Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Ziekte van Crohn (44 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

16-03-2021 | Vrouw | 52
mercaptopurine (20mg/ml)
Colitis ulcerosa
Toxische waarden bleven veel te hoog, ondanks minderen van de medicatie

02-10-2020 | Vrouw | 21
mercaptopurine (20mg/ml)
Colitis ulcerosa
3 weken geleden begonnen met dit medicijn, eerste 2 weken maar een half pilletje moeten slikken. Dit ging prima totdat ik een hele moest slikken. Ik slikte de pil altijd savonds dit juist voor de bijwerkingen. Ik werd er alleen maar zieker van , buikpijn was onverdraaglijk en zat heel de nacht op de wc, maagpijn waar ik nog nooit last van had gehad, koude rillingen van de[lees meer...] pijn zo erg dat ik er van moest braken. Had een dag geen pil genomen en de volgende dag voelde ik me zo veel beter. Dag erna kreeg ik maag beschermers voorgeschreven maar ook deze hielpen niet. Het is belachelijk dat je ziek word van medicijnen die je in de eerste fase niet eens helpen tegen je probleem. Ik ben ook vrij gevoelig voor heftige medicatie (niet allergisch voor iets ) raad dit zeker niet aan als je erg gevoelig bent en nog heel jong.

04-02-2019 | Man | 53
Colitis ulcerosa
Ik slik dit medicijn al jaren. Eerst 25 mg. Daarna 50 mg. Toen 150 mg., alleen toen waren mijn leverwaarden zo afwijkend dat ik weer snel op de 50 mg. zat. Nu wel met toevoeging van 100 mg. Allupurinol. Heb buiten de vermoeidheid, geregeld krampen in mijn benen en afwijkende bloedwaarden geen verdere bijwerkingen. Mijn colitis is al jaren vrij rustig en hoop ook dat dit [lees meer...]lang zo blijft!

05-10-2017 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Ik zou Purinethol krijgen als nieuw onderhoudsmedicijn. De eerste twee weken ging goed, wat meer vermoeid en af en toe wat misselijk. Echter na 2 en halve week werd ik ontzettend ziek, de hele dag misselijk, erge maagsteken, erg veel diarree met bloed en helemaal geen energie meer. Bloed geprikt en zeer verhoogde lever- en ontstekingswaarden. Ook werd mijn alvleesklier aan[lees meer...]getast. Ik moest onmiddellijk stoppen en mag het niet meer hebben. Helaas kan ik er dus niet tegen, had gehoopt dat dit voor mij zou werken.

20-05-2016 | Man | 54
mercaptopurine (75mg)
Colitis ulcerosa
Door de purinethol ben ik constant verkouden, maar voor de rest merk ik niet dat ik ziek ben. De keuze is dan snel gemaakt.

19-08-2015 | Vrouw | 37
Colitis ulcerosa
Waarschijnlijk heb ik door deze dosering verschillende bijwerkingen gekregen. De meest vervelende is misselijkheid, als ik ook maar iets onderneem en dan ook overgeven. Ik hoop dat nu met een lagere dosis het beter zal gaan. Ik denk echter wel dat dit niet voldoende is om een opvlamming te voorkomen. Nu maar wachten. Helaas kan ik nergens vinden hoe het herstel van de 25[lees meer...] mg teveel verloopt.

15-03-2015 | Vrouw | 23
Colitis ulcerosa
Mijn ervaring met Puri-Nethol is slecht. Het medicijn gaf mij altijd misselijk zodra ik mijn maagbeschermer vergat in te nemen. Bovendien was mijn weerstand erg laag en was ik regelmatig verkouden of grieperig. Maar dat was nog te overzien. Belangrijker: mijn ontstekingen bleven opsteken gedurende het gebruik en ik was extreem vermoeid. Het voelde alsof ik watten in mijn h[lees meer...]oofd had en mijn ogen wogen zwaar. In de loop der tijd werd deze bijwerking zwaarder (de dosis werd verhoogd van 50 mg naar 75mg) tot ik nog maar maximaal 5 uur per dag (24 uur) wakker kon zijn waarvan ik mij maar 2 uur echt wakker voelde. Mijn hersens werkte nog maar op halve kracht, maar ben toch tot de conclusie gekomen dat het aan de Puri-Nethol lag. En ben per direct gestopt (met goedkeuren van de specialist). Een dag later voelde ik al verschil en de eerste dagen heb ik niet kunnen slapen van de energie die vrij kwam.

17-12-2013 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu een jaar en ben tevreden over de effectiviteit. Ik heb sindsdien geen opvlammingen meer gehad. Wel merk ik ook dat mijn huid extreem droog en dun is en dat ik in de zon rode vlekken/blaasjes in mijn gezicht krijg. Volgens de dermatoloog is niet te zeggen dat dit door dit medicijn komt, maar zo aan eerdere reacties te lezen hebben meer mensen daar last va[lees meer...]n en lijkt het verband te hebben. Weerstand blijft wel aan de lage kant, maar het is goed vol te houden in vergelijking met de periode van opvlammingen! Ik gebruik het samen met pentasa en neem alles in de ochtend in, geen last van mijn maag.

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Vervelende bijwerkingen in hoofdzaak energiebeperking. Verder vermoedelijk ook eczeem, maar moeilijk aantoonbaar want werkt ook op je weerstand. Nu al 1 maand onafgebroken ziek, weinig cu maar infectie op de rug, oorontsteking dan de andere kant en nu weer snipverkouden, her en der eczeem. Soms zou ik ermee willen stoppen, maar dan komt de cu direct terug. Ik ga proberen o[lees meer...]m de dag 1 tablet te slikken, goed logboek bijhouden, eens kijken hoe dit zich verhoudt. Heeft iemand hier ervaring mee met deze methode. Mdl-arts was net overtuigd maar mocht het wel proberen.