Ervaringen met Tamoxifen

tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

20-02-2024 | Vrouw | 46

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

In 2009 borstkanker, ernstig. O.a. chemo (AC 1x per 2 wk) en okselkliertoilet gehad (plus ablatio mammae bdz met directe reconstructie) en nadien Tamoxifen. Vervroegd in menopauze. Zou Tamoxifen 5 jaar moeten slikken maar dat was niet te doen. Kon niet goed meer lopen door o.a. de gewrichtsklachten en toenemende depressie. 2x driekwart jaar gebruikt. Toen definitief gestop[lees meer...]t en gekozen voor kwaliteit van leven ipv kwantiteit. Na een poos (maanden) zo'n beetje weer terug op oude lichamelijke en psychische niveau en terug in oude functie. Meer moeite gehouden met plannen en overzicht houden. Weet niet of het door de chemo of door de Tamoxifen of vervroegde menopauze kwam.

21-08-2023 | Man | 59
Borstkanker
ik kon Tamoxifen 20mg niet meer nemen na 1,5 jaar door uitzaaiingen aan de longen. Ik heb een gastric bypass en daar moet je mee opletten. Kan iemand mij zeggen hoe groot de tabletten zijn? Nog max 1 jaar te leven wordt er gezegd dus is er toch een beetje spoed bij. Ik heb er alvast geen meer. Bedankt alvast, Dirk

03-06-2023 | Vrouw | 53
Borstkanker
Eind 2020 werd bij mij DCIS (melkgangkanker) vastgesteld, gelukkig beginnende borstkanker maar wel hoogste graad agressieve en hormoongevoelige tumorcel. Heb toen borstbesparende operatie gehad, 25 bestralingen en daarna volgde antihormoonkuur met Tamoxifen. Die zou ik 5 jaar moeten slikken…ik heb er twee van volgemaakt. Ik had last van vervelende bijwerkingen. Opvliegers[lees meer...] (dat is dan maar zo ontkom je toch niet aan), maar heel vervelend waren in begin de stemmingswisselingen, maar vooral de algemene stijfheid in mijn lijf en de gwrichtspijnen, vooral in enkels en tenen, maar ook wel in rug, knieën en polsen. Voelde me, was toen 52, een erg oud vrouwtje. Na twee jaar gebruik kreeg ik opeens zware bloedingen terwijl ik al 2 jaar niet meer menstrueerde. Vrouwenarts constateerde grote verdikking baarmoederslijmvlies. Wegens verhoogd risico op baarmoederkanker (door de Tamoxifen] moest ik toen een curretage ondergaan. Uitslag was gelukkig goed, al die tijd Tamoxifen doorgeslikt. Laatste week overgestapt op Anastrozol. Week na de uitslag kreeg ik (lichte) hoofdpijn die vier dagen aanhield maar goed te doen was met maximaal paracetamol. Na vier dagen kreeg ik in de nacht een zwaar epileptisch insult (tonisch clonisch) waarbij ik 20 Minuten van de wereld ben geweest. Met spoed naar ziekenhuis waar na een CT scan een zgn sinustrombose werd geconstateerd. Dit is een zeldzame vorm van trombose, komt 200-250 x voor in NL. Driekwart VLD patiënten is vrouw en oorsprong klachten is hormonaal. Ik heb hierdoor een herseninfarct opgelopen en epilepsie, verwachting is dat ik moet rekenen op een jaar tot anderhalf jaar om te herstellen…en dan ms nog met restschade zit. Oorzaak hiervan is, zo menen neuroloog , internist en ook de oncologe de Tamoxifen…al dan niet in combinatie met de curretage…. Ik mag de Tamoxifen hierdoor niet verder nemen, was het ook niet van plan…mijn geluk is dat ik met tweejarig gebruik de kans heel klein is dat kanker recidiveert.. zo probeer ik er dan maar een positieve wending aan te geven want heel eerlijk vond ik dit middel in mijn geval het doel voorbij schieten en erger dan de kwaal. Ook de situatie waarin ik mij nu bevind, is vele malen onzekerder en voelt zwaarder dan de kankerdiagnose (ik durf dat te zeggen omdat ik een goed behandelbare kanker had)..

27-05-2023 | Vrouw | 59
tamoxifen (40mg)
Borstkanker
Bij mij is het al heel wat jaar geleden dat ik Tamoxifen moest slikken na chemo, na ablatief borsten en lymfekliertoilet. Ik was mid 40, sportief, in de bloei van mijn leven en carrière. Door de Tamoxifen werd ik in korte tijd een oude vrouw. Had zoveel gewrichtsklachten dat ik een wandelstok nodig had. Niks lukte meer goed, mijn (jonge) kinderen voelden zich tekort gedaan[lees meer...], mijn man liet me zitten. na driekwart jaar ben ik ermee gestopt en ik begon me veel beter te voelen. Een half jaar daarna nog een poging gewaagd vanwege de jonge kinderen, weer driekwart jaar geslikt, zelfde klachten keerden terug, toen definitief gestopt. Kwaliteit van leven belangrijker. Ik kijk terug omdat ik zoek naar late effecten. Ben nu eind 50 en blijk nierfalen te hebben (achteraf in 2015 ook al te zien in een bloedonderzoek maar is mij nooit verteld) en hart-/vaatklachten die verder onderzocht worden. Een slimme kinderarts schreef me 2 jaar geleden lisdexamfetamine voor om te proberen en als ik dat gebruik in lage dosering voel ik me geestelijk de oude! Mijn hersenen werken dan weer top. Ik ben nu banger om dood te gaan dan toen ik borstkanker had (met meerdere tumoren waaronder ongedifferentieerde). Huidige klachten kunnen ook een late bijwerkingen zijn van de zware chemo die ik had (om de 14 dagen) , waarschijnlijk kom ik er nooit achter.

16-03-2023 | Vrouw | 53

12-03-2023 | Vrouw | 62
Eierstokkanker
Graag zou ik in contact komen met vrouwen ,die uitgezaaide eierstokkanker hebben. En het medicijn tamoxifen slikken. Ik vind het jammer dat er weinig over geschreven staat. Of ik weet het niet te vinden🙈

23-01-2022 | Vrouw | 64
Borstkanker
Borstkanker 2018, ER+PR+Her2Neu Luminaal type A, tumor verwijderd via Magnetische marken, geen chemo (Mamaprint), 16 bestralingen (breathholding), 2,5 jaar Tamoxifen (Mylan). Geen noemenswaardige klachten, wat stramheid waarbij goed bewegen de oplossing was, wat opvliegers waarbij luchtig kleden de oplossing was en heel soms wat been krampen in de nacht. Wil graag benoemen[lees meer...] de endoxifine spiegel (de omzetting van tamoxifen). De gehanteerde ondergrens is 16 nmol/l (streefwaarde). Ik vind het treurig dat niet standaard de endoxifine spiegel wordt gemeten bij borstkanker patienten welke Tamoxifen slikken. Sommige artsen vinden die toetsing geen toegevoegde waarde, maar meningen verschillen hierover. Ik verwijs hiervoor naar het onderzoek (hier aan meegedaan) in het EMC Rotterdam. Stel dat je endoxifine spiegel onder de 16 nmol/l zit, dan zou het logisch zijn volgens de onderzoekers om de medicatie te verhogen. Tevens wil ik patienten welke Tamoxifen slikken goed op te letten met het slikken van extra niet medicinale producten. Curcuma maar ook Soja daar moet men waakzaam voor zijn, zoek vooral op wetenschappelijke onderzoeken via o.a. Boogstudycenter

23-01-2022 | Vrouw | 64
Borstkanker
Borstkanker links 2018 (er + PR + Her2Neu Luminal type A), 1.1 mm, tumor verwijderd via MaMaLoc (magnetische marker), Mamma print (blue print) geen chemo, bestraling 16x (via breath hold methodiek). Aansluitend Tomaxifen , geen noemenswaardige klachten, heb tijdens het benoemen van de medicatie door de oncoloog aangegeven de bijwerkingen niet te willen weten en te lezen. [lees meer...]Enige klachten wat stramheid, dagelijks bewegen hielp, soms s'nachts wat beenkramp en/of nachtzweten. Gebruikte Mylan al eerder als anti depressiva van dit merk en geen bijwerkingen. Tamoxifen dan ook van Mylan gebruikt. Ik heb meegedaan met een nog steeds lopend onderzoek naar de omzetting van Tamoxifen (via de CYP2D6) naar endoxifine. De omzetting speelt een essentiele rol dus de endoxifine spiegel, waar men als ondergrens aanhoud 16 nmol/l, aangezien er geen eenduidige drempelwaarde is. Ik vind het enorm frustrerend dat niet standaard de Endoxifine spiegel wordt gemeten bij vrouwen welke dit medicijn slikken. Dus wellicht zijn er vrouwen welke ver onder de drempelwaarde zitten en beter gebaat zijn bij een hogere inname van Tamoxifen. Na 2,5 jaar ben ik overgegaan op Letrozol, ook van Mylan.

07-12-2021 | Vrouw | 52
Borstkanker
In 2016 rechterborst na chemobehandeling geheel geamputeerd plus okselklieren grotendeels verwijderd. Vervolgens ook nog enkele weken bestraald. Al daarvoor begonnen met Tamoxifen. Dat slik ik nu dus bijna 5 jaar. In maart 2022 is het advies dat ik ga overstappen op Anastrozol, voor tenminste 2,5 jaar. Ik heb vooral last van stijve gewrichten en in het begin ook veel opvli[lees meer...]egers (nu een stuk minder). Ik merk heel duidelijk dat veel bewegen en wat je eet en drinkt behoorlijk invloed heeft. Zo heb ik als ik bv teveel koffie neem veel meer last en ben ik ook sneller moe. Ik heb hierboven Sandoz ingevuld, maar heb in de loop der jaren diverse merken gehad. Nauwelijks verschil bemerkt. Bij Effectiviteit uiteraard geen idee, dus geen effect ingevuld.

18-10-2021 | Vrouw | 49
Borstkanker
bij mij ook 100% gevoelig voor oestrogeen. begonnen met tamoxifen en zoladex. ben nu met beide gestopt. te veel bijwerkingen. Heb nu nog steeds zo'n verschrikkelijke pijn in mijn gewrichten van schouders, ellebogen, heupen, polsen, knieen. Hoop dat het snel beter gaat.... Ook ik heb op advies van mijn mesoloog een paddestoelencomplex nu. BIjzonder..

29-09-2021 | Vrouw | 49
Borstkanker
Ik denk dat ik twee verschillende soorten Tamoxifen heb geslikt. Degene die ik nu in huis heb zijn van het merk Mylan en zittenxin een zwart stripje. Hiervoor had ik pillen in een wit stripje. Ik heb hormonale borstkanker gehad. Chemo. Amputatie beide borsten. 21x bestraling. Daarna begonnen met de Tamoxifen. De eerste paar dagen merkte ik er niet zo veel van. Maar[lees meer...] na een week of twee herkende ik mijzelf niet meer. Ik leek wel niet goed bij mijn hoofd soms. Natte opvliegers, slecht slapen, vergeetachtig, geen overzicht hebben, dingen niet goed overzien, onaardig, kort lontje, alles werd opeens heel complex, huilbuien, depressieve gevoelens, zin om te snoepen. Mist in mijn hoofd, wankel gevoel, zeer snel vermoeid, dan deed mijn hoofd zo raar dat ik maar op bed ging liggen. Ik vond de bijwerkingen van die pillen zwaarder dan het voorgaande traject. Na 2.5 week vond ik het welletjes. Ik zou dit soort pillen zeven jaar lang moeten slikken. Me zeven jaar lang zo voelen zie ik niet zitten. Ik ben 49 en voelde me een oude vrouw. Nu twee dagen gestopt en voel me gelijk beter. Mist in mijn hoofd ebt weg. Durf weer dingen. Ik voel me zo opgelucht. Heb nu wel paddenstoel capsules gekocht. Elfenbankje heet het. Vandaag voor het eerst geslikt. Dit is mijn ervaring. (Red mijn medicijn.nl: Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek. Overleg dan met uw arts wat de mogelijkheden zijn wat betreft het wisselen van medicatie )

10-07-2021 | Vrouw | 52

18-06-2021 | Vrouw | 71
Borstkanker
Ik had een oestrogeengevoelig (99%) lobulair carcinoom, 5 cm met één positieve okselklier. Mamma amputatie, OKD, en chemotherapie. Ik gebruik nu 2,5 jaar tamoxifen en de volgende stap is nog eens 2,5 jaar aromatase remmer. De eerste drie maanden had ik geen bijwerkingen. Wel een bursitis van de schouder aan de niet geopereerde kant, maar of dat een bijwerking is weet ik [lees meer...]niet. Na 9 maanden kreeg ik een hele vervelende bursitis in mijn bovenbeen, waardoor ik geen 500 mtr meer kon lopen door toenemende pijn en verstijving. Dit duurde al met al zo'n 1,5 jaar. De laatste 6 weken gaat het beter. Verder voel ik mij somber, en is de glans van het leven af. Moeilijk vind ik om dit toe te schrijven aan Tamoxifen of aan een natuurlijke reactie op ouder worden en steeds minder kunnen. Interesses nemen duidelijk af. De vraag over effectiviteit kan ik niet beantwoorden, maar de balk moest verzet worden van het programma. Ik heb geen aantoonbare uitzaaiingen, maar wie weet zit er ergens nog een verdwaalde tumorcel. Door mijn tumor geschiedenis val ik in het protocol Hormoontherapie

20-05-2021 | Vrouw | 46
Borstkanker
Eerste paar dagen wat gewrichtsklachten, verder probleemloos. Het is echter nog niet heel effectief. Tumor slechts 2 millimeter gekrompen.

26-08-2020 | Vrouw | 43

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Ik gebruik nu 2,5 jaar Tamoxifen. De eerste maand was er niets aan de hand. Telefonisch consult van de oncoloog was dan ook: niks mis mee. Een paar nachten later kreeg ik mijn eerste opvlieger! Die was zo heftig dat ik met mijn nog kale hoofd door het raam de vrieskou in ging. Vanaf dat moment kreeg ik best aardig wat bijwerkingen ( waarvan ik er ook een aantal waarschijnl[lees meer...]ijk onterecht aan de restschade chemokuren toeschreef). Maar ondanks al die narigheid is het wel te doen. Ik heb mijn weg gevonden in het gebruik van deze medicijnen en hiermee leven. Nu moet ik echter omschakelen naar aromataseremmers omdat ik voorbij de overgang ben.Hier ben ik best huiverig voor. Ik heb wel de toezegging dat ik altijd terug kan vallen op Tamoxifen.