Ervaringen met Strumazol

thiamazol

Ziekte van Graves (52 meningen)
Trage schildklier (6 meningen)

01-09-2023 | Vrouw | 50
Snel werkende schildklier
Bij toeval, omdat ik helemaal geen klachten had die te maken hebben met een te snelwerkende schildklier, is er bij een bloedtest uitgekomen dat mijn schildklier te snel werkt. Gelijk begonnen met 30gram Strumazol en sindsdien heel veel spierpijn over mijn hele lichaam, zelfs in mijn kaken, terwijl ik geen koorts heb. De huisarts heeft aangegeven dat ik gewoon door moet gaa[lees meer...]n met slikken. Ik heb mijn twijfels om door te gaan met slikken.

15-01-2023 | Vrouw | 59
Snel werkende schildklier
Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat ik dit medicijn NIET meer neem, maar ik wilde graag mijn ervaring kwijt. Ook woon ik in België waardoor ik misschien een andere behandeling gekregen heb. De 1ste maal dat ik een te snel werkende schildklier had was ik 27 jaar. Direct opstarten behandeling van anderhalf jaar. Eerst betablokker en propylthiouracil waarvan ik er 12 [lees meer...]per dag moest nemen en ik mocht ook zeker niet zwanger geraken , 100% zeker zei de specialist op een gehandicapt kindje. Toen de waarden toonden dat mijn schildklier plat lag werd ook elthyrocxine opgestart , bij betere waarden werden de propyl. en betablokkers gestopt. Na anderhalf jaar alles ok. Ik zou het nooit meer terugkrijgen volgens de specialist. 3 jaar later had ik terug een te snel werkende schildklier. Vanwege verhuis andere specialist, terug betablokker en opstart van Strumazol ,maar ik weet niet meer of het 10mg was of 30mg (ook hier zeker niet zwanger worden). Verder in de behandeling terug opstart elthyroxine, tot de rest kon afgebouwd worden. Behandeling van 2 jaar. Ik werd toen gezegd dat ik geen 3de behandeling meer mocht ondergaan ivm de zware bijwerkingen van de strumazol op de vrouwelijke organen. 2 jaar later had ik terug een te snelwerkende schildklier. De specialist zei me toen dat een te traag werkende schildklier beter te behandelen was dan een te snel werkende. En vanwege mijn vorige innames van strumazol en propylthiouracil werd deze behandeling ook uitgesloten. We hebben toen beslist om een inname te doen van een tablet "radioactieve jodium" waardoor er een stuk van mijn schildklier zou afsterven. (het was dat of via operatie een stuk wegnemen.) En als hij te traag zou gaan werken zou ik dan elthyroxine krijgen. zo gezegd zo gedaan. na inname van de tablet 3 dagen in volledige quarantaine vanwege de radioactiviteit en de jodium. Na een 3 tal maanden kreeg ik gezwollen vingers, bloedafname en inderdaad, een te traag werkende schildklier. De huisarts heeft toen de elthyroxine opgestart en na een 6 tal maanden zoeken hoeveel ik juist moest innemen om me goed te voelen is het gelukt. Ik neem nu al 22 jaar elke dag 's morgens 62,5 microgram Elthyroxine in en ik heb geen enkel probleem meer gehad met mijn schildklier. Er wordt om de 6 maanden bloed geprikt en alles blijft goed. Wat ik echter nu wel heb is dat ik sedert een tweetal jaar last heb van springvingers en raar maar waar mijn handchirurg vroeg me direct, toen hij hoorde van de schildklierproblemen of ik ooit Strumazol had moeten nemen. Vraag me dus nu af of het kan dat de Strumazol ook daar een invloed op heeft gehad toen ik het innam waardoor ik nu problemen heb na zovele jaren.

18-10-2022 | Vrouw | 53
Snel werkende schildklier
Medicijn werkt goed..alleen wil de internist mij aan de jodiumslok hebben waar ik erg over twijfel.

05-06-2022 | Vrouw | 76
Snel werkende schildklier
“Staat niet in de bijsluiter!” Zowel internist als huisarts beweren dat het niet aan de strumazol ligt! Had foto’s gemaakt van mijn bloederige kapot gekrapte handen. Kan niet van de medicijnen komen was hun beider oordeel. Wel gek dat de bijwerkingen stopten toen ik de medikatie drie weken niet meer slikte. Helaas ging mijn T4 weer omhoog. Weer begonnen met de pillen en [lees meer...]wéér hetzelfde gedonder. Weet het niet meer.

22-03-2022 | Vrouw | 60
Snel werkende schildklier
nadat ik de medicijn kreeg voelde ik me stukken beter.

08-03-2022 | Man | 55
Snel werkende schildklier
Sinds 5 weken schildklierontsteking met enorme buikpijnen hartkloppingen en gewichtsverlies,strumazol 3x10mg werd 5 weken geleden opgestart doch nog geen enkele verbetering in de bloedwaarden Hartritmestoornissen zijn iets beter door betablokker propranolol 3x40mg

16-10-2021 | Vrouw | 74
thiamazol (15mg)
Snel werkende schildklier
Ik heb sinds ik ze gebruik ben ik zo moe en altijd slaperig

14-05-2021 | Vrouw | 28
Snel werkende schildklier
Vorige week via bloedname er achter gekomen dat ik een te snelle schildklier heb. Oorzaak is nog niet bekend omdat de echo en scan nog moeten komen. Vermoeden ziekte van Graves. Omdat vrije T4 zo hoog zat (49,3) onmiddellijk moeten starten met 3x/dag 10mg strumazol. Eerste dag alles oke. Tremor en gejaagdheid waren weg. Vanaf dag 2 bij elke inname maagpijn, misselijk en du[lees meer...]izelig. Iets erna ook start van keelpijn. Specialist gecontacteerd. Gaf aan over te stappen naar 1x/dag 10mg strumazol. Keelpijn erger geworden, enorme heesheid in stem. Als ik kon/mocht had ik deze medicatie al lang in de afvalemmer gegooid! Voel me veel slechter met alle nieuwe dingen dan hoe ik me voelde zonder de medicatie.

11-03-2021 | Vrouw | 56
Snel werkende schildklier
Veel last van onstoken gewrichten gehad. Zelfs naproxen voor gehad. Moest direct stoppen met strumazol. Slechte ervaring

13-07-2020 | Vrouw | 26

27-05-2019 | Man | 35
Snel werkende schildklier
Ik heb het moeten gebruiken omdat ik last had van hartkloppingen af en toe en vermoeidheid voor een periode van 2/3 maanden. Ik krijg een cintagrafie ofzo (scan van schildklier) en dan wordt er gekeken wat er aan de hand is. Na 8 dagen deze medicijn te gebruiken voel ik helemaal niks meer en geen vermoeidheid of iets dergelijks. Ook geen hartkloppingen etc.

12-04-2019 | Vrouw | 23
Hyperthyreoïdie
Samengevat: Ik heb al +- 10 jaar last van een snel werkende schildklier gehad. Per ongeluk achter gekomen via een allergie test en toen een enorme hoge schildklierwaarde gevonden. Begonnen met strumazol om schildklierfunctie te verminderen. +- 1 jaar strumazol en toen een goede waarde van de schildklier gekregen. na 1 jaar helaas weer een hoge waarde en weer met medic[lees meer...]ijnen gestart. deze keer 1,5 jaar aan medicatie. (echter door overgaan naar volwassen arts+ kort erna wisseling van arts door ontslag gestopt met medicatie ) enkele jaren later last gekregen van de schildklier functie en daardoor wederom met de specialist naar een oplossing gezocht. Jodiumslok op dat moment niet mogenlijk doordat ik samen met een baby in huis woonde. Vandaar medicatie gestart met strumazol wederom. na 1 jaar moeten stoppen voor mijn leverfunctie goed te houden en daarom weer een jaar gewacht voor de verdere stappen ondernomen. In 2017 begonnen met strumazol vanwege inmiddels heftigere klachten van de snelle schildklier voornamelijk met hartproblemen(ik kon geen warme douche meer nemen zonder last te krijgen van hartkloppingen, had het altijd enorm warm en transpireerde bij de minste inspanningen al. Sport leed eronder maar ook zelfvertrouwen vandaar ) maar deze keer heftige reactie erop gekregen in de vorm van jeuk en bulten waardoor ik niet kon slapen en daardoor overstapt op PTU. Deze werkte enorm goed op de schildklier waarde. enorme daling was zichtbaar. Alleen wel enorm veel last van de bijwerkingen. Nu al een hele tijd enorm depressief geworden, enorm veel last van vermoeidheid door de dag heen. huidklachten zoals een droge huid, verlies van vrolijkheid en opgewektheid, concentratieproblemen, slaapproblemen, creativiteitsverlies en een aanzienelijke toename in gewicht gemerkt nu in afwachting van de jodiumslok die dit jaar geplanned staat. Wel bang dat ik helaas nooit meer de oude vrolijke en opgewekte energiekvolle en slanke zelf ga worden... die persoon mis ik enorm.

17-01-2019 | Vrouw | 54
Hyperthyreoïdie
Deze medicijnen voorgeschreven gekregen om mijn schildklier stil te leggen. Al mijn klachten verdwenen voor 80%. Ik viel wel veel af, maar was niet erg.

24-09-2018 | Vrouw | 79
thiamazol (5mg)
Snel werkende schildklier
Volgens de arts kan de pijn in de benen worden veroorzaakt door beenmergremming! De pijn is vooral 's-nachts en vrij hevig ! Moet een kwartier tot half uur trappelen met de benen alvorens er verlichting optreedt !

15-08-2018 | Vrouw | 64
Snel werkende schildklier
Na constatering te snelle schildklier begin 2015 eerst bijna 8 maanden bètablokkers tegen vooral het hartbonzen. Daarna overgestapt naar strumazol, 30 mg, wat een verademing! Vervolgens door veranderende waarden steeds zoeken naar de juiste dosis, tussen 0 en 30 mg, nu al 7 maanden op 10 mg. Hardlopen was met de bb's wat moeizaam, met strumazol gaat dat prima.

10-10-2017 | Vrouw | 48
Snel werkende schildklier
Na 4 weken, heftige jeuk over mijn hele lichaam. Heel moe, duizelig, droge mond, tong. Geelzucht en leverfalen, moest direct met de medicatie stoppen! Dit laatste zijn zeldzame bijwerkingen. Ik gebruik nu PTU 8 pillen ipv 1 pil bij Strumazol in totaal 9 inclusief hormoonpil. Ik heb me voor halve dagen ziek gemeld en doe elke dag een middag dutje. De medicatie die me beter [lees meer...]moest maken maakte me ziek. Afwachten wat PTU doet met m'n lichaam aangezien deze medicatie volgens de bijsluiter zelfde bijwerkingen heeft. Na 10 dagen gestopt te zijn met strumazol bleken mijn leverwaardes 10x vereenvoudigd te zijn wat niet had gemoeten.