Ervaringen met Flurazepam

22-02-2024 | Vrouw | 62
flurazepam (15mg)
Ik gebruik flurazepam 15 mg hooguit 3 keer in de week, vaker 2 of 1 keer in de week. Ik word er wel wat moe van, ook heb ik een wat vieze smaak in mijn mond maar het helpt bij mij als ik een hele drukke dag heb. Zonder flurazepam kan ik mijn slaap op mijn buik schrijven. Ik gebruik de andere dagen L tryptofaan met magnesium. Werkt prima maar maximaal 3 dagen, daarna is fl[lees meer...]urazepam even nodig als duwtje in de rug. Ik heb hiermee een combi gevonden die redelijk werkt. Ik vind het alleen bizar dat je dit middel niet zonder recept kan krijgen, wel flurazepam van 30 mg. Veel te zwaar en voor mjj onbegrijpelijk vawege de zwaardee dosage.

10-03-2023 | Vrouw | 67
flurazepam (15mg)
Ik ben n jaar zonder slaapmedicatie geweest kan dan totaal niet slapen, vroeg om staurodorm vanwege sterke slaapwerking lage bijwerking maar ze geven gewoon flurazepam 15 mg wat weinig effect geeft bij totale slapeloosheid, daf n dag voor vakantie, dokters interesseert jouw ernstige klacht niet terwijl staurodorm weer verkrijgbaar is en iedereen met zulke klachten helpt. I[lees meer...]ets slaperig overdag bij 2e x was dat minder. je slaapt er zo.n 5 uur op

30-10-2022 | Man | 39
flurazepam (30mg)
Waar begin ik? Ik kon niet slapen door tinnitus en kreeg Benzos voorgeschreven. Flurazepam leek een wondermiddel en heb er een paar maanden goed op geslapen... althans, dacht ik. Alle Benzos en Z-Medicatie voor slaap: het werkt maar tijdelijk. Na 6 jaar vond ik het tijd om er mee te stoppen. My God ik ben bijna overleden aan de gevolgen van een te snelle Benzodiazepineontw[lees meer...]enning: ik maak er nu een podcast over en schrijf een boek. De prijs van slaapmiddelen is veel te hoog. Als jullie een slaapmiddel slikken, lees a.u.b. de Ashton Manual. Benzos en Z-medicatie zijn wellicht een effectief middel voor een paar dagen, maar langer dan dat niet doen! Superverslavend en in de ontwenning slaap je nauwelijks meer. Afschuwelijk!

16-09-2021 | Man | 43
flurazepam (30mg)
Doet niets lig er gewoon wakker van. Dit is waarschijnlijk de lichtste benzo die bestaat.

18-04-2021 | Man | 47
flurazepam (30mg)
Ondertussen 20 jaar geleden. Naar aanleiding van een complete instorting en volledige slapeloosheid voor meerdere weken : flurzepam. Een zegen. 1 pil van 30 mg zorgt ervoor dat ik drie dagen goed slaap. Je hebt een rare nasmaak voor enkele dagen en versuft overdag. Niet lang genomen want volgens neuroloog te zwaar en eigenlijk ongeschikt als slaapmiddel. Nu zolpidem. Re[lees meer...]eds jaren. Werkt nog steeds perfect. Overdag : cymbalta 60 mg en indien nodig lorazepam tot 3 mg. 47 yo.

15-09-2017 | Man | 75
flurazepam (15mg)
Na de plotselinge dood van mijn partner in 2000 het middel gaan gebruiken. En dat ook via herhaalrecepten blijven doen tot na ±14 jaar mijn huisarts wakker werd. Had te maken met rijbewijs verlenging. In overleg overgestapt.

27-11-2016 | Vrouw | 43
flurazepam (30mg)
jarenlang slechts geslapen, van alles geprobeerd, ik heb het laatste jaar aleen gedaan met de combinatie promethazine en rivotril en dan alleen in het weekend, omdat ik er hoofdpijn van kreeg en suf en chagerijnig, maar wel acht uur. door de weeks dan maar gewoon de 5 uurtjes slaap. Omdat we al veel geprobeerd hebben en ik overdag een beroep heb waar ik veel bij na moet d[lees meer...]enken en me absoluut niet kan permitteren om fouten te maken, hebben we , in overleg met de arts, besloten om door de weeks op minder slaap te functioneren en in het weekend de Flurazepam. Dit weekend voor het eerst en inderdaad het effect is bij iedereen verschillend, maar bij mij helemaal geweldig, ik heb gewoon acht uur kunnnen slapen, voelde me totaal niet suf of hoofdpijn, had juist energie en voelde me opgewekt. ik kan me heel goed voorstellen dat dit verslavend werkt!!

17-08-2016 | Man | 61
flurazepam (30mg)
Slapen doe je wel met dit medicijn. Maar overdag ook nog zeer moe en slaperig. Daarenboven leidde het al na vrij kort gebruik tot verslaving en gewenning, m.a.w. de voorgeschreven dosis heeft al vrij snel geen effect meer.

06-04-2015 | Vrouw | 25
flurazepam (15mg)
Ik heb al jaren last van slapeloosheid. Inmiddels alle middeltje ook wel gehad. Deze medicatie heeft mij niet geholpen ik voelde me 's nachts en overdag niet vermoeider/rustiger. Helaas... UIt wanhoop uiteindelijk 6 tegelijk genomen, maar ook deze hadden gek genoeg geen effect. Nu stop ik ermee, ik ben door mijn voorraad en het is zeer verslavend. Daar moet iedereen mee [lees meer...]oppassen!

13-07-2013 | Man | 37
flurazepam
Flurazepam (Dalmadorm) is een van de zwaardere benzo's die zowel spierverslappend werkt, als slaap bevorderend en kalmerend. Vanwege de zeer lange halfwaardetijd blijft het middel van 40 tot 250 uur in je lichaam. Het kost tijd om de juiste spiegel op te bouwen waarbij het middel goed werkt, maar het kost ook veel tijd om het uit je systeem te krijgen - waardoor het afbo[lees meer...]uwen moeilijker gaat. Even een pil extra nemen of minder nemen heeft niet direct effect, het laat de spiegel van het medicijn in je bloed wel schommelen, waar je achteraf last van krijgt - je voelt je niet lekker overdag. Hoe langer je dit medicijn gebruikt, hoe langer de halfwaardetijd wordt en de kans op gewenning, bijwerkingen en ontwenning groter wordt. Het is bij mij door de psychiater voorgeschreven vanwege een plotseling optredende heftige slaapstoornis (insomnia). Deze is wrs. ontstaan na een fase van ingrijpende levensgebeurtenissen en (afbouwen van) medicatiegebruik. Van altijd en overal slapen naar nauwelijks kunnen slapen en daardoor spierverstramming en lage weerstand/veerkracht krijgen. Een moeilijk doorbreekbare vicieuze cirkel. Daarnaast houden lichaam en geest elkaar aan het werk in negatieve zin. Op een gegeven moment trad gewenning op voor 30 mg, en ben ik op 45 mg gezet. Diverse behandelingen door GGZ, mind fullness, beweging en ontspanning waren niet voldoende effectief, op een gegeven moment is daarbij 30 mg Mirtazapine gezet. Dit is oorspronkelijk een antidepressiva, maar heeft als bijwerking een extra versuffende werking. Je leeft in een onrealistische wereld, maar je hebt het eigenlijk niet door - pas als je de Flurazepam weer gaat verminderen. In de tussentijd wel weer afgebouwd naar 15 mg Flurazepam met 30 mg Mirtazapine. Mijn slaapstoornis is helaas nog zeer aanwezig. Het is kiezen tussen kwaden. Een paar dagen in de week zit ik net boven de vijf uur slaap en mag ik in mijn handjes knijpen, een paar dagen flink eronder - en dan is het een kwestie van survival om de dag door te komen. Het afbouwen naar 0 mg Flurezepam heb ik meerdere keren geprobeerd, maar is helaas nog niet geslaagd. De ontwenningsverschijnselen zijn bij mij zeer heftig, tot wanen aan toe, geen verschil meer tussen dag/nacht weten, in een droom leven en geen progressie in herstel voelen. Daarnaast heb je het idee dat je helemaal niet meer slaapt. Het afbouwen lukt wrs. niet omdat ik tot op heden mijn reserves niet voldoende aan kan vullen en een te lage weerstand/energie heb. Er is nog geen veerkracht die ontwenningsverschijnselen op kunnen vangen, waardoor je de natuurlijke slaap niet terugwint. Het middel staat bekend om de verslavingsgevoeligheid en het slecht af kunnen bouwen ervan. Minimaal verkrijgbare hoeveelheid is 15 mg in een capsule. Apotheken zijn niet bereid om de hoeveelheid kleiner te maken, al schijnen ze dat wel te kunnen. Ik heb het een tijdje zelf geprobeerd, maar het effect op de slaap is bij halvering helemaal weg, en de dosis is te niet voldoende waardoor ontwenningsverschijnselen ontstaan en aanblijven. Het overstappen op Diazepam, waarmee je gedoseerd kunt afbouwen volgens de Leidse methode, is niet gelukt. Bij aanvang van de medicatie had ik al vrij snel last van de volgende bijwerkingen: slaperigheid overdag, algehele malaise in de ochtend, spierzwakte, duizeligheid, verwarring en dubbelzien. In een later stadium darmklachten, zweten, algehele slap- en moeheid, moeite met concentreren en slecht korte termijn geheugen. Op de lange termijn (1-1,5 jaar) is er bij mij een contra-werking ontstaan en heeft Flurazepam wisselwerkingen met mijn andere medicijn gekregen. In periodes van algehele uitputting heeft dit geleid tot o.a. wanen, hallucinaties, gaten in het geheugen, black-outs, nachtmerries en juist wakker houden i.p.v. slaap bevorderen. Momenteel ben ik bezig met een traject bij het slaapwaakcentrum van het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam. Zij zijn de autoriteit op het gebied van slaapstoornissen in Nederland. Zij herkenden bovenstaande bijwerkingen, wisselwerkingen en lichamelijke klachten i.c.m. de insomnia en het tijdspad, hebben het specialisme in huis om te contra-indicaties en wisselwerkingen herkennen en de losse eindjes aan elkaar vast te knopen. En vervolgens de faciliteiten om verder te onderzoeken, te adviseren en evt. te behandelen waar kan. Psychiaters en in mindere mate huisartsen hebben niet deze specialistische kennis in huis die nodig is bij langdurig gebruik van het medicijn. Flurazepam is daarnaast een ouder medicijn dat niet veel meer wordt voorgeschreven. Wat ik inmiddels heb begrepen is dat als je meer dan zes maanden Flurazepam slikt (al dan niet met andere medicatie), en er zit geen vooruitgang in je slaapstoornis, dan zou je doorverwezen moeten worden naar een gespecialiseerd slaapwaakcentrum. Helaas is dat bij mij niet gebeurd en moest ik zelf met deze optie komen, terwijl ik eigenlijk een jaar eerder had moeten gebeuren. Het heeft blijkbaar zover moeten komen om dit in te zien, voortschrijdend inzicht. Een heel verhaal, niet uit negativiteit - integendeel - ik ben nog steeds positief over de toekomst. Ik heb het opgeschreven om anderen te kunnen helpen die zich in mijn verhaal herkennen. Er zijn nog voldoende wegen te bewandelen om van het medicijn af te komen, en andere oplossingen om met de slaapstoornis om te gaan en hopelijk op te lossen. Kortom, in het begin heeft Flurazepam mij aan een beetje slaap geholpen, daarna is de werking snel bergafwaarts gegaan en de bijwerkingen bergopwaarts. Mijn behandelend specialisten hebben mijn signalen (bijwerkingen) niet herkend, herkend en mij daardoor niet tijdig laten afbouwen of doorverwezen. Vraag een doorverwijzing naar een slaapwaakcentrum (als het even kan die van het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam), als je het idee krijgt dat je er niet mee verder komt. Daarnaast is het ook mogelijk om een doorverwijzing te vragen voor een 2nd opinion van een (onafhankelijke) psychiater. Dit valt aan te bevelen als je naast Flurazepam (een slaapstoornis) nog andere medicatie hebt (psychisch gebied).

26-05-2013 | Vrouw | 36
flurazepam
Na veel wisselingen de laatste tijd nu 30 mg flurazepam,40 mg temazepam,20 mg diazepam en 50 mg trazodon. Heb de afgelopen nachten 7 uur kunnen slapen door deze cocktail de eerste nacht de temazepam weggelaten en dat was weer een beroerde nacht met 3 uur slaap

18-01-2012 | Man | 56
flurazepam
Sliep er aanvankelijk goed op. Maar ik was er meestal overdag ook nog slaperig van. Bij mij was al zeer snel sprake van gewenning, ik had steeds meer nodig om het gewenste effect te bereiken. Voor chronische slapeloosheid minder geschikt dus.