ziekte

Orgaantransplantatie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor orgaantransplantatie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Prograft 4 5
4,5
Certican 3 4
Advagraf 2 3,5
Ciclosporine 1 5
Neoral 1 5
CellCept 1 1

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: orgaantransplantatie

18-02-2020

Advagraf (tacrolimus)

Hart transplantatie
15-02-2020

Advagraf (tacrolimus)
Orgaantransplantatie

Men zegt dat tot 5mg per dag en geen problemen zijn. Ik kreeg echter 8mg per dag en nu 7mg per dag. Je trilt over je gehele lichaam voortdurend.
22-02-2019

Orgaantransplantatie

Na harttransplantatie dit medicijn gekregen. Op dit moment gebruik ik 2x daags 2,5 Mg. Oktober 2018 getransplanteerd. De enige bijwerking die ik ervaar in meer of mindere mate is het trillen, vooral trillende handen en trillende stem.
17-05-2018

Orgaantransplantatie

Ik onderging een levertransplantatie (vanwege galwegkanker) in UZ Gent sinds 2007. Tien jaar Advagraf Tacrolimus geslikt. Opeens duizelg. mri: letsels in witte stof hersenen. kan veroorzaakt zijn door tacrolimus vanwege neuro toxiciteit. voor de zekerheid overgestapt naar Everolimus Certican. Nu deze klachten niet meer. Ik denk dat Certican een goed medicijn is dat teven[lees meer...]s kanker remmend is voor sommige kankersoorten. Door een eiwit blokkering preventief tegen ontstekingen in de hersenen. Jammer van die aften, maar spoelen met zout water helpt en soms acné is vervelend , maar niet ernstig. Weet niet of het door Certican komt, maar mijn haar lijkt steeds dikker te worden.
29-12-2016

07-12-2016

Orgaantransplantatie

Goed medicijn, slik het al vele jaren. 1998 1e harttransplantatie; 2014 2e harttransplantatie. totaal geen klachten.
11-07-2016

Ciclosporine (ciclosporine)
Orgaantransplantatie

Immuun suppressiva i.v.m. nier-, pancreas transplantatie
14-05-2016

CellCept (mycofenolaatmofetil)
Orgaantransplantatie

Cellcept in de vorm van Mycofenolaat. Depressie, angst en verwardheid worden genoemd als bijwerking, maar ik werd bijna psychotisch van dit medicijn, helemaal de weg kwijt, moest gelijk stoppen. Nu aan de Myfortic een andere naam voor Cellcept met iets andere bestandsdelen.
01-04-2016

Orgaantransplantatie

Ivm filterschade aan mijn transplantaatnier besloten de switch naar everolimus ( certican ) te gaan starten. Bij dosering 2 X 1,50 spiegel te laag, dus na 1,5 week dosering verhoogd naar 2 X 2,25 mg. Toen begon de echte ellende. Ik had in februari een operatie aan mijn anus gehad (laserexcisie huidaandoening) die haast helemaal genezen was bij start certican. Tijdens gebru[lees meer...]ik certican kreeg ik over mijn hele lichaam ernstige jeuk en uitslag. Helaas ook in het operatiegebied. Hierdoor neuropathische pijn in de "oude" wondjes die niet meer aan te raken waren. Een ware hel nadat het herstel al heel heftig was geweest na operatie. Nu bezig met hormoonzalf en de certican gelukkig afgelopen maandag mogen stoppen. Hopelijk verdwijnen de bijwerkingen nu ook spoedig. Ook fikse diarree gehad van dit medicijn. Voor mij voorlopig geen overstap naar certican.
25-06-2015

Orgaantransplantatie

Ik heb in mei 2015 een niertransplantatie gehad en ik slik Prograft om afstoting door het immuunsysteem te voorkomen. Hiernaast slikte ik in de eerste weken meer, nu is dat nog: Prednisolon, Cellcept, Pantoprazol, Alfacalcidol, calcium en een betablokker (om bijwerkingen van voorgaande medicatie op te vangen) en twee antibiotica om een virus dat in mijn donornier zit en i[lees meer...]k nog niet heb gehad rustig te houden nu mijn weerstand nog zo laag is. Ik begon in het ziekenhuis met 2x5mg Prograft, dit werd afgebouwd naar 2x4mg net voor ontslag op basis van dalspiegelmeting. Paar dagen na ontslag afgebouwd naar 2x3mg. Al snel bleek dat het serum kreatinine in mijn bloed na ontslag begon te stijgen. Zeer langzaam, maar trok wel de aandacht van de artsen. Eerst werd gedacht aan afstoting, maar uit bioptie bleek dat de donornier erg reageert op de Prograft (toxisch). Dit komt niet heel vaak voor, maar ook niet zeer zeldzaam. Zelf had ik al gemerkt dat ik behoorlijk last had van bijwerkingen: enorm trillende handen, brandend gevoel in tenen en vingers (precies alsof je vanuit vrieskou de warmte in komt, nog beter merkbaar bij warmte en kou) en tintelende lippen. De Prograft zorgt ervoor dat de filtertjes in de donornier geïrriteerd raken en minder spoelen. Ik hield veel vocht vast (sterk verdikt gezicht en hals, maar kan uiteraard ook aan Prednisolon liggen). Deze irritatie zorgt op korte termijn voor blijvende schade aan de filters (normaal op zeer lange termijn pas) dus is de dosis verlaagd naar 2x2mg. Na anderhalve week blijkt uit controle dat alle waardes die men meet nu verbeteren. Serum kreatinine is iets verlaagd. Nu is het afwachten of dit stabiliseert of (beter) verder verbetert. Ik merkte afname in bijwerkingen, maar nu sinds paar dagen weer verergering. Dalspiegel was overigens gelijk gebleven, ondanks verlaging, zie een trend in uitslagen: verlaging dosis zorgt eerst voor verlaging dalspiegel, daarna verhoging tot boven vorige spiegel en dan wordt dosis weer verlaagd en herhaalt zich alles. Wanneer Prograft voor blijvende problemen zorgt, wil de specialist pas overstappen naar ander middel (bv Neoral) maar liever niet, vanwege veel ergere bijwerkingen op lange termijn. Heb nu stiekem hoop op toelating Belatacept in NL en ik hier over een poos naar kan overstappen, omdat dit voor de lange termijn geen schade aan de nier toebrengt. Prograft doet dit wel (vandaar chronische afstoting en uiteindelijk verlies van nier na zoveel jaar).
22-08-2014

Neoral (ciclosporine)
Orgaantransplantatie

door Neoral raakten de bloedvaatjes in de nier verstopt, dus moest overstappen naar ander medicij, of halve dosering neoral met als nadeel dat proces doorging. Geen moeilijke keus dus
22-08-2014

Orgaantransplantatie

Omdat Neoral mijn nier verstopte moest ik over naar ander middel, gekozen voor Certican, ondanks hoge bijwerkingverwachting. Tot op heden amper bijwerking, ik neem wel iets mee furosemide omdat ik merk dat ik 's avonds opgeblazen gevoel heb, vochtpobleem. Wel wat pijn op de borst, maar had ik voordien ook al, (nu andere plek) dus of dat door Certican komt betwijfel ik. Ik[lees meer...] hoop dat dit o blijft anders moet ik terug naar Neoral en dat gaat uiteindelijk mijn nier kosten. (transplantatie in 1993) Begonnen met 2 x 1,50 mg/dag, inmiddels bijgesteld naar 2 x 1 mg omdat de spiegel te hoog was. Volgende week nieuwe controle

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2287)
Depressie (1871)
Angst & paniekstoornis (1736)
Hoge bloeddruk (1305)
Acne/puistjes (920)