Bestaat uit:
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Voorbereiding coloscopie / endoscopie (76)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor voorbereiding (slok-)darmonderzoek

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Endofalk 1 2
Magnesiumsulfaat Poeder 1 4
Dulcolax 1 5
Omeprazol 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: voorbereiding (slok-)darmonderzoek

24-04-2024 | Man | 42
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Helemaal niet lekker 🤮 hoe krijg een mens zo iets binnen. Met heel veel moeite 2 liter opgedronken en ik hoor enkel mijn darm brubbelen geen toilet geen hulp om naar wc gaan. Wel opgezwollen buik en goesting om te overgeven en duizelig en suf. Slapen lukt zeker niet. Eerste keer en de laatste keer.

04-03-2024 | Man | 47

opgezette buik

Uiterst vervelend. Ook zolang geen eten. Twee dagen lang. Flink geïrriteerde anus. Vieze nasmaak. 10 jaar geleden gewoon een simpel laxeer middel paar uur van te voren, dan spoelen in ziekenhuis met spuit. Stuk prettiger.

17-12-2023 | Vrouw | 59
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Het viel mij echt alles mee. Ik begon met een warm kopje thee zodat je geen koude plons op een lege maag krijgt wat misslijkheid kan veroorzaken. Ja het is niet lekker maar als je even flink doordrinkt en wat zoete limonade er achteraan of tussendoor drinkt is het prima te doen. Ik had het in drie kwartier op. Daarna een lekkere warme kop thee. Verder 1700 ml helder[lees meer...]e dranken in de drie uur erna. Dit gaat ook prima omdat je niet mag eten en je door het drinken geen honger hebt. Ik had geen bijwerkingen, geen krampen, niet misselijk, geen opgeblazen gevoel en geen branderig gevoel bij anus. Al met al...... maak je niet te druk, het is echt heel goed te doen. Succes 👍

Eziclen

29-11-2023 | Vrouw | 54
natrium-/kalium-/magnesiumsulfaat
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Perfect te doen, al veel slechtere dingen moeten drinken, is noet echt lekker maar geen enkel probleem om dit in te nemen, werking ok, beetje krampen, en 2 keer 's nachts ook moeten opstaan. Maar zou er de volgende keer niet meer van wakker liggen , al die negatieve mensen... get over it, het is voor je goed!

22-10-2023 | Vrouw | 18
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Ik heb om 22.00 uur 2 mini pilletjes ingenomen, na een paar uur al last gekregen van darmkrampen. Midden in de nacht rond 04:00 uur wakker geworden door misselijkheid, maar geen braken. Rond 07:00 uur in de ochtend kreeg ik ontlasting, wel waterdun. Gepaard met duizeligheid en overgeven. Het kwam er letterlijk uit 2 kanten uit 😂. Heb wel n uur op de wc gezeten omdat het g[lees meer...]ewoon zo erg was. Het is wel troep maar het doet wat het moet doen.

15-06-2023 | Vrouw | 57
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Ik val maar gelijk met de deur in huis...Moviprep? Tsja niet echt heul, heul erg lekker maar ik vond het echt wel te doen. Had 2 soorten gekregen, sinaasappel- en citroensmaak. De laatste heeft duidelijk mijn voorkeur, sinaasappel vond ik weeïg en gaf mij de rillingen. Ik kreeg het advies eerst 1 glas Moviprep daarna dezelfde hoeveelheid lekkere vloeistof. Om en om, prima [lees meer...]te doen. In de afwisseling dubbelfrisss (gewone witte druiven/citroen) en helder appelsap maakt het minder erg. Rietje heb ik niet gebruik wel goed koud gedronken. Na de eerste liter(s) heel snel resultaat. Wel een zere, rauwe poeperd van al het vocht wat er uit en langs komt. Nat washandje, droogdeppen en insmeren met aloë vera gel (puur) gaf mij echt verlichting. Dus beste lezer(s), na alle negatieve vermeldingen hier kan ik zeggen: het is mij echt 100% meegevallen. Tuurlijk is een wijntje (of whatever) veel lekkerder maar toch, het is te doen. Beleef het gewoon op jouw manier, ga niet bedenken 'stel dat/wat als?', laat het gebeuren en laat je vooral niet gek maken door de verhalen. Als het achter de rug is ben je trots op jezelf (Yay, I did it!!) en geniet je, na het onderzoek, van alles wat dan weer mag!!

Dulcolax

14-06-2023 | Vrouw | 57
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Na alle 'spookverhalen' hier mijn ervaring. I.v.m. voorbereiding dikke darmonderzoek 2 tabletjes om 22.00uur. Om 05.00uur wakker met een beetje kramp (echt niet onoverkomelijk), naar toilet en zonder moeite de eerste lozing (veel en snel). Omdat het, bij mij, zonder moeite erg snel eruit kwam wel even last van dizzy zijn. Terug naar bed en na nog geen 2 minuten weer aandr[lees meer...]ang, geen noemenswaardige kramp. Er weer even rustig voor gaan zitten en dat was het! Echt, ik had me op alle denkbare ellende voorbereid maar heb het niet als iets vreselijks ervaren. Mijn tip? Let goed op je ademhaling (helpt echt) en ga niet 'geforceerd' op de pot zitten meehelpen...laat het maar gewoon gebeuren.

14-01-2023 | Vrouw | 70
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Onderzoek verliep perfect. Voorbereiding zeer moeilijk door de slechte smaak. Het medicijn was wel effectief. Darmen waren volledig leeg. Geen krampen noch buikpijn. Ben nu al drie dagen verder en heb nog steeds problemen om mij wakker te houden en ben extreem moe (uitgedroogd?)

08-12-2022 | Vrouw | 41
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Prima te doen. Voorbereiding darmonderzoek. 18.00’uur 2 pillen ingenomen. Rond 2.00 uur in de nacht naar de wc. Lichte krampen maar prima te doen. In de ochtend ook nog aantal keer geweest. Deed wat het moest doen.

05-12-2022 | Vrouw | 21
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Om 20u ingenomen en om 2u in de nacht wakker geworden omdat ik zo misselijk was.. niet overgegeven maar ik zat er niet ver vanaf. Buik voelt echt keihard aan is heel gevoelig. Niet echt de drang gehad dat ik naar de wc moest.

03-11-2022 | Vrouw | 21
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Na horror verhalen gelezen te hebben op deze site was ik mega bang om ze te nemen. Voor een darm onderzoek die morgen gepland staat moest ik gister avond om 22;00 2 mini pilletjes ervan innemen. Het is me heel erg meegevallen!!! Om 03;00 werd ik voor t eerst wakker met hele lichte krampen. Wel een half uurtje op de wc gezeten maar nadat bijna alles eruit was trokken de kra[lees meer...]mpen weg en daarna weer gewoon geslapen tot 07;30! Nu soms nog een beetje heeeele lichte krampjes maar heeel makkelijk te verdragen

26-10-2022 | Vrouw | 32
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Bisacodyl gebruikt voor de voorbereiding op een coloscopie. Ongelooflijke buikkrampen ongeveer 7,5 uur na inname. Om 22:00 uur pillen ingenomen, misselijk geweest ongeveer een uur na inname, toch in slaap gevallen. Om 05:20 wakker geworden van de pijn. Zulke buikkrampen dat is van de pijn begon te spugen, want de misselijkheid was al over. Flauwgevallen en enorme koude ril[lees meer...]lingen, ondanks dat ik warm was aangekleed. Hield niets meer binnen. Laxeren doet het zeker. Ongeveer een halve dag na inname kwam er al niets meer uit mijn darmen wat enigzins op ontlasting leek.

16-10-2022 | Vrouw | 49
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Heb moviprep vaak moeten gebruiken en de citroen smaak is niet te doen voor mij. Troebel en zout. Constant kokhalzen. Sinaasappel smaak is beter, helder en minder zout. Drink het ijskoud met ijsklontjes, drink door en neem erna een slok appelsap of iets anders. Een sterke kauwgom vlak ervoor helpt ook echt. Verder wordt het tijd voor andere oplossingen. Waarom geen klysm[lees meer...]a's?? Werkt voor mij veel beter en je bent niet 2 dagen bezig met het drinken van liters vocht.

25-07-2022 | Vrouw | 40
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Ik had vorig jaar ook een darmonderzoek ik moest toen laxeren met Plenvu Mango smaak ( dat was toen echt niet te doen ) ik hoorde 2 weken geleden dat ik wederom een darmonderzoek moest ondergaan ivm diaree, zo erg dat ik soms bijna de deur niet uit durfde te gaan. Oke dacht ik toen weer een darmonderzoek en weer het laxeermiddel drinken hoe ga ik dat doen, dit ook aangeg[lees meer...]even bij de arts die vertelde mij dat ik nu Moviprep met sinasappelsmaak zou krijgen. 2 x 1 zakjes met sachet A &B waarvan ik 1 liter plus zakje A&B in de avond moest drinken en 1 liter plus zakje A&B de volgende ochtend. Ik zag er ontzettend tegen op maar het is mij ontzettend meegevallen ik heb het koud en al lopend gedronken en het was binnen 1.15 uur op (10-15 min per glas) Na drie kwartier begon het te werken. Probeer positief te blijven het komt echt goed. Voor iedereen die dit leest : laat je niet gek maken door de negatieve ervaringen maar lees ook vooral de positieve verhalen. Je bent echt sterker dan je zelf denkt . 🍀 TIPS, dit heeft mij geholpen: - probeer niet te veel na te denken - zet vast een kan met water koud in de koelkast - drink het met een rietje - loop tijdens het drinken - vraag eventueel iemand om tegen je te praten terwijl je drinkt

29-06-2022 | Vrouw | 69
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Werkte totaal niet daardoor kon onderzoek niet plaatsvinden

29-05-2022 | Vrouw | 33
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Ook met limonade er in is dit nog steeds zo vies

04-05-2022 | Vrouw | 45
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Als darmvoorbereiding moest ik twee dagen voor de colonoscopie om 22.00 twee tabletten Bisacodyl nemen. De dag erna en de ochtend van het onderzoek ook nog 2 liter Moviprep en 2 liter heldere drank. De nacht op inname van Bisacodyl heb ik de ergste darmkrampen in mijn leven meegemaakt, ik heb van 02.00 tot 08.00 huilend en schreeuwend van pijn op het toilet gezeten. Alsof[lees meer...] mijn darmen werden fijn geknepen en uit elkaar getrokken. Ik had zo'n verschrikkelijke pijn. En ik ben pijn gewend, ben bekend met ondermeer zenuwpijn, endometriose, reumatische ontstekingspijn en ziekte van Crohn pijn. Onbegrijpelijk waarom ik deze marteling moest ondergaan. Ik heb eerder colonoscopiën ondergaan en altijd was Moviprep voldoende. Ik ben een 45-jarige vrouw van 65 kilo zwaar die al jaren veganist is dus wat de arts verwachtte in mijn darmen en daarom dit middel uit de hel voorschreef geen idee maar het is een verschrikking.

11-04-2022 | Vrouw | 37
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Wat is dit spul vies. Mijn lichaam kan het niet verdragen, bij iedere slok moet ik hopen dat ie binnenblijft. Geen 1 tip op internet heeft geholpen. Mega misselijk. Ik doe dit nooit meer.

05-04-2022 | Vrouw | 44
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Waarom toch kunnen we mensen naar de maan sturen, maar kunnen we dit sorry drankjes niet gewoon in een smaak maken die te drinken is? Mijn eerste halve liter zit er pas net in, en het drankje doet zijn werk al, dus over de werking geen klagen. Op de site van moviprep.be gelezen dat je na het helemaal oplossen van het poeder, er wat siroop door kan mengen om de smaak te[lees meer...] bevorderen. Maar de smaak van de moviprep zelf is zo overheersend dat dit boven de siroop uitkomt. Na elke slok weet kokhals neigingen en ik moet nog een halve liter… en morgenochtend nog een hele liter.

01-12-2021 | Vrouw | 61
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Wegens rectaal bloedverlies, leidend tot bloedarmoede, moest ik een colonscopie ondergaan. Ik heb ervaringen met het gebruik van moviprep gegoogled en kwam op deze website behulpzame tips tegen: water om te mengen vast in de koelkast zetten, drinken met je neus dicht geknepen, bezig blijven om jezelf af te leiden, tussendoor een kauwgompje nemen, enz. Ik ben gewend a[lees meer...]an het drinken van movicolon, ook een wat slijmerig drankje, dus dat was niet zo’n probleem. De glazen snel leegdrinken en direct daarna spoelen en gorgelen met lauwwarm water maakt je mond lekker schoon. Daarna een kauwgummetje en een kwartiertje afleiding zoeken ( de was ophangen, wat opruimen, enz.) Het middel werkt enorm goed. Ik was voorbereid op lang op de wc zitten. Puzzelboekje bij de hand en ik ben zelfs thee gaan zitten drinken tijdens die “zittingen”. Wel duurde het heel lang voor ik het gevoel had zonder “ongelukjes” te kunnen gaan slapen. Ik ben even voor 18.00 uur begonnen met drinken en om 23.00 uur moest ik voor het laatst naar de wc. De volgende morgen ging alles een stuk sneller. Ben ook een uur eerder begonnen met drinken, waardoor ik tijdens de reis naar de kliniek nergens last van had. Alles bij elkaar viel het allemaal heel erg mee.

30-11-2021 | Vrouw | 67
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
De vloeistof was moeiteloos te drinken. Na elk glas, een glas water gedronken. Het is alleen vervelend dat het nog niet uitgewerkt was, toen ik in het ziekenhuis aankwam. Het onderzoek viel tegen. Het roesje werkte niet voldoende, waardoor ik t weghalen van een poliep goed gemerkt heb. Maar goed, volgende keer volledige narcose.

28-11-2021 | Vrouw | 48
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
In de avond om 22.00 uur twee tabletjes ingenomen en daarna gaan slapen. Ik werd rond 4.00 uur wakker met wat lichte buikkrampen en er kwam (waterdunne) ontlasting. Dit heeft zich ongeveer om het uur herhaald (in totaal 5 keer). Nu nog beginnen met laxeren vandaag om 18.00 uur met Eziclen (al twee keer eerder gebruikt). Bisacodyl is voor mij een prima middel.

10-11-2021 | Man | 63
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Je maakt je er drukker over dan het achteraf is. Belangrijk is een goede voorbereiding en positieve instelling. Het is geen limonade en de lichte citroensmaak gaat je snel tegenstaan. Elke 10 minuten ongeveer een glas. Na drie glazen is het verstandig om tussen door met water je mond uit te spoelen na elk glas. Zorg ook voor voldoende afleiding. En blijf na drie kwartie[lees meer...]r in de buurt van het toilet. Dan begint het "borreluur". Na de in name moet je ook nog een liter water of andere helder vloeistof nemen. (zonder prik) Ik heb eerst helder vruchtensap geprobeerd met appel en peren smaak. Die smaakte niet. Daarna ben ik overgestapt op Cranberry sap. Dat werkt prima. De smaak is licht zuur maar wel erg lekker. Na een aantal keren stoelgang is het verstandig om Bepanthen te gebruiken. Aanbrengen met een klein stukje WC Papier. Voor de 2e ronde geldt hetzelfde. Nogmaals afleiding is het toverwoord. Puzzle maken, tv kijken, of computerspelletje doen. En gaan bij de eerste aandrang. Het onderzoek zelf is nauwelijks belastend.

01-10-2021 | Vrouw | 47
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Gezien alle horrorverhalen in mijn omgeving en online zag ik nogal op tegen t innemen van de twee moviprep liters. T venijn zit m echt in t laatste glaasje, dan hangt t wel je strot uit maar ik vond t enorm meevallen. Mijn tip zou zijn wat de meesten zeggen: gekoeld drinken en eventueel tussendoor ff n mint snoepje in je mond (niet opeten, maar voor de smaak). Nul krampe[lees meer...]n of extreme drang. Wel koud gekregen maar dat schijnt door de honger te komen. Succes allemaal!

27-09-2021 | Vrouw | 57
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Voorbereiding colonoscopie ivm collitis ulcerosa. Om 21:30 2 illen ingenomen. Om 22:30 krijg ik heftige maagpijn, alsof er dolken in mijn maag gestoken werd. Ik wer misselijk en had braakneigingen (ik kan niet braken anders had ik het zeer zeker gedaan). Buikkrampen, boven de wc hangen of erop gaan zitten, ik wist het niet meer. Ik had zo veel pijn. Het zweet brak me uit, [lees meer...]zo erg dat het leek alsof ik met mijn kleren aan onder de douche had gestaan. Uit eindelijk moeten vechten om niet flauw te vallen, ik woon alleen dus dat moest ik voorkomen. Ben op de vloer van het toilet gaan liggen tot het iets zakte en ik op handen en knieen naar de bank kon. Na ongeveer 45 minuten was ik in staat om naar boven te kruipen, daar nog een keer zeer dunne ontlasting, mijn bed ingekropen, na 5 minuten nog een keer zeer dunne ontlasting. Daarna in een heel onrustige slaap gevallen tot vanmorgen 5:30 uur. Ik moet vanmiddag en vannacht nog aan de laxeerdrankjes beginnen. Vorig onderzoek in 2014 had ik geen bisacodyl en dt verliep allemaal veel beter. Ik was gewoon naar mijn werk gegaan vanmorgen om 8:00 uur maar voelde mij zo zwak dat ik om 10:45 naar huis ben gegaan. Volgende keer voor mij geen bisacodyl meer. Wat een troep.

21-06-2021 | Vrouw | 72
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Vreselijk middel, heb maar een tablet gebruik. Ben echt ziek. Moet nu nog beginnen met drinken moviprep.

09-06-2021 | Man | 18
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
2 dagen vantevoren 2 tabletjes bisacodyl ingenomen, zoals voorgeschreven. Volgende ochtend wakker geworden met buikkrampen, gepaard met buikpijn. Halfuurtje later een aantal keer naar de wc gegaan door diarree. 1 dag voor het onderzoek 1 liter moviprep gedronken met aardbei siroop. Moviprep(citroensmaak) is een troebelachtig laxeermiddel. Eerst geprobeerd met een rietje, m[lees meer...]aar dit ging veel te langzaam. Ik raad echt aan om geen rietje te gebruiken, want dit gaat langzamer en je laat veel boertjes. Maar wel even kijken wat je zelf het beste vind. Door de boertjes werd ik misselijker. De smaak is citroenwater gemixt met zout en suiker. Rare combinatie maar smaakte wel zo. Voor mij was het enigzins lastig om in te nemen door de troebelheid en smaak. De aardbei siroop heeft enigzins geholpen maar de smaak van de moviprep was overheersend. Volgende ochtend nog een liter moviprep gedronken. Ik had geen honger, maar ik denk dat dit te maken heeft met de moviprep. Jullie kunnen dit!

Klean-Prep

02-06-2021 | Vrouw | 54
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Niet weg te krijgen zo veel en zo vies. En op het laatst braakneigingen. Volgen de keer vraag ik om picoprep. 150 ml vieze vloeistof ipv 3 liter en daarna 3 liter water drinken. Lijkt me beter te doen

24-05-2021 | Man | 74
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Het zou tussen 6 en 12 uur de ontlasting op gang brengen, maar na 24 uur geen resultaat. Daarna Moviprep en dat wilde wel ontlasten!

Picoprep

25-04-2021 | Man | 42
picozwavelzuur/magnesiumoxide/citroenzuur
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Dit middel al diverse keren mogen gebruiken. Moet elk jaar een darmonderzoek ondergaan en ben zo enorm blij met picoprep. Met afstand het beste middel ooit wat ik heb gehad voor het ledigen van mijn darmen. Je hoeft slechts 2 glazen hiervan te nemen en het mooie is, het is niet eens vies! Wel goed roeren gedurende minimaal 2 minuten, dit is zeer belangrijk voor de smaak[lees meer...]! Korter roeren leverde bij mij een mindere smaak op. In tegenstelling tot andere laxeermiddelen is dit middel dus zeer goed te verdragen. Zelfs op een lege maag, hoewel je bij een lege maag beter eerst een kopje bouillon kunt nemen alvorens je 2e portie picoprep. Picoprep werkte bij mij wel later ten opzichte van andere laxeermiddelen zoals phosphoral of kleanprep. Het kan echt wel 3 uur duren voor je de eerste keer naar het toilet moet. Uiteraard is dit bij iedereen anders maar maak je dus geen zorgen als je na 2 uur nog geen ontlasting hebt gehad, die komt echt wel! Bijwerkingen amper gehad op wat buikkrampen en hoofdpijn na, maar dat is te verwaarlozen. Voor iemand die jaarlijks een darmonderzoek moet ondergaan is dit middel echt een uitkomst. En ook voor mensen die eenmalig een onderzoek hebben, zie er niet tegenop, dit middel is echt niet vies. en het onderzoek zelf is prima te doen, in tegenstelling tot een slokdarmonderzoek (slang via mond naar binnen, dat was een hel) maar een darmonderzoek is peanuts.