Ervaringen met Malarone

zweetuitbarstingen diarree

Malaria (53 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

21-05-2020 | Vrouw | 32

15-07-2017 | Man | 32
atovaquon / proguanil (62,5/25mg)
Malaria
Ziek geworden tijdens reis in Indonesië, symptomen leken op malaria. Opgenomen in het ziekenhuis, waar door een Australische arts werd medegedeeld dat de medicatie die ik nam troep is, weggegooid dienden te worden, niet noodzakelijk zijn in Indonesië en dat hij niet begreep waarom men in Nederland dit blijft voorschrijven. 3 dagen in het ziekenhuis gelegen tot met zware me[lees meer...]dicatie mijn witte bloedlichaampjes weer werden aangemaakt, de erge koorts weg waren en ik mijn voedsel weer binnen kon houden. Bloeddruk was nog steeds extreem laag. Mijn lichaam was leeg. Veel gewicht verloren en alle energie kwijt. Bij terug komst in Nederland nog 3 maanden in de ziektewet gelopen, omdat mijn lichaam zo'n zware klap had gekregen. Alleen slikken wanneer er volgens lokale artsen een hoge kans op malaria is. En anders niet!

27-01-2013 | Vrouw | 32
Malaria
Nergens last van gehad, ook niet ziek geworden. Keurig iedere avond tijdens het eten ingenomen, ging prima.

22-10-2012 | Vrouw | 32
Colitis ulcerosa
Zowel mijn vriend als ik hebben nergens last van gehad. Elke morgen rond hetzelfde tijdstip hebben wij de pillen met eieren ingenomen. Ik herken gelukkig de beelden die geschetst worden mbt nachtmerries ed niet.

13-03-2011 | Vrouw | 32
Preventie malaria
Huiduitslag in de vorm van (rode) bultjes vooral op mijn rug, veel jeuk aan armen, benen en hals. Bewegend beeld/ niet scherp kunnen stellen, duizeligheid. Buikkrampen en diarree (al kan dat ook liggen aan verandering van klimaat en eten), zware enigszins verkrampte benen sinds ik malerone slik, maar durf niet met zekerheid te zeggen of dit met elkaar in verband staat [lees meer...]of dat er een andere oorzaak is.

10-02-2013 | Vrouw | 33
atovaquon / proguanil
Ik gebruikte Malarone, en de enige ernstige bijwerking die ik had waren grote, donkere bloeduitstortingen. Nu blijkt dat een bijwerking te zijn die zelden of nooit voorkomt. Toch nam ik geen andere medicijnen, wel verbleef ik ook op grote hoogte, misschien had dat er ook mee te maken. Ik ben toch maar gestopt want dat leek me niet erg gezond.

22-03-2012 | Vrouw | 33
atovaquon / proguanil
Ik nam Malarone ter genezing, 4 tabletten gedurende 3 dagen als gevolg van malaria falciparum infectie.Ik heb mijn laatste tablet 24h geleden ingenomen. Ik ben genezen maar nog steeds heel moe. Ik was 2 dagen makkelijk geïrriteerd, wat niet in mijn karakter ligt en vandaag heb ik een ''mooie'' depressie zonder enige reden. Zijn er andere die deze depressie hebben ervaren a[lees meer...]ls gevolg van Malarone? Na hoe veel tijd verdwijnt dit? Bedankt!

22-03-2012 | Vrouw | 33

01-11-2017 | Vrouw | 34
Malaria
Ik heb de pillen ingenomen als bescherming tegen malaria. Ik heb heel erg veel last gehad van bijwerkingen. Hallucinaties, enge dromen, diarree, duizeligheid, algehele verzwakking. Ik heb sinds die tijd nog steeds gezondheidsklachten. Er kan niet bewezen worden dat het door de pillen komt, het is immers allang uit mijn bloed, maar feit is dat de klachten er voor het inneme[lees meer...]n van de pillen niet waren, maar na het nemen van de pillen niet weg zijn gegaan. Ik ben op allerlei (tropische) ziekten getest, in diverse ziekenhuizen, maar er is niks gevonden. Let wel, mijn vriend slikte de pillen even lang als ik en tegelijkertijd maar heeft weinig last gehad van bijwerkingen, anders dan diarree.

07-02-2019 | Man | 35
Malaria
Ik heb in het verleden vaak Malarone gebruikt en eigenlijk altijd zonder problemen afgezien van soms controleerbare diarree/gasvorming de eerste paar dagen van de kuur. De laatste 2 keer krijg ik echter richting het einde van de kuur (toen ik al weer thuis was) last van allergische reacties. De eerste keer bleef bij het bij 1 zwaar opgezwollen en daardoor pijnlijke hand[lees meer...]. Dit verdween weer na anderhalve dag en heb er daarna ook niet veel acht meer opgeslagen omdat het door van alles en nog wat veroorzaakt zou kunnen worden. De laatste keer begon de ellende met twee opgezwollen handen, daarna kwam er jeukende uitslag over het hele lichaam bij en uiteindelijk een zwaar opgezwollen gezicht (lippen, jukbeenderen, etc.). In overleg met de huisarts ben ik toen verder gestopt met de kuur waarna alle klachten binnen 2 dagen geheel verdwenen waren. Onlangs heb ik met een arts van de GGD hierover gesproken en het leek hem sterk dat deze allergische reactie van de malarone moet zijn geweest omdat ik dan al vanaf de eerste pil last zou moeten hebben gehad. Opgezwollen handen zijn volgens hem ook niet logisch en dat ik waarschijnlijk ergens anders - niet gerelateerd aan Malarone - allergisch voor zou zijn. Als ik andere verhalen hier lees twijfel ik hier echter wel aan, in ieder geval vwb de jeuk en het opgezwollen gezicht. Voor mijn eigen gemoedrust adviseerde hij in de toekomst echter wel Lariam te gebruiken wat - als ik de verhalen mag geloven - veel grotere troep is dan Malarone dus voor mij worden het in ieder geval voorlopig geen reisjes naar malariagebied meer.

08-09-2016 | Vrouw | 35
Malaria
Ik ben binnen een paar dagen de helft van mijn lange haar kwijtgeraakt :-( Daarnaast darmklachten, maar dat was te overzien. Geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen na het stoppen met de pillen.

27-02-2023 | Vrouw | 37
Malaria
Een paar uur nadat ik deze pil geslikt had, werd ik steeds onrustiger. Op ten duur werd het het heftige paniekaanvallen. Ik ga vaak op reis en heb nooit angstige gevoelens gehad, maar altijd voorpret. Nu werd ik paranoia en was zo bang om te gaan waardoor ik mijn vakantie moest annuleren (op aanraden van de arts) Nooit meer deze troep!

29-03-2017 | Man | 38
Malaria
Gebruikt tijdens vakantie ter preventie van Malaria. Inname 1x per dag tijdens maaltijd was erg eenvoudig. Totaal geen bijwerkingen en toch goed beschermd. Gebruik het dit jaar weer.

20-12-2014 | Vrouw | 38
Malaria
Twee weken Malarone geslikt tijdens mijn verblijf in Afrika ter voorkoming van Malaria . Ik heb totaal geen last gehad van bijwerkingen! Alle horrorverhalen had ik natuurlijk wel gelezen, maar gelukkig zeer goed bevallen.

04-01-2013 | Vrouw | 40
atovaquon / proguanil
Malarone gebruikt voor Indonesie in 2008,heel ziek geweest,uitslag op lippen en rond mond korsten.Felle hoest zat op luchtwegen,diarree,geen eetlust. Malarone gebruikt voor Kenia in 2012,enkel een opgezwollen onderlip,trok snel weg,nadien korstjes,blaasjes (ging open) op lip gedurende 2 weken en een hoest na 1,5 week inname.

19-07-2017 | Vrouw | 42
atovaquon / proguanil (62,5/25mg)
Malaria
Het valt niet mee de bijwerkingen!!! Niet zo onschuldig, als ze vertellen. Anders verkoop je ze niet.. 😂. Het is fijn om geen malaria te krijgen natuurlijk!! Wat heb ik mij rot gevoeld door die pillen.. Buikpijn, diarree, depressief, hoesten, keelpijn, gezwollen ogen en lippen en rillerig. Oftewel ziek.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum