Amfexa

Methylfenidaat (305 meningen)
Medikinet (115 meningen)

14-10-2019

ADD

Dexamfetamine houdt me alerter naast alle andere medicatie. Van amfexa wordt ik ziek. Hevige hartkloppingen. Vanaf half uur tot uur na inname ziek gevoel. Dit houdt paar uur aan. Bij een hele tablet van 5 mg voel ik me echt helemaal niet lekker. Bij inname van een halve tablet is het iets milder.
10-10-2019

ADD

Voor mij de gebruikelijke bijwerking waar ik met dexamfetamine ongeveer evenveel last van had (voor mij een heel stuk fijner dan zowel concerta als ritalin). Maar de werking is niks, ik slik ze sinds het begin van het schooljaar en ik snapte niet waarom ik niks meer gedaan kreeg, toen kwam ik een oud pilletje tegen (dexamfetamine 2,5 mg) en slikte die en ineens kon ik w[lees meer...]el weer uren stilzitten en leren. Echt wat een rot medicijn is amfexa vergeleken bij dexamfetamine, ben gewoon niet vooruit te branden meer.
01-10-2019

ADD

Sinds kort verplichte overstap gemaakt van Dexamfetamine naar Amfexa. Het medicijn werkt niet voor mij, nu bijna 3 weken geprobeert, onrust ,nerveusiteit, hartkloppingen, beweeglijkheid. Met Dexamfetamine had ik een aantal keren per dag een rustmoment, geen chaos, ik wil terug naar het oude middel,g heeft iemand raad?
14-09-2019

ADD

Gebruik half jaar medicatie voor ADD sinds 3 mnd over van dexam naar amfexa. Op werk minder geconcentreerd meer chaotisch en meer slordigheidsfouten als met dexam. Veel meer. Was met dexam eigenlijk over. ‘s Avonds enorm moe maar kom niet in slaap zelfs niet met Pammetjes. Zit snachts soms uren beneden nachten achter elkaar. Slik 2x 5mg p.d. om 8 uur en 13 uur. Daarna [lees meer...]maar niet meer ivm slaap maar dat helpt dus niet.
13-09-2019

ADD

Sinds 1 jaar maak ik gebruik van dexamfetamine (Pharmaline 2,5mg) Na 5 maanden uitproberen ben ik uitgekomen op een dosering per dag van 2 x 7,5mg en 1 x 5mg. Ik neem 's morgens altijd 2 x 2,5mg extra mee. Dan kan ik die gebruiken bij extra drukke situaties (denk aan een receptie of een intensieve vergadering) Vanaf september verplicht over moeten stappen van op Amfexa [lees meer...]5mg. Veel lastiger om te doseren, omdat ik doseer in stappen per 2,5mg. Bij Amfexa deel je het tablet in 4 stukjes (en wat kruimels) en moet je de ongebruikte restjes maar zien te bewaren. Na eerste 3 dagen mix van 1x Amfexa+1Pharmaline overgegaan op alleen Amfexa. Na enige dagen viel het me op dat ik er minimale effectiviteit van ondervond. Wel kreeg ik telkens hoofdpijn en was in mijn werkzaamheden chaotisch. Ondanks dat 's avonds weer erg moe was kon ik slecht slapen. Voelde me ook neerslachtig en moedeloos worden. Ook had ik telkens pijnscheuten aan de wortels van kiezen met een vulling. Het vermoeden is dat een en ander aan de wisseling van medicatie lag. Daarom 1 dag geen medicatie genomen en terug gegaan op de Pharmaline. Na 2 dagen betere nachtrust, geen hoofdpijn en geen kiespijn meer. Ook het gevoel zoals je je weer wat beter en opgewekter voelt na een paar dagen griep. Wel telkens een droge mond, waar ik bij de start van medicatie ook last van had. Om een en ander uit te sluiten zou ik nogmaals een keer op Amfexa moeten overstappen, maar nu even niet.
12-09-2019

ADD

Na diagnose ADD eerst Ritalin gehad, had een vreselijke uitwerking, helemaal van de kaart ervan. Overgestapt op 2,5 mg Dexamfetamine van Ceban. Dit werkte prima, ik kon me weer concentreren en dat vreselijke gejaagde gevoel was uit mijn lijf verdwenen. In augustus viel er een brief van de apotheek door de bus dat de overheid heeft bepaald dat de dex van de zelfbereidende a[lees meer...]pothekers niet gecontroleerd worden en zogenaamd niet veilig zijn en dat er daarom overgestapt moet worden naar Amfexa, dat werd ook maar meteen in het systeem aangepast voor mij. Nou had ik bij de eerste keer dat ik dex kreeg al weinig goeds gelezen over Amfexa dus ik schrok hier nogal van. Omdat ik nogal heftig kan reageren op medicijnen had ik geen zin om iets nieuws te proberen, de 2,5mg dex die ik nu had was immers prima. Toch weer eens informatie en meningen opgezocht over Amfexa en het blijkt inderdaad dat Amfexa nog steeds eerste klas troep is. Op elke website hierover lees je hetzelfde, geen werking, mensen worden ziek, hoofdpijn, depressie, noem maar op. Ik wilde hier niet eens aan beginnen dus contact gezocht met de apotheek, uiteindelijk heeft de directrice contact opgenomen met het KNMP. Omdat ik 1 tot max 3 tabletjes van 2,5mg slik (5mg in één keer verdraag ik niet) mag ik de dex 2,5mg van Pharmaline blijven gebruiken. Deze blijft in ieder geval tot eind dit jaar produceren. Voorlopig dus een fijne oplossing alhoewel ik de dex van Ceban wat fijner vind als Pharmaline. Maar het blijft een ronduit smerig zaakje rondom Amfexa, de overheid verbied zelfbereidende dex omdat deze niet veilig zou kunnen zijn maar duwt de meest afschuwelijke troep de markt in waar ontzettend veel mensen niks aan hebben. Volgens mij zit er een totaal andere insteek achter. Ik ben van mening dat mensen heel goed zelf weten welk medicijn voor hun het prettigst is en dat je ook alle recht moet hebben wat je zelf tot je neemt. Dat de overheid hiermee mensen dwingt om vergif in te nemen is zeer kwalijk. Apothekers, doktoren, psychologen, psychiaters zouden naar aanleiding van alle klachten dit medicijn niet meer voor moeten schrijven en de overheid zou moeten ingrijpen om deze mislukte dexamfetamine van Amfexa uit de markt te halen. Het gaat hier om het welzijn van mensen, mensen die willen werken en niet thuis willen zitten. Mensen die zich goed voelden bij een prima medicijn en nu kapot gemaakt worden... Onbegrijpelijk!
12-09-2019

07-09-2019

ADD

Wat een rotzooi. Ik ervaar zeer veel last van bijwerkingen, en het gewenste effect is minimaal. Voorheen gebruikte ik Dexamphetamine van (volgens mij) de magistrale bereiding. Hier had ik ook last van wat bijwerkingen, maar dat stelde niets voor vergeleken met de ellende die Amfexa heeft veroorzaakt. Klachten: - minimaal effect op concentratievermogen - Hoofdpijn [lees meer...]- buikpijn/ wee gevoel in maag - hoofd gloeit - zeer droge mond - wazig zien - plotselinge depressieve gevoelens - moeheid Bovenstaande klachten zijn begonnen vanaf het moment dat ik aan Amfexa begon. Deze klachten nemen af, of verdwijnen volledig wanneer de Amfexa is uitgewerkt. Ze komen weer terug op het moment dat ik een nieuwe dosis heb ingenomen. Het innemen van de Amfexa met voedsel zoals wordt aangeraden in de bijsluiter lijkt geen verschil te maken voor mij. Ik slik deze medicatie al een maand zonder enige verbetering te ervaren wat betreft de bijwerkingen, en het gewenste resultaat is nog altijd ver te zoeken. Wanneer er wordt beweerd dat Amfexa hetzelfde is als de Dex die je voorheen nam, dan Ben ik geneigd dit wel aan te nemen, ik ben zelf tenslotte geen arts. Maar als het bestanddeel in de pil hetzelfde is, en de hulpstoffen/vulmiddelen dit niet zijn, dan is het dus ANDERS. Als het zo is dat mijn lichaam niet goed reageert op de vulmiddelen, dan verklaart dit wellicht een groot deel van mijn klachten, maar geldt dit dan ook voor de plotselinge psychische klachten? En hoe zit het dan met het feit dat die ‘zelfde’ dexamphetamine (waarop mijn brein het voorheen goed deed) nu een te verwaarlozen effect blijkt te geven..? Geen arts, maar ook geen proefkonijn. Oh, en waarom is de bijsluiter van Amfexa volledig gericht op kinderen?? Vaag. Dit middel verpest voor mij een hele hoop.
04-09-2019

ADD

Mensen! GOED NIEUWS! Ik kan het wel van de daken schreeuwen! LISDEXAMFETAMINE KOMT OP DE NEDERLANDSE MARKT EIND SEPTEMBER 2019!! Ik had ook steeds last van die bijwerkingen die iedereen hier beschrijft sinds het overstappen naar dat andere merk. Al jaren hoop en roep ik dat Nederland Vyvance (in Amerika is dat Lisdexmfetamine) moet gaan introduceren. Je neemt dan 1 pi[lees meer...]l in en je bent klaar. Amfexa kunnen we dus nu vaarwel zeggen! Laat het even goed tot je doordringen. LISDEXAMFETAMINE is overigens precies hetzelfde als Dex, alleen wordt het door je lever omgezet in werkzame Dex. Daardoor heeft het een langere werkingstijd. Maar nog belangrijker! Het is een andere fabrikant, andere manier van hoe Dex in je lichaam wordt opgenomen. Wees niet bang, ik ken dit middel. Heb het wel eens geprobeerd. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dit middel dus veel minder bijwerkingen gaat geven op de stemming en veel meer ‘smooth’ aanvoelt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
27-08-2019

ADD

Van Dexamphetamine overgegaan op Amfexa vanwege de hele registratie kwestie. Ik heb niet het idee dat dit middel mij iets te bieden heeft behalve dan de vervelende bijwerkingen. Deze bijwerkingen ervaarde ik ook (in iets mildere mate) bij de Dex, maar daar kreeg ik dan wel een betere concentratie voor terug..
14-08-2019

ADD

Verplicht over moeten stappen van dex 2.5 van pharmaline naar Amfexa, wat een Hell.. Enorm veel bijwerkingen en geen werking. Terug bij af qua Energie, concentratie, lichamelijke onrust (tiks) tijdens inwerken medicatie zweet aanvallen licht in mijn hoofd erg moe. Tot zeer weinig in staat, na 1 week is het verschil in huis al goed zichtbaar en heb ik mij al 1 x ziek moeten[lees meer...] melden voor werk icm duizeligheid. Ik wil nog steeds vanalles maar de bijwerkingen weerhouden mij. Hier zit ik (en met mij vast genoeg anderen) niet op te wachten. En de apotheek geeft aan dat 2.5 niet meer besteld mag worden. Hoe nu dan verder? Dit kan zo niet naar mijn idee. Dat ze er maar snel wat aan veranderen...
19-06-2019

ADD

Door slechte levering van Dexamfetamine krijg ik nu Amfexa en vind het verschrikkelijk! Wat ben ik onrustig, heb opeens ook allemaal tics, slaap slecht, ben boos en het engste vind ik dat mijn hart zo tekeer gaat. Kan niet goed zijn!
29-05-2019

09-02-2017

ADD

Ik heb dit medicijn ongeveer 2 maanden gebruikt. Ik had veel last van bijwerkingen. Ik kon nachten niet slapen, puur omdat mijn lichaam nog heel onrustig was door dit medicijn. Ik had ook altijd iets in mijn oog dat bonkt, maar ik dacht dat het niets ernstigs was. Tot op een nacht lag ik gewoon in bed en zag ik witte flitsen opeens uit het niets en elke keer dat ik mijn o[lees meer...]gen sloot trilde ze als een gek. Ik ben toen gestopt met mijn medicatie en had het later pas tegen mijn specialist verteld: Ik moest acuut stoppen. Ook had ik heel af en toe last van hartkrampen en ook dat rondom aders in mijn lichaam bonkte. Nu ik ben gestopt met het middel heb ik deze klachten niet meer en kan ik lekker weer slapen (: Maar tegelijkertijd was dit middel wel effectief. Het hielp mij erg goed met concentratie. Ik maakte ook een perfecte start op school. Mijn emoties waren wel wat vlakker, maar niet zo vlak als ik bij methylfenidaat had. Daarbij was ik minder angstig en had meer motivatie. Door dit middel werd ik nog meer in mezelf en had ik meer overzicht. Dat vond ik erg fijn. Alleen als het medicijn was uitgewerkt kreeg ik een terugval en was dan snel prikkelbaar, maar ook dat vond ik niet heel erg. Ik kon me wel niet concentreren op wat mensen zeiden, maar als ik zelfstandig aan het werk moest gaan kon ik me perfect concentreren. Dus het leerwerk, huiswerk enzovoort ging uitstekend.
26-09-2016

ADD

Ik neem sinds 2 weken Amfexa van de apotheek, nadat ik in het verleden Dex van De Magistrale Bereider heb gekregen...De werking van Amfexa is ronduit slecht. Effect is veel minder en de bijwerkingen enorm. Nu heb ik enorme kaakkrampen en een mega droge mond. Gaat dit na verloop van tijd weg ?, want me tandvlees begint nu opeens terug te trekken en dat betekent niet veel go[lees meer...]eds voor mijn gebit... Bestaat er nog een mogelijkheid om terug te gaan naar de'ouwe' dexamfetamine ??
11-08-2016

ADD

Toen bij mij ADD werd geconstateerd kreeg ik Dexamfetamine voorgeschreven. Er ging een wereld voor mij open. Eindelijk kon ik normaal functioneren en ik had geen last van bijwerkingen. Na de hele patentkwestie ben ik gedwongen overgestapt op Amfexa. Ik ging er vanuit dat er weinig verschil zou zijn, omdat het toch een relatief eenvoudig medicijn betreft, maar dat bleek [lees meer...]nogal tegen te vallen. Het medicijn lijkt een stuk minder sterk te zijn en zorgt regelmatig voor het tegenovergestelde dan waarvoor het bedoeld is. Ik merk dat ik regelmatig helemaal in mezelf keer en voor me uit zit te staren, waardoor ik de dosis moet verhogen, wat ik helemaal niet wil. 's avonds kom ik erg moe uit mijn werk en voel me lichamelijk, maar vooral geestelijk volledig uitgeput. Ik voel me down en ben 's avonds niet meer waard. Bij Dexamfetamine had ik al deze problemen niet. Recent ben ik weer overgestapt en nu op de 2,5 mg Dex pillen. Een goed moment om kijken of er echt verschil is. Ik ben zeer opgelucht dat dit het geval blijkt te zijn. Deze Dex pillen werken weer als vanouds. Amfexa kan ik gelukkig weer links laten liggen. Wat Eurocept ook mag beweren, dit medicijn voegt helemaal niets toe. Mijn conclusie is dat ze een veel slechter product in de markt hebben gezet, wat het bij lange na niet haalt bij de magistrale bereide tabletten.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum