Ervaringen met Malarone

atovaquon / proguanil

diarree zweetuitbarstingen

Malaria (53 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

04-03-2024 | Vrouw | 53

zweetuitbarstingen diarree

Ik heb ze moeten slikken drie weken lang voor tanzania en zanzibar . De eerste pil thuis geen probleem alleen mijn zoon was snachts aan het spugen . Dag van aankomst slikdag 2 hing ik snachts over de pot en daarna begon de ellende alleen maar gelaxeerd niet dat het uit de pijpen liep maar wel 4 a 5 keer wc en mijn zoon had de zelfde symptomen de ene keer brei de andere k[lees meer...]eer als water. We waren met zijn vijfen en 2 hadden last vind ik best wel in percentage hoog . We zijn nu thuis vrijdag laatste pil geslikt het is nu maandag en we laxeren nog . Wel al vorige week de dokter ingelicht en we gaan het aankijken want ik woog 65 en nu 60 . Je kan de keuze maken om niet door te slikken en we zijn zeker wel geprikt door een mug . Maar als je malaria hebt kun je 4 van die pillen gaan slikken per dag. Ik zeg ik ga nooit meer naar een gebied waar je deze pillen moet slikken . De ellende vagen de mooie vakantie voor mij weg.

11-02-2024 | Vrouw | 32
Malaria
Voor mijn reis naar Kenia Malarone geslikt. De tabletten zijn goed door te slikken. Los van een opgezette buik, heb ik nergens last van gehad. Ik slik zelf citalopram, een antidepressivum, een ook dit ging prima.

01-02-2024 | Vrouw | 65
atovaquon / proguanil (62,5/25mg)
Toerisme Afrika

26-08-2023 | Vrouw | 46
Malaria
2 weken naar Afrika geweest en dus 3 weken Malarone geslikt. Ik heb een burn-out met angstklachten dus ik vond het heel spannend om malarone te slikken vanwege alle bijwerkingen. Ik heb totaal geen bijwerkingen gehad. Ik heb ook aan de rest van de groep gevraagd of zij bijwerkingen hadden en niemand had ergens last van. De gids zei dat mensen soms in het begin wat leve[lees meer...]ndige dromen hebben, maar verder ook geen extreme dingen. Ik denk dat weinig mensen een positieve review geven, omdat je dat gewoon vergeet als alles goed gaat. Ik ben blij dat dit middel goed bevalt, nu kan ik meer mooie malaria bestemmingen bezoeken zonder zorgen. Voor mijn angstklachten neem ik altijd oxazepam mee, werkt snel en goed, maar heb het niet vaak nodig. Het idee dat ik het bij me heb is al voldoende geruststellend.

13-08-2023 | Vrouw | 32
atovaquon / proguanil (62,5/25mg)
Malaria
Ik kreeg in het begin vooral last van mijn maag en hoofdpijn met zweetaanvallen. Uiteindelijk begon na een paar dagen diarree. Uiteindelijk echt volledig water wat eruit kwam. Misselijk erbij. Ook wel beetje last van stemmingsproblemen en stemmingswisselingen. Vind het vervelend spul. Geen malaria gehad maar in Tanzania ook geen mug gezien. Mensen daar verklaarden ons voor[lees meer...] gek dat we het slikten. Ze zien in Noord Tanzania vrijwel geen malaria.

27-02-2023 | Vrouw | 37
Malaria
Een paar uur nadat ik deze pil geslikt had, werd ik steeds onrustiger. Op ten duur werd het het heftige paniekaanvallen. Ik ga vaak op reis en heb nooit angstige gevoelens gehad, maar altijd voorpret. Nu werd ik paranoia en was zo bang om te gaan waardoor ik mijn vakantie moest annuleren (op aanraden van de arts) Nooit meer deze troep!

14-02-2023 | Vrouw | 55
Malaria
Wij zijn met het hele gezin (6 volwassen personen) 15 dagen naar Tanzania / Zanzibar geweest en hebben Malarone geslikt ter bescherming van malaria. Wij hebben heel lang getwijfeld om het medicijn te slikken, aangezien er zoveel bijwerkingen zijn en wij hier best wel bang voor waren. Op aanraden van een tropenarts toch besloten om het te gaan slikken en de bijwerkingen z[lees meer...]ijn gelukkig meegevallen. Zelf heb ik last van slapeloosheid gehad, waardoor ik hooguit 3 uurtjes sliep maar ik ben sowieso een slechte slaper. 2 Gezinsleden hadden last van rare/enge dromen en diarree en 1 gezinslid is een aantal dagen misselijk geweest met hoofdpijn. De diarree kan natuurlijk ook van het eten etc. komen. Conclusie: wij zijn blij dat we het toch genomen hebben, want het krijgen van malaria is vele malen erger. Ik zou aanraden om het te nemen en als je er (erg) ziek van wordt, kun je altijd nog stoppen. De tropenarts vertelde ook nog dat de pillen nog steeds doorontwikkeld worden en de bijwerkingen veel milder zijn dan vroeger. Ik wilde mijn ervaring graag delen, omdat ik zelf erg bang was geworden door alle "nare verhalen" die er bestaan.

30-12-2021 | Vrouw | 23
Malaria
Ik ben eerder teruggevlogen vanuit Tanzania, ik ben extreem ziek geworden en zelfs opgenomen in het ziekenhuis. Ik ben 7 kg afgevallen na 11 dagen Malarone te hebben geslikt. Ik was al mijn eetlust kwijt en kon geen geuren ruiken zonder braken. Ik heb vreselijke buikpijn gehad en diarree en nee hoor, geen voedselvergiftiging of buikgriep. Doktoren konden mij maar niet vert[lees meer...]ellen wat er met mij aan de hand was, paniekaanvallen en slapeloosheid gedurende mijn hele vakantie. Dit medicijn raad ik af voor 100%. Ik adviseer lange kleding te dragen en DEET te gebruiken als anti-mug middel. Ik ben normaal geen persoon die recensies achterlaat, maar Ik zal nooit meer reizen naar een subtropen gebied door de horror die ik heb meegemaakt na het gebruiken van deze pillen.

21-05-2020 | Vrouw | 32

29-12-2019 | Vrouw | 50
Malaria
groter aantal gebruikers hadden bizarre dromen. Voorloper hallucinaties. Daarnaast Diarree en misselijkheid. Blijkbaar heeft een iemand de laatste week hallucinaties gekregen

12-12-2019 | Vrouw | 27
Malaria
Op studiereis naar Gambia preventoef Malarone geslikt. Van de groep van 20 waren er 2 of 3 die wat meer droomden dan normaal maar verder had niemand bijwerkingen. Zelf absoluut niks gemerkt van bijwerkingen, zelfs niet een klein beetje buikpijn, hoofdpijn of iets dergelijks gehad (wat trouwens in Gambia door honderduizend andere dingen zou kunnen komen als het wel zo was g[lees meer...]eweest).

18-10-2019 | Vrouw | 28
Malaria
Voor een reis die ik heb gemaakt heb ik ongeveer 6 weken lang Malarone moeten slikken. Het is makkelijk in te nemen als je hem niet vergeet. Ik nam het vaak in de middag bij een vette maaltijd. Het enige nadeel is dat ik hele erge nachtmerries heb gehad, mijn beste vrienden pleegden zelfmoord voor mijn neus en het leek allemaal heel echt. Hierdoor werd ik soms depressie[lees meer...]f en verdrietig wakker.. Naarmate de dag vorderde ging het wel weer. Soms ook nachten geen nachtmerries gehad, maar 8 van de 10 keer wel.. Ook af en toe wat hoofdpijn gehad, maar met een paracetemol erin ging het goed! Verder zonder bijwerkingen een prima medicijn, geen bijwerkingen gehad !

03-02-2019 | Vrouw | 30
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Ik had vooraf vele horrorverhalen gelezen over de bijwerkingen van dit medicijn, en ik keek er erg tegenop om deze in te nemen tijdens onze reis in Kenia. Wij hebben echter totaal geen bijwerkingen gehad, echt niets van gemerkt. Wij namen het medicijn telkens ‘s avonds na het eten.

24-10-2018 | Vrouw | 62
Malaria
Voor onze reis naar Uganda hadden we als preventie tegen malaria weer Malarone meegenomen. Dit hadden we al een paar keer eerder voorgeschreven gekregen en tot nu toe nog nooit ergens last van gehad. Na een paar dagen gebruik kreeg ik echter hevige jeukaanvallen en rode vlekken/bultjes. In eerste instantie weet ik dit aan insecten beten. Totdat ik nog eens de bijsluiter[lees meer...] las toen ik aan een volgend doosje moest beginnen. Ik ben toen, zonder overleg met de arts (dat gaat een beetje lastig als je geen bereik hebt) gestopt en na twee dagen werden de verschijnselen al een stuk minder. We zijn gisteren thuis gekomen en van de vlekken/bultjes is weinig meer te zien. Uiteraard heb ik wel de andere voorzorgsmaatregelen in acht genomen en zal ik in de gaten houden of ik verschijnselen krijg die op malaria zouden kunnen duiden.

23-04-2018 | Vrouw | 29

06-01-2018 | Vrouw | 70
atovaquon / proguanil (250/100mg)
Op vakantie had ik de eerste week alleen af en toe wat dunnere ontlasting. De 10e dag kreeg ik het ineens erg koud terwijl het 35 graden was en rillingen. Daarna begonnen de klachten: erg misselijk duizelig, hoofdpijn, slap, moe, huiduitslag, diarree Terug in het vliegtuig erg paniekerig en benauwd terwijl ik GEK ben op vliegen dus dat was vreemd! Erg druk op mijn borst e[lees meer...]n onregelmatig hartslag bij vlagen. Ondanks kalmerende pilletjes die ik kreeg. Leek op hyperventilatie maar was het niet. Uitputting. Thuis doorslikken en steeds zieker. Kon bijna mezelf er niet toe zetten de kuur af te maken en telde echt bijna de uren af! Daarna langzaam herstelt maar duurde wel bijna 3 weken . Nog steeds best erg moe.