Ervaringen met Arimidex

Borstkanker (51 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

30-06-2011 | Vrouw | 49
Borstkanker
Na een dik jaar Tamoxifen te hebben gebruikt, kreeg ik vanwege de nare bijwerkingen medio maart Arimidex voorgeschreven. Ik was tijdens mijn behandelingen én door de Tamoxifen zo'n 15 kg aangekomen. Daarvan ben ik nu gelukkig weer 10 kwijt. Niet alleen door de Arimidex natuurlijk, je moet er wel wat voor doen (of laten eigenlijk). Nu krijg ik van mijn huisarts ineens als v[lees meer...]ervolgreceptAnastrozol Accord 1 mg..... Iemand daar ervaring mee?? Is dit middel even goed als de Arimidex?? Of kom ik weer in dezelfde negatieve spiraal als met de Tamoxifen, alleen omdat het stukken goedkoper is?!? Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven, want ik krijg mijn internist niet meer te pakken...

24-03-2014 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ben eind januari 2014 geopereerd. Heb wel stramme benen bij het lang zitten of liggen. Als ik stap gaat het terug een stuk beter. Dus paar keer per nacht word ik wakker en moet ik even opstaan. Als ik terug ga liggen, doen mijn benen niet meer pijn. Dit herhaalt zich telkens. Vermits ik een zittend beroep heb, moet ik ook telkens opstaan en even rond lopen/gaan om m[lees meer...]ijn benen terug in beweging te zetten.

20-02-2012 | Vrouw | 51
Borstkanker
veel last van gewrichtspijn, schouderpijn. slecht slapen, gewichtstoename, stemmingswisselingen, opvliegers slechte voorlichting zowel in het ziekenhuis als van de apotheker, nu osteoporose, ben kort bezig dus dat wordt nog wat.............

14-01-2012 | Man | 51
Borstkanker
In het eerste gebreek ik anastrozole 1 mg na avondeten maar dat veroorzaktte duizeligheid en Vermoeheid en ik voel me niet lekker daarna gebreek ik anastrozole na slapen s'nachts en dat lukette goed maar ik heb altijd honger Kortom ik heb gegeeten als ik honger heb maar nu niet tijdens slapen en aldus mijn ervaring adviseer ik elke vrouw om niet te eten als zij honger he[lees meer...]eft

17-10-2013 | Vrouw | 53
Borstkanker
Na een borstamputatie heb ik chemo gekregen, eerst met Tamoxifen begonnen maar ik had teveel bijwerkingen. Sinds maart 2010 Arimidex, dan Anastrozol, het lijkt me hetzelfde. Ik kan moeilijk op gang komen in de ochtend, veel denken, piekeren, somber, zich onzeker voelen en ik moet me forceren om de dingen te doen, daarna gaat het wel. Nog 16 mnd te gaan!!!Om niet depri. te [lees meer...]voelen vraagt het veel energie: ik merk blijven sporten, analyseren, probeer creatief te zijn ook als je geen zin in hebt, helpt maar het vraagt veel energie, medicatie en overgang spelen samen een rol denk ik. ps.Ik merk soms vergeet ik de medicatie 1 dag, dan voel ik me toch ontspannender. Het is echt jezelf onderzoeken!!

30-09-2013 | Vrouw | 53
anastrozol (1mg)
enorme jeuk in de oksel streek na lymfen ontruiming

25-07-2012 | Vrouw | 53
Borstkanker
eindelijk gestopt met de arimidex. De ene internist zegt doorgaan, de andere internist geeft aan stoppen want je hebt teveel last van de bijwerkingen. Leuk als je twee verschillende meningen krijgt. Dit medicijn 5 jaar geslikt maar omdat ik meedoe aan data onderzoek mocht ik van de ene internist/ chirurg niet stoppen. De ander geeft aan dat het belangrijk is dat je voor je[lees meer...]zelf kiest. Dus overwegen om te stoppen in verband met de bijwerkingen. Nu gestopt en heb nog wel regelmatig klachten maar deze zijn te overzien. Ik ben erg blij dat ik er vanaf ben en hoop van harte dat de beslissing goed is geweest van internist die mij dit geadviseerd heeft. De tijd wijst dit uit. Nu inmiddels bijna 9 maanden geen arimidex meer genomen. TOP

14-10-2011 | Vrouw | 53
Borstkanker
In juni 2006 geopereerd, daarna 6 x chemokuur en 35 bestralingen. Alles goed doorstaan. gebruik tamoxifen vanaf augustus 2006 tot en met april 2009, daarna bloedgeprikt om te bekijken of de overgang al voorbij is . blijkt van wel dus door de vele bijwerkingen overgegaan op arimidex. hierna veel last van opvliegers meer dan met de tamoxifen, veel onrust in de nacht slecht s[lees meer...]lapen. pijn in gewrichten met name hals, knieen, rug heupen en voeten. Veel last met op staan. maarja alles beter dan kanker terug krijgen. het is voor het goede doel zullen we maar zeggen. door medicatie arimidex wel beperkingen in mijn werk. met name tillen en zware zorgwerkzaamheden kunnen niet meer uitgevoerd worden dus moet mijn werk hier op aanpassen. De arimidex moet in in totaal nu nog 5 jaar slikken en hier zou ik graag vanaf zijn. Toen we er mee starten is er duidelijk aangegeven dat er intotaal 5 jaar medicatie bij hoort, maar dat is nu al in totaal 10 jaar dus ben ik pas klaar in 2016. duurt wel erg lang.

02-08-2011 | Vrouw | 53
Borst kanker
Gebruik het medicijn nog maar 5 maanden dus kan eigenlijk niets zeggen over de effectivitiet. Heb wel vertrouwen. De meest ingrijpende bijwerking is voor mij de stijve en stramme gewrichten -even door de knieen of 's morgens uit bed komen is een ware opdracht. Ook opvliegers, die gelukkig niet lang aanhouden, wat haaruitval en rode, geirriteerde huid rondom de ogen, voora[lees meer...]l als ik make-up heb gebruikt.

21-02-2011 | Vrouw | 54
Borstkanker
overstap van lamox naar armidex. prikkelbaar, ging wel over na een paar weken. minder opvliegers

07-05-2019 | Vrouw | 55
Borstkanker
na een allergische reactie 4 dagen geleden op Femara en nu de wissel terug (na een onderbrekeing van 4 maanden met Exemestaan-Aromasin) naar Arimidex helaas op dag 3 ook hier een allergische reactie. Alweer een pauze dus inleggen in de hoop, dat ik het daarna weer een tijdje kan nemen..... Het medicijngebruik blijft dramatisch voor me.

26-04-2019 | Vrouw | 55
Borstkanker
Na precies 4 weken vrij plotseling extreme vermoeidheid, en dan na ongeveer 9 maanden van week tot week aanvankelijk langzaam toenemend: sterk "Katergevoel" hoofd, cognitieve Problemen, sterke misselijkheid, hoofdpijn, massieve spierkrampen, emotioneel dysbalans, sterke pijn Lever en nieren, moest na 1.5 jaar een maand onderbreken wegens onhoudbare bijwerkingen, zware de[lees meer...]pressiviteit, voelde me, alsof vooral mijn centraal zenuwstelsel , Lever en nieren vooral regelrecht vergiftigd waren, Na de maand pauze begonnen met Aromasin. Nog een 2e maand tot de extreme depressieve stemmingen van Arimidex eindelijk veel beter waren. Helaas ook bij Aromsain van dag tot dag weer toename der bijwerkingen ( alleen weiniger depressief), eind inname waarschijnlijk één dezer dagen, omdat t weer onhoudbaar wordt..... ( zie mijn kommentaar bij Exemestaan-Aromasin)

01-08-2011 | Vrouw | 55
Borstkanker
na 2.5 jaar tamoxifen nu over op de arimidex. Ik ben van mijn leven niet zo depri geweest. Afschuwelijk, ik slik het nu 4 weken, maar dit houd ik zo niet vol. Wel gelezen dat de bijwerkingen met de tijd iets kunnen verminderen. Verder stijve, pijnlijke gewrichten, geen honger.

18-04-2011 | Vrouw | 55
Borstkanker hormoongevoelig
Eerst 2 jaar Tamoxifen gebruikt. Vanwege de zware bijwerkingen 6 maanden eerder over gegaan op arimidex. In het begin veel ontstekingen gehad. Bij mijn tandvlees en op de huid in het gezicht en ogen. Is nu stabiel. Regelmatig reumatische pijnen in de handen. Stram in de handen en benen. En natuurlijk de opvliegers. Bij warm weer kan ik niet meer denken. In de nacht vaak wa[lees meer...]kker worden van de opvliegers. Maar al met al toch dankbaar voor het medicijn. Alles is best als de kanker maar weg blijft. Ik ben in 2006 geopereerd, bestraal en moet nu nog 10 jaar medicijnen slikken. Het beïnvloed je leven gigantisch, maar je hebt een leven. Ik lees veel over haaruitval, daar heb ik gelukkig geen last van. Mijn botten laat ik om de paar jaar even controleren op de dikte. Dat gaat tot nu toe goed. Ik beweeg veel om de stramheid te verminderen en ik let op mijn gewicht. Want ik denk door de ongemakken krijg ik ook eerder de neiging om koekjes te nemen. Van de Tamoxifen kwam ik nog meer aan en di 10 kg ben ik weer kwijt geraakt. Maar ik moet blijven opletten.

02-11-2013 | Vrouw | 56
Borstkanker
Eerst twee en half jaar tamoxifen, daarna arimidex al drie jaar. moet zeker nog twee jaar slikken. Heel veel last van de handen, knokkels van handen erg dik pijnlijk. Geen kracht in de handen. En krijg de vingers niet meer krom. De oncoloog verteld dat het een bijwerking is. Heeft iemand anders er ook veel last van?

22-04-2012 | Vrouw | 56
Borstkanker
Ik slik het nu bijna 4 jaar na amputatie, chemo en bestralingen, uitzaaiing in de okselklieren. Heftig middel. Overal kale plekken op mijn hoofd, bijna geen wenkbrauwgroei meer. Depressie die steeds maar terugkomt. Artrose van een 70-jarige. Stijve gewrichten, gewichtstoename, droge ogen, geen libido meer. Maar ik ben nog kerngezond sindsdien! Voor lief nemen dus maar..