lees de ervaringen

Strumazol

Schildklier - hyperthyroidie (snelwerkend)
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas

volgende > >>
Pagina 1 van 6

23-01-2016

Ziekte van Graves

De bijwerkingen van dit medicijn zijn echt vreselijk! Vooral de uitslag (dit kreeg ik na twee weken).
15-12-2015

Snel werkende schildklier

Na maanden van klachten eindelijk de diagnose. Mijn schildklier werkt te snel. Meteen 1 x per dag Strumazol in combinatie met 3 x per dag Propranolol. Voel me per dag beter en geen enkele bijverschijnselen.
17-11-2015

Ziekte van Graves

Lange termijn genomen voor Graves. Geen echte bijwerkingen van gehad. Nam het altijd 's avonds voor het slapen gaan.
05-08-2015

Ziekte van Graves

Jaren geleden heb ik voor mijn aandoening ook strumazol geslikt. Toen had ik nauwelijks last van bijwerkingen. Maar nu heb ik wel last van bijwerkingen. De eerste twee weken had ik last van hoofdpijn, spierzwakte/spierpijn in mijn benen en soms misselijkheid. Ook was ik ineens heel emotioneel met huilbuien (dat heb ik normaal niet, herkende mezelf niet meer). Mijn arts zei[lees meer...] dat dit ook kon komen doordat mijn schildklierwaardes zo aan het schommelen waren - van heel up naar veel te down. Ik was recent ruim een week gestopt met het slikken van strumazol ivm het nemen van radioactief jodium. Nu ben ik weer twee dagen begonnen met de strumazol en de hoofdpijn, misselijkheid en spierpijn zijn weer terug.
28-03-2015

Snel werkende schildklier

Wat een rot medicijn is dit. enorme maagpijn, fikse buikpijn en lijk wel zes maanden zwanger zo opgezet is mijn buik. En dan te denken dat ik er nog lange tijd mee door moet gaan. Bah!
09-03-2015

Snel werkende schildklier

Slik de medicijnen net een week. Wel last van een droge mond (staat niet bij bijwerkingen) en last van de ogen. Over het effect valt nog weinig te zeggen, op af en toe hoofdpijn na nog geen opmerkzame bijwerkingen.
31-12-2014

Ziekte van Graves

Na een paar weken slikken, kreeg ik enorme huiduitslag. Dit werden grote rode jeukende en hete plakken op mijn benen, armen en romp. Van het krabben kreeg ik blauwe plekken, zo erg jeukte het. Ik ben gestopt met de medicatie en ik heb 3 dagen Prednison geslikt, toen was het vrij snel over gelukkig.
11-10-2014

Ziekte van Graves

Ik heb de ziekte van Graves Had al twee keer het medicijn Strumazol gebruikt zonder bijwerkingen. De eerste keer was 1993 tot 1994 de tweede keer was van 2007 tot 2009. De Internist gaf 2007 de voorkeur voor behandeling met radioactief jodium, maar ik wilde dat niet. Achteraf heb ik daar spijt van om het volgende. De derde keer 7-2014 ging mijn schildklier weer veel t[lees meer...]e snel werken. Nu ging ik wel akkoord voor de behandeling met radioactief jodium. Maar eerst moest mijn schildklier de normale waarde hebben, dus moest ik eerst Strumazol slikken. Maar dit keer ging het mis ik kreeg de meest ernstige bijwerking van Strumazol. De verstoring van de aanmaak van witte bloedcellen in het beenmerg. Terwijl ik dit medicijn toch bij elkaar 3 jaar geslikt had in het verleden. Dat zegt dus niets. Omdat ik een dag van tevoren nadat het mis ging bloed had laten prikken vroeg ik later aan de Internist: Kon u niet gelijk kijken of ik wel genoeg witte bloedcellen had? Ze zei dat het geen enkel nut had gehad. Het kan in één dag gebeuren dat je beenmerg geen witte bloedcellen meer aanmaakt. De dag dat het mis ging was ik erg moe, lag de hele dag op de bank te slapen. Ik had lichtelijk keelpijn en dacht er verder niet bij na, verkoudheid en keelpijn ging rond. In de vooravond voelde ik dat ik koorts kreeg. Toen ik mijn temperatuur ging opnemen was het 39.7 ik wist gelijk, dit is helemaal mis. Heb gelijk een afspraak bij de huisartsenpost gemaakt. De arts die mij hielp keek in mijn keel nadat ik hem had gezegd dat ik keelpijn en hoge koorts had. Hij zei: Je keel is een beetje rood. Ik zei hem dat ik waarschijnlijk de ernstige bijwerking van de Strumazol had. Hij begreep niet waar ik het over had en keek mij vragend aan. Ik heb hem toen de bijsluiter van de Strumazol gegeven. Hij was duidelijk niet op de hoogte van de zeer ernstige bijwerking van Strumazol. Blijkbaar nog wat hij moest doen, hij vroeg mij: Wat wil je dat ik ga doe? Ik zei: Wat dacht u van mij bloed afnemen om te kijken hoe het mij mij witte bloedcellen gesteld is. Hij besloot dat maar te laten doen, hij vroeg of ik daar een uur wilde wachten op de uitslag of dat ik naar huis zou gaan en hij mij de uitslag per telefoon zou mededelen. Ik gaf de voorkeur om naar huis te gaan. Na een uur werd ik gebeld met de mededeling dat ik gelijk had en gelijk moest komen en blijven. Toen ik bij het ziekenhuis aankwam was de koorts al boven de 40 gr. Ik werd gelijk aan een infuus met antibiotica gelegd. Na een paar dagen in het ziekenhuis gelegen te hebben stegen mij witten bloedcellen naar 2.4 ook de koorts zakte af. Maar een dag laten begon de koorts weer boven de 40 gr te stijgen. Mijn witte bloedcellen daalde naar 1.4 Nu mocht ik ook het medicijn Omeprazol niet meer gebruiken omdat ook deze bijwerking kan geven op de afname van witte bloedcellen. Ik kreeg een injectie om mijn beenmerg te stimuleren om witten bloedcellen aan te maken. Mijn witte bloedcellen stegen toen naar 7 en dat was goed, ook de koorts verdween uiteindelijk. Na 11 dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen in mijn woonplaats waar ik uiteindelijk ook geopereerd zou worden. Werd ik op eigen verzoek overgebracht naar het UMCG voor de operatie. Ik kwam namelijk niet meer in aanmerking voor de behandeling met radioactief jodium. Omdat deze niet gelijk aanslaat en ik geen Strumazol nog andere schilkier remmers meer mocht slikken. Ook was mijn schilkier warde in 11 dagen weer flink gestegen het dubbel van de normale waarde. Ik moest dus zo snel mogelijk geopereerd worden. Heb in het UMCG een week lang drie keer per dag een verschrikkelijk vies drankje moeten drinken om de doorbloeding van mijn schilkier te verminderen. Daarna is mijn schilkier in zijn geheel verwijder. De chirurg heeft 3 bijschildklieren kunnen sparen, het zou goed kunnen dat deze de volledige werking overnemen van het regelen van calcium maar dat is afwachten in hoeverre dat gebeurd. Daarom slik ik 2000 mg calcium per dag en vitamine D. En natuurlijk Thyrax een schilkier hormoon. Ik heb na 3 en een halve week in de ziekenhuizen te hebben gelegen nu 2 weken thuis. Ik heb weinig last van mij wond gehad. Wel heb ik omzettende keelpijn gehad vooral bij het slikken. Ook is mijn stem anders, ik kan geen hoge tonen maken nog mijn stem verheffen. Mij is verteld door de chirurg dat het nog goed kan komen, de tijd zal het zeggen.
volgende > >>
Pagina 1 van 6

Thyrax Duotab (705) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (362) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (353) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (323) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (273) - Depressie - antidepressiva overig
Seroxat (256) - Depressie - antidepressiva SSRI

Deel jouw ervaringen over
medicijngebruik en maak kans op
het boek de POWER Patiënt!

Hoe word je sneller beter?
Hoe krijg je de best passende behandeling?
Hoe krijg je minder last van bij-effecten?
Lees het in dit boek!

Als je meer wilt weten over dit boek, klik dan hier.

de Power Patiënt

Geschreven door Wil Konings.