Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Ziekte van Crohn (44 meningen)
Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

22-07-2014 | Man | 43
Ziekte van Crohn
Ik slik nu ongeveer 2 jaar dit medicijn. Het eerste jaar 50 mg per dag. Ik had geen bijwerkingen en het ging erg goed. Na een jaar kreeg ik een opvlamming en kwam met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis terecht. Op advies van mijn MDL arts heb ik de dosis verhoogt naar 75 mg per dag. Ik neem ze voor het eten in. Sinds die tijd heb ik bijna geen last van mijn darm[lees meer...]en, alleen ben ik ontzettend moe. Op advies van mijn MDL krijg ik nu om de zes weken ook een B12 injectie. Deze helpt wel iets, maar niet voldoende om echt goed te kunnen functioneren. Ik heb ook nog een periode acupunctuur geprobeerd, maar dat heeft het niet verbetert. Graag hoor ik van mensen die vooral last hebben (gehad) van vermoeidheid en hoe ze hier mee zijn omgegaan. Ik wil en kan deze bijwerking nog niet accepteren.

22-03-2011 | Vrouw | 43
Colitis Ulcerosa
Inderdaad de eerste 2 mnd enigszins misselijk, ook wel wat last van haaruitval gehad. Maar naarmate je het langer gebruikt ga je je steeds beter voelen. Ups en downs qua fitheid en wel veel last van ietwat branderige rode vlekken in het gezicht wanneer je in de zon komt ook wanneer de zon minder fel is in de winter. Heb sinds het gebruik van Purinethol geen opvlamming meer[lees meer...] gehad.

21-02-2022 | Vrouw | 41
Ziekte van Crohn
Ik gebruik purinethol nu 4 maanden als onderhoudsmedicijn voor mijn Crohn. Ik neem het nu voor het slapen gaan in ipv na het opstaan, omdat ik er misselijk van werd. Wel wat last van bijwerkingen. Spierpijn, alsof je een marathon hebt gelopen. En ook last van mijn gewrichten. Heb de laatste tijd veel last van vaginale schimmelinfectie en ook van een koortslip . Contact me[lees meer...]t het ziekenhuis gehad en zij zeiden dat het geen bijwerking is van het medicijn. Maar het lijkt mij doordat je afweer vermindert je veel eerder last krijgt van dergelijke infecties. Dus geen bijwerking maar een bijkomstigheid. (Hebben andere hier ook last van?) Medicatie doet wel goed zijn werk, dat is dan wel weer een voordeel.

28-07-2019 | Man | 39
Ziekte van Crohn
Na met purinethol gestart te zijn, de eerste dag weinig last. De 6 dagen erna problemen met ademhalen door een pijnlijke ribbenkast, braken na elke maaltijd en mijn kniegewrichten deden zo pijn dat lopen bijna niet ging. Na overleg met de mdl arts bloed laten prikken, toen de uitslag werd doorgebeld mocht ik meteen terug naar het ziekenhuis voor opname. Ik liep dus rond m[lees meer...]et een alvleesklieronsteking. De gemaakte echo wees uit dat alleen dit medicijn de oorzaak kan zijn geweest.

22-10-2011 | Vrouw | 39
Crohn
ik slik purinethol nu sinds een week.1 dag 50 mg, twedde dag 100 mg. Ik neem het na het avond eten in. Ik kan dus nog niet zeggen of het werkt. Ik heb wel last van mogelijke bijwerkingen. Erge hoofdpijn, misselijk, last van maag, scheurtjes in mijn tong, gevoelige lippen, erg moe, constant gevoel van niet fit/ziek zijn, maar geen koorts. wiseelende buikpijn en keelpijn ko[lees meer...]mt en gaat.

17-07-2023 | Vrouw | 38
mercaptopurine (20mg/ml)
Ziekte van Crohn
Ik heb dit medicijn vorig jaar september gekregen voor de ziekte van Crohn. Ik ben er nog steeds erg blij mee. In alle opzichten ging ik vooruit en ondanks dat dit medicijn een verminderde weerstand veroorzaakt, voel ik me juist heel sterk en ben bijna nooit meer ziek. Ik sport zelfs weer 4 keer in de week. Wel heb ik vlagen van vermoeidheid, maar dat hoort een beetje ook [lees meer...]bij de ziekte en probeer ik te accepteren. Later dan half tien zal het bij mij niet gauw worden. Ik was heel huiverig om dit medicijn te gaan gebruiken, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Hiervoor al vanalles geprobeerd, maar voor mij werkt dit heel goed. Dus ik raad je aan het sowieso te proberen!

19-08-2015 | Vrouw | 37
Colitis ulcerosa
Waarschijnlijk heb ik door deze dosering verschillende bijwerkingen gekregen. De meest vervelende is misselijkheid, als ik ook maar iets onderneem en dan ook overgeven. Ik hoop dat nu met een lagere dosis het beter zal gaan. Ik denk echter wel dat dit niet voldoende is om een opvlamming te voorkomen. Nu maar wachten. Helaas kan ik nergens vinden hoe het herstel van de 25[lees meer...] mg teveel verloopt.

21-09-2016 | Man | 35
Ziekte van Crohn
Mijn zoon is al ruim 22 jaar bekend met deze ziekte tot begin augustus 4 x dgs Salofalk 500mgr geslikt en nu een flinke opvlamming gehad. Heeft nu een prednison schema 3 weken 30 mgr en daarna afbouwschema elke twee weken 5 mgr minder. daarnaast gebruikt hij pure-nethol 1 x dgs 50 mgr. De klachten zijn flink afgenomen, hij heeft alleen veel last van duizeligheid, is dit b[lees meer...]ij iemand bekend bij deze combinatie? Ik vraag dit in naam van mijn zoon, omdat hij het syndroom van down heeft.

18-07-2015 | Man | 35
Ziekte van Crohn
Heb er zelf geen bijwerkingen van, maar helaas werkt het middel bij mij niet voldoende, dus nu een medicijn erbij.

30-12-2015 | Man | 34

07-05-2014 | Man | 33
Ziekte van Crohn
Nam eerst 50mg per dag. Door prednisol kuur ervoor en het feit dat ik tegelijk gestopt ben met roken, ben ik in 6 weken 11kg aangekomen. Ik ging van 63kg naar 74kg. Neem nu 75mg per dag. De meest vervelende bijwerking is misselijkheid. Zo gauw ik wakker word, moet ik snel iets drinken of eten om de kotsneigingen tegen te houden. De misselijkheid komt terug om de paar uur [lees meer...]maar gelukkig helpt het enigszins als ik veel (water) drink. Daarnaast ben ik ook snel en vaak moe maar dat vind ik een minder storende bijwerking.

08-02-2011 | Vrouw | 31
Crohn
Ik gebruik de puri-nethol, nu 2,5 jaar. En het helpt goed, geen opvlamming meer gehad gelukkig. Ik slik hem 's avonds na t avondeten, op advies van mijn internist, omdat ie dan beter te verdragen is. Heb wel enkele bijwerking: zoals erg gevoellige huid en ontstekingen van de huid. Maar als dat weer zo'n hevige opvlamming kan voorkomen, ben ik voor!!!

22-09-2022 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Begonnen met 1 pil van 50 mg. Na 4 dagen kreeg in een heel benauwd gevoel in mijn borstkas alsof mijn hart eruit ging springen. Hele hoge hartslag. Mijn lijf begon te verkrampen en kon amper lopen, liggen en of zitten. In overleg een week gestopt en daarna met een halve pil weer opnieuw begonnen. Klachten kwamen in lichte mate terug. Na een week met de halve dosis weer op [lees meer...]een hele pil. Na 2 dagen waren alle klachten weer terug zoals de eerste week. In overleg gestopt. Dit is niet mijn medicijn.

29-09-2015 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Purinethol sinds 2008 ivm ziekte van Crohn. In het begin last gehad van misselijkheid, nadat ik de medicijnen 's avonds ben gaan innemen (voor het slapen) is dit overgegaan. Helaas ondanks deze medicijnen recent toch weer geopereerd, daarom is de dosis inmiddels verhoogd van 1 naar 2 tabletten per dag.

25-04-2016 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Ik slikte mercaptopurine om Crohn te onderdrukken. Mijn bloedbeeld werd steeds gecontroleerd, deze bleef goed. De Crohn bleef weg, maar na 4 jaar kreeg ik een herpesinfectie in mijn lever. Een zeer zeldzame en gevaarlijke aandoening. Wat ik wil zeggen, pas net als met babys, goed op met mensen met een koortslip als je immunosuppressiva gebruikt! Het kan fataal zijn.

27-08-2015 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Sinds het gebruik van dit medicijn heb ik niet meer zulke heftige opvlammingen. De crohn blijft rustig en ik voel mij een stuk beter! Zeer kleine tabletjes wat het innemen ook makkelijk maakt.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum