Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge huid droge lippen hoofdpijn nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar vermoeidheid

Folliculitis (2 meningen)

28-12-2022 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na alles geprobeerd te hebben om van mijn zeer ernstige acne te komen (zelfs de dermatoloog schrok ervan), was roaccutane mijn laatste optie. De eerste 2 maanden dat ik het slikte had ik eigenlijk nauwelijks bijwerkingen, alleen droge huid/haar/lippen en spierpijn/gewrichtspijn. Maar van de ene op andere dag kon ik opeens niet meer tegen licht, ik kon mijn ogen niet o[lees meer...]pen houden en kreeg hoofdpijnaanvallen. Nee, geen migraine want dit heb ik regelmatig, en dit was anders. Het voelde alsof mijn hoofd op imploderen stond, zoveel druk stond erop. Ik kon niet meer tegen licht en dus niet meer mijn huis uit overdag. Zelfs binnen moest ik een zonnebril op. Als ik een paar dagen binnen had gezeten, werd de druk wat minder. Maar als ik weer naar buiten ging of er was binnen te veel licht aan, kwam alles weer terug. De huisarts en dermatologen hadden dit nog nooit gezien en snapten niet wat ze ermee moesten. Ik moest per direct stoppen en nu een maand later is het iets minder, maar nog steeds niet weg. De dermatoloog stuurt me naar een neuroloog voor de zekerheid, dus ik ben benieuwd… Ik wil niemand bang maken met deze bijwerking, er is een extreem kleine kans dat je dit soort klachten kunt krijgen. Maar zelf kon ik op internet niemand vinden met dezelfde klachten, dus misschien dat iemand anders hier iets aan heeft, of zich in ieder geval minder alleen voelt :).

01-12-2022 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hoi, heb al jaren last van acne. Ik kon niet meer in de spiegel kijken ondanks alles te hebben geprobeerd. Nu zeg ik afspraken af en durf ik mijn haar niet meer in een staart te doen. Ik had veel goeie dingen gehoord over roaccutane. Ik ben nu 2,5 maand bezig maar het is enkel nog maar verslechterd in vergelijking met het begin. Ik begin de hoop wat te verliezen. Vanaf wan[lees meer...]neer zou er wat verbetering moeten optreden? Mijn huid is nog steeds pijnlijk en heel rood, vnl wangen, kaken en kin

14-11-2022 | Vrouw | 24
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Ik was 22 jaar dat ik last kreeg van acne. Het was niet heel ernstig, geen diepe ontstekingen, maar wel zo storend dat ik er iets aan wilde doen. Veel zalfjes en crèmes gebruikt, maar niets hielp. Acne werd alleen maar erger, dus ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft mij vervolgens doorverwezen naar een dermatoloog (beste dermatoloog ooit: in Amsterdam en Almere). I[lees meer...]k kreeg 10 mg voor 6 maanden, elke dag een pil. Omdat mijn acne niet heel ernstig was, hoefde ik ook geen hoge dosis. Op een droge huid/neus/lippen na, had ik geen last van bijwerkingen. Inmiddels is het 1,5 jaar geleden dat ik ben gestopt met de kuur Isotretinoïne, ik heb NOOIT meer een puistje gehad en mijn huid is egaler dan ooit. Zeer goede ervaring met dit medicijn!!!

17-06-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
De bijwerkingen waren heftig, ik ben erg blij dat ik in een stabiele thuissituatie zit zodat mijn gezin mij kon ondersteunen tijdens het nemen van dit zware medicijn. Als je al niet zo lekker in je vel zit, zou ik zeker niet adviseren om voor langere tijd roaccutane te nemen. Overige bijwerkingen waren: enorme droge huid en slijmvliezen, spier- en gewrichtspijn. Nu[lees meer...] ben ik ongeveer een halfjaar gestopt met roaccutane. Ik heb het 9 maanden genomen en in die 9 maanden heb ik me niet heel streng aan het alcohol-verbod gehouden, ondanks dat het ten strengste wordt afgeraden. De eerste maanden heb ik dit wel gedaan, maar na een maand of 3 dronk ik wel gewoon op feestjes. Ik heb sporadisch nog een ontsteking, maar ik ben van de grote cystische ontstekingen af. De droogte van mijn huid blijft wel aanhouden, wat ook het verouderingsproces versterkt. Het was pittig maar ik ben wel blij dat ik de stap heb gemaakt.

30-05-2022 | Vrouw | 39
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Vanaf mijn 12e al acne. Jaren lang getobt met allerlei middelen, bezoekjes aan huidtherapeuten, schoonheidssalons, vermijden van bepaalde voedingsstoffen. Op mijn 30e pas voor het eerst naar een dermatoloog geweest. Waarom ik dat nooit eerder heb gedaan, geen idee, maar deze liet mij direct starten met een minimale dosering. Binnen een half jaar was alle ellende voorbij. D[lees meer...]e droge lippen hield ik vet met pure vaseline. De droge ogen heb ik nu, 9 jaar later nog steeds maar is alleen 's nachts als ik wakker wordt een 'probleem'. Mijn huid is zeker niet 'spotless' jaren acne heeft echt wel zijn sporen achtergelaten. Ook psychisch en juist daarom ben ik zo blij dat ik het gedaan heb. Omdat ik nu, op mijn 39e notabene, zonder schaamte mensen in hun gezicht aan kan kijken.

25-05-2022 | Vrouw | 27
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik heb 4 keer deze kuur gehad. De laatste keer voor 9 maanden. Mijn huid ziet er nu heel goed uit. Hopen dat het zo blijft. Mijn tip is als je dit medicijn slikt goed te luisteren naar je lichaam. Wanneer je moe bent ga dan niet door, wanneer je lichaam pijn doet, rust uit en drink voor water.

16-05-2022 | Man | 24
Acne/puistjes
3.5 jaar geleden begonnen met Roaccutane door acné met littekenvorming. Erg onzeker over mijn huid en begon er ook dingen voor af te zeggen. Mijn vader is huisarts dus kon ik makkelijker aan medicijnen tegen acne komen. Begonnen met smeerseltjes (werkte natuurlijk niet), daarna 2 kuren antibiotica gehad maar toch tricky want als je echt ziek wordt wil je natuurlijk geen an[lees meer...]tibiotica-resistente bacterieën op bezoek krijgen door het vele gebruik van antibiotica. Dit mocht ik dus niet meer gebruiken, werkte wel goed maar als ik stopte kwam het direct terug. Hierna besloten om aan de Roaccutane te gaan en dit was me een ervaring. Eerste 2 maanden eigenlijk geringe bijwerkingen: droge lippen, droge huid, vermoeidheid, klein beetje haaruitval. Niks ernstigs. Echter begon na 2 maanden de ellende. Ik kreeg opeens een heel opjagerig en gespannen gevoel terwijl ik dat hiervoor nog nooit eerder had meegemaakt. Daarbij kreeg ik sombere gedachtes die ook steeds ernstiger werden. Als die gedachtes éénmaal aanwezig zijn is het heel lastig om jezelf ervan te overtuigen dat het door de Roaccutane komt (daarvoor niet bekend met depressieve gevoelens). Mijn ouders merkte het ook op en vonden het verstandig als ik even een weekje stopte met gebruiken, dit was na 3.5 maand gebruik. Na 2-3 dagen begon ik me opeens direct een stuk beter te voelen. De depressieve gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon en dit was voor mij het teken om te stoppen met slikken. In de loop van de maanden werd ik ook steeds wat minder opjagerig en gespannen. 3.5 jaar verder ben ik wel door die periode goed gaan nadenken en besloten te switchen naar Geneeskunde (het heeft me dus ook iets gebracht) . Ondanks de stressvolle studie zit ik lekker in mijn vel. Ik ben een stuk zelfverzekerder geworden door mijn acneloze huid en mentaal gaat het ook allemaal goed. Na de roaccutane periode heb ik nog wat littekenbehandelingen gedaan en dit is een stuk verbeterd maar zal ik wel de rest van mijn leven wel mee moeten leven. Het is gelukkig niet heel ernstig maar is en blijft wel zichtbaar. Ik wil iedereen die van plan is om Roaccutane te gebruiken heel goed na te denken over de eventuele gevolgen. Als je leven negatief wordt beïnvloedt door acne en je hebt alles al geprobeerd: let's go for it! Valt het allemaal mee en is het met andere medicatie, littekens of laserbehandelingen onder controle te houden: begin hier niet aan! Nog nooit zo'n heftig medicijn meegemaakt..

05-04-2022 | Vrouw | 22
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Na jaren heftige cystische acne en allerlei pogingen om het weg te krijgen, toch maar hiermee begonnen. Maar - ondanks de vele vervelende bijwerkingen - echt meer dan tevreden. Langzamerhand verdwenen de ontstekingen, ik ben nu 1,5 maand bezig en durf na jaren weer in de spiegel te kijken. Alleen nog wachten tot alles heelt. Wel extreem droge lippen gehad, goed smeren dus,[lees meer...] en nu ook al 2 weken zulke gescheurde mondhoeken dat lachen en eten pijn doet (en het verder scheurt...). Een andere bijwerking zorgt ervoor dat ik mijn haar maar 1x per week hoef te wassen, wat echt enorm fijn is! Andere nadelen zijn wel dat alcohol drinken niet echt kan, en tatoeages zetten mag ook voor langere tijd niet.. :( Maar al met al erg blij met hoe het uitpakt, ik verkies enorme droogte sowieso boven een rode acne huid.