Ervaringen met Eligard

leuproreline

chronische pijn heup doet pijn

Prostaatkanker (9 meningen)

Tamoxifen (267 meningen)
Lucrin (102 meningen)
Femara (100 meningen)
Anastrozol (97 meningen)
Zoladex (93 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

21-04-2010 | Man
Te hogr PSA
Na verwijdering prostaat in 1996 nam daarna de PSA langzaam weer toe tot we op 20 kwamen. Uroloog besloot toen Eiligard (Synthetisch vrouwelijk hormoon) toe te gaan passen. Psa is nu weer terug naar geriefelijke Nul. Bijwerkingen vooral hot flushes (krijg er een pil tegen) en borst groei. Na het eerste jaar voel ik mij nu normaal en voel mij goed. Doe wel een uur per dag[lees meer...] aan fitness om spierafbraak tegen te gaan

13-04-2010 | Man
Prostaatkanker
nu na 2 maanden na de eerste injectie heb ik nog geen lastige bijwerkingen op opvliegers na waar wel mee te leven is.

05-09-2009 | Man
Prostaat Carcinoom
Bloeddrukstijging, slecht te behandelen. Hittegolven, vermoeidheid, depressief, gewichtstoename.

15-06-2012 | Man | 56

25-03-2024 | Man | 59
Prostaatkanker

heup doet pijn chronische pijn

Hoi allen. Hans is mijn naam. Ik heb net mijn 2e injectie in de buik gehad. Het is huilen met de pet op. Ik had prostaatkanker met uitzaaiing in de zaadblaas en lymfeklier. 35x bestraald, waaronder de bekkenbodem. Omdat alles bij mij op een andere plek lag, de blaas, urinewegen en dikke darm lagen veel meer in de gevarenzone dan bij andere mannen, en hebben daardoor[lees meer...] de volle laag gehad. Zelfs de heupgewrichten hebben behoorlijk wat straling gehad waardoor ik na 5 weken bestraling overal al hevige pijn had, en morfine moest nemen. Het was een hele lange lijdensweg voor mij. Ik kon niets meer en sliep niet meer. De problemen die ik nu al maanden en ook met de bestraling ervaar, zouden pas na een of twee jaar komen. Ik ben nu 59, sporter en fitness instructeur had een goede conditie en strak in het vel. Maar nu voel mij meer 80 plusser, futloos, moe, kan niet zitten, autorijden vanwege pijn in mijn heupen, de pezen en spieren daar. Ik val tegenwoordig zomaar om met het opstaan. Dingen die op de grond vallen oppakken? Vreselijke, drama en pijn. Mijn prostaat, darm en blaas genezing wordt door eligard geremd en daarom ervaar nog steeds dezelfde problemen ondanks dat het 5 maanden geleden de laatste bestraling was. Ik ervaar nu na de tweede injectie nog meer en dus vele eligard gerichte klachten. Ik schijn volgens de arts alle te hebben. Wat ik erg vind is dat mijn erectie is 8cm minder is, en steeds het gevoel hebben dat je lul en ballen de hele dag tussen de deur zit. Dus stekende pijn in je piemel, ballen en prostaat. Erectie is er nog, maar dat was het dan ook. Mijn psa waarde was 83 maar is nu 0,3. Ik ben een sportman, al 37 fitness instructeur. Mijn lichaam staat op 1. Maar sporten is een crime geworden, want je hebt geen sturing meer over de darm en blaas. De dikke darm blijft een probleem, met pijn en bloedingen. Ontstekingen en gasvorming. Soms is het zo erg dat ik bijna de wc haast niet halen kan. Licht incontinent? Eligard slaat op mijn darmen, maag en blaas. Door eligard begin ik vetophopingen te krijgen op mijn buik en in mijn taille. Ik ben nog nooit boven de 80 kg geweest, nu is het al 82 kg en groeiende. Dat terwijl ik veel sport in de week. Conditie blijft een drama. Geestelijk krijg je tik op tik door eligard. Ik was voor mijn kanker al chronisch ziek, dat was net als nu ook kantje boord en waarvoor ik dagelijks medicatie moet nemen. Het is net alsof eligard daarmee in conflict is. En ik heb het idee dat de injectie niet goed is gezet. Het ging niet met het zetten en ik ben nu 2 bulten onderhuids, wat is te voelen. Al met al: Ik sport dus 4 a 5x per week om weer wat conditie te krijgen maar na de 2e injectie voel ik mij alleen maar slechter worden. Ik heb nu veel meer problemen erbij gekregen, dat nu nog erger aan het worden is, meer pijn en ongemakken dan de kwaal zelf. Mijn kwaliteit van leven is ver achteruit gegaan door eligard. En ik rook niet, drink niet, eet vetarm en heb een gezonde lifestyle. Vreet mij ongans in vitamines en mineralen enzovoort. Ik ben uiterlijk ingesteld met een gezonde levensstijl. Conclusie: Dit geeft mij op vele vlakken zoveel problemen dat ik er alleen maar ongelukkiger van word. En ik heb het idee dat ik meer als 70 of 80 plusser gezien wordt, maar ik ben niet een ander. Voor mij zijn andere dingen heel belangrijk. Dus heb ik besloten dat ik niet verder met Eligard ga. Het stopt hier voor mij met deze 2 injecties. Mijn kwaliteit van leven staat op 1, mijn hele sexualiteit gaat ermee naar de kloten, of wat er nog van over is. Voor mij bestaat er meer dan alleen mijn ziek zijn of dat ik in een straal van 5 km moet gaan leven omdat het niet anders meer kan. Daar pas ik voor. Oud worden doe ik toch al niet, maar ik wil nog wel normaal kunnen leven, zonder hulpbehoevend te gaan worden. Daar ben ik nog te jong voor. Hoop dat men hier wat aan heeft. Ik ben de baas over mijn eigen leven en wat ik wens te ervaren beslis ik zelf altijd nog. Sterkte allemaal. Groet Hans

20-10-2015 | Man | 60
Prostaatkanker
Bijwerkingen zijn lastig: vooral concentratieverlies. Duizeligheid. Licht misselijk. Gevoelige tepels. Opvliegers. Libidoverlies. Pijnlijke gewrichten en spierpijn. Druk dromen. Grote vermoeidheid. Injectie vindt plaats 1x in het half jaar (staat hier niet in het keuzemenu).

02-08-2022 | Man | 65
Mijn PSA daalde in 4 maanden van 8 naar 0.4

08-09-2018 | Man | 65
Prostaatkanker
Het medicijn helpt duidelijk nadat de bestraling was afgelopen. Voor de bestraling kon ik niet zeggen dat het hielp. Ik moest nog twee maanden wachten voordat de bestraling begon. Voor de bestraling had ik klachten die niet minder werden door de injectie van eligard. Dat wil niet zeggen dat het medicijn niet hielp, maar het was zeker niet effectief genoeg zonder de bestral[lees meer...]ing.

30-10-2017 | Man | 70
leuproreline (30mg)
Eénmaal per halfjaar krijg ik ‘n injectie in de buik (volgende weer in november). Bijwerkingen zijn niet prettig, maar goed te houden. Soms momenten dat je er genoeg van hebt, maar als je voor ogen houdt waarvoor je het doet, is het wel te doen. Ik heb daarnaast onlangs ook m’n hopelijk laatste chemokuur afgerond. De bijwerkingen daarvan zijn beduidend erger dan het Eligar[lees meer...]d preparaat. Maar deze verdwijnen uiteindelijk. Met dit hormoon preparaat hoop ik het nog een aantal jaren vol te houden, hoewel de gemiddelde prognose 4,5 jaar is. Beroerder wordt het als ik resistent wordt. Maar dan zien we wel weer verder. Indachtig mijn motto: “Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had”, kan ik nog een behoorlijk aantal jaren vooruit!

11-08-2021 | Man | 75
Prostaatkanker
Eligard werkt voortreffelijk. PSA meer dan 110 punten gezakt. Begin volgende maand aan bestraling. Kwaliteit van leven is wel wat minder, maar ik ben gelukkiger: de ziekte wordt aangepakt!

10-10-2018 | Man | 78