Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

31-01-2024 | Vrouw | 40

31-10-2023 | Vrouw | 23
ADD
Toen hij de apotheek werd verteld (inmiddels een paar jaar geleden) dat ik vanaf nu Amfexa kreeg i.p.v. de merkloze dexamfetamine (waar ik altijd zeer tevreden over was) dacht ik er niet zoveel van. Het was immers gewoon dezelfde werkzame stof: dexamfetamine, dus ik had er niet eens bij stilgestaan dat het zo anders kon vallen. Toen ik Amfexa begon te nemen snapte ik niet [lees meer...]wat er ineens mis met me was. Ik heb eigenlijk nooit last van mentale problemen of instabiliteit, maar toen ik Amfexa kreeg was ik elke dag (aan het eind van de dag) klaar om mezelf van een gebouw te gooien. Ik had heel erg last van hartkrampen en had in rust standaard een hartslag van boven de 150 bpm. Daarnaast was de effectiviteit laag; ik werd er heel erg opgejaagd van, zag wazig en had eigenlijk altijd hoofdpijn. Ik werd dusdanig vlak aan het eind van de dag dat ik nauwelijks in staat was om te praten/een gesprek te voeren. Ik raad niemand dit medicijn aan. Ik heb gelukkig nu - na heel veel moeite te hebben gedaan - merkloze dexamfetamine terug en dat is een enorme verademing; de werking van de twee is niet eens vergelijkbaar.

16-08-2022 | Vrouw | 33
ADHD
Diagnose gekregen op mijn 22e en dik 8 jaar op en af Ritalin en Concerta geprobeerd. Beiden zorgden voor veel bijwerkingen en hadden weinig positief effect op. Toen maa besloten geen medicatie meer in te nemen, maar dan liep ik weer gigantisch vast. Na zelf research op internet te hebben gedaan kwam ik veel positieve verhalen tegen over Dexamfetamine. Dit wilde ik ook prob[lees meer...]eren en in april 2019 mocht ik starten met Dexamfetamine (Magistraal Bereid - DMB). Ik omschrijf het gevoel alsof ik van fietsen met wind tegen, met twee slappe banden en een slag in het wiel (zonder medicatie), over ging naar een gloednieuwe fiets met twee opgepompte banden en versnelling! Wat een verademing! Het duurde even voordat ik goed en wel was afgesteld op de medicatie en de eerste weken waren een aardige rollercoaster met veel emoties, maar uiteindelijk was het het allemaal waard en wilde ik nooit meer anders. Met deze medicatie zou ik eindelijk kunnenTot ik begin 2021 ineens een ander middel (TENTIN) kreeg via de apotheek met een brief erbij dat er ook nog een flinke eigen bijdrage van 250,- euro bij komt kijken, maar geen zorgen. Deze wordt vergoed. Moet je voortaan wel zelf in de gaten houden want ze sturen geen nieuwe herinneringen en als je het niet aanvraagt krijg je dus niets vergoed. Nou dat moet je vooral aan iemand met ADHD overlaten. Ik ben hierdoor dus al 300 euro misgelopen. Toen ik begin 2021 ook nog Corona kreeg, viel het me daarna op dat mijn medicatie niet meer leek te werken. Slechte concentratie, sombere gedachtes, hersenmist, fysieke onrust was weer terug. Piekeren en slaapproblemen. Balen dat ik deed! Dat zal wel door de Corona komen dacht ik. Keer op keer terug naar de huisarts, maar los van een paar slaappillen konden ze mij niet vooruit helpen. Nu inmiddels ruim 1,5 jaar verder en nog steeds het gevoel dat mijn medicatie niet werkten. Ik neem het netjes iedere keer in, op gezette tijden. Normaal kon ik dan tot het eind vd dag super goed vooruit. Concentratie top, rust, ik kreeg eindelijk dingen voor elkaar. Nu ben ik smorgens al aan het struggelen met zelfs de simpelste taakjes. Alleen maar op zoek naar dopamine shotjes via online shoppen, chocolade, friemelen, werk ontwijkend gedrag etcetera. Uiteindelijk weer contact opgenomen met een nieuwe psychiater met de vraag of er geen andere medicijnen zijn, want dexamfetamine werkt voor mij niet meer. Terwijl ik er eerst toch zo blij mee was en ook de psychiater was het er mee eens dat Dex wel de beste optie voor mij was. Ineens legde ik de link met het krijgen van de nieuwe medicatie en het verergeren van mijn klachten. Toen ik ook nog op de website van het Lareb belandde en daar letterlijk meteen twee artikelen zag staan over de meldingen na wisseling dexamfetamine magistraal naar Amfexa/Tentin hoorde ik de engelen zingen. Het ligt dus gewoon aan die switch van medicijnen en ik ben niet de enige! Ondanks de opluchting over deze bevinding, merk ik dat ik ergens ook gewoon boos ben. Ik ben dus al 1,5 jaar dagelijks aan het struggelen met de simpelste taken, mijn werk, het huishouden, puur doordat anderen voor mij ineens besluiten de medicatie te verwisselen. Ik heb hierover contact opgenomen met mijn verzekeraar (DITZO/ASR) en zij reageerde heel begripvol en gaven meteen aan dat de huisarts of psychiater een nieuw recept kan aanvragen voor de oude/reguliere dexamfetamine. Hierbij moet dan worden aangegeven dat het 'medische noodzaak' betreft. Inmiddels gebruik ik alweer een paar dagen de 'oude' Dexamfetamine en ondanks ik er weer aan moet wennen (droge mond, hartkloppingen en meer moeite met slapen), merk ik qua focus en functioneren al meteen verschil. De bijwerkingen die ik zojuist benoemde verminderde bij mij de vorige keer ook na een tijdje dus daar ga ik nu ook vanuit. Al met al heb ik liever iets bijwerkingen van iets wat echt werkt, dan een hoop bijwerkingen van een middel waar mijn klachten juist van verergeren. Het is toch een kosten-baten afweging doe je altijd moet doen met medicatie. Kortom, ik hoop dat meer mensen met negatieve ervaringen met Amfexa/Tentin hier druk achter gaan zetten en een switch naar de oude dexamfetamine aanvragen. Hier wordt echt gespeeld met mensen hun kwaliteit van leven!

22-04-2022 | Vrouw | 34
ADD
Ik wil graag even een tegengeluid laten horen. Ik leeds dat veel mensen niet tevreden zijn met Tentin, en dat ze hun vorige dexamfetamine fijner vinden. Ik juist niet ! Bij de vorige vroeg ik mij weleens af of het wel werkte terwijl Tentin zonder twijfel werkt. Ik voel me energiek, socialer, kan mij beter toezetten op werk en (misschien is dat nog het fijnst) pieker ik vee[lees meer...]el minder. Ook op het eind van de dag als het uitgewerkt is, voel ik mij goed omdat ik een veel productievere dag heb gehad. Weliswaar ben ik dan iets chaotischer, maar niet minder gelukkig. Uiteraard verschillen alle mensen heel erg. Daarbij scheelt het misschien dat ik nooit echt last heb van prikkels van buitenaf maar vooral van mijn eigen gedachten. Ik had altijd neiging om heel lang te blijven hangen in negatieve (overfocussed add?) dat is met Tintin een stuk minder. Wel moet ik meer dan met de oude Dex opletten met alcohol, als ik meer dan 2 glaasjes drink dan voelt het de volgende dag alsof ik een zuipfestijn heb gehouden.

15-12-2021 | Vrouw | 27
ADHD
Ik voel het inkicken een half uur nadat ik het heb genomen en het lijkt voor mij alsof ik opnieuw wakker word. De blurrige foto wordt scherp gesteld en ik besef nu pas wat ik zie. In plaats van in mijn hoofd, ben ik in de wereld.

09-12-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Ik gebruik het medicijn vanwege mijn diagnose: ADHD. Het ondersteunt mij bij de concenstratie en impulsiviteit. Ik heb er veel baat bij en ben blij dat ik dit middel heb ontdekt. Zeker een aanrader! Het is wel belangrijk dat het per persoon verschillend is. Bij de een kan het erg helpen en bij de ander juist niet. succes6

21-09-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Droge mond is een bijwerking die ik hiervoor af en toe ook had met dexamfetamine van de regenboogapotheek. Sinds de apotheek niks meer doet met medische noodzaak ook gedwongen overgestapt naar Tentin (hiervoor Amfexa). Waar mijn depressieve klachten voorheen juist minder werden bij dexamfetamine lijkt dit nu erger te zijn. Inmiddels een half jaar verder en nog steeds een t[lees meer...]oename van onrust en hartkloppingen. Ik blijf hopen dat dit probleem serieus wordt aangepakt want blijkbaar heeft een van de nieuwe hulpstoffen toch een dusdanig negatief effect.

21-04-2021 | Vrouw | 42
ADHD
Super tevreden.met Amfexa/Tentin. Doet wat het moet doen.

09-03-2021 | Vrouw | 30
ADD
Wat een waardeloos medicijn is dit. Probeer het nu voor de tweede keer en het is even dramatisch als eerst. Aanhoudende hoofdpijn (bij de eerste keer dat ik Amfexa gebruikte was dit maandenlang). Prikkelbaarheid, voelde me soms ineens heel agressief, onrustig, opgejaagd gevoel in mijn lichaam en hoofd. Dit medicijn verergerd mijn Add/adhd symptomen in plaats van deze tegen[lees meer...] te gaan. Heb amper concentratie meer. Het enige wat dit medicijn doet is een klein beetje energie geven. Geef ons de magistraal bereide dexamfetamine terug!

25-02-2021 | Vrouw | 24
ADD
Ondanks dat ik het idee heb dat ik meer energie krijg door Amfexa heerst er een heftige onrust in mijn lichaam, het giert door mn lijf als ik merk dat het begint te werken. Hier voor gebruikte ik retalin maar dat vond ik ook heel naar dus ben ik hier voor gegaan. Ik heb met amfexa verschillende doseringen geprobeerd en ben nu blijven hangen op s'ochtends 1,5 en s'middags 1[lees meer...]. Ik neem de medicatie netjes bij de maaltijd en iedere dag op hetzelfde tijdstip maar ik vind de resultaten bijna iedere dag verschillen ondanks dat ik mijn dagen zo routine gewijs in probeer te delen ivm overprikkeling. De ene keer merk ik zo goed als niks en blijf ik op zo'n add manier wazig en ben ik niet vooruit te branden, de andere keer klapt de medicatie in en krijg ik een rush om van alles te ondernemen en te doen maar ondanks dat ik dan veel energie heb blijf ik constant afgeleid en ben ik 3 uur verder 10 verschillende dingen aan het doen maar nu wel met energie. De andere keer voel ik dat het gaat werken en ben ik in een klap overprikkeld doordat het zo door mn lijf raast en ben ik gelijk uitgeput. Ik ben vooral gevoelig voor geluiden en merk dat ik deze met amfexa vaak nog luider hoor. Ik zucht heel vaak heel diep omdat al mijn spieren continu aangespannen zijn en vooral mijn kaken staan altijd strak gespannen, het is heel moeilijk om je dan te ontspannen als je overprikkeld bent. Sinds amfexa heb ik iedere dag wel een moment dat ik ineens heel erg boos ben van binnen vaak zonder reden. De enige reden waarom ik het nog slik is omdat ik er genoeg energie van krijg om de dag door te komen ondanks dat het me vaak overprikkeld en uitput, hiervoor was het al helemaal geen doen. Ik maak me heel erg zorgen want het voelt iedere dag alsof ik zware drugs gebruik en daar irriteer ik me aan en word ik somber van. Om nog even duidelijk te maken dat het echt amfexa is en niet een andere factor, ik sta iedere dag op de dezelfde tijd op en ga op de dezelfde tijd naar bed en krijg dan vaak 7-9 uur slaap, ik eet volledig plantaardig met heel erg veel groenten, eet geen suiker, en let goed op mijn ijzer, zinc, magnesium, B12, vitamine D en laat regelmatig mijn bloed testen ivm met hoog cholesterol in de familie waarvan de resultaten altijd goed zijn. Ik ben inmiddels op zoek naar een ander medicijn want dit kan niet gezond zijn.

12-01-2021 | Vrouw | 51
ADD
Helaas moest ook ik over van mijn dexamfetamine van Ceban naar Angela/Tentin. Wat een ramp. Binnen een paar dagen zo depressief als wat, huilbuien en totaal niet het positieve effect wat ik al ruim 7! jaar bij de Dex ervaarde. En nu? Geen idee... Waardeloos dat men denkt deze medicijnen zomaar ineens vd markt af te kunnen halen zonder na te denken wat voor leed dit kan [lees meer...]veroorzaken.

06-01-2021 | Vrouw | 50
ADD
Van dexamfetamine moest ik naar amfexa wat TOTAAL iets anders is en voor mij een waardeloos middel! Helaas heb je hierover niks te zeggen... amfexa is alleen geschikt om direct in de afvalbak te gooien

13-11-2020 | Vrouw | 26
ADD
Sinds Maart 2020 noodgedwongen overgestapt naar Amfexa, na 5 jaar zeer tevreden magistraal bereidde Dexamfetamine voorgeschreven te hebben gekregen. Zonder enig bericht kreeg ik ineens 6 doosjes mee in plaats van de potjes die ik gewend was. "Ja mevrouw, sinds Januari mag het magistraal niet meer de toonbank over. Maar Amfexa is precies hetzelfde." Ik wist al dat dit niet [lees meer...]zo was en stond versteld van hoe de apotheek voorlichting geeft over dit medicijn en doet alsof het magistraal bereidde pilletje hetzelfde als Amfexa is. Na 5 trouwe en stabiele jaren, was de 2,5mg dex dan nu toch echt einde verhaal. Ik moest er nu dan aan geloven, en overstappen naar Amfexa. En jongens, wat was dit een ellende. Opnieuw weer bijwerkingen, Droge bek, Rebounds, Geen honger, strakke kaken.. Ja hoor; alles erop en eraan. Hier was ik allemaal alleens eerder doorheen gegaan toen ik net begon met Dexamfetamine, en na de overstap dus weer opnieuw. Echt helemaal hezelfde medicijn hoor! Wat een ONZIN! Ook fijn dat ze andere onwetende zich hier mentaal even op laten voorbereiden. Niet dus. Echt onvoorstelbaar. Ik weet niet wat voor andere troep ze erbij hebben gegooid, voor een betere bloeddruk. Leuk en aardig maar mijn bloeddruk was prima voorheen gedurende de 5 jaar dat ik magistraal bereidde Dex had en deze ellende was echt niet nodig geweest. Maargoed, we zijn nu in November dus ik zit zon 9 maanden aan de Amfexa en de werking is nihil. In vergelijking met hoe stabiel mijn leven was voor Amfexa is daar vrij weinig van over. Ik neem het nog omdat het me een beetje wakker houdt. Ik ga er geen doekjes om winden, zonder enige vorm van amfetamine ben ik niet vooruit te branden. Daar waar mensen hun dag beginnen met koffie ben ik nu na al deze jaren toch zeker afhankelijk geraakt van de werkzame stof Dexamfetamine die ergens in Amfexa zit tussen al die andere troep waar ik nu nog bijwerkingen van heb. Consentratie is nihil, en met slapen maakt mijn brein overuren met allerlei stressvolle gedachten. Voorheen nam ik 2,5mg dex, dan was het eindelijk stil en kon ik gewoon lekker slapen. (klinkt gek, maar ik kon er prima mee slapen na 2 jaar). Amfexa heeft dit rustgevende effect niet. Daar waar Dex mijn hoofd helemaal leeg kon maken voelt het alsof Amfexa wel ruimte maakt maar de chaos aan de kant duwt, en dit ook niet altijd. Het effect lijkt te verschillen. Lastig in woorden te omschrijven. Ook mijn geheugen is slecht, De afgelopen maanden van Maart tot nu zijn wazig en ik begin mij dingen van daarvoor ook slecht te heugen. Vrienden/Familie staan versteld van hoe slecht mijn geheugen is momenteel. Aangezien ik daarvoor met Dex gebeurtenissen van jaren terug glashelder en tot in detail kon vertellen. Ik kan dit nu simpelweg gewoon niet meer? Nog altijd is dit weer een nieuwe zoektocht naar wie ik nu weer ben. Waar de Dex mij introvert/kalm maakte, komt de extraverte en impulsieve versie van mij nu langzaam weer terug. En dit zorgt voor problemen. Sociaal gezien niet, maar stabiel gezien wel. Ik geef weer impulsief geld uit, en dat wat is gespaard de afgelopen jaren er nu keihard doorheen gebrast in no-time. Ik wil mijn magistraal bereidde Dex terug. Maar hoe?

26-10-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu ongeveer twee maanden Amfexa/Tentin. De problemen die ik ervoer door mijn ADHD worden nu goed gereguleerd door de medicatie. Ik kan me erg goed motiveren om te beginnen met schoolwerk (hoger onderwijs), ik vind dingen interessanter, en ik kan aan een ding werken zonder constant in beweging te zijn. Verder heb ik veel minder lichamelijke onrust, kan ik beter op [lees meer...]mijn beurt wachten en luister in meer naar wat anderen zeggen. Ook tijdens het rijden merk ik dat ik veel geduldiger ben en beter kan relativeren. Ik heb ook een paar bijwerkingen, ten eerste heb ik constant een droge mond (niet zo veel last van), voel ik soms zonder reden me heel erg zenuwachtig, heb ik meer puistjes op mijn gezicht, en is het hongergevoel verdwenen. Ik had niet echt een reserve maar doordat ik niet meer snack of ongezonde dingen eet ben ik erg afgevallen (in de eerste twee weken vier kilo). Na twee maanden lukt het nu gelukkig wel om mijn gewicht een beetje constant te houden.

16-10-2020 | Vrouw | 42
ADHD
2de keer dat ik begonnen ben met amfexa/tentin, eerste x zelfde grote problemen, toen zonder problemen overgestapt op magistrale bereider. Nu geen opties meer, maar volgens mij is het middel erger dan de kwaal. Dit zou weleens kunnen zorgen dat ik dus NIET medicatie trouw word. De bijwerkingen zijn, werkgeheugen doet het gewoon niet. Hele hoge hartslag, allemaal rode puntj[lees meer...]es in de huid. Misselijk en problemen met kijken. Probleem is zonder een middel dat dopamine regelt.... slaap ik straks weer niet, (weekje of 6 tot dat effect is bereikt). Geloof me. zonder slaap word je gek.

13-10-2020 | Vrouw | 27
ADHD
De eerste dagen leek het prima te gaan. Ik leek beter in staat dingen om gericht ergens mee aan de slag te gaan. Ook veranderde mijn stemming positief. Dit was echter van korte duur. Na 3 dagen verloor ik de controle over mijn lichaam en veranderde het in onrust en diverse paniekaanvallen. In het verleden last gehad van angst en ben hier voor behandeld door een haptonoom. [lees meer...]Alles wat ik daar geleerd had en voorheen kon toepassen wanneer ik een paniekaanval voelde aankomen leek verdwenen. Dit heeft mijn vertrouwen in mezelf enorm beschadigd. Waardoor ik het opbouwen van het zelfvertrouwen om geen angstaanvallen te krijgen weer helemaal opnieuw moest ondervinden. Ik ben natuurlijk ook direct gestopt met de Amfexa, troep vind ik het! Toen over gestapt op de Ritalin en dat is het ook niet voor mij omdat ik hiervan super rustig en dromerig wordt. Voor alle gedachtes in mijn hoofd heeft de Ritalin wel goed zijn werk gedaan. Die had ik namelijk vrijwel niet meer. Maar de rebounds zijn ook niet totaal gezellig. Ook vind ik de pieken vervelend. Vanaf overmorgen stap ik over op de elvanse-lisdexfetamine. Ik heb hier hele goede hoop op! Amfexa komt er bij mij NOOIT meer in. Van te voren had ik de negatieve ervaringen nog niet eens gelezen. Phoe het internet staat er vol mee! Echt neem die troep niet of denk er eerst goed over na. Zeker als je in het verleden last hebt gehad van paniekaanvallen.