ziekte

Koortslip

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor koortslip

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Fucidin crème/ intertulle/ zalf 2 4,5
Valaciclovir 1 4
Fenistil 1 5
Zelitrex 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: koortslip

02-01-2020 | Vrouw | 19
Koortslip
Ik krijg een keer per jaar een koortslip. Maar wat voor. Ik heb hele heftige, pijnlijke, opgeblazen koortslippen. Het verspreidt altijd over mijn gehele bovenlip en het duurt erg lang voordat de zwellig weg is, laat zitten voordat het helemaal geheeld is. Ik vreesde het altijd, want je wilt niet in het openbaar staan met zo'n opgezwollen mond. Zovirax is het enige wat me [lees meer...]helpt. En het werkt uitstekend. Binnen een paar uur merk je al een groot verschil. Als ik op tijd begin met aanbrengen dan verspreidt de koortslip niet eens, en het wordt ook niet met vocht gevuld. Erg tevreden!

Valeriaan

31-10-2019 | Man | 73
valeriaan
Koortslip
Koortslippen en geheugenverlies Een bijeffect van koortslippen is dat het ook geheugenverlies (Alzheimer) tot gevolg kan hebben. Door de koortslippen te voorkomen is ook het geheugenverlies te beperken. Koortslippen zijn te bestrijden met een antivirus therapie (..): Zodra een uitbraak van koortslippen te voelen is: 1000 mg Valacyclovir en 12 uur later nog 1000 mg. [lees meer...] Zelf heb ik gevonden dat effectief is: Zodra een uitbraak van koortslippen te voelen is: 125 mg Valeriaan (Valdispert) en 250 mg Valacyclovir en deze in de mond oplossen (na bij de lippen) en 8-12 uur later nog 500 mg Valacyclovir (inslikken). Met deze één daagse medicatie is de koortslipuitbraak vaak al in de kiem te smoren. --------------------------------------------------------------- Het lijk er op dat vanaf middelbare leeftijd het hersenvlies doorlaatbaar wordt voor het koortslip-virus (Herpes Simplex Virus type 1, HSV1). Gevonden is dat het als het koortslip-virus in de hersenen komt, het een factor is in de ontwikkelen van Alzheimer (Wikipedia English, HSV-1). Verondersteld wordt dat het virus, indien aanwezig in de hersenen, het er een ontstekingsreactie geeft en zo een factor is de ontwikkeling van Alzheimer. Bij een koortslip-uitbraak wordt het koortslip-virus o.a. in de lippen aangemaakt en komt dan ook in de bloedbaan. Vervolgens kan het virus van de bloedbaan naar de hersenen diffunderen. Om de diffusie van het virus naar de hersenen te voorkomen, moet het virus in de bloedbaan snel geïnactiveerd worden. Bekend is dat antivirale medicijnen het virus inactiveert. Voor mensen die last hebben van geheugenverlies en koortslip uitbraken hebben, is een therapie met een antiviraal medicijn gewenst. Het antiviraal medicijn bestrijd het ontstaan van een koortslip en het bestrijd het virus als het in de bloedbaan komt. Een antivirale therapie tegen koortslippen (koortslip virus) is: Zodra een uitbraak van koortslippen te voelen is: 1000 mg Valacyclovir en 12 uur later nog 1000 mg (..). Zelf heb ik gevonden dat effectief is: Zodra een uitbraak van koortslippen te voelen is: 125 mg Valeriaan (Valdispert) en 250 mgr Valacyclovir en deze in de mond oplossen (nabij de lippen) en 8-12 uur later nog 500 mg Valacyclovir (inslikken). Met deze medicatie is de koortslipuitbraak vaak al in de kiem te smoren. Zelfs als een koortslip toch ontwikkeld dan kan het virus in de bloedbaan geïnactiveerd worden nog voordat het tijd heeft gehad om naar de hersenen diffunderen. Valeriaan tabletten zijn bij de drogisterijen te verkrijgen. Het antivirale middel dat effectief blijkt te zijn is Valacyclovir en kan door de huisarts voorgeschreven worden. Valacyclovir is al lang op de markt en heeft weinig bijwerkingen. In vergelijking tot andere methoden is deze medicatie effectief. Valeriaan (Valdispert) en Valcyclovir hebben vrijwel geen bijwerkingen, zeker niet bij de ééndaagse medicatie. De tabletten zijn gemakkelijk in te nemen.

Valaciclovir

31-10-2019 | Man | 73
valaciclovir
Koortslip
Koortslippen en geheugenverlies Een bijeffect van koortslippen is dat het ook geheugenverlies (Alzheimer) tot gevolg kan hebben. Door de koortslippen te voorkomen is ook het geheugenverlies te beperken. Koortslippen zijn te bestrijden met een antivirus therapie (..): Zodra een uitbraak van koortslippen te voelen is: 1000 mg Valacyclovir en 12 uur later nog 1000 mg. [lees meer...] Zelf heb ik gevonden dat effectief is: Zodra een uitbraak van koortslippen te voelen is: 125 mg Valeriaan (Valdispert) en 250 mg Valacyclovir en deze in de mond oplossen (na bij de lippen) en 8-12 uur later nog 500 mg Valacyclovir (inslikken). Met deze één daagse medicatie is de koortslipuitbraak vaak al in de kiem te smoren. --------------------------------------------------------------- Het lijk er op dat vanaf middelbare leeftijd het hersenvlies doorlaatbaar wordt voor het koortslip-virus (Herpes Simplex Virus type 1, HSV1). Gevonden is dat het als het koortslip-virus in de hersenen komt, het een factor is in de ontwikkelen van Alzheimer (Wikipedia English, HSV-1). Verondersteld wordt dat het virus, indien aanwezig in de hersenen, het er een ontstekingsreactie geeft en zo een factor is de ontwikkeling van Alzheimer. Bij een koortslip-uitbraak wordt het koortslip-virus o.a. in de lippen aangemaakt en komt dan ook in de bloedbaan. Vervolgens kan het virus van de bloedbaan naar de hersenen diffunderen. Om de diffusie van het virus naar de hersenen te voorkomen, moet het virus in de bloedbaan snel geïnactiveerd worden. Bekend is dat antivirale medicijnen het virus inactiveert. Voor mensen die last hebben van geheugenverlies en koortslip uitbraken hebben, is een therapie met een antiviraal medicijn gewenst. Het antiviraal medicijn bestrijd het ontstaan van een koortslip en het bestrijd het virus als het in de bloedbaan komt. Een antivirale therapie tegen koortslippen (koortslip virus) is: Zodra een uitbraak van koortslippen te voelen is: 1000 mg Valacyclovir en 12 uur later nog 1000 mg (..). Zelf heb ik gevonden dat effectief is: Zodra een uitbraak van koortslippen te voelen is: 125 mg Valeriaan (Valdispert) en 250 mgr Valacyclovir en deze in de mond oplossen (nabij de lippen) en 8-12 uur later nog 500 mg Valacyclovir (inslikken). Met deze medicatie is de koortslipuitbraak vaak al in de kiem te smoren. Zelfs als een koortslip toch ontwikkeld dan kan het virus in de bloedbaan geïnactiveerd worden nog voordat het tijd heeft gehad om naar de hersenen diffunderen. Valeriaan tabletten zijn bij de drogisterijen te verkrijgen. Het antivirale middel dat effectief blijkt te zijn is Valacyclovir en kan door de huisarts voorgeschreven worden. Valacyclovir is al lang op de markt en heeft weinig bijwerkingen. In vergelijking tot andere methoden is deze medicatie effectief. Valeriaan (Valdispert) en Valacyclovir hebben vrijwel geen bijwerkingen, zeker niet bij de ééndaagse medicatie. De tabletten zijn gemakkelijk in te nemen.

Prevner

20-05-2019 | Vrouw | 48
zinkoxide / titaandioxide / zinksulfaat
Koortslip
Bij eerste tekenen van koortslip de crème aangebracht. In de meeste gevallen kon ik een uitbraak voorkomen. Soms was ik toch te laat, maar kon ik erger / uitbreiding van de plek beperken door de crème op te brengen. Gebruik bij reeds aanwezige koorstlipblaasjes (bij mij altijd om mijn kin), versnelde de genezing en voorkwam verdere uitbreiding van de blaasjes. Werkt voor[lees meer...] mij dus goed.

Fenistil

24-04-2019 | Man | 47
dimetindeen
Koortslip
Jammer dat dit middel niet meer te krijgen is. Ik reageerde het best op penciclovir ipv aciclovir. Waarom dit niet meer te krijgen is krijg ik niet duidelijk.

Zelitrex

04-02-2019 | Vrouw | 19
valaciclovir
Koortslip
Door stress en dergelijke factoren snel een koortslip. Op een gegeven moment drie maanden achter elkaar elke week twee koortslippen. Dokter heeft toen middel voorgeschreven. Twee kleine koortslippen opgelopen tijdens de kuur van drie maanden dus hier erg over te spreken. Helaas veel last van bijwerkingen, maar als dat een uitbraak tegenhoudt of verminderd..

Fucidin crème/ intertulle/ zalf

05-05-2017 | Vrouw | 35
fusidinezuur
Koortslip
Heel doeltreffend bij een koortslip. De wond wou niet genezen en telkens kwam er terug een roofje op. Ik ben nu de creme aan het gebruiken en merk duidelijk verschil !

19-04-2017 | Vrouw | 24
Koortslip
Ik vind het product niet efficiënt, ik heb niet de indruk dat het de koortsblaasjes afremt of het genezingsproces versnelt, integendeel. Na dagelijks meermaals aandienen van de blaasjes duurt komen er zelfs extra blaasjes bij..

25-11-2016 | Man | 29

20-05-2016 | Vrouw | 27
Koortslip
Super fijn dat het een transparante gel is. makkelijk aan te brengen en verkoeld

07-04-2016 | Man | 42
Koortslip
Akolip is een super fijn middel en ik gebruik het al een jaar of 10. Als ik lang in de zon ben geweest, komt hij altijd op. Dan gebruik ik meteen akolip en dan gebeurt er niets. Ik kan eigenlijk niet meer zonder akolip!

03-09-2015 | Man | 36
Koortslip
Bij een vermindere weerstand en stress krijg ik last van een koortslip, meestal in de mondhoek soms op de onderlip, het begint met een lichte tinteling en daarna een jeukerig en branderig gevoel, in een later statium kan dit resulteren in blaasjes en een klein wondje, dit ziet er natuurlijk niet heel mooi uit. En heel erg opletten dat je geen contact kan maken met andere i[lees meer...]vm besmettingsgevaar. sinds ik aciclovir creme gebruik (meestal merkloos of eigen merk van de drogist soms van zovirax) en vooral als ik er op tijd bij ben krijg ik geen koortslip, en als ik te laat ben duurt het vaak niet langer dan 8 a 9 dagen. Prima product, om de symptomen te bestrijden, nu nog een middel die dit virus helemaal uitroeit.

Prevner

10-07-2015 | Vrouw | 55
zinkoxide / titaandioxide / zinksulfaat
Koortslip
Aantal jaren geleden begonnen met prevner omdat ik zeer vaak koortsuitslag had. De ene was nog niet weg of de andere was in aantocht. Eerst via internet prevner besteld en ik wist niet wat me overkwam. Wat is dit een goed middel. Altijd een aantal keren per maand koortsuitslag en sinds ik prevner gebruik heb ik het nog maar zelden meer. De laatsre tube heb ik leeg en tot m[lees meer...]ijn grote schrik is het niet meer verkrijgbaar. Al die andere middelen helpen echt niet dat heb ik ervaren voor ik prevner ondekte. Hoop het ooit nog eens weer te kunnen kopen, want ik ga toch op zoek of ik het kan vinden al is het in het buitenland.

Valeriaan

16-05-2015 | Man | 70
valeriaan
Koortslip
Koortslippen of Herpes, is een manifestatie van het herpes simplex virus. Dit virus nestelt zich in zenuwcellen. De zenuwcellen voor dit virus, in het ganglion van Gasser van de nervus trigeminus (aangezichtszenuw), zitten in je achterhoofd, onder in je hersenen. Het zit hier goed afgeschermd. Dit virus is meestal in een slaaptoestand. Zodra dit virus merkt dat he[lees meer...]t immuunsysteem verzwakt is, bv door zonnen of spanningen, gaat het zich vermenigvuldigen. Het daarbij vrijkomende virusvocht (met daarin nieuwe virussen) wordt afgevoerd via een zenuwbaan naar de lippen. De lippen worden door het virusvocht lokaal geïnfecteerd (beginnen te tintelen en worden rood). Na enige tijd ontstaan blaasjes met dit virusvocht, die in aantal groeien. De ontsteking breekt de celwand af en de blaasjes openen zich. In een volgende fase coaguleren de kleine blaasjes tot een open wond, de koortslip. Binnen een paar dagen, ongeveer 3-4, is de virusproductie gestopt, maar heb je wel een koortslipwond. Het genezen van deze wond duurt, zoals alle wonden van die grootte, 10-15 dagen. Met een goede wondbehandeling kan de genezingstijd van de wond wat bekort worden. Wil je een koortslip voorkomen dan moet het vermenigvuldigingsproces van het virus in de zenuwcellen in je hersenen zo vroeg mogelijk gestopt worden. Als je oplettend bent en bij de eerste tinteling actie onderneemt, dan zijn er mogelijkheden om het proces te stoppen en een koortslip te voorkomen. Ook als er al blaasjes gevormd zijn is het vormen van de koortslipwond nog te voorkomen. Op internet staan een aantal behandelingen beschreven, welke veelal wisselend effectief zijn, zie b.v. Wikipedia Herpes Labialis (Engelstalige versie). Aan de bestaande behandelingen zou ik een nieuwe effectieve methode willen toevoegen. Koortslip behandeling met Valeriaan-extract. Valeriaan en andere spanningsverlagende medicijnen hebben effect op de hersenen en blijken daar het virus-reproductieproces te kunnen stoppen. Valeriaan is een natuurlijk product, een zwak middel ter behandeling van spanningen, dat werkt op de hersenen. Valeriaan tabletten zijn bij drogisterijen te verkrijgen. Behandeling met Valeriaan Valeriaan tabletten (250 mg) tussen lip en tanden, geleidelijk laten oplossen. 4 Tabletten en dit 2 maal gedurende de 1e behandeldag. Als daarna de lippen nog geïrriteerd zijn kan behandeling nog twee dagen worden voortgezet. Na 3-4 dagen na het begin, is de virusproductie tot rust gekomen en heeft het gebruik van Valeriaan geen nut meer. De behandeling kan gestart worden in verschillende stadia, als: - een uitbraak verwacht wordt, (bv. gaan zonnen) - een eerste tinteling gevoeld wordt. - er juist kleine blaasjes gevormd zijn Hoe eerder de behandeling gestart wordt, deste effectiever deze methode is. Goed bijhouden wanneer wat is ingenomen en wat daarvan de effecten zijn, is aan te raden. Wel kan als de blaasjes zich openen een vaselinezalf op de wondjes gedaan worden. De vaselinezalf voorkomt korstvorming en het wondje is daarmee minder ontsierend. Waarschijnlijk interfereert valeriaan niet met zalven die standaard voor koortslippen aanbevolen worden. Valeriaan kan eventueel in combinatie met deze zalven gebruikt worden.

02-03-2015 | Man | 60
Koortslip
Bij opkomende koortslip of plekje direct en vaak insmeren met aciclovir cremé. meestal kun je de uitbreiding van de koortslip voorkomen en kun het voorkomen dat het tot een echte koortslip komt

Fucidin crème/ intertulle/ zalf

03-02-2015 | Vrouw | 18
fusidinezuur
Koortslip
3 keer in het jaar komt mijn koortslip weer op. Wanneer ik het op voel komen smeer ik er gelijk Fucidin op om zo meer blaasjes te voorkomen. Fucidin helpt goed en je ziet duidelijk dat de blaasjes zich niet vermenigvuldigen. De creme is doorzichtig dus je ziet er ook nog eens niks van. Prima creme.

14-05-2014 | Man | 70
Koortslip
Ik ben op zoek naar pasta lasar. kwam de koortslip tegen. Mijn ervaring: als je de koortslip voelt opkomen_- de plek op je lip begint gevoelig te worden -- begin dan met veel water te drinken. Dan neemt de temperatuur van je lichaam af en verdwijnen de eerste kenmerken direkt weer. Op deze manier heb ik al sinds mijn jeugd geen koortslip meer. Patsa lasar schijnt tot mi[lees meer...]jn verrassing ook te helpen volgens iemand. Ik gebruikte vroeger pasta lasar nadat de huid van mijn handpalm eraf was bij turnen om zo spoedig mogelijk een nieuwe huid te krijgen . bij het erop doen was het zeer pijnlijk, maar de volgende morgen zaat er een mooi nieuw huidje, wat alleen maar moest uitharden. Ook was het effectief bij open benen bij suikerpatienten. Las, dat er in ieder geval nog een apotheker is, die de zalf maakt. Zoek pasta lasar op het internet!

07-01-2013 | Man | 32
Koortslip
Werkt totaal niet, 1000 dingen geprobeerd, en bij mij werkt het slikken van Lysine, in combinatie met teatree-oil smeren op de plek van de koortslip, daardoor droogt het veel sneller in, en blijft de schade beperkt. Wat bij mij averechts werkt is nat houden, in de zon komen, en zovirax.

24-10-2010 | Vrouw
Koortslip
Al sinds mijn jeugd heb ik last van regelmatig terugkerende koortslippen. Ik had zo gehoopt dat Zovirax een middel zou zijn wat voor mij zou werken, maar het maakt geen verschil. Jammer, want ik voel me zo vies met die korstjes op mijn lip, bah. Ik herinner me van vroeger Pasta Lasar, wat bij mij wél hielp, maar dat is helaas nergens meer te koop.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2354)
Depressie (1908)
Angst & paniekstoornis (1805)
Hoge bloeddruk (1343)
Acne/puistjes (953)