Ervaringen met Combodart

tamsulosine / dutasteride

afwezigheid van erectie

Prostaathyperplasie (28 meningen)
Prostaatklachten (overig) (15 meningen)

24-03-2019 | Man | 65
tamsulosine / dutasteride (0,4/0,5mg)
Op aanraden van uroloog overgestapt van tamsalousine naar combodart. Echter veel spijt van gezien de nare bijwerkingen die ik heb ervaren. Nu weer terug naar de tamsalousine, die ik al jaren gebruik zonder noemenswaardige bijwerkingen.

20-02-2019 | Man | 74
Blaasontsteking
Ik had plasproblemen met als gevolg regelmatig blaasontsteking. Tamsulosine hielp te weinig over gegaan op Combodart. Veel spijt van het werkt wel wat beter dan alleen Tamsulosine maar levert zware, zeer onprettige andere klachten op

08-02-2019 | Man | 82
Niet / weinig plassen
Na 5 jaar lijkt de effectiviteit afgenomen. Het helpt nog maar weinig.

28-01-2019 | Man | 67
Veel plassen
Omdat ik tijdens het wandelen in een groep heel vaak moet plassen, soms meerdere keren per uur via de huisarts naar de uroloog doorverwezen. De prostaat is te groot. We gaan eerst proberen de klachten te verminderen met Combodart. Ik gebruik dat nu ruim 6 maanden. Soms denk ik dat de klachten verminderen. Soms hoef ik nog maar 1 keer uit bed in de nacht. Tijdens het wandel[lees meer...]en moet ik nog steeds veel plassen. Ook tijdens hardlopen. Afgelopen zaterdag ineens een afsluiting. Ik loop nu even met een katheter want ik kon niet meer plassen met een volle blaas. Ik had erg veel pijn. Ik vrees dat het middel niet goed werkt bij mij. Ik heb meer eczeem. Ik vrees dat ik moet besluiten tot een operatie

06-01-2019 | Man | 65
Vergrote prostaat

13-08-2018 | Man | 60
Prostaathyperplasie
Na een TURP in 2016 opnieuw een retentieblaas gehad in mei 2017. Daarna aan de Combodart; eerst dagelijks, nu om de dag een capsule. Voldoet voor mij. Uroloog en ik tevreden; na flowmetrie geen residu in blaas. Ben ook gestopt met alcoholgebruik(wel zo nu en dan een wijntje), maar niet dagelijks meer.

08-07-2018 | Man | 63
Prostaatklachten (overig)
Na jaren tamsulosine begonnen de plasklachten ernstig toe te nemen. Uroloog raadde combodart aan en daar ben ik heel tevreden over. Problemen tot een minimum herleid zelfs als ik eens “over de schreef ga” qua alcoholgebruik.Ik ben ook een fervent fietser en ook daar geen problemen mee. Geen bijwerkingen ,uiterst tevreden.Had ik er maar eerder mee gestart.

14-05-2018 | Man | 69
Prostaathyperplasie
Is redelijk effectief. Moet 2 x bed uit om te plassen. Let op vochtinname voor het slapen gaan. Geen bijwerkingen. Gunstig is wel dat haaruitval die ik had nagenoeg gestopt is De plasstraal varieert van redelijk tot soms moeizaam. In ieder geval beter als voorheen. Ik ben redelijk tevreden.

10-05-2018 | Man | 63
Niet / weinig plassen

27-02-2018 | Man | 61
Prostaathyperplasie
In combodart zit een alpha blocker. Ik had dat eerder al gebruikt met een ander medicijn. Daar werd ik toen zeer slaperig van. Het werd meteen minder na het stoppen, maar duurde een paar weken voordat het helemaal weg was. Met Combodart kreeg ik dezelfde klachten na drie dagen, dus ik ben meteen gestopt. De bijwerking is voor mij erger dan de klachten die het verhelpt. A[lees meer...]ls ik constant die vermoeidheid zou hebben zou ik niet verder willen. Ik kreeg de eerste klachten 's avonds en heb toen de pil niet meer geslikt. Die nacht sliep ik slecht. De volgende dag was ik erg vermoeid. Die nacht sliep ik weer slecht. De dag er op was het al veel minder. Dit patroon was hetzelfde als bij gebruik van een andere alpha blokker een paar maanden eerder.

01-12-2017 | Man | 72
Prostaatklachten (overig)
gebruik wegens vergrote prostaat , het is wachten op resultaat ,volgens de specialist zou de prostaat na 3 maanden moeten verkleinen anders operatie.

29-11-2017 | Man | 53
Veel plassen
na het drinken binnen 1,5 uur moeten plassen. Veel 's nacht uit bed tot wel 3x. Prostaat controle lichte verdikking en PSA 1,5 . Geen oorzaak van probleem dus. Blijf serotonine opname blokker als oorzaak over?

18-08-2017 | Man | 79
Prostaathyperplasie
gebruik terrazozine sedert 1995 van 10 mg (van 2 naar 10mg). Op 5-8-2017 op aandringen specialist overgeschakeld naar combodart, maar na vijf dagen gestopt, kon nog zeer moeilijk plassen. Naar de huisarts geweest en terug naar terrazozine 10 mg + avodart 0,5. Bijwerking redelijk. Mijn prostaat is nu psa 9 en op 13-10-2015 was na punctie mijn gleasonscore 3+3=6.

21-06-2017 | Man | 80
Prostaathyperplasie
Gebruikte Combodart meer dan twee jaar zonder bijverschijnselen. Echter, verleden jaar was Combodart tijdelijk (6 maanden) niet leverbaar en moetst ik noodgedwongen Tamsulosine als alternatief gebruiken. Ik kreeg onmiddellijk problemen met urineren, en toen ik een half jaar later weer Combodart kreeg kreeg, was het plasprobleem na 6 maanden nog niet opgelost, het gaat ste[lees meer...]eds moeizamer tot op de dag van vandaag!

03-05-2017 | Man | 77
Vergrote prostaat
Had sterk vergrote prostaat / moeilijkheden bij het plassen, ondanks aandrang / soms 10 à 15 minuten nodig om te plassen / PSA ca. 7. Nu, na ca. 6 maanden gebruik: PSA 1,6. Plassen oké. Een wereld van verschil. Geen libido en soms zeer licht urineverlies. (Het medicament is behoorlijk duur en wordt door de ziekteverzekering niet, ook niet gedeeltelijk terugbetaald...)

02-02-2017 | Man | 67
Prostaathyperplasie
Na diverse keren blokkade te hebben gehad heb ik Combodart voorgeschreven gekregen van de Uroloog. Mijn plas problemen zijn daardoor verdwenen, het komt doordat het middel de prostaat soepeler maakt waardoor de urine vlot door de plasbuis kan. Ik heb voldoende straal. Ik gebruik s'avonds nagenoeg geen alcohol meer. In de weekenden s'middags af en toe een biertje. Mijn erva[lees meer...]ring is dat de blaas s'nachts niet vol moet zijn met alcohol.