ziekte

Colitis ulcerosa

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor colitis ulcerosa

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: colitis ulcerosa

Stelara

17-05-2022 | Vrouw | 34
ustekinumab
Colitis ulcerosa
6 maanden gebruikt en niet normaal hoe snel de haaruitval kwam en bleef totdat ik ermee stopte. Helaas koest ik stoppen omdat het niet voldoende werkte. De onstekingswaarde in de feaces bleef rond de 300. Nu over op humira Verder helemaal geen bijwerkingen, alleen die haaruitval is echt serieus.

13-05-2022 | Vrouw | 30
Colitis ulcerosa
Ik gebruik nu 2,5 jaar Entyvio tegen Colitis Ulcerosa. Geen enkel medicijn sloeg aan en zat in een flinke opvlamming. Dit medicijn heeft mij in volledige remissie gebracht al heel snel, en ben volledig klachtenvrij sindsdien. Wondermiddel voor mij! In het begin wat bijwerkingen maar eigenlijk nu amper tot geen meer. Ik krijg infuus 1 keer per 8 weken.

30-04-2022 | Man | 51
Colitis ulcerosa
Na wat zoeken met schuim en dosering lijkt 4gram dagelijks goed te werken. Mijn arts drong aan de pentasa minimaal een jaar te gebruiken om terug komen van colitis te voorkomen. (Terugkomen verhoogd het risico op darmkanker) Zo ver, zo goed, nul bloed maar 1 maal daags dunne ontlasting. ik ga nu proberen te stoppen. Sterkte allemaal .

Ferinject

Stelara

12-11-2021 | Man | 70
ustekinumab
Colitis ulcerosa
Al heel veel jaar (plm 30 jaar) ben ik patient met Colitis Ulcerosa (Proctitis). Na vele verschillende medicijnen (klisma's, zetpillen en orale medicatie) te hebben gebruikt, toch weer een opvlamming in 2019. Na een infuus met Stelara meteen een goed resultaat. Nadien zelf injecties met Stelera nemen om de 8 weken. Krijg nu toch het idee dat het minder goed werkt dan voorh[lees meer...]een.

23-10-2021 | Vrouw | 41
Colitis ulcerosa
Ik gebruik dit medicijn nu een paar dagen maar hele slechte ervaring mee tot nu toe. Lastig in te brengen zetpil en ben sinds het gebruik ook duizelig. Apotheek heeft me zomaar weer ander soort gegeven ( ik had voorheen saloflak en die beviel stukken beter )

Mezavant

13-10-2021 | Man | 28
Colitis ulcerosa
Tijdens de diagnose colitus was het echt slecht met mij gesteld. Lang in het ziekenhuis, constant endoscopieën. Wilden constant een stoma plaatsen, dat wilde ik niet. Ze zeiden dat het echt niet snel goed ging komen. Toen ik aan mezavant begon, was het een wondermiddel. Ik heb letterlijk al jaren geen buikpijn, alleen diarree, maar dat kan ook door dieet te maken hebben. V[lees meer...]erder nooit problemen gehad, niks.

10-10-2021 | Vrouw | 47
Colitis ulcerosa
Sinds kort weer aan de medicatie voor colitus na het jarenlang zonder te hebben gekund. Werkt voor de diarree voortreffelijk maar heb wel last van buikpijn die anders aanvoelt. Ook krampen in mijn maag en vermoeidheid. Verder zeer vatbaar voor verkoudheidsvirussen wat in mijn werkt met kinderen niet erg handig is en nu ook duizelig zodra ik in beweging kom. Weet niet of [lees meer...]al door nadenken nadelen wel opwegen tegen de voordelen.

Prednisolon tabletten/ injecties

22-09-2021 | Man | 40
prednisolon
Colitis ulcerosa
Na meer dan een jaar darmontsteking (Colitis Ulsurosa) behandeld te hebben met ontstekingsremmers toch aan de pretnison gegaan. Dit had wat mij betreft veel eerder gemogen want de opvlammingen waren heftig en werden elke maand erger. Ontstekingsremmers als mesalazine (salofalk e.d.) helpen wel als de ontsteking onder controle is maar echt terugdringen lukt niet. Ik vind v[lees meer...]ooral de psychische bijwerkingen van pretnison vervelend. Ik heb er nu ook oxacepam bij gekregen om de onrust wat te onderdrukken. Dat werkt aardig alhoewel het geen fijn idee is dat je zelf je psyche niet 100% in de hand hebt. Gelukkig kan ik nu redelijk functioneren en weer voorzichtig aan het werk. Ik merk dat ik mentaal best sterk moet zijn om een stootkuur te doorstaan maar ben er wel blij mee. Het heeft mij ook enorm geholpen om er eerlijk over te zijn naar de mensen om me heen.

15-09-2021 | Vrouw | 37
Colitis ulcerosa
Ik heb een tijdje last van buikpijnen en opgeblazen gevoel, vaak gaan deze gepaard. Ongeacht wat ik eet. Weet iemand of dit door de zetpillen komt?

09-09-2021 | Man | 43

18-08-2021 | Vrouw | 62
Colitis ulcerosa
Gebruik Salofalk 18 jaar lang. Soms ook de klysma. Hoort onder de gelukkige daar zo goed als normaal kan leven. Kan alles eten en drinken, sommige dingen met mate maar toch. Heb tot nu toe nooit bijwerkingen gehad.

Mezavant

06-08-2021 | Vrouw | 29

25-05-2021 | Vrouw | 61
Colitis ulcerosa
Van Pentasa, cortison enz. nu aan de thiosix met veel bijwerkingen.

Cortiment

13-05-2021 | Vrouw | 19
budesonide
Colitis ulcerosa
In een opvlamming ben ik met cortiment begonnen. Na 4 dagen al wel wat resultaten maar wel veel last van bijwerkingen. Vermoeidheid, haaruitval, huidreacties, moodswings, kort lontje, hoofdpijn, misselijk, weinig eetlust.. het is niet een heel fijn medicijn maar het werkt goed en gelukkig hoeft het vaak niet heeel lang :)

30-04-2021 | Vrouw | 76
Colitis ulcerosa
Ik heb vijf a zes Salofalk klysma's gebruikt. Ik werd er behoorlijk ziek van. Buikpijn, duizelig, buikpijn en vooral pijnen in mijn bovenbuik en rond de nieren. Erg onaangenaam en het had geen enkel effect. Integendeel ik kreeg steeds meer diarree en bloed met slijm. Ik mocht stoppen en heb nu zetpillen van het zelfde merk. De eerste ga ik vandaag zetten, ben erg benieuwd[lees meer...].

26-03-2021 | Man | 37
Colitis ulcerosa
De medicijnen helpen voldoende maar de witte bloedplaatjes waarde vaak tehoog. Daarom vaak terug naar 125 mg maar dan is de ontlasting snel weer dun.

Puri-Nethol

16-03-2021 | Vrouw | 52
mercaptopurine
Colitis ulcerosa
Toxische waarden bleven veel te hoog, ondanks minderen van de medicatie

16-03-2021 | Vrouw | 52
Colitis ulcerosa
Sinds 2 weken Thiosix. Eerst Puri-Nethol icm Allopurinol. Daarvan bleef de toxische waarde in m’n bloed te hoog. Nu afwachten wat Thiosix doet. Op dit moment vreselijke last van huiduitslag en jeuk in mijn gezicht.

09-03-2021 | Vrouw | 59
Colitis ulcerosa
Heb al 40 jaar colitis. Onlangs, na ruim 3 jaar gebruik Pentasa tebletten (ik was drie jaar terug erg ziek van de colitis) w.s. nierschade daardoor opgelopen. Altijd goed bijsluiters lezen en zelf bloedcontroles in de gaten houden dus. Dat is bij mij niet goed gegaan. Ben er nu mee gestopt en gaat vooralsnog goed met de colitis (heb nu 1x per dag zetpil salofalk). Bewij[lees meer...]s dat nierschade komt door de Pentase, blijft natuurlijk in het midden, maar het staat wel bij de bijwerkingen. Daarom moeten de nierfuncties bij regelmaat gecontroleerd worden. Hoe erg dit nu bij mij is, wordt onderzocht.

07-03-2021 | Vrouw | 54
Colitis ulcerosa
Ik kreeg Aziotoprine voor de darmen, alleen had moeite met spraak en trillende benen.nu moest ik vorige week acuut stoppen vanwege hoge leverwaardes. Dus 1 week gestopt en klachten waren weg ,maar ik heb ook weer bloed en slijm bij ontlasting nu ben ik sinds vrijdag weer begonnen maar wel met een lagere dosering ,en nu heb ik dus weer trillende benen en spraak problemen. [lees meer...] Hiervoor heb ik Combinatie clisma’s gehad maar werkte ook niet meer. Pentasa zetpillen gebruikt . Maar werkte ook niet meer.

Beclometason / Mesalazine Klysma

04-03-2021 | Vrouw | 29
beclometason / mesalazine
Colitis ulcerosa
Bij opvlamming wordt dit medicijn vaak ingezet bij mij. Meestal al na enkele dagen resultaat. Het is geen leuke bezigheid om de klysma toe te dienen, ik smeer ook altijd wat zalf op het tuitje om het wat soepeler te laten verlopen. Het is een rot klusje, maar het went.. Ik probeer altijd wel echt op mijn buik in slaan te vallen en durf pas halverwege de nacht te draaien. M[lees meer...]ijn stoelgang is gelukkig erg stabiel en in de loop van de ochtend komt het daarmee gezamenlijk naar buiten. Inderdaad erg chemische geur. Voor mezelf prima te overleven, maar geeft mij wel enige schaamte als iemand direct daarna naar de wc zou moeten.

19-02-2021 | Vrouw | 53
Colitis ulcerosa
Ik heb colitus ulserosa en ik heb dit medicijn Aziotoprine gekregen voor onderhoud . Maar ik heb sinds ik dit middel slik constant hoofdpijn/ migraine,ook heil moeite met spraak en trillingen in mijn benen ,maar volgens mijn mdl arts stond dat niet-bindend de bijwerkingen .de hoofdpijn wel , maar ik wil graag weten wTik kan doen aan de hoofdpijn?

11-02-2021 | Man | 75
Colitis ulcerosa
Na gebruik van vele medicijnen en de ernstige bijwerkingen in sept.2020 begonnen met entiyvio. Om de 6 wkn. Slaat goed aan. Kleine vervelende bijwerkingen zoals benauwdheid en koude rillingen, deze verdwijnen na een week

20-12-2020 | Man | 50
Colitis ulcerosa
top spul ,gebruik het nu een jaar .en heb nergens last meer van.goede onstekingsremmer

05-11-2020 | Vrouw | 10
Colitis ulcerosa
Mijn dochter van 10 jaar krijgt vedolizumab, Normaal gesproken krijg je de infuus om de 8 weken maar rond door eerder terugkerende klachten krijgt zij om de 6 weken. Over het algemeen goed middel met bijna geen bijwerkingen. Ze gebruikt het sinds 2018 maar helaas sinds kort werkt het niet meer.

Simponi

02-11-2020 | Vrouw | 28
golimumab
Colitis ulcerosa
Zeer gebruiksvriendelijk medicijn, gemakkelijk zelf te gebruiken. Ik gebruik het 1 keer in de maand tegen mn colitis. De ene maand merk ik dat ik m sneller nodig heb dan de ander. Waar dat aan ligt weet ik niet. Hiervoor zat ik elke 6 weken aan het infuus, dit kan je gewoon thuis doen dus erg fijn. Wel sneller verkouden en wondjes die niet zo snel genezen. Wel wijk ik mens[lees meer...]en die verkouden zijn of grieperig om zo te 'voorkomen' dat ik ziek word.

17-10-2020 | Man | 45
Colitis ulcerosa
Sinds een jaar tob ik met Colotis, aanvankelijk werkte de Pentasa (zetpil) vrij snel, na twee weken waren de klachten weg, duurde een half jaar en had weer bloed bij de ontlasting , bij opnieuw gebruik waren deze klachten zo goed als weg (met heel af en toe toch iets van bloed bij de ontlasting) daar ik niet echt duidelijk krijg van de huisarts, ben ik zelf maar gaan ex[lees meer...]perimenteren, daar ik las dat ik mogelijk langer moest door gaan met de zetpillen, ik heb nu dus drie maanden door gebruikt. Nu de laatste drie weken ervaar ik elke dag buikpijn en de laatste week dunne ontlasting . Ben nu even gestopt en vrijdag naar de arts om dit wederom te bespreken en kijken naar mogelijke alternatieven....maw het schiet niet op

09-10-2020 | Vrouw | 44
Colitis ulcerosa
Ik gebruik de salofalk zetpillen al 3 jaar , ik heb eerder mesalazine gebruikt dit werkte helemaal niet maar salofalk juist wel , ik heb al 2,5 jaar geen darmontsteking, mijn colitis is helemaal rustig , ik ven helemaal tevreden mee, geen bijwerkingen

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2748)
Depressie (2203)
Angst & paniekstoornis (2190)
Hoge bloeddruk (1573)
Blaasontsteking (1159)