen eetlust, gewichtsverlies ook daardoor, vermoeidheid en een algeheel niet lekker gevoel. Kon mijn bed niet uitkomen alleen voor douchen etc. Toen ik gestopt ben met de medicijnen waren de klachten binnen een week allemaal weg en begon ik mij heel snel beter te voelen. Tijdens het scopie onderzoek bleek wel dat mijn ontstekingen sterk verminderd waren in mijn darmen. Het had wel effect op de ontstekingen maar de bijwerkingen waren veel te heftig voor mij. Ik vond het ook niet prettig dat je de medicijnen eigenlijk beter niet met je handen aan kan raken en dat als er een breekt dat dat gevaarlijk kan zijn.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum