Ervaringen met Malarone

zweetuitbarstingen diarree

Malaria (53 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

14-02-2023 | Vrouw | 55
Malaria
Wij zijn met het hele gezin (6 volwassen personen) 15 dagen naar Tanzania / Zanzibar geweest en hebben Malarone geslikt ter bescherming van malaria. Wij hebben heel lang getwijfeld om het medicijn te slikken, aangezien er zoveel bijwerkingen zijn en wij hier best wel bang voor waren. Op aanraden van een tropenarts toch besloten om het te gaan slikken en de bijwerkingen z[lees meer...]ijn gelukkig meegevallen. Zelf heb ik last van slapeloosheid gehad, waardoor ik hooguit 3 uurtjes sliep maar ik ben sowieso een slechte slaper. 2 Gezinsleden hadden last van rare/enge dromen en diarree en 1 gezinslid is een aantal dagen misselijk geweest met hoofdpijn. De diarree kan natuurlijk ook van het eten etc. komen. Conclusie: wij zijn blij dat we het toch genomen hebben, want het krijgen van malaria is vele malen erger. Ik zou aanraden om het te nemen en als je er (erg) ziek van wordt, kun je altijd nog stoppen. De tropenarts vertelde ook nog dat de pillen nog steeds doorontwikkeld worden en de bijwerkingen veel milder zijn dan vroeger. Ik wilde mijn ervaring graag delen, omdat ik zelf erg bang was geworden door alle "nare verhalen" die er bestaan.

22-05-2011 | Vrouw | 55
Preventie

09-12-2015 | Vrouw | 56
Malaria
Na het innemen van de malariapillen Atovaquon, kreeg ik last van pijnlijke handen. Mijn handen werden rood en er verschenen een soort blaasjes. Mijn beide benen zaten onder de bulten. Mijn buik begon op te zwellen en ik leek wel 6 maanden zwanger. Ik gebruik ze nooit meer!

30-01-2017 | Man | 57
Malaria
Ik krijg bijwerkingen die ik hier nog niet heb tegengekomen. Het slaat op mijn longen en bij inspanning in een gym op een hometrainer ben ik vroeg moe en buiten adem met een hoge hartslag, het is een soort van pijn in mijn keel, het lijkt wel of ik een soort van hartfalen krijg. Ik ben volkomen gezond en heb geen hart of longziekten. Ik gebruik malarone al jaren, in het b[lees meer...]egin dacht ik dat het aan het tropisch klimaat lag, maar toen dacht ik héé, ik krijg dit steeds terug wanneer ik deze troep neem, verder noteer ik ook nog emotionele problemen oa. paniekaanvallen alsook hoofdpijn.

11-12-2012 | Vrouw | 57
Darmproblemen - diarree
Tijdens de rondreis in Indonesie, de dag voor dat we naar Lombok gingen begonnen met Malarone.(1 tblt / dg) De 2de dàg flinke diaree. Toen 1 dag gestopt met slikken, en de diaree hielt op. Weer 1tablet genomen, en helaas de diaree kwam weer terug en verdween niet toen ik weer stopte.Thuis na 7 dagen is het langzaam over gegaan. Ik neem geen Malarone.

13-11-2012 | Vrouw | 57
Droge mond
Na ongeveer 10 dagen malarone pijnlijke plekjes in de mond, alsof je op tong/wang hebt gebeten. Ik weet dit eerst aan de tandenborstel. Nu 12 dagen geslikt en een zeer pijnlijke mond. Ik kan bijna niet eten. Heb een verdovende gel van de dokter, maar het blijft heel akelig. Krijg nu ook opgezette klieren (keel). Reisgenoten hadden last van: 1 x slapeloosheid, 1 x halluci[lees meer...]naties, 10 x diaree (maar dat kan ook een andere oorzaak hebben). Nauwelijks muggen gezien maar durf toch niet te stoppen. Effectiviteit van het middel kan ik natuurlijk niet beoordelen.

21-06-2016 | Vrouw | 59
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Veel last van de bijwerkingen gehad. Het reisplezier werd er erg mee verstoord. Malaria heb ik niet opgelopen.

17-03-2011 | Vrouw | 61
Ter voorkoming van malaria
ca. 1 week na gebruik van malarone kreeg ik zenuwtrekken in het gezicht en een verdoofd gevoel rond mijn mond. Ik heb daar nu (ben nu bijna 2 weken gestopt met het slikken) nog steeds last van.

24-10-2018 | Vrouw | 62
Malaria
Voor onze reis naar Uganda hadden we als preventie tegen malaria weer Malarone meegenomen. Dit hadden we al een paar keer eerder voorgeschreven gekregen en tot nu toe nog nooit ergens last van gehad. Na een paar dagen gebruik kreeg ik echter hevige jeukaanvallen en rode vlekken/bultjes. In eerste instantie weet ik dit aan insecten beten. Totdat ik nog eens de bijsluiter[lees meer...] las toen ik aan een volgend doosje moest beginnen. Ik ben toen, zonder overleg met de arts (dat gaat een beetje lastig als je geen bereik hebt) gestopt en na twee dagen werden de verschijnselen al een stuk minder. We zijn gisteren thuis gekomen en van de vlekken/bultjes is weinig meer te zien. Uiteraard heb ik wel de andere voorzorgsmaatregelen in acht genomen en zal ik in de gaten houden of ik verschijnselen krijg die op malaria zouden kunnen duiden.

23-01-2017 | Vrouw | 63
Malaria
Het is dus preventief. Kan het prima verdragen in het buitenland. Innemen in de ochtend tijdens het ontbijt met een glas melk. Wel diaree maar niet dat je er ziek van bent. En hele vreemde dromen. Nu thuis nog 7 dagen gebruiken en daar heb ik meer last van duizeligheid, vreemde kleur ontlasting. Maar goed nog 3 dagen dan is het klaar.

14-09-2011 | Man | 64
Preventief
Mijn vrouw en ik gebruiken malarone gedurende de laatste 7 jaar. Wanneer je de instructies volgt en inneemt met melk gaat het bij ons 60 dagen achter elkaar goed.Daarna gaan we weer naar de stad Nairobi waar malaria bijna niet voorkomt

01-02-2024 | Vrouw | 65
atovaquon / proguanil (62,5/25mg)
Toerisme Afrika

04-05-2011 | Man | 66
Profylactisch tegen malaria
In 2004 voor het eerst gebruikt (5 weken; Malawi-Mozambique-Zuid Afrika) zonder enige bijwerking. In 2008 gebruikt (4 weken, Benin). Kreeg na 3 weken huiduitslag met kloven op ledematen en vervellingen (i.h.b. op handen en voeten) - gepaard met enige jeuk. Ik wijtte dat toen aan het 2 - 3x per dag douchen met (ontvettende) zeep. April 2011 (Kameroen) kreeg na 2 weken d[lees meer...]ezelfde verschijnselen, terwijl ik slechts 1 - 2x per dag gedoucht had en spaarzaam met zeep was geweest. De kuur toen gestopt (hoewel nog 7 dagen na thuiskomst in te nemen). Verschijnselen waren heftiger dan in 2008 hoewel periode van inname korter was. Geen malaria gekregen. Overweeg nu Lariam te nemen voor volgende trip naar Mozambique.

06-01-2018 | Vrouw | 70
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Op vakantie had ik de eerste week alleen af en toe wat dunnere ontlasting. De 10e dag kreeg ik het ineens erg koud terwijl het 35 graden was en rillingen. Daarna begonnen de klachten: erg misselijk duizelig, hoofdpijn, slap, moe, huiduitslag, diarree Terug in het vliegtuig erg paniekerig en benauwd terwijl ik GEK ben op vliegen dus dat was vreemd! Erg druk op mijn borst e[lees meer...]n onregelmatig hartslag bij vlagen. Ondanks kalmerende pilletjes die ik kreeg. Leek op hyperventilatie maar was het niet. Uitputting. Thuis doorslikken en steeds zieker. Kon bijna mezelf er niet toe zetten de kuur af te maken en telde echt bijna de uren af! Daarna langzaam herstelt maar duurde wel bijna 3 weken . Nog steeds best erg moe.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum