This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

lees de ervaringen

Zopiclon

Slaap- en kalmeringsmiddelen
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Zopiclon
Geef mening

Wordt gebruikt bij:

Zolpidem versterkt de werking van GABA in de hersenen, een lichaamseigen stofje die een kalmerend en slaapbevorderend effect heeft

[lees meer...]

Pagina 1 van 7

19-07-2015
Vrouw, 34 jaar

Zopiclon (zopiclon)

Het hielp goed bij mijn slapeloosheid. Maar na 6 of 7 jaar dat ik ze nu slik ben ik begonnen ook af en toe overdag een deeltje te nemen van een tablet (1/4), dit was in het begin onschuldig en het hielp me goed om (sociale) angst te verminderen, maar nadat ik dit over een langere periode bijna elke dag heb geslikt, (nog steeds altijd weinig, 1/4 of een 1/2 tablet - ook omd[lees meer...]at ik wist dat 2 tabletten per dag echt (het maximum of eigenlijk) te veel was, want 's nachts neem je sowieso 1 tablet), heb ik er problemen mee gekregen. Ik begon steeds suffer te worden en ook angstiger. Het is duidelijk dat ik een te hoge dosering binnenkrijg en wrs ook door het feit dat je door 's nachts + overdag te slikken nu de dubbele tijd onder invloed bent zal ermee te maken hebben. Ik ben nu aan het afkicken en neem 's nachts niet meer dan 1,25 en overdag niets, maar het is geen pretje. Dus een les: neem nooit overdag ook iets van dit spul, hoe weinig ook!!!!
12-06-2015
Man, 46 jaar

Zopiclon (zopiclon)

Een slaapmiddel dat ik al geruime tijd gebruik en me een goed 6 uur vol in slaap houdt. Ben niet suf als ik moet opstaan en ben daarom zeer content met dit middel.
01-06-2015
Vrouw, 18 jaar

Posttraumatische stress-stoornis

Het duurde bij mij 3 dagen voor het medicijn werkt, maar dan werkt het ook wel goed. Als bijwerkingen had ik wel last van bittere smaak in mond tot ongeveer 1,5 dag na inname.
06-05-2015
Vrouw, 60 jaar

Zopiclon (zopiclon)

Iedereen die Zopiclon gebruikt zal ervaren dat de dosis op de duur niet meer toereikend is en dat je meer nodig hebt. Dat is bij mij ook gebeurt en na 20 jaar zat ik 8 stuks per dag, die ik niet allemaal in één keer innam maar geleidelijk aan verdeeld over de avond. Reden voor gebruik was een ernstige invaliderende pijnsyndroom in de rug (beknelde zenuwen, niet operabel). [lees meer...]Ooit ben ik begonnen met 1 tablet per dag en in het begin werkt het prima. Je slaapt en daar was het om te doen! Ik lees dat ook hier op dit forum dat mensen zeggen er baat bij te hebben. Totdat het medicijn tegen jou gaat werken. Je krijgt een pijnlijke tong op de duur, zodanig dat het ook je eten beïnvloed. Ik gebruikte ijslollies om de pijn te temperen en dat werkte, maar uiteindelijk krijgt het medicijn de overhand en kun je feitelijk wel ijslollies blijven eten... Alles bij elkaar voor mij een reden hiermee te stoppen. Dat gaat op de manier dat je moet afbouwen. En hoe langer je gebruikt des te langer het afbouwen duurt. Je lichaam moet eraan wennen! Maar eigenlijk went het lichaam er maar moeilijk aan en vergt het van je dat je met doorzettingsvermogen de dosis afbouwt tot het moment dat je geen tablet meer inslikt. De eerste paar dagen gaat nog wel, maar dan komt het lichaam in opstand. Ik zal de medische details u besparen wat er precies gebeurt in je lichaam maar wel hebben over de ontwenningsverschijnselen. Opvallend is wel dat dit soort verschijnselen summier worden genoemd op Nederlandse sites terwijl dat in de Verenigde Staten en Canada uitgebreid is, met een verhandeling van 36 pagina's over bijwerkingen en ontwenningsverschijnselen! Ik vind dat het voorschrijven van dit slaapmiddel feitelijk verboden zou moeten worden. Uiteindelijk zat ik nog maar op een halve tablet per dag. En zelfs dat deelde ik in tweeën. Na een aantal dagen vraagt het lichaam om Zopiclon, of beter gezegd: het schreeuwt erom! Je krijgt een hevig gevoel van tintelingen in je armen / handen en benen / voeten. Een versnelde hartslag, angstgevoelens (ook al probeer je die te onderdrukken). Maar je kunt ook in dit stadium de bijwerkingen ervaren, waaronder anafylactische reactie (een hevige allergische reactie) of wat daarop lijkt. Dergelijke aanvallen kunnen uren aanhouden, soms korter. Tijdens twee van die aanvallen heb ik de huisarts gebeld en die vond het verstandig 112 te bellen voor een ambulance. Huisartsen zijn in de regel niet bekend met de ontwenningsverschijnselen wat Zopiclon aangaat. Ook de SEH-artsen niet, zo blijkt uit ervaring. Men verwart het al snel met een hartaandoening terwijl er niets aan de hand is met het hart (tenzij men een hartafwijking heeft natuurlijk). Ik heb wel een Epi-pen voorgeschreven gekregen van een specialist. Dat is een auto-injector met adrenaline om bij een anafylactische shock (of wat erop lijkt, een anafylactoïde reactie) die injectie toe te dienen. Je moet die pen altijd bij je dragen voor het geval dat. Je bent de dagen en weken daaropvolgend niet in staat om te eten omdat je lichaam met wat anders bezig is dan met eten. Je valt dan ook behoorlijk af. Bij het slapen krijg je natuurlijk te maken met de afwezigheid van slaapmedicatie. Dat houdt in dat je niet of nauwelijks slaapt. En als je slaapt dan voor zeer korte duur. Een ander verschijnsel is dat je lichaam reageert middels angio-oedeem. Opzwellen van tong, keel en strottenhoofd en tijdens de aanvallen ook je lippen waardoor je moeilijk kunt praten omdat je je lippen niet goed kunt bewegen. Dit geeft een zeer beklemmend gevoel op je keel en op de borst, waardoor artsen ook denken dat het om een mogelijk hartaanval of -infarct gaat. Je merkt wel dat de aanvallen dagelijks terugkomen voor een periode van een aantal weken. Opvallend is dat de intensiteit ook geleidelijk afneemt en na een paar weken lijkt het weg te zijn. Maar schijn bedriegt, want na een aantal dagen komen de aanvallen weer terug. Niet in alle hevigheid, maar toch. Bij iedereen zal het wellicht verschillend zijn wat de verschijnselen aangaan, maar je moet er bedacht op zijn dat het jou kan overkomen. Ik zit nog in de vierde week van afkicken en hoewel dat bepaald niet makkelijk is zet ik het toch door, want het gebruik van Zopiclon is volgens de wetenschappers in de VS en Canada ook de mogelijke oorzaak van kanker en andere levensbedreigende ziekten. Dat en de klachten die ik eerder omschreef zijn voor mij dan ook de redenen om met dit 'medicijn' te stoppen! En het maakt niet zoveel uit hoeveel tabletten je gebruikt, de ontwenningsverschijnselen kunnen bij een ander anders zijn of gecompliceerder. Het heeft ook met allerlei andere factoren te maken zoals lichamelijke gesteldheid, wilskracht, volharding en steun (van bijvoorbeeld je huisarts, verslavingszorg, maar ook je partner en/of huisgenoten). Je raakt namelijk ook heel snel geïrriteerd en boos. Aan dat laatste kun je overigens zelf wat doen door in voorkomende gevallen tot 100 te tellen in plaats van 10. Ik heb bovenstaande gemeld aan bureau Lareb omdat er weinig over terug te vinden is in bijvoorbeeld het Farmaceutisch Kompas. Zoals ik al eerder aangaf vind ik dat dit middel (en aanverwante middelen) verboden moet worden of alleen onder zeer stringente voorwaarden en voor een zeer korte tijd worden voorgeschreven en dan nog met het vooruitzicht dat een herhaalrecept niet mogelijk is. Artsen moeten ook in dit opzicht in het belang van de patiënt handelen en dat gebeurt niet als op verzoek van de patiënt herhaalrecepten worden uitgeschreven en/of dat de dosis in hoogte wordt aangepast. Ook al lijkt het middel goed te werken bij slaapproblemen het is op de duur een middel dat zich op twee manieren wreekt: als gebruiker en als men ermee wil stoppen! Heb je slaapproblemen dan is het beter in slaaptherapie te gaan (je huisarts weet meer), dat was 20 jaar geleden nog niet het geval. Wetenschappers zijn het erover uit dat het beter is dat men korter slaapt dan gebruik maakt van slaapmiddelen om langer te kunnen slapen. Het zou ook effect hebben op de levensverwachtingen van de gebruiker. Kortom, redenen te over om hiermee te stoppen! Ik wens iedereen succes!
03-04-2015
Vrouw, 65 jaar

Bipolaire stoornis

26-02-2015
Vrouw, 34 jaar

25-02-2015
Vrouw, 25 jaar

Zopiclon (zopiclon)

zopiclon een heerlijk slaapmiddel echt een aanrader om.in.slaap te vallen en actief.overdag naar werk te gaan.
02-02-2015
Vrouw, 43 jaar

Zopiclon (zopiclon)

Je valt inderdaad makkelijker in slaap bij gebruik van dit medicijn, maar ik krijg ontzettend veel last van een bittere smaak in mijn mond, die een paar dagen aanhoud. Vooral als ik iets drink. Dan liever een rood wijntje, daar val ik ook op in slaap...
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (671) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (352) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (335) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely