Ervaringen met Xeljanz

tofacitinib

Gebruik geen tweemaal daags 10 mg Xeljanz bij verhoogd risico op longembolie

Uit onderzoek blijkt dat tweemaal daags 10 mg Xeljanz (tofacitinib) een verhoogd risico geeft op longembolie. De Nederlandse medicijnautoriteit CBG adviseert daarom artsen tofacitinib in deze dosering niet voor te schrijven aan patiënten met een verhoogd risico op longembolieën.

Gebruikt u tofacitinib? Neem contact op met uw arts. Verander uw dosis niet en stop niet met het gebruik van het medicijn zonder dit met uw arts te bespreken.

CBG (20-02-2020)

23-12-2020 | Vrouw | 63
tofacitinib (11mg)
Reumatoïde artritis
Na weer resistentte zijn na mijn 4e prik kreeg ik zeljanz 11 mg met vertraagde afgifte, de eerste weken heb me echt niet prettig gevoeld veel hoofdpijn misselijk spierpijn in armen en voelde mn bloeddruk stijgen, na 6 weken begon het allemaal te minderen Gebruikte de pil eerst smorgens maar de hoofdpijn en misselijkheid was niet fijn, dus nam ik de pil mett avondete[lees meer...]n, dat ging beter, na gewent te zijn neem ik hem nu weer smorgens met mijn anderemedicijnen maagbeschermer en bloeddrukpil nifedipine, weinig last meer, heel af en toe nog hoofdpijn maar dat is weg te werken met paracetamol. Mijn crp is gezakt van 10 naar 3 en de ontstekingswaarde van 19 naar 12, dus we zijn op de goede weg, ook nog 1 bijwerking niet erg maar ruikt niet echt lekker , echt vieze poepies laten, en nog 1 bijwerking waar ik helemaal geen moeite mee heb is afvallen, ben nu in 2 mnd tijd 3,5 kg afgevallen en doe daar niets voor, wel heb ik in de gaten dat je met deze medicijnen goed moet blijven drinken, verders gaat t goed bloeddruk weer zoals hij was, dus allemaal kwestie van gewenning. Ik voelde me met 4..5 weken echt niet fijn en heb op t punt gestaan te stoppen gelukkig pushte mijn reumatoloog me, ben blij dat ik doorgezet heb, over 2 maanden weer bloedonderzoek en kijken hoe t dan gaat, onstekingen in mn voeten knieen en 1 hand prima.... 1 hand nog steeds niet, bij veranderingen ga ik dat hoer weer melden want er is nog weinig over dit medicijn bekend

03-12-2022 | Man | 71
tofacitinib (5)
Reumatoïde artritis
Heeft mij goed geholpen ,maar heeft volgens nieuwe gegevens ernstige bijwerkingen .