Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Ziekte van Crohn (44 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

27-01-2022 | Man | 68
Ziekte van Crohn
Gedurende circa een jaar 2017 gebruikt omdat chrohn vaak optvlamde Nystagnus symptomen eind 2017 hebben in overleg met de MDL arts tot stoppen met dit medicijn geleid, Nystagnus is helaas gebleven tot heden evenals een licht verstoord evenwicht Momenteel is mijn Crohn zeer stabiel met inflectra 8 weken infusen Purinethol is in mijn geval dus toxisch voor diverse neurol[lees meer...]ogische functies gebleken

07-07-2014 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Ik heb 42 jaar de ziekte van Crohn. Toen ik 18 jaar was zijn de eerste klachten gekomen. Dit heeft tot mijn 24e geduurd voordat men er achter kwam dat het een Crohn was. De eerste 7 jaar waren heftig en Salosoprine geslikt. Hierna (31 jaar oud) hebben ze me geopereerd. 45cm dikke en dunne darm verwijdert. Hierna heb ik zelf 25 jaar zonder medicijnen gedokterd. 10 jaar [lees meer...]geleden ging het slecht. Toen kreeg ik prednisolon. Doordat ik een dunne huid kreeg zijn we overgestapt naar Puri-nethol. Nu voel ik me prima en heb soms een misselijk gevoel wat ik oplos door een banaan te eten

13-08-2014 | Man | 63
Ziekte van Crohn
In april 2014 gestart met Entocort nadat de ziekte van Crohn was vastgesteld. Op 24 juni gestart met Puri-Nethol en tegelijkertijd de Entocort afbouwen. Op 1 juli kreeg ik diarree wat niet meer ophield. 6 juli gestopt met Puri-Nethol. Terwijl de diarree minder werd heb ik op advies van de MDL-arts de Puri-Nethol weer gestart. Ik was nog steeds beroerd van de diarree toe[lees meer...]n ik binnen 3 dagen zeer hoge koorts kreeg (40.5) die in twee uren terugklapte naar 35.6 Ik ben weer gestopt met de Puri-Nethol. Toen was ik echt ziek. Met deze ondertemperatuur ben ik in het ziekenhuis opgenomen. Daar bleek dat ik een Alvleesklierontsteking had en de lever was fors ontregeld. Ik zit nu nog in de fase dat mijn lichaam even van deze "aanslag" op moet knappen voordat ik van de MDL-arts een alternatief krijg.

08-10-2021 | Vrouw | 55
Ziekte van Crohn
Ik zou aanstaande maandag moeten beginnen….maar ik twijfel zo ik lees zoveel over dit medicijn veel negatief dus twijfel zo….ik wil het eigenlijk niet!Waar doe ik nou goed aan?

09-08-2019 | Vrouw | 55
Crohn
Na twee weken gebruik acute ziekenhuisopname ivm enorme toename ontsteking (van 30 cm naar 1.20 cm) wand en slijmvlies. Voorafgaand door stootkeur prednison sterke verbetering van ontdekte crohn ontsteking, uitgangssituatie was goed. Tevens koorts, heftige steken in buik, koud zweet, algehele malaise. Nooit geen purinethol meer.

24-01-2019 | Man | 55
Crohn
Heb geen bijwerkingen gehad tenminste voor zover mij bekend is. Mijn Crohn is nu rustig en vandaar dat ik met deze inname mocht stoppen.

16-12-2016 | Vrouw | 54
Ziekte van Crohn
Tot ruim 2 jaar geleden Puri-Nethol gebruikt, dosering weet ik niet meer maar de gevolgen wel!! Sinds 2000 ziekte van Crohn, alle medicijnen gebruikt zonder goede resultaten. 10 jaar Prednison geslikt samen met Remicade. Toen voor second opinion naar ander ziekenhuis gegaan, nieuwe specialist heeft me van de Prednison af gekregen, maar deze vervangen door Purinethol. Het[lees meer...] is toen best wat vooruit gegaan alleen gingen mijn bloedwaarden achteruit, trombocyten bloedplaatjes en leverwaarden. 2 jaar geleden in ziekenhuis opgenomen met ernstige buikklachten, veel onderzoek gedaan, foto's scans en echo's. Wat bleek was dat mijn mild ernstig vergroot is, lymfklieren in buikgebied opgezet, poortale hypertensie en spataderen in slokdarm. Nu 3 weken geleden een leverpunctie gehad, weer in ander ziekenhuis, en het is zo goed als zeker dat dit alles te maken heeft met het gebruik van Purinethol, bedankt fabrikant voor het vernielen van mijn lichaam!!

20-05-2016 | Man | 54
mercaptopurine (75mg)
Colitis ulcerosa
Door de purinethol ben ik constant verkouden, maar voor de rest merk ik niet dat ik ziek ben. De keuze is dan snel gemaakt.

07-09-2014 | Man | 54
Ziekte van Crohn
Ik begon met Puri-Nethol omdat ik veel last had van Imuran. Na drie maanden kreeg ik enorme last van huiduitslag op mijn rug, schouders en armen: overal rode puntjes die verschrikkelijk jeukten. Een allergieonderzoek wees uit dat ik allergisch ben voor Puri_nethol. Toch doorgezet met slikken, omdat er geen echt alternatief zou zijn. De uitslag verdween na een paar maanden[lees meer...], maar ik was de hele dag door misselijk. Een jaar later kreeg ik weer een heftige opvlamming van Crohn. Bloedonderzoek wees uit dat de Puri-Nethol niet goed werd omgezet door mijn lever. Nu ben ik overgestapt op Metoject-injecties. Dat heeft weer andere bijwerkingen, maar ik voel me weer langzaam mens worden.

04-02-2019 | Man | 53
Colitis ulcerosa
Ik slik dit medicijn al jaren. Eerst 25 mg. Daarna 50 mg. Toen 150 mg., alleen toen waren mijn leverwaarden zo afwijkend dat ik weer snel op de 50 mg. zat. Nu wel met toevoeging van 100 mg. Allupurinol. Heb buiten de vermoeidheid, geregeld krampen in mijn benen en afwijkende bloedwaarden geen verdere bijwerkingen. Mijn colitis is al jaren vrij rustig en hoop ook dat dit [lees meer...]lang zo blijft!

31-05-2021 | Man | 52
Ziekte van Crohn
Sinds 2008 colitis ulcerosa in dikke en endeldarm. In 2015 kwam er crohn bij in dunne darm. In 2019 dusdanig ernstig dat de crohn naar de colitis ging en door de ontstekingen de darmen dicht zaten. Laxeren ging op geen enkele wijze. Alleen veel bloed. Ik reageer averechts op corticosteroïden bleek vervolgens. Uiteindelijk op 100mg purinethol gegaan per dag. Alles is rustig[lees meer...] nu. Ik ervaar geen enkele bijwerking gelukkig.

16-03-2021 | Vrouw | 52
mercaptopurine (20mg/ml)
Colitis ulcerosa
Toxische waarden bleven veel te hoog, ondanks minderen van de medicatie

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Vervelende bijwerkingen in hoofdzaak energiebeperking. Verder vermoedelijk ook eczeem, maar moeilijk aantoonbaar want werkt ook op je weerstand. Nu al 1 maand onafgebroken ziek, weinig cu maar infectie op de rug, oorontsteking dan de andere kant en nu weer snipverkouden, her en der eczeem. Soms zou ik ermee willen stoppen, maar dan komt de cu direct terug. Ik ga proberen o[lees meer...]m de dag 1 tablet te slikken, goed logboek bijhouden, eens kijken hoe dit zich verhoudt. Heeft iemand hier ervaring mee met deze methode. Mdl-arts was net overtuigd maar mocht het wel proberen.

30-06-2014 | Man | 49
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Puri-Nethol nu zeker al 6 jaar zonder dit medicijn zijn mijn darmen totaal 'out-of-control'. Ik heb eigenlijk nooit last van bijwerkingen gehad. Voor dit medicijn kreeg ik eerst prednisol om de darmen in het gareel te krijgen, maar die geven wel als bijwerking dat je flink aankomt en opzwelt. Mijn behandelend arts heeft in 2010 een keer voorgesteld om het gebrui[lees meer...]k af te bouwen en er vervolgens mee te stoppen (omdat het zo goed ging, ik had al tijden geen klachten meer). Prompt 3 maanden later begon het hele feest met diarree en bloed in de ontlasting weer opnieuw. Dus weer prednisol en terug aan de puri-nethol. Toen ging alles weer goed. Vorig jaar stelde hij weer voor om af te bouwen: Ik heb beleefd geweigerd. Ik vind het prima zo, 2 pilletjes per dag en nergens last van!

28-08-2013 | Man | 48
Ziekte van Crohn
Bijna 20 jaar geleden werd bij mij Crohn vastgesteld. Al die tijd heb ik op het milde medicijn mezalazine (Pentase) kunnen leven, volgens mij dankzij het koolhydraat- en suikervrije dieet wat ik volg (google op Special Carbonhydrate Diet). Maar dit jaar ging het toch mis. De specialist gaf me Puri-Nethol en dat slik ik nu een maand. De ergste bijwerking die ik ervaar is pi[lees meer...]jn in al mijn spieren. Wanneer ik zit en niets hoef te doen dan gaat het prima, maar als ik in actie moet komen dan lijkt het alsof ik zwaar gesport heb en de warming up overgelagen heb. Ik voel me niet misselijk - zoals anderen - maar wel duizelig. Met een paracetamol erbij gaat het redelijk, maar fijn is het niet. Ik zou graag meer reacties zijn van mensen die Puri-Nethol al heel lang slikken. Worden de bijwerkingen minder?

10-12-2013 | Vrouw | 45
Ziekte van Crohn
Vrijdag 6/12 kreeg ik deze medicijnen van mijn MDL arts, had er al gelijk een raar gevoel bij ivm alle bijwerkingen Ben heel het weekend op google bezig geweest en kwam toen hier Na het lezen van al jullie ervaringen werden over het algemeen mijn gevoelens bevestigd Ik ben tot de conclusie gekomen om het niet te gebruiken, het medicijn lijkt hier erger dan de kwaal [lees meer...]Heb mijn MDL arts al op de hoogte gesteld van mijn besluit