Ervaringen met Malarone

zweetuitbarstingen diarree

Malaria (53 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

17-03-2011 | Vrouw | 61
Ter voorkoming van malaria
ca. 1 week na gebruik van malarone kreeg ik zenuwtrekken in het gezicht en een verdoofd gevoel rond mijn mond. Ik heb daar nu (ben nu bijna 2 weken gestopt met het slikken) nog steeds last van.

13-03-2011 | Vrouw | 32
Preventie malaria
Huiduitslag in de vorm van (rode) bultjes vooral op mijn rug, veel jeuk aan armen, benen en hals. Bewegend beeld/ niet scherp kunnen stellen, duizeligheid. Buikkrampen en diarree (al kan dat ook liggen aan verandering van klimaat en eten), zware enigszins verkrampte benen sinds ik malerone slik, maar durf niet met zekerheid te zeggen of dit met elkaar in verband staat [lees meer...]of dat er een andere oorzaak is.

12-02-2011 | Vrouw | 27
Preventie malaria
Tijdens het gebruik wisselend last gehad van misselijkheid en diarree, en soms angstaanvallen. Weet niet zeker of dit door de malarone komt, maar lijkt goed mogelijk. Ondanks malarone heb ik toch malaria gekregen, maar wel in lichte vorm, met lichte ziekteverschijnselen.

09-06-2010 | Vrouw
Enorme haaruitval >> Kale plekken op het hoofd >> Alopecia Arreata

18-05-2010 | Vrouw
Bezoek Krugerpark Z-Afrika
Om 20.00 ingenomen en om 00.30 misselijk.Werd erger en om 5.00 flink braken.Bleef erg misselijk en kon geen eten ruiken.Dit duurde nog de hele dag.Dus geen safari en de hele dag als een dweil in de bus gehangen. Met mij nog 2 personen in een gezelschap van totaal 32. Advies van reisleiding: meteen stoppen en lange mouwen i.v.m. de muggen.Deze ervaring wil ik nooit meer m[lees meer...]eemaken!

07-05-2010 | Vrouw

14-04-2010 | Vrouw
atovaquon / proguanil
Verblijf in Malaria gebied.
Erge hallucinaties. Duizeligheid, misselijkheid. Zwetende nachten. Erg emotioneel, huilerig. Koorts. Hoofdpijn. Bijwerkingen tot zelfs 4weken na het stoppen. Slechts 2 weken deze pillen geslikt.

27-09-2009 | Vrouw
Malariapreventie
Ik ben (zonder mijn man) noodgewongen1 week eerder terug gekomen vanaf mijn vakantieadres in Maleisië, omdat ik helemaal gek werd van de jeuk, heel veel last had van huilbuien, angstdromen en paniekaanvallen; daarnaast viel mijn haar ook met bossen uit (en dat na 1,5 week Malarone slikken).

20-09-2019 | Man | 22
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Minder mild als beschreven. Het komt blijkbaar zelden voor maar het is wel voorgekomen met helaas een fatale afloop

14-08-2019 | Man | 47
Malaria
Geen bijwerkingen gehad. Innemen bij een vethoudende maaltijd is wel belangrijk. We hebben geen malaria gekregen.

07-02-2019 | Man | 35
Malaria
Ik heb in het verleden vaak Malarone gebruikt en eigenlijk altijd zonder problemen afgezien van soms controleerbare diarree/gasvorming de eerste paar dagen van de kuur. De laatste 2 keer krijg ik echter richting het einde van de kuur (toen ik al weer thuis was) last van allergische reacties. De eerste keer bleef bij het bij 1 zwaar opgezwollen en daardoor pijnlijke hand[lees meer...]. Dit verdween weer na anderhalve dag en heb er daarna ook niet veel acht meer opgeslagen omdat het door van alles en nog wat veroorzaakt zou kunnen worden. De laatste keer begon de ellende met twee opgezwollen handen, daarna kwam er jeukende uitslag over het hele lichaam bij en uiteindelijk een zwaar opgezwollen gezicht (lippen, jukbeenderen, etc.). In overleg met de huisarts ben ik toen verder gestopt met de kuur waarna alle klachten binnen 2 dagen geheel verdwenen waren. Onlangs heb ik met een arts van de GGD hierover gesproken en het leek hem sterk dat deze allergische reactie van de malarone moet zijn geweest omdat ik dan al vanaf de eerste pil last zou moeten hebben gehad. Opgezwollen handen zijn volgens hem ook niet logisch en dat ik waarschijnlijk ergens anders - niet gerelateerd aan Malarone - allergisch voor zou zijn. Als ik andere verhalen hier lees twijfel ik hier echter wel aan, in ieder geval vwb de jeuk en het opgezwollen gezicht. Voor mijn eigen gemoedrust adviseerde hij in de toekomst echter wel Lariam te gebruiken wat - als ik de verhalen mag geloven - veel grotere troep is dan Malarone dus voor mij worden het in ieder geval voorlopig geen reisjes naar malariagebied meer.

16-01-2019 | Man | 48
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Veel negatieve berichten gelezen. Maar geen enkele bijwerking ondervonden.

09-04-2018 | Man | 30
Malaria
Preventieve medicatie tegen Malaria in Papua Nieuw Guinea. Ik heb slechts enkele onrustige nachten gehad, die alleen voorkwamen als ik het medicijn te lang na mijn maaltijd had ingenomen. Brandend maagzuur uitte zich ook in rugpijn en drukkende pijn op de borst en een lichte benauwdheid. Al met al waren die slechte nachten best vervelend als je gewoon je werk wil doen over[lees meer...]dag. Zoals je in andere verhalen leest kan ook Malarone sterke bijwerkingen hebben (maar in mindere mate dan Lariam). Verder weet je niet of het werkt als je geen malaria krijgt, want je kan ook gewoon niet besmet zijn (die kans is zeker in ZO Azië wat kleiner). Laat je goed voorlichten, zéker of preventie écht nodig is. Tip op basis van mijn ervaring: neem de medicijnen in samen met eten, of direct er na.

03-04-2018 | Man | 48
Malaria
Een dag voor vertrek naar Tanzania (safari) nam ik de eerste dosis in, in het vliegtuig voelde ik mij al psychisch beroerd door een soort geprikkeldheid. Binnen enkele dagen kreeg ik in Tanzania last van ernstige agitatie en suicidaliteit. Reisleiders brachten mij in Tanzania naar een politiebureau en reden weg, en lieten mij aan mijn lot over, ik vertelde toen al dat het[lees meer...] door die pillen kwam maar de reisleiding zei dat dit mogelijk is omdat Malarone zeer veilig is. Tanzaniaanse politie heeft zich op ee zeer goede wijze over mij ontfermd en mij naar Arusha gebracht naar een arts, die arts stopte Malarone en vertelde dat het middel ernstige bijwerkingen kan hebben zoals hallucinaties, agitatie en suicidaliteit. Ik werd naar een hotel gebracht en na enkele dagen voelde ik mij weer prima. Het reisgezelschap was niet meer te bereiken. Ik neem dit middel nooit meer. Ik heb geen malaria gekregen.

10-11-2017 | Man | 26
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Bijwerkingen: duizeligheid, zachte ontlasting, hartkloppingen (soms), buikpijn.

15-07-2017 | Man | 32
atovaquon / proguanil (62,5/25mg)
Malaria
Ziek geworden tijdens reis in Indonesië, symptomen leken op malaria. Opgenomen in het ziekenhuis, waar door een Australische arts werd medegedeeld dat de medicatie die ik nam troep is, weggegooid dienden te worden, niet noodzakelijk zijn in Indonesië en dat hij niet begreep waarom men in Nederland dit blijft voorschrijven. 3 dagen in het ziekenhuis gelegen tot met zware me[lees meer...]dicatie mijn witte bloedlichaampjes weer werden aangemaakt, de erge koorts weg waren en ik mijn voedsel weer binnen kon houden. Bloeddruk was nog steeds extreem laag. Mijn lichaam was leeg. Veel gewicht verloren en alle energie kwijt. Bij terug komst in Nederland nog 3 maanden in de ziektewet gelopen, omdat mijn lichaam zo'n zware klap had gekregen. Alleen slikken wanneer er volgens lokale artsen een hoge kans op malaria is. En anders niet!