dexamfetamine

Bij  ADHDX

ADD (65 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

15-12-2021 | Vrouw | 27
ADHD
Ik voel het inkicken een half uur nadat ik het heb genomen en het lijkt voor mij alsof ik opnieuw wakker word. De blurrige foto wordt scherp gesteld en ik besef nu pas wat ik zie. In plaats van in mijn hoofd, ben ik in de wereld.

09-12-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Ik gebruik het medicijn vanwege mijn diagnose: ADHD. Het ondersteunt mij bij de concenstratie en impulsiviteit. Ik heb er veel baat bij en ben blij dat ik dit middel heb ontdekt. Zeker een aanrader! Het is wel belangrijk dat het per persoon verschillend is. Bij de een kan het erg helpen en bij de ander juist niet. succes6

21-09-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Droge mond is een bijwerking die ik hiervoor af en toe ook had met dexamfetamine van de regenboogapotheek. Sinds de apotheek niks meer doet met medische noodzaak ook gedwongen overgestapt naar Tentin (hiervoor Amfexa). Waar mijn depressieve klachten voorheen juist minder werden bij dexamfetamine lijkt dit nu erger te zijn. Inmiddels een half jaar verder en nog steeds een t[lees meer...]oename van onrust en hartkloppingen. Ik blijf hopen dat dit probleem serieus wordt aangepakt want blijkbaar heeft een van de nieuwe hulpstoffen toch een dusdanig negatief effect.

04-07-2021 | Man | 32
ADHD
Mijn ervaringen met dexamfetamine zijn de eerste 2,5 maand positief geweest, ik gebruikte toen merkloze tabletten van de huisarts. Deze 5mg tabletten gaven mij rust in mijn hoofd en lijf, ik had wel last van wat mildere bijwerkingen zoals zweethanden en slaperigheid. Toen ik moest omschakelen naar Amfexa is de ellende begonnen: Ik kreeg steken in mijn hart en werd schichti[lees meer...]g, daarnaast kreeg ik steeds vaker last van paniekaanvallen. een paar weker later heb ik een acute suïcidale episode gekregen en ben toen vanuit crisisoverleg met psychiater en psycholoog gelijk gestopt met het medicijn.

21-04-2021 | Vrouw | 42
ADHD
Super tevreden.met Amfexa/Tentin. Doet wat het moet doen.

25-02-2021 | Man | 53
ADHD
Gebruikte naartoe tevredenheid dexamfetamine 2,5 mg, worden echter niet meer vergoed!!!

07-01-2021 | Man | 50
ADHD
Nadat Ritalin te veel rebound gaf en Concerta teveel bijwerkingen, ben ik overgestapt op dit medicijn. Het doet wel wat met me. Ik race als Speedy Conzales door het leven. De dosering al geprobeerd te halveren, maar dan werkt het niet. Ik hoop dat ik snel over mag op de Lisdex.

29-11-2020 | Man | 40
ADHD
Mijn leven een half jaar verwoest. ADHD klachten werden erger, voelde me opgefokt en werd snel agressief. Ik had ADHD centraal gevraagd om weer terug te keren naar mijn oude medicijn dexamfetamine, wat wel bij mij werkte. Maar dit was niet mogelijk, na dit aangegeven te hebben aan mijn huisarts was dit wel mogelijk om weer terug te keren naar mijn oude werkende medicijn.

26-11-2020 | Man | 40
ADHD
Begin dit jaar aan dit middel begonnen, langzaam dosering opgebouwd tot 50mg per dag. Dat bleek de juiste dosering voor mij te zijn. Ik weet niet waarom. Ik ben wat aan de grote en zware kant misschien heeft het daar iets mee te maken. Bij deze dosering ervoer ik rust, ik kon 1 ding tegelijk doen en mijn gedachten heerlijk bij 1 ding houden. Hoewel ik me een beetje afgevl[lees meer...]akt voelde bleef mijn stemming er wel stabiel bij wat ook wel prettig was. Helaas ging dit na een aantal weken fout. Mijn stemming sloeg om naar depressief en ik kwam daar voor mijn gevoel niet meer uit. Zo kende ik mezelf helemaal niet en ik had toch echt wel het idee dat het door dit middel kwam. Ik ben er toen direct mee gestopt zonder echt overleg met mijn arts wat best dom was want ik kreeg ook meteen last van afkickverschijnselen. Heftig dromen, de hele dag moe, nog depressievere gevoelens. Na een weekje werd het beter en eigenlijk binnen 2 weken was ik weer de oude. Gelukkig was mijn stemming ook weer goed. Helaas was ik wel weer terug bij af met mijn adhd klachten. Ik heb sindsdien ook geen Amfexa meer geslikt omdat ik een erg negatief gevoel aan dit middel over gehouden heb. Maar begin deze maand begon ik het toch weer te overwegen. Ik werd moe van mezelf door de drukte in mn hoofd en zat niet lekker in mn vel. Daardoor besloten de medicatie weer rustig aan op te pakken en het een tweede kans te geven. Het viel meteen goed, ik zat meteen weer prettig in mn vel en nu inmiddels een maand later gaat het nog steeds goed! Ik vraag me af hoe het komt dat het nu wel goed gaat..Misschien dat die 'pauze' me heeft doen beseffen dat deze medicatie misschien toch wel beter voor me is dan geen medicatie. Ik heb ook ontdekt dat ik mijn stemming veel beter kan sturen. Negatieve gedachten herken ik vrijwel meteen en er lijkt nog amper plaats voor te zijn in mn hoofd. Alsof ze geblokkeerd worden. Wat dat betreft ben ik nu erg tevreden met dit medicijn en ik hoop dat het nog lang zo blijft! Ik lees hier veel negatieve berichten over Amfexa, maar wat me opvalt is dat dat voornamelijk mensen zijn die overgestapt zijn van de magistrale bereider dex. Misschien is het gewoon even wennen? Uit mijn verhaal blijkt in ieder geval wel dat je het een kans moet geven en niet meteen te negatief moet zijn over een middel. Dat draagt bij aan het negatieve denkpatroon en versterk je er alleen maar mee. Iets wat denk ik veel adhd'ers bekend in de oren klinkt. Wil je op mijn verhaal reageren of iets aan of opmerken? Graag, ik hoor graag jullie ervaringen.

28-10-2020 | Man | 25
ADHD
Ik slik nu mijn 3e dag Amfexa (3x5mg per dag). In het begin had ik sterk het gevoel dat ik me langer kon focussen, echter werd ik er soms ook een beetje warrig van. 2e dag slecht kunnen slapen, tintelingen, vage hoofdpijn, niet kunnen slapen. Het voelt net alsof ik cocaine op heb maar dan met minder effect. Nu de 3e avond echt niet kunnen slapen, misschien te hoge dosering[lees meer...]. Tijdens het werken voel ik geen stress en heb ik het gevoel dat ik een beetje strak sta. Ik Ga er vanaf morgen mee stoppen, geen gewenst effect, te veel bijwerkingen.

26-10-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu ongeveer twee maanden Amfexa/Tentin. De problemen die ik ervoer door mijn ADHD worden nu goed gereguleerd door de medicatie. Ik kan me erg goed motiveren om te beginnen met schoolwerk (hoger onderwijs), ik vind dingen interessanter, en ik kan aan een ding werken zonder constant in beweging te zijn. Verder heb ik veel minder lichamelijke onrust, kan ik beter op [lees meer...]mijn beurt wachten en luister in meer naar wat anderen zeggen. Ook tijdens het rijden merk ik dat ik veel geduldiger ben en beter kan relativeren. Ik heb ook een paar bijwerkingen, ten eerste heb ik constant een droge mond (niet zo veel last van), voel ik soms zonder reden me heel erg zenuwachtig, heb ik meer puistjes op mijn gezicht, en is het hongergevoel verdwenen. Ik had niet echt een reserve maar doordat ik niet meer snack of ongezonde dingen eet ben ik erg afgevallen (in de eerste twee weken vier kilo). Na twee maanden lukt het nu gelukkig wel om mijn gewicht een beetje constant te houden.

16-10-2020 | Vrouw | 42
ADHD
2de keer dat ik begonnen ben met amfexa/tentin, eerste x zelfde grote problemen, toen zonder problemen overgestapt op magistrale bereider. Nu geen opties meer, maar volgens mij is het middel erger dan de kwaal. Dit zou weleens kunnen zorgen dat ik dus NIET medicatie trouw word. De bijwerkingen zijn, werkgeheugen doet het gewoon niet. Hele hoge hartslag, allemaal rode puntj[lees meer...]es in de huid. Misselijk en problemen met kijken. Probleem is zonder een middel dat dopamine regelt.... slaap ik straks weer niet, (weekje of 6 tot dat effect is bereikt). Geloof me. zonder slaap word je gek.

13-10-2020 | Vrouw | 27
ADHD
De eerste dagen leek het prima te gaan. Ik leek beter in staat dingen om gericht ergens mee aan de slag te gaan. Ook veranderde mijn stemming positief. Dit was echter van korte duur. Na 3 dagen verloor ik de controle over mijn lichaam en veranderde het in onrust en diverse paniekaanvallen. In het verleden last gehad van angst en ben hier voor behandeld door een haptonoom. [lees meer...]Alles wat ik daar geleerd had en voorheen kon toepassen wanneer ik een paniekaanval voelde aankomen leek verdwenen. Dit heeft mijn vertrouwen in mezelf enorm beschadigd. Waardoor ik het opbouwen van het zelfvertrouwen om geen angstaanvallen te krijgen weer helemaal opnieuw moest ondervinden. Ik ben natuurlijk ook direct gestopt met de Amfexa, troep vind ik het! Toen over gestapt op de Ritalin en dat is het ook niet voor mij omdat ik hiervan super rustig en dromerig wordt. Voor alle gedachtes in mijn hoofd heeft de Ritalin wel goed zijn werk gedaan. Die had ik namelijk vrijwel niet meer. Maar de rebounds zijn ook niet totaal gezellig. Ook vind ik de pieken vervelend. Vanaf overmorgen stap ik over op de elvanse-lisdexfetamine. Ik heb hier hele goede hoop op! Amfexa komt er bij mij NOOIT meer in. Van te voren had ik de negatieve ervaringen nog niet eens gelezen. Phoe het internet staat er vol mee! Echt neem die troep niet of denk er eerst goed over na. Zeker als je in het verleden last hebt gehad van paniekaanvallen.

03-09-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ze zeggen dat het hetzelfde moet werken als Dexamfetamine. Nou ik kan je zeggen, dit is niet het geval. De werking maakt me opgefokt, en fysiek lijkt alles op hol te slaan. Dat ik door dit bedrijf gwwn Dexamfetamine meer mag gebruiken omdat er patent op zit is ronduit schandalig! Laat mensen zelf ervaren en kiezen wat werkt. Naast mijn oude Dexamfetamine is er niets wat m[lees meer...]ij goed helpt en nu dit afgepakt wordt is mijn leven echt een stuk minder aangenaam! Bedankt geldwolven!!

26-08-2020 | Man | 25
ADHD
Sinds een maand gebruik ik lisdexamfetamine van evanse. Werkt super goed! en lang! Voordat ik begin raad ik dit iedereen aan. Het is een pro-drug waardoor de werkzame stof dexamfetamine in je lichaam wordt gemaakt. de stof in de capsule zelf is inactief. Het is super stabiel en werkt voor mij +-6 tot 8 uur. Die tijd is helaas voor mij net niet lang genoeg en ben om die[lees meer...] reden begonnen aan amfexa. Ben er na 2 dagen alweer klaar mee. Heb het gevoel dat het maar 2 uur werkt en dat de rebound heftig is. Als de ADHD hyperfocusser die ik ben ging ik op onderzoek uit. Er zit blijkbaar een stofje in Amfexa (die niet in de andere dexamfetamine medicatie zit) genaamd isomalt. Dit is een zoetstof. Je zou denken dat een zoetstof weinig effect op de werking zou moeten hebben, Maar tot nu toe lijkt dat de boosdoener te zijn. Dit omdat uit onderzoek blijkt dat deze stof de dopamine (en ook serotonine) juist remt (vooral beschadigd op langer termijn). En omdat een aantal bijwerkingen de ADHD symptomen juist verergeren. Het veroorzaakt ook maag en darm klachten. Omdat ik veel bezig ben geweest met zelfmedicatie ben ik er van overtuigt dat ik een goeie theorie kan vertellen over wat er gebeurt in je hoofd. Let op! het is een theorie. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs dat mijn claims steunt. De dexamfetamine in Amfexa doet gewoon zijn werk op de normale manier. Maar omdat er een stof in zit die de werking tegen gaat krijg je een soort vaag raar gevoel met veel up's en down's van emotie en energie. De beste vergelijking die ik kan maken is die van Alcohol en Cocaine. Maar inplaats van ze apart van elkaar te nemen is het samen in 1 tablet gedrukt. Daardoor komt de snelle en heftige rebound ook. Nogmaals het is een theorie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie je voelen! Zoals ik in het begin al zei in het bericht. Stap over op lisdexamfetamine. Het heeft mijn leven veranderd en neem het elke dag met enorm plezier. Bijwerkingen verdwenen na 2 week. De inwerking duurt +- 1 a 2 uur en werkt heel stabiel over de gehele dag. Het is ook veel meer op de achtergrond waardoor het allemaal minder chemisch aanvoelt.

25-08-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Wat een vreselijk spul is Amfexa. Ik had er nog niks over gelezen en bewust geen bijsluiter gelezen omdat ik gevoelig ben voor wat er staat. Naarmate ik rare klachten kreeg en mezelf aan het verliezen was ben ik gaan lezen op internet. Wat een opluchting was dat. Ik ben niet gek het is gewoon troep. Veel bijwerkingen zijn bij vele zoals ik ze ervaar. Desondanks wilde ik he[lees meer...]t toch een kans geven omdat je ook door de periode van gewenning moet. Hoe langer ik het slik hoe ernstiger de klachten werden. Het rebound effect is ook echt verschrikkelijk. Ik word agressief en depressief en vreselijke huilbuien. Mijn leven staat stil en kan niks meer. Ik ben een wrak die niets meer kan en durft. De paniekaanvallen zijn zo erg dat ik echt waanideeën krijg. Ik slik ook diazapam 10 mg per dag maar om wat klachten op te vangen zijn ze op een paar dagen op. Wat weer resulteert in een afhankelijkheid aan meer diazepam. Ik was al blij dat ik zelfstandig gestopt was met temazepam, tramadol en andere diverse benzo. De hang naar alcohol wordt groot om de rebound te willen opvangen. Ik heb al heel wat middelen in mijn leven gebruikt maar dit is echt een ware hel. Ik wil dan ook stoppen en meteen maar dat kan niet. Ik slik het nu 4 maanden dus moet afbouwen. Ik weet nog niet wat het stappenplan gaat zijn maar ik hoop zo snel mogelijk van deze zooi af te zijn. Ik kan alleen maar zeggen begin er nooit aan want het maakt mijn leven echt kapot.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum