ziekte

Colitis ulcerosa

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor colitis ulcerosa

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: colitis ulcerosa

05-11-2020 | Vrouw | 10
Colitis ulcerosa
Mijn dochter van 10 jaar krijgt vedolizumab, Normaal gesproken krijg je de infuus om de 8 weken maar rond door eerder terugkerende klachten krijgt zij om de 6 weken. Over het algemeen goed middel met bijna geen bijwerkingen. Ze gebruikt het sinds 2018 maar helaas sinds kort werkt het niet meer.

Simponi

02-11-2020 | Vrouw | 28
golimumab
Colitis ulcerosa
Zeer gebruiksvriendelijk medicijn, gemakkelijk zelf te gebruiken. Ik gebruik het 1 keer in de maand tegen mn colitis. De ene maand merk ik dat ik m sneller nodig heb dan de ander. Waar dat aan ligt weet ik niet. Hiervoor zat ik elke 6 weken aan het infuus, dit kan je gewoon thuis doen dus erg fijn. Wel sneller verkouden en wondjes die niet zo snel genezen. Wel wijk ik mens[lees meer...]en die verkouden zijn of grieperig om zo te 'voorkomen' dat ik ziek word.

Pentasa

17-10-2020 | Man | 45
Colitis ulcerosa
Sinds een jaar tob ik met Colotis, aanvankelijk werkte de Pentasa (zetpil) vrij snel, na twee weken waren de klachten weg, duurde een half jaar en had weer bloed bij de ontlasting , bij opnieuw gebruik waren deze klachten zo goed als weg (met heel af en toe toch iets van bloed bij de ontlasting) daar ik niet echt duidelijk krijg van de huisarts, ben ik zelf maar gaan ex[lees meer...]perimenteren, daar ik las dat ik mogelijk langer moest door gaan met de zetpillen, ik heb nu dus drie maanden door gebruikt. Nu de laatste drie weken ervaar ik elke dag buikpijn en de laatste week dunne ontlasting . Ben nu even gestopt en vrijdag naar de arts om dit wederom te bespreken en kijken naar mogelijke alternatieven....maw het schiet niet op

09-10-2020 | Vrouw | 44
Colitis ulcerosa
Ik gebruik de salofalk zetpillen al 3 jaar , ik heb eerder mesalazine gebruikt dit werkte helemaal niet maar salofalk juist wel , ik heb al 2,5 jaar geen darmontsteking, mijn colitis is helemaal rustig , ik ven helemaal tevreden mee, geen bijwerkingen

Remsima

06-10-2020 | Man | 58
infliximab
Colitis ulcerosa
Remsima heeft mij lettelijk bijn de dood gekost na een bloeddruk van over 200 en veel te hoge onderdruk, en zeer veel hoofdpijn . En de Colittis ulcerosa ging niet over in zin geheel, en dat heb ik nu met Entivio wel .

06-10-2020 | Man | 58
Colitis ulcerosa
ENTYVIO gebruik ik nu anderhalf jaar zonder problemen

Puri-Nethol

02-10-2020 | Vrouw | 21
mercaptopurine
Colitis ulcerosa
3 weken geleden begonnen met dit medicijn, eerste 2 weken maar een half pilletje moeten slikken. Dit ging prima totdat ik een hele moest slikken. Ik slikte de pil altijd savonds dit juist voor de bijwerkingen. Ik werd er alleen maar zieker van , buikpijn was onverdraaglijk en zat heel de nacht op de wc, maagpijn waar ik nog nooit last van had gehad, koude rillingen van de[lees meer...] pijn zo erg dat ik er van moest braken. Had een dag geen pil genomen en de volgende dag voelde ik me zo veel beter. Dag erna kreeg ik maag beschermers voorgeschreven maar ook deze hielpen niet. Het is belachelijk dat je ziek word van medicijnen die je in de eerste fase niet eens helpen tegen je probleem. Ik ben ook vrij gevoelig voor heftige medicatie (niet allergisch voor iets ) raad dit zeker niet aan als je erg gevoelig bent en nog heel jong.

03-08-2020 | Vrouw | 21

29-07-2020 | Man | 38
Colitis ulcerosa
Ik heb nu 2 keer de Sofalk Klysma gebruikt. Ik ervaar momenteel nog veel last van bijwerkingen. Zoals heel de dag krampen en paar keer per dag misselijk. Voornamelijk hoog in mn buik (maag ) voel ik krampen. Heeft of had er nog iemand last Van deze bijwerkingen? Is dit omdat mijn lichaam eraan moet wennen?

Imuran

13-05-2020 | Man | 67
Colitis ulcerosa
ben 67 jaar neem nu al 2 jaar imuran mijn colitis is onder controle maar heb veel last van mijn gewrichten ga waarschijnlijk overschakelen naar Entivio

12-05-2020 | Vrouw | 21
Colitis ulcerosa
Enorme haaruitval sinds gebruik van stelara. Nu ook nog eens 7 kg erbij gekomen en ‘ niet logisch’ kunnen nadenken. Ben in de war en heb erge angsten.. hopelijk betert dit want ik heb het nodig voor mijn colitis..

15-04-2020 | Vrouw | 21
Colitis ulcerosa
Ik kreeg 20 februari mijn eerste infuus stelara. Toen ging het al heel slecht met mij en hoopte ik op beterschap. Na een week of 2 was hert zo ernstig dat ik met spoed moest worden opgenomen . Dringend 2 zakken bloed nodig en kalium etc.. 5 weken aan een stuk koorts en niet kunnen rechtstaan van de zwakte. Na 2,5 week in het ziekenhuis moest ik cortisone nemen om een stoma[lees meer...] operatie uit te kunnen stellen. Nu ben ik bezig met de afbouw en morgen krijg ik terug mijn stelara spuit. Hopelijk werkt deze nu wel want anders sta ik zr slecht op.

Cortiment

15-04-2020 | Vrouw | 21
budesonide
Colitis ulcerosa
Toen ik een zeer ernstige opstoot had van colitis ulcerosa ben ik in het ziekenhuis beland. 2zakken bloed gekregen etc. Ik heb alle medicatie al gekregen dat ze konden geven. Bij bijna elke medicatie had ik ernstige nevenwerkingen onder andere : trombocytopenie, trombose, veel te laag Kalium etc. Vaak ik het ziekenhuis beland daardoor. Nu krijg ik stelara maar dat werkte t[lees meer...]oen nog niet dus was mijn laatste optie voor een stoma operatie, deze cortisone. Omdat ik op de gewone ‘ medrol, prednison.. ‘ hevig reageerde. Zeer goed medicijn! Na 2 weken mocht ik het ziekenhuis verlaten en had ik normale stoelgang. Nu ben ik aan de afbouw bezig en morgen terug een stelara spuit. Bijwerkingen zijn bij mij vooral een zeer laag cortisol gehalte in het bloed en duizeligheid , en angstig.

08-04-2020 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik had al een jaar lang een ernstige opvlamming van mijn colitus. Na vele medicijnen te hebben gebruikt wat niet werkte ben ik 31 januari 2020 begonnen met de stelara. Ik heb nu ook de tweede prik gehad en ben nu 10 weken verder. De ontstekingwaarde in de feces is van begin feb (989 )naar april (90) gegaan. Ook had ik veel bloedverlies en nu al een paar weken niet meer. Ik[lees meer...] ben er nog niet maar dit is veelbelovend! Ik hoop dat het alleen nog maar beter wordt maar moet geduld hebben.

14-03-2020 | Man | 45
Colitis ulcerosa
Dit medicijn werken redelijk goed om de ontstekingen te remmen en te onderdrukken, maar de bijwerkingen zijn teveel aanwezig in mijn geval.

Asacol

01-03-2020 | Vrouw | 47
Colitis ulcerosa
Ik heb al ruim 28 jaar colitis en dus ook dezelfde meds. Maar naast de asacol heb ik ook pentasa zetpillen 1mg. Ik neem ze smorgens samen met andere meds allemaal tegelijk. 3x per dag 1 is niet te doen ivm werk en onderweg zijn. Nu heb ik de laatste paar weken wel last. Geen bloed of slijm, maar wel constant aandrang vooral na het eten. Terwijl ik voorheen altijd smorgen[lees meer...]s na het opstaan kon gaan en dat was het voor de dag. Ik heb dus ook nooit mijn eetgewoontes echt aangepast. Behalve koolzuur probeer ik te vermijden. Nu begin ik het toch beetje beu te geraken. Heb ook meds voor prikkelbare darm syndroom. En maagbeschermer en bloeddruk tablet halve proparonol en Amitriptyline vanwvanwege fybromyalgie. Twijfel om langs huisarts te gaan!!!

Imuran

26-02-2020 | Man | 68
Colitis ulcerosa
Heb na het mijn baxters infleximab en imuran 50mg 3 per dag. Veel last van mijn gewrichten over gans mijn lichaam

Psylliumvezels

10-01-2020 | Man | 34
psylliumzaad
Colitis ulcerosa
Na de diagnose Colitis Ulcerosa heb ik 5 jaar aan de infusen en dagelijkse medicatie gezeten. Op dit moment is de ziekte in remise en ben ik medicijnvrij (in overleg met de specialist) en dit gaat perfect. Toch merkte ik dat mijn ontlasting breiig bleef en na een tip van een collega heb ik de vezels geprobeerd en dit had ik veel eerder moeten doen. Mijn darmen zijn veel ru[lees meer...]stiger en de ontlasting is gewoon zoals het vroeger (voor de diagnose) was. In plaats van 3 keer per dag naar de wc hoef ik nu maar 1 keer per dag. Ik meng elke ochtend en elke avond een eetlepel van de vezels door griekse yoghurt die ik verdun met een klein beetje water. Wat havermout en rozijnen erbij en het is prima weg te krijgen. Door de dikke, klonterige structuur van de yoghurt merk ik niet eens dat de vezels erin zitten. (Ik geef het niet graag toe, gezien de verhalen die ik hier lees, maar de yoghurt zonder vezels vind ik niet eens meer lekker :) :P)

01-01-2020 | Man | 77
Helemaal geen positief effect

Asacol

01-01-2020 | Man | 77
Colitis ulcerosa
Heb reeds 40jaar colitis in die tijd diverse medicatie gehad oa. Salofalk, Asacol, Prednison, Cortiment.De cotison was effectief maar verloor zijn werking als ze werd gereduceerd. Mijn behandelende arts is geen voorstander van langdurig gebruik van cotison. Ik heb binnenkort een nieuwe afspraak met waarschijnlijk weer een nieuwe medicatie.

Thiosix

29-12-2019 | Man | 77
tioguanine
Colitis ulcerosa
Diverse middelen al geprobeerd, oa.asacol prednison, salofalk, cortiment, waarbij dit laatste het beste resultaat had, mijn internist is geen voorstander is van langdurig gebruik van corticosteroïden. Binnenkort weer een nieuw consult mogelijk met weer nieuwe medicijnen

Humira

Thiosix

08-12-2019 | Man | 49
tioguanine
Colitis ulcerosa
ik had hiervoor aza en zware bijwerkingen ,hele heftige gewrichtspijnen ,koorts,rillingen,spierpijn,huiduitslag,kon bijna niet meer lopen.ik was ermee gestopt en alle problemen waren binnen 5 dagen weg.aza is zeer zwaar vergif voor mij

Azathioprine

29-11-2019 | Man | 37
Colitis ulcerosa
In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.

Humira

29-11-2019 | Man | 37
adalimumab

Budenofalk

26-11-2019 | Man | 16
budesonide
Colitis ulcerosa
Doe eerst een grote boodschap op de toilet, voordat je de medicijn gebruikt. Als je eerst de medicijn gebruikt dan heb je kans dat alles weer eruit komt.

Mesalazine

18-11-2019 | Vrouw | 35
Colitis ulcerosa
Voor mijn colitis ulcerosa heb ik in eerste instantie zetpil mesalazine voorgeschreven gekregen, dit heeft de ontstekingen niet doen afnemen. Onstekingswaarden gingen na een paar maanden drastisch omhoog van 128 naar 2000. Hierdoor moest ik een maand aan de prednison 10mg per dag en mesalazine poeder. De mesalazine poederzakjes veroorzaakten veel bijwerkingen (koorts, bl[lees meer...]aasonsteking, hevige buikpijn, vermoeidheid) snel mee gestopt. De prednison heeft de klachten grotendeels afgenomen. Daarna terug gegaan naar de mesalazine zetpil de klachten kwamen gedeeltelijk terug maar nog niet in de mate van voor de prednison. Nog steeds aan de mesalazine zetpil als onderhoudmedicatie.

Prednison tabletten

05-11-2019 | Vrouw | 52
prednison
Colitis ulcerosa
Ik gebruik dit medicijn vanwege ontsteking aan de darm ,ik heb steeds ook bloed en slijm bij pntlasting maar kuur werkt niet, wel last van bij werkingen. Hoge bloeddruk moeheid,glucose is hoog.ik ben ook diabeet.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2434)
Depressie (1984)
Angst & paniekstoornis (1905)
Hoge bloeddruk (1378)
Blaasontsteking (1000)