Ervaringen met Malarone

atovaquon / proguanil

zweetuitbarstingen diarree

Malaria (53 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

04-03-2024 | Vrouw | 53

zweetuitbarstingen diarree

Ik heb ze moeten slikken drie weken lang voor tanzania en zanzibar . De eerste pil thuis geen probleem alleen mijn zoon was snachts aan het spugen . Dag van aankomst slikdag 2 hing ik snachts over de pot en daarna begon de ellende alleen maar gelaxeerd niet dat het uit de pijpen liep maar wel 4 a 5 keer wc en mijn zoon had de zelfde symptomen de ene keer brei de andere k[lees meer...]eer als water. We waren met zijn vijfen en 2 hadden last vind ik best wel in percentage hoog . We zijn nu thuis vrijdag laatste pil geslikt het is nu maandag en we laxeren nog . Wel al vorige week de dokter ingelicht en we gaan het aankijken want ik woog 65 en nu 60 . Je kan de keuze maken om niet door te slikken en we zijn zeker wel geprikt door een mug . Maar als je malaria hebt kun je 4 van die pillen gaan slikken per dag. Ik zeg ik ga nooit meer naar een gebied waar je deze pillen moet slikken . De ellende vagen de mooie vakantie voor mij weg.

13-08-2023 | Vrouw | 32
Malaria
Ik kreeg in het begin vooral last van mijn maag en hoofdpijn met zweetaanvallen. Uiteindelijk begon na een paar dagen diarree. Uiteindelijk echt volledig water wat eruit kwam. Misselijk erbij. Ook wel beetje last van stemmingsproblemen en stemmingswisselingen. Vind het vervelend spul. Geen malaria gehad maar in Tanzania ook geen mug gezien. Mensen daar verklaarden ons voor[lees meer...] gek dat we het slikten. Ze zien in Noord Tanzania vrijwel geen malaria.

27-02-2023 | Vrouw | 37
Malaria
Een paar uur nadat ik deze pil geslikt had, werd ik steeds onrustiger. Op ten duur werd het het heftige paniekaanvallen. Ik ga vaak op reis en heb nooit angstige gevoelens gehad, maar altijd voorpret. Nu werd ik paranoia en was zo bang om te gaan waardoor ik mijn vakantie moest annuleren (op aanraden van de arts) Nooit meer deze troep!

30-12-2021 | Vrouw | 23
Malaria
Ik ben eerder teruggevlogen vanuit Tanzania, ik ben extreem ziek geworden en zelfs opgenomen in het ziekenhuis. Ik ben 7 kg afgevallen na 11 dagen Malarone te hebben geslikt. Ik was al mijn eetlust kwijt en kon geen geuren ruiken zonder braken. Ik heb vreselijke buikpijn gehad en diarree en nee hoor, geen voedselvergiftiging of buikgriep. Doktoren konden mij maar niet vert[lees meer...]ellen wat er met mij aan de hand was, paniekaanvallen en slapeloosheid gedurende mijn hele vakantie. Dit medicijn raad ik af voor 100%. Ik adviseer lange kleding te dragen en DEET te gebruiken als anti-mug middel. Ik ben normaal geen persoon die recensies achterlaat, maar Ik zal nooit meer reizen naar een subtropen gebied door de horror die ik heb meegemaakt na het gebruiken van deze pillen.

21-05-2020 | Vrouw | 32

29-12-2019 | Vrouw | 50
Malaria
groter aantal gebruikers hadden bizarre dromen. Voorloper hallucinaties. Daarnaast Diarree en misselijkheid. Blijkbaar heeft een iemand de laatste week hallucinaties gekregen

20-09-2019 | Man | 22
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Minder mild als beschreven. Het komt blijkbaar zelden voor maar het is wel voorgekomen met helaas een fatale afloop

03-04-2018 | Man | 48
Malaria
Een dag voor vertrek naar Tanzania (safari) nam ik de eerste dosis in, in het vliegtuig voelde ik mij al psychisch beroerd door een soort geprikkeldheid. Binnen enkele dagen kreeg ik in Tanzania last van ernstige agitatie en suicidaliteit. Reisleiders brachten mij in Tanzania naar een politiebureau en reden weg, en lieten mij aan mijn lot over, ik vertelde toen al dat het[lees meer...] door die pillen kwam maar de reisleiding zei dat dit mogelijk is omdat Malarone zeer veilig is. Tanzaniaanse politie heeft zich op ee zeer goede wijze over mij ontfermd en mij naar Arusha gebracht naar een arts, die arts stopte Malarone en vertelde dat het middel ernstige bijwerkingen kan hebben zoals hallucinaties, agitatie en suicidaliteit. Ik werd naar een hotel gebracht en na enkele dagen voelde ik mij weer prima. Het reisgezelschap was niet meer te bereiken. Ik neem dit middel nooit meer. Ik heb geen malaria gekregen.

10-11-2017 | Man | 26
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Bijwerkingen: duizeligheid, zachte ontlasting, hartkloppingen (soms), buikpijn.

19-07-2017 | Vrouw | 42
Malaria
Het valt niet mee de bijwerkingen!!! Niet zo onschuldig, als ze vertellen. Anders verkoop je ze niet.. 😂. Het is fijn om geen malaria te krijgen natuurlijk!! Wat heb ik mij rot gevoeld door die pillen.. Buikpijn, diarree, depressief, hoesten, keelpijn, gezwollen ogen en lippen en rillerig. Oftewel ziek.

15-07-2017 | Man | 32
Malaria
Ziek geworden tijdens reis in Indonesië, symptomen leken op malaria. Opgenomen in het ziekenhuis, waar door een Australische arts werd medegedeeld dat de medicatie die ik nam troep is, weggegooid dienden te worden, niet noodzakelijk zijn in Indonesië en dat hij niet begreep waarom men in Nederland dit blijft voorschrijven. 3 dagen in het ziekenhuis gelegen tot met zware me[lees meer...]dicatie mijn witte bloedlichaampjes weer werden aangemaakt, de erge koorts weg waren en ik mijn voedsel weer binnen kon houden. Bloeddruk was nog steeds extreem laag. Mijn lichaam was leeg. Veel gewicht verloren en alle energie kwijt. Bij terug komst in Nederland nog 3 maanden in de ziektewet gelopen, omdat mijn lichaam zo'n zware klap had gekregen. Alleen slikken wanneer er volgens lokale artsen een hoge kans op malaria is. En anders niet!

30-01-2017 | Man | 57
Malaria
Ik krijg bijwerkingen die ik hier nog niet heb tegengekomen. Het slaat op mijn longen en bij inspanning in een gym op een hometrainer ben ik vroeg moe en buiten adem met een hoge hartslag, het is een soort van pijn in mijn keel, het lijkt wel of ik een soort van hartfalen krijg. Ik ben volkomen gezond en heb geen hart of longziekten. Ik gebruik malarone al jaren, in het b[lees meer...]egin dacht ik dat het aan het tropisch klimaat lag, maar toen dacht ik héé, ik krijg dit steeds terug wanneer ik deze troep neem, verder noteer ik ook nog emotionele problemen oa. paniekaanvallen alsook hoofdpijn.

08-09-2016 | Vrouw | 35
Malaria
Ik ben binnen een paar dagen de helft van mijn lange haar kwijtgeraakt :-( Daarnaast darmklachten, maar dat was te overzien. Geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen na het stoppen met de pillen.

23-08-2016 | Man | 25
atovaquon / proguanil (250mg/100g)
Malaria
We zijn twee dagen op de Gili eilanden bij Lombok geweest en een dag vooraf begonnen met de inname. De twee dagen op het eiland hebben we enkel het toilet gezien omdat zowel mijn vriendin als ikzelf helemaal leeg zijn gelopen van de diarree. Mijn vriendin is na twee dagen gestopt en ik na 3 dagen omdat het je vakantie gewoon verpest. Neem het nooit meer!

26-07-2016 | Vrouw | 26
Malaria
Wij zijn nu nog in Indonesië en onze vakantie is tot nu toe behoorlijk verpest door de pillen. Vanaf de eerste dag was ik misselijk met krampen in mijn maag. Weinig eetlust en dit is nu (1,5 week later) nog steeds zo. Mijn vriend heeft veel moeten braken en we zijn allemaal aan de diarree. We voelen ons zo zwak en misselijk dat we vandaag een dokter hebben laten komen. We [lees meer...]mogen stoppen met de pillen en hebben medicijnen gekregen. Hopelijk kunnen we over een paar dagen weer een beetje genieten van de vakantie.

17-04-2016 | Vrouw | 46
Malaria
Op 1 na alle in bijsluiter genoemde bijwerkingen gehad. Zeker geen aanrader!!! Dan maar veel met DEET sprayen/spuiten, maar dit middel verpestte mijn vakantie.