macrogol/elektrolyten

Darmproblemen - diarree (9 meningen)
PDS (prikkelbare darmsyndroom) (7 meningen)
Darmproblemen - verstopping (6 meningen)
Ziekte van Crohn (5 meningen)
Colitis ulcerosa (2 meningen)
Aambeien en vaatscheurtjes (2 meningen)
Darmontsteking (2 meningen)
Collagene colitis (0 meningen)

18-07-2020 | Man | 34
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Laat je alsjeblieft niet gek maken door alle spookverhalen. Ik heb vandaag een coloscopie gehad en als voorbereiding moest ik Moviprep gebruiken (citroensmaak). Ik heb veel gehad aan de tips om het (ijs)koud te drinken en dat met een rietje te doen. Dat hielp enorm. Natuurlijk, het is geen uitgebalanceerde frisdrank en lekker is anders. Maar met de juiste focus en voorbere[lees meer...]iding werk je het ook zo weg. Stoelgang kwam snel op gang en hongergevoel vond ik meevallen. Ik heb 1 zakje (A+B) om 18:30 uur op en 1 zakje de volgende ochtend om 09:30 uur (onderzoek stond pas 's middags). Ook op de nuchtere maag lukt het om Moviprep vrij gemakkelijk op te drinken. Kortom, mijn ervaring is positief en het middel zeer effectief.

21-04-2020 | Vrouw | 21
macrogol/elektrolyten (2l)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik had sochtends om 09:45 een coloscopie gepland staan, de avond van te voren moest ik de eerste liter moviprep drinken met daarnaast nog één liter helder drinken. Ik had de smaak sinaasappel en het viel me heel erg moe hoe vies het was. Door aanraden van anderen had ik er ijsklontjes bijgegooid en binnen anderhalfuur was het op. Ik moest ongeveer om het kwartiertje naar d[lees meer...]e wc en het was al vrij snel heel dun en heel licht. Verder alleen wat misselijk geweest. De ochtend erna moest ik om 5 uur de tweede liter pakken. Snachts ben ik een aantal keren wakker geworden door ontzettende honger, stiekem dacht ik dat ik het echt niet zou redden om niet te eten. Door de 2 liter water die je daarna drinkt raak je wel weer enigszins vol maar ik merkte echt dat mijn lichaam voedsel nodig had. De 2de liter had ik binnen een uur leeg en ook dit viel me heel erg mee. Ook nu alleen wat misselijkheid. Al met al is het allemaal heel erg meegevallen, ondanks de extreme honger.

11-02-2020 | Vrouw | 33
macrogol/elektrolyten (160)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Ik heb het innemen van de moviprep helemaal niet als afschuwelijk ervaren. Nee het was niet lekker, maar prima te doen, helemaal als je er 2 uur de tijd voor hebt. Gewoon 5 grote glazen verdelen en er voor gaan. Goede tip, zet een glaasje zoete ranja klaar, als je dan een paar slokken moviprep genomen hebt, een slokje ranja erachteraan, dan ben je die vieze smaalk zo kwi[lees meer...]jt.

29-01-2020 | Vrouw | 30
macrogol/elektrolyten (4)

19-01-2020 | Man | 40
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Met dank aan alle verhalen wil ik ook mijn verhaal delen. En tips geven. Ik moest voor een endoscopie. Ik ben drie dagen van tevoren gestopt met vast voedsel, en dat heeft mij enorm geholpen. Je kunt echt wel met wat minder voedsel, je valt er ook nog een klein beetje van af ;)) Gewoon bouillon, en water. En één keer per dag wat wit brood met rosbief. En een eitje. Dan ku[lees meer...]n je prima op leven. Ik had Moviprep met citroen smaak Moest om 18.30 uur starten, mijn onderzoek was de volgende ochtend. Advies: drink op deze dag tot 18.30u niet te veel, want je moet in twee uur tijd meer dan 2 liter drinken. Het is dus prima als je goed dorst hebt. Ik vond het spul niet heel vervelend, het is een beetje gel achtig. Neem gewoon grote slokken en gaan!! Ik deed elk kwartier een groot glas. Toegegeven, na drie glazen zit je goed vol. En het vierde glas is even doorzetten. Daarna nog een liter water in een uur verwerkt. Elk kwartier een glas. Dat is eigenlijk prima te doen omdat het een hele lichte vloeistof is ter vergelijking. Bij mij begon het te werken exact twee uur na de eerste inname. Tja, dan is de WC je grootste vriend en zit je daar ook 2 uurtjes best wel veel op en aan. Niet nadenken en gewoon de natuur zijn werk laten doen. Ik ben 6 uren voor de start van het onderzoek begonnen met de tweede liter en ook weer water daarna. Het klopt dat je die nacht misschien een beetje onrustig slaapt, omdat je ook nerveus bent. De tweede liter werkt sneller omdat je al soort van leeg bent. Dan voelt het ook minder raar, want je weet waarvoor je het doet. Het onderzoek zelf is spannend, maar per saldo valt het mee. In mijn situatie heb ik het zonder Roesje ondergaan, dat was even pittig, maar ik ben nog nooit zo trots op mezelf geweest Maar ik kan begrijpen dat de meesten het met roesje willen. Het onderzoek geeft heel veel duidelijkheid over je situatie en in mijn geval waren de uitslagen zeer positief en was ik heel erg opgelucht. Als het achter de rug is, ga je het leven steeds weer meer waarderen. En nogmaals, wees trots dat je het ondergaat, en daarna gewoon weer lekker eten en genieten! Iedereen die het moet ondergaan, veel succes, ga ervoor, want als wij het hier allemaal kunnen, dan kun jij het ook!!

07-01-2020 | Man | 72
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Het eerste glas Moviprep was te doen. Het tweede glas eigenlijk niet en vanaf het derde glas heb ik de rest al kokhalzend naar binnen gewerkt. Wat een bagger. Tijdens de controle van het vervolgonderzoek, dat nog gaat komen, vraag ik of ik voor het derde controleonderzoek Eziclen mag gebruiken. De ervaringen hiermee zijn zeer positief, de bijwerkingen hopelijk minder, [lees meer...]de darm is schoner en de totale hoeveelheid vloeistof is de helft van die van het gebruik van Moviprep, tenminste als ik de artikelen op het internet mag geloven. Als het aan mij ligt nooit meer Moviprep. Jakkes en nog eens jakkes, wat een troep.

13-08-2019 | Vrouw | 20
macrogol/elektrolyten (1l)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Het werkt heel goed, maar ik krijg de kan echt niet leeg niet met een rietje, koud water of met ranja. Ik heb er zelf van overgegeven omdat het zo smerig was. Maar bij mij werkte het wel heel goed ookal had ik weinig ingenomen

22-05-2019 | Vrouw | 25
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
De eerste liter ging wel... was niet lekker, ook niet lekker gemixt met limonade maar goed... het moest erin! De tweede liter de volgende dag was een hel. Heb het uiteindelijk niet helemaal opgekregen omdat ik ervan moest overgeven.

28-03-2019 | Man | 51
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Prima in te nemen. na elke glas meteen wat groene limonade en tussendoor kopjes thee. het enige nadeel wat ik vond. Er staat op de bijsluiter bij de toilet blijven maar bij mij duurde het echt drie uur voor het begon t e werken en werd ik er midden in de nacht wakker van omdat het nog niet was uitgewerkt. maar goed ik had twee paracetamol ingenomen en kan vertellen dat [lees meer...]het allemaal prima te doen is.

14-03-2019 | Vrouw | 61
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Voor een darmonderzoek Moviprep moeten gebruiken en door alle horrorverhalen best wel bang voor het gebruik van Moviprep, maar onterecht. Ik had de orange-smaak en heb dit van tevoren klaargemaakt en in de ijskast gezet, daarna was het goed te drinken en ook niet vies. Alleen de hoeveelheid wat je drinken moet, is veel. Ben de avond voor het onderzoek begonnen met de eers[lees meer...]te liter en omgewisseld met iedere keer een glas ranja na een glas Moviprep. De tweede liter ben ik mee begonnen 's morgens om vijf uur. De darmen waren schoon voor het onderzoek. Het onderzoek zelf heb ik ondergaan zonder roesje en dat ging goed. Had het al 2x eerder zonder roesje gehad. Dus kan alleen maar zeggen: alles valt wel mee!!!

22-02-2019 | Vrouw | 62
macrogol/elektrolyten (100,000)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
De avond voor de colonoscopy de liter moviprep ingenomen, inderdaad koud en met een groot rietje. Smintje in de buurt om na het drinken de vieze smaak kwijt te raken, bah. Had pas na drie uur wat effect, maar niet bijzonder. Moest eigenlijk om 05.00 de tweede liter drinken, maar heb de helft om middernacht gedronken, en de rest om 05.00. Had het middel wat meer tijd om[lees meer...] te werken. En dat deed het na de tweede drank , behoorlijk effectief. Heb geregeld water, thee en bouillon gedronken, want je wordt toch wel een beetje flauw. Alleen die nacht een half uurtje kunnen slapen, darmen waren behoorlijk onrustig, moest er om de haverklap uit maar dat is dan niet erg, dan weet je dat het werkt. Was veel kwijtgeraakt maar kennelijk nog niet alles, was wel vloeibaar, de arts heeft dat zonder problemen weggezogen. De colonoscopy ging goed, ik had met een roesje, maar heb alles mee kunnen kijken op het scherm, heel interessant. Was maar één keer dat het even pijn deed. Zag ook dat hij wat puncties deed, deze voelde ik helemaal niet. Sukses aan iedereen die het nog moet ondergaan, maak je geen zorgen, het valt echt mee. PS ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, ik heb hier gisteren veel verhalen gelezen en dat vond ik erg fijn.

30-10-2018 | Vrouw | 52
macrogol/elektrolyten (2000ml)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
De dag voor het darmonderzoek heb ik 3 X een liter water met Moviprep gedronken. De eerste liter viel me erg mee. De smaak was niet onaardig en ik begreep niet dat anderen er moeite mee hadden gehad. Maar de tweede en nog erger de derde liter, kreeg ik met veel moeite weg. Helaas gaf het geen resultaat. Collega's hadden me gezegd in de buurt van de toilet te blijven, maar[lees meer...] bij mij bleef dat uit. Dit wijt ik niet zozeer aan het middel, maar aan het dieet dat me een week lang was opgelegd. Een week lang mocht ik geen vezelrijk voedsel eten, wat bij mij nog voor enige doorgang zorgt. De volgende middag begaf ik mij naar het ziekenhuis met een opgezette volle buik, in de veronderstelling dat een colonscopie niet plaats kon vinden. Maar omdat ik er toch was, ging deze, tot mijn verbazing, wel door. Op het scherm kon ik meekijken en zien dat de dikke darm schoon was. De MDL-specialist meldde nog wel dat er veel vocht uit kwam. Omdat het probleem voor m'n gevoel mijn dunne darm betreft, leek dit voor mij een bevestiging. En met een nog steeds opgezette buik heb ik ziekenhuis weer verlaten. Omdat een dunne darm onderzoek in Zeeland niet wordt gedaan, ben ik doorverwezen naar een professor in Gent. Een half jaar later kon ik langs voor een eerste consult. Mijn gegevens had hij niet doorgenomen en wat ik vertelde over de colonscopie bestond niet. Ik moest gewoon minder vezelrijk voedsel eten, want dat zorgde voor gisting en een opgezette buik. Hij heeft de wijsheid in pacht en zo werd ik dus, door deze arrogante en ongeïnteresseerde man, beticht van leugens en afgeschilderd als een aandacht vragend labiel persoon. Daar zit je dan met je goede gedrag en nog meer met de klachten die je veel levensvreugd ontneemt.

17-10-2018 | Vrouw | 24
macrogol/elektrolyten (1l)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Begonnen met Moviprep als voorbereiding voor een coloscopie. In de avond 1 liter, volgende ochtend ook. Het drinken is erg vies. Alle tips geprobeerd, door een rietje drinken, ijskoud, gemend met limonade. Het blijft een vies drankje wat je zo snel mogelijk weg wilt hebben. Ik heb het verdeeld in 4 glazen. Na elk glas werd ik erg misselijk en had ik wel een kwartier nodig [lees meer...]voor dit wegzakte. Uiteindelijk bijna 2,5 uur gedaan over de liter. In combinatie met de 1,5 liter vloeistof die je nog moet drinken is het erg veel, ik kreeg er een opgezette buik van. Het begon bij mij pas na bijna 2 uur echt te werken. Maar het naar de wc gegaan is mij erg meegevallen. Ik had weinig kramp en het was niet nodig om constant op de wc te blijven zitten. Al met al viel dat gedeelte dus mee. Moviprep is niet lekker, maar je weet waar je het voor doet.

20-08-2018 | Man | 28
macrogol/elektrolyten (4)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Moviprep moeten drinken voor mijn endoscopie. De dag voor het onderzoek netjes begonnen met drinken om 18.30. Ik had Moviprep met citroensmaak, beetje aardbeidensiroop (Karavan Cevitam) aan toegevoegd en de eerste liter was in een uur op. Viel reuze mee. Daarna werd het lastiger; mijn onderzoek was om 08.30 de volgende morgen en ik wist niet of ik op dezelfde avond nog de[lees meer...] tweede liter Moviprep moest drinken of dat ik dit om half 5 's ochtends moest doen. Duidelijke informatie in het boekje ontbrak/apotheek bellen was ook vruchteloos. Toch besloten om rond half 11 de tweede liter te drinken, dit bleek uiteindelijk prima voor de endoscopie. De tweede liter was wel moeilijker weg te krijgen omdat ik al veel gedronken had, maar ik ben achteraf blij dat ik die keuze zo heb gemaakt. Ik zou dit dan ook iedereen aanraden wanneer je een vroeg onderzoek hebt; zo heb je nog wat langer nachtrust en geen gedoe in de ochtend met eventuele uitloop van de ontlasting! Het onderzoek zelf viel ook mee, darmen waren goed schoon. Ik heb geen bijwerkingen gemerkt (heel even lichte gezichtszwelling, maar met wat thee en water was dat zo weer weg) en goed geslapen na twee liter Moviprep. Succes allemaal, het is even doorzetten maar voor je het weet is het om :).

08-08-2018 | Vrouw | 54
macrogol/elektrolyten (3350)
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Moviprep is te doen, als je van te voren bedenkt dat het geen gewoon drinken is, valt het mee. Het is wel veel wat je moet drinken. De eerste liter 's avonds is redelijk goed te doen. De liter 's ochtends kost meer moeite. Vooral de laatste 2 glazen. Maar als je na het drinken van Moviprep gelijk een goede slok water drinkt, is de nasmaak gelijk weg. Mijn tip is; eet niet[lees meer...] te veel van te voren, want alles moet er uit. Heb vanaf 2 dagen voor het innemen van Moviprep me gehouden aan het vezelarme dieet. Naar mijn idee heeft dit zijn voordelen. Ook wanneer je je na het onderzoek, (wat eigenlijk best meevalt), ook houdt aan het vezelarme dieet en langzaam aan weer vezelrijker gaat eten, heb je het veel makkelijker en blijf de erge verkramping uit. Je moet je darmen weer langzaam laten wennen en afwennen. Een aanrader, je kan zonder roes beginnen, maar als je ooit een buikoperatie of chemo hebt gehad, ontkom je niet aan een roesje (als je het verdraagzaam wilt houden) Sterkte.

26-07-2018 | Man | 57
macrogol/elektrolyten (2)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Gister coloscopie gehad met een roesje. De voorbereiding met Moviprep vond ik niet veel voorstellen. Ik had de Limesmaak variant en die was zeker niet vies. Eerst 2 glazen vrij snel achter elkaar opgedronken. Daarna om de 10 min één glas. Het uur daarna icethee met honing gedronken. Vrij snel begon de werking en na een uurtje op de WC stopte het. ‘S nachts goed kunnen slap[lees meer...]en. De volgende ochtend hetzelfde ritueel. Nadat ik het roesje en wat morfine kreeg toegediend viel ik rustig in slaap. Tijdens het onderzoek werd ik wakker maar voelde niets. Wat later een wat zeurderig gevoel. Echt pijn deed het absoluut niet. Er zijn 3 poliepen weg gehaald. De volgende ochtend had ik een wat opgeblazen gevoel en alleen een wat zeurend gevoel in de onderbuik. Laat je vooral niet gek maken door alle spookverhalen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (506) - Antibiotica - penicillines breedspectrum