Ervaringen met Malarone

zweetuitbarstingen diarree

Malaria (53 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

09-12-2015 | Vrouw | 56
Malaria
Na het innemen van de malariapillen Atovaquon, kreeg ik last van pijnlijke handen. Mijn handen werden rood en er verschenen een soort blaasjes. Mijn beide benen zaten onder de bulten. Mijn buik begon op te zwellen en ik leek wel 6 maanden zwanger. Ik gebruik ze nooit meer!

07-10-2014 | Vrouw | 52
atovaquon / proguanil
Wij zijn naar Kenia geweest voor drie weken. Na 1 week malarone geslikt te hebben kreeg ik een allergische reactie. In een dag tijd stond ik helemaal onder de uitslag, verschrikkelijke jeuk . Slaapproblemen en hallucinatie. Mijn tong werd dik en ik had moeite met slikken, doof gevoel in de lippen. Arts geraadpleegd en die zei dat ik acuut moest stoppen met de tabletten. Bl[lees meer...]eek een allergische reactie te zijn. Een cocktail injectie gekregen en voor 5 dagen tabletten. Na één dag voelde ik me al een stuk beter en de uitslag was na drie dagen al weg. Ik neem malarone tabletten NOOIT meer !! Indien ik geen arts had geraadpleegd had ik er , volgens de arts, nog zeker drie weken ziek van geweest. Fijne vakantie :)

15-08-2014 | Vrouw | 42
Malaria
Ik was al sceptisch over malariapillen, maar ik heb me laten overtuigen dat Malarone echt veel minder erg is dan de horrorverhalen over malariapillen die al jaren de ronde gaan. Nou; ik neem ze nooit meer! Ik ben twee weken naar Tanzania geweest. Ik ben nu 2.5 week thuis en ben nog steeds niet in orde. Vanaf dag 1 van inname Malarone; en ik aan de diarree geweest. Buikpijn[lees meer...], misselijk en snachts hallucinaties en slapeloosheid. Ik ben gebroken terug gekomen. Buikproblemen bleven bij thuiskomst. De diaree hield eindelijk op na twee dagen na de laatste pil. Ik heb bij thuiskomst mijn poep laten onderzoeken op bacteriën. Niets te vinden. Ik had zo'n buikpijn..ik verweet alles aan de pillen. Had het gevoel dat mijn lever en nieren en darmen een enorme oplawaai hadden gekregen. Geen energie, lusteloos, moe. Tot overmaat van ramp kreeg ik 2 dagen na stoppen Malarone een niersteen koliek. Gevoelsmatig zeg ik dat dat door de eindeloze diarree komt, maar ik ben geen arts… Eergisteren echo's laten maken, nieren zijn ok. Maar er is wel een ontsteking ergens, volgens mijn urine uitslag. Kortom; blehhhh! Ik neem nooit meer Malarone! Overigens heb ik geen mug gezien in Tanzania..

10-02-2013 | Vrouw | 33
atovaquon / proguanil
Ik gebruikte Malarone, en de enige ernstige bijwerking die ik had waren grote, donkere bloeduitstortingen. Nu blijkt dat een bijwerking te zijn die zelden of nooit voorkomt. Toch nam ik geen andere medicijnen, wel verbleef ik ook op grote hoogte, misschien had dat er ook mee te maken. Ik ben toch maar gestopt want dat leek me niet erg gezond.

21-09-2012 | Vrouw | 52
atovaquon / proguanil
Wij gaan vaak op vakantie in Afrika. Ik heb al een paar keer Malarone genomen, waar men dat nodig achtte. Ik krijg er echter vreselijke nachtmerries van, die mijn vakantieplezier vergallen. Mijn nachtrust raakt verstoord omdat ik in paniek steeds wakker word. Op den duur breekt het gebrek aan ongestoorde nachtrust mij mentaal op. Volgens mijn man is dit allemaal flauwekul,[lees meer...] kan dit gewoon niet bij Malarone. In december gaan we opnieuw. Ik probeer het nog één keer en zal daarna opnieuw verslag uitbrengen. Als ik weer nachtmerries krijg was het de laatste keer dat ik Malarone gebruik.

23-02-2012 | Vrouw | 28
atovaquon / proguanil
Ik heb dit medicijn preventief gebruikt op vakantie na advies van de daartoe bevoegde instelling. Ik kan je verzekeren dat ik het nooit meer gebruik. ondanks de hoge prijs toch voor dit medicijn gekozen omdat deze weinig bijwerkingen zou hebben. In mijn geval niks van waar: vakantie met heftige nachtmerries, neerslachtig, misselijk en zelfs angst overdag. Voorbeeld: in het[lees meer...] zwembad overvallen worden door angst om aangevallen te worden door een haai. Mijn volgende vakantie naar malaria gebied gaat er deet mee en lange mouwen maar geen "medicijn" dat mijn vakantie kan verpesten.

08-01-2012 | Vrouw | 4
atovaquon / proguanil
Bij alle drie onze kinderen (2j - 4j - 6 j) onstond er twee tot vier dagen na start van inname een uitgesproken pijnlijke en veralgemeende huiduitslag. Onze kinderen werden hier 's nachts van wakker en hadden extreem veel last. Het is pas geleidelijk weggetrokken 4-5 dagen na het stopzetten van de medicatie.

09-06-2010 | Vrouw
Enorme haaruitval >> Kale plekken op het hoofd >> Alopecia Arreata

18-05-2010 | Vrouw
Bezoek Krugerpark Z-Afrika
Om 20.00 ingenomen en om 00.30 misselijk.Werd erger en om 5.00 flink braken.Bleef erg misselijk en kon geen eten ruiken.Dit duurde nog de hele dag.Dus geen safari en de hele dag als een dweil in de bus gehangen. Met mij nog 2 personen in een gezelschap van totaal 32. Advies van reisleiding: meteen stoppen en lange mouwen i.v.m. de muggen.Deze ervaring wil ik nooit meer m[lees meer...]eemaken!

14-04-2010 | Vrouw
atovaquon / proguanil
Verblijf in Malaria gebied.
Erge hallucinaties. Duizeligheid, misselijkheid. Zwetende nachten. Erg emotioneel, huilerig. Koorts. Hoofdpijn. Bijwerkingen tot zelfs 4weken na het stoppen. Slechts 2 weken deze pillen geslikt.

27-09-2009 | Vrouw
Malariapreventie
Ik ben (zonder mijn man) noodgewongen1 week eerder terug gekomen vanaf mijn vakantieadres in Maleisië, omdat ik helemaal gek werd van de jeuk, heel veel last had van huilbuien, angstdromen en paniekaanvallen; daarnaast viel mijn haar ook met bossen uit (en dat na 1,5 week Malarone slikken).

01-02-2024 | Vrouw | 65
atovaquon / proguanil (62,5/25mg)
Toerisme Afrika

24-10-2018 | Vrouw | 62
Malaria
Voor onze reis naar Uganda hadden we als preventie tegen malaria weer Malarone meegenomen. Dit hadden we al een paar keer eerder voorgeschreven gekregen en tot nu toe nog nooit ergens last van gehad. Na een paar dagen gebruik kreeg ik echter hevige jeukaanvallen en rode vlekken/bultjes. In eerste instantie weet ik dit aan insecten beten. Totdat ik nog eens de bijsluiter[lees meer...] las toen ik aan een volgend doosje moest beginnen. Ik ben toen, zonder overleg met de arts (dat gaat een beetje lastig als je geen bereik hebt) gestopt en na twee dagen werden de verschijnselen al een stuk minder. We zijn gisteren thuis gekomen en van de vlekken/bultjes is weinig meer te zien. Uiteraard heb ik wel de andere voorzorgsmaatregelen in acht genomen en zal ik in de gaten houden of ik verschijnselen krijg die op malaria zouden kunnen duiden.

06-01-2018 | Vrouw | 70
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Op vakantie had ik de eerste week alleen af en toe wat dunnere ontlasting. De 10e dag kreeg ik het ineens erg koud terwijl het 35 graden was en rillingen. Daarna begonnen de klachten: erg misselijk duizelig, hoofdpijn, slap, moe, huiduitslag, diarree Terug in het vliegtuig erg paniekerig en benauwd terwijl ik GEK ben op vliegen dus dat was vreemd! Erg druk op mijn borst e[lees meer...]n onregelmatig hartslag bij vlagen. Ondanks kalmerende pilletjes die ik kreeg. Leek op hyperventilatie maar was het niet. Uitputting. Thuis doorslikken en steeds zieker. Kon bijna mezelf er niet toe zetten de kuur af te maken en telde echt bijna de uren af! Daarna langzaam herstelt maar duurde wel bijna 3 weken . Nog steeds best erg moe.

01-11-2017 | Vrouw | 34
Malaria
Ik heb de pillen ingenomen als bescherming tegen malaria. Ik heb heel erg veel last gehad van bijwerkingen. Hallucinaties, enge dromen, diarree, duizeligheid, algehele verzwakking. Ik heb sinds die tijd nog steeds gezondheidsklachten. Er kan niet bewezen worden dat het door de pillen komt, het is immers allang uit mijn bloed, maar feit is dat de klachten er voor het inneme[lees meer...]n van de pillen niet waren, maar na het nemen van de pillen niet weg zijn gegaan. Ik ben op allerlei (tropische) ziekten getest, in diverse ziekenhuizen, maar er is niks gevonden. Let wel, mijn vriend slikte de pillen even lang als ik en tegelijkertijd maar heeft weinig last gehad van bijwerkingen, anders dan diarree.

21-06-2016 | Vrouw | 59
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Veel last van de bijwerkingen gehad. Het reisplezier werd er erg mee verstoord. Malaria heb ik niet opgelopen.