Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

05-02-2020 | Man | 32
ADHD
ik heb in december 2018 na een zeer moeilijke periode diagnose ADHD type 3 gekregen. er werd dexamfetamine voorgeschreven door mijn begeleider, 2,5 mg van Ceban. en wat ging er een wereld voor me open, ik kreeg overal weer zin in, begon een nieuwe hobby, was energiek en had het naar mn zin op het werk, dat was daarvoor wel anders. natuurlijk was niet alles perfect, maar d[lees meer...]e ( relatief weing ) bijwerkingen waren prima te overzien. totdat afgelopen zomer ineens Amfexa van de apotheek meekreeg. de werkzame stof was gewoon hetzelfde werd verteld, dus niks aan de hand. Toen begon de ellende, kreeg last van mn maag en mn darmen, hoofdpijn, noem maar op. legde eerst niet direct de link met de nieuwe medicatie, de stof is toch hetzelfde? Vanaf begin oktober weer de dex van Ceban gebruikt, prima en nergens geen last van. daarna automatisch weer op de Amfexa, dat ging een week goed totdat ik een enorme rebound kreeg, last van mn darmen, heb de hele nacht wakker gelegen en me ziek gemeld. kan er nog wel een heel verhaal van maken over Amfexa, maar het is troep. dit gun je niemand.. schandalig gewoon. daarna Elvanse geprobeerd, gaf super veel rust, maar zeer veel bijwerkingen. nu aan de methylfenidaat van Sandoz, werkt niet zo optimaal als de oude dex, maar veel beter dan amfexa

03-02-2020 | Man | 31
ADD
Noodgedwongen overgestapt van Dexamfetamine naar Amfexa. --- Helaas is de werking iets minder en zijn vooral de bijwerkingen een stuk sterker. --- Voornaamste bijwerkingen zijn: slapeloos, afvlakken stemming/depressief, kort lontje/geïrriteerd.

01-02-2020 | Man | 41
ADHD
In principe is hethet zelfde als generiek. Maar drie onnodige glansmiddelen en een zoetstof maaktdat ik alle problemen met geld terugvragen het bijna niet waard vind om door te gaan. Maar stoppen lukt me niet... grappig toch?

25-01-2020 | Man | 24
ADHD
Opzig helpt het me wel ondanks alle slechte reviews heb ik wel het idee dat het me helpt te concentreren. Wel he. Ik soms flink last van de bijwerkingen zoals misselijkheid. Ook is het niet meer mogelijk om te genieten van koffie omdat ik hoerdoor altijd misselijk word nu.

21-01-2020 | Man | 23
ADHD
Werking 0,0. Houd je ‘s nachts wel goed wakker. Door de merknaam Amfexa mag de merkloze dexamfetamine niet meer geleverd worden, helaas geen baat bij dit medicijn.

20-01-2020 | Man | 41
ADHD
Het is zooi, vergeleken met dexamfetamine van magistrale bereidingen van apotheek.

16-01-2020 | Man | 21
Nee

12-01-2020 | Man | 25
ADHD
Sinds de verplichte overstap van dexamfetamine naar amfexa behoorlijk last gekregen van vreemde bijwerkingen. Moeilijker en onregelmatig ademhalen, steken/strak gevoel op de borst, verkleuringen van handen en voeten en een gezicht dat soms rood verkleurt. Daarnaast ook tintelingen, krampen, trillingen en dof gevoel in ledematen. Ook een groot negatief verschil merkbaar in [lees meer...]humeur en in sociale omgang. Qua effectiviteit heb ik na twee weken ook nog niet echt baat van gehad helaas. Ik had nog een laatste potje dexamfetamine staan, dit een aantal dagen weer geprobeerd en stond weer even versteld wat een rust, focus en positievere mindset dit gaf en bovendien zonder vreemde, nare lichamelijke en mentale klachten. Bizar dat gepretendeerd wordt dat beide medicatie hetzelfde is, maar voor sommige dit een compleet andere werking heeft. Raak er aardig gefrustreerd van...

06-01-2020 | Man | 59
ADHD
Op mijn 59e diagnose ADHD. Amfexa voorgeschreven gekregen, enorm rustig in mijn hoofd, de gedachten-flipperkast die ik daar had is weg. Slaap misschien wat minder, maar wel beter, ben 's morgens beter uitgerust. Mijn zoon, (ook ADHD) is onlangs over van de"oude" dex naar amfexa, hij vindt de werking vergelijkbaar, maar vindt de rebounds minder heftig!!!

06-01-2020 | Man | 30
ADHD
Oude dex was niet elke batch even goed wereldwijd bekent probleem toen kwam amfexa de 5mg pillen als de bijwerkingen te veel zijn proberen te minderen de eerste 6 tot 8 weken moet het lichaam wennen de bijwerkingen dan ook het ergst ritalin en amfexa 2 medicaties die 2 verschillende dingen doen als amfexa niet werkt is Rita een optie en snel is ook de langwerkend3 amfexa[lees meer...] op d3 markt aviance niet verslavend en medicinale amfetamine ivm met drugs controle medicatiebewijs met rijden meenemen

28-12-2019 | Man | 27
ADHD
Instelperiode is ontzettend zwaar, dexamfetamine van DMB werkt vele malen beter. Ik dacht dat het tussen mijn oren zat, maar toch maar de vrijheid genomen om een oud pilletje te proberen. Wereld van verschil. Ik weet niet wat ik nu moet doen.

11-12-2019 | Man | 29
ADD
VAN DMB DEXAMFETAMINE OVERSTAPPEN NAAR AMFEXA KAN EEN HELE ANDERE UITWERKING HEBBEN!!!! Na 2 jaar zonder probleem DMB Dexamfetamine gebruikte te hebben kreeg ik in eens Amfexa mee. Me DMB Dex was op en ik ben in me lunchpauze snel naar de apotheek gegaan. De bijwerkingen begonnen na een half uur. Op dat moment werkte ik ruim 10 meter hoog aan een staalconstructie gezek[lees meer...]erd. Ik kon op dat moment echt niet stoppen en heb nog zo'n 3 uur spacend/wappie doorgewerkt. Het was alsof ik onder invloed van harddrugs was. Als je over moet stappen van je huidige ADD/ADHD medicatie naar Amfexa, zorg er dan voor dat je in een gecontroleerde omgeving bent! Ik heb dit ook doorgegeven aan de huisarts en apotheek.

09-12-2019 | Man | 22
ADHD
Vandaag begonnen met amfexa, 4x per dag 15mg. Zover kan ik me niet herkennen in de (negatieve) ervaringen van anderen op deze site. Ik heb eerder de dexamfetamine 2,5 mg gehad, en voor mijn gevoel doet dit medicijn precies hetzelfde. Wel last van droge mond en soms hartkloppingen, maar verder tevreden met de rust en concentratie wat ik nu heb.

01-12-2019 | Man | 32
ADD
Ik heb gedurende dit jaar met verschillende bereidingen Dexamfetamine te maken gekregen alvorens op Amfexa over te gaan. Deze eerdere bereidingen waren dezelfde mg, maar qua pil structuur heel anders (de ene pil verpulverde heel snel en was ook wat groter en de andere set pilletjes ronder, kleiner, onbreekbaar en had iets van een glans middeltje er overheen). Toen ik die[lees meer...] wissel meemaakte was ik tot mijn verbazing minder tevreden over de werking, iets dat ik moeilijk kan verkopen aan mijzelf aangezien dat toch wel 'tussen de oren' moet zitten. Met die insteek maar mij erbij neergelegd en ermee leren leven, wat ik nu ook weer van plan was voor de Amfexa. Echter.. nu met de Amfexa is dit verschil zoveel prominenter dat ik besloot te gaan google'n naar gebruikservaringen.. en ben zeer verrast over hoeveel mensen dit verschil blijkbaar ook opmerken. Wel jammer dat het nieuwe medicijn zoveel duurder is.. dat maakt dat kritiek vanuit de gebruikers snel af wordt gedaan als zijnde door financieel eigenbelang gedreven. Ik ben helaas geen farmaceut, en geloof het meteen dat het niet komt door verkeerde zouten of andersom draaiende isomeren etc etc :P maar kan het dan toch komen door samenstelling van de pil zelf? Dat door het bindmiddel en verdeling van de stof over het beschikbare oppervlakte de medicatie elders wordt afgebroken in het lijf? Naja ik roep ook maar dingen waar ik geen verstand van heb. Ik zou dan ook heel blij worden van een onafhankelijk onderzoek dat laat zien dat het geheel hetzelfde product betreft als de vertrouwde oude bereidingen. Want dat zou het uitgangspunt moeten zijn voor Amfexa, nabootsing van het middel en niet enkel de werkzame stof in het middel. (hoe raar dat ook klinkt).

30-11-2019 | Man | 43
ADHD
Verplicht over gestapt van concerta naar amfexa Maar amfexa is het voor mij echt niet.. gebruik het nu 5maanden en 4x per dag 10mg ...voor iemand die absoluut geen structuur kent is dat erg moeilijk om de vaste tijden aan te houden .. erg vervelend vind ik mijn buien dat ik echt opgefokt raak en depressief en niet te vergeten mijn pijntjes overal spier/gewrichtspijn he[lees meer...]t is dat ik niks anders krijg anders had ik dat gedaan .. Misschien toch maar nieuwe afspraak maken met mijn huisarts .. voor verwijsbrief naar adhd centraal 😟

26-11-2019 | Man | 43
ADHD
Ik gebruikte de Dex-amfetamine die op eigen recept gemaakt werd door mijn apotheek. Dit heeft mij de afgelopen 4 jaar erg goed geholpen. Een paar weken geleden, verplicht, over moeten stappen naar Amfexa. Sinds die tijd voel ik me neerslachtig, vermoeid en heb totaal nergens zin in of energie voor. Ik moest mezelf echt de dag door sleuren. Kwam er deze week pas achter dat [lees meer...]dit misschien wel door de (nieuwe) medicijnen kon komen. En inderdaad. Ik ben nu twee dagen gestopt en het neerslachtige gevoel is weg en ik heb weer energie! Ik ga het gesprek aan met mijn huisarts en de Apotheek. Als ik mijn oude medicijnen niet terug krijg dan maar zonder. In ieder geval niet, met die troep, Amfexa.