Amfexa

Methylfenidaat (308 meningen)
Medikinet (116 meningen)

01-12-2019

ADD

Ik heb gedurende dit jaar met verschillende bereidingen Dexamfetamine te maken gekregen alvorens op Amfexa over te gaan. Deze eerdere bereidingen waren dezelfde mg, maar qua pil structuur heel anders (de ene pil verpulverde heel snel en was ook wat groter en de andere set pilletjes ronder, kleiner, onbreekbaar en had iets van een glans middeltje er overheen). Toen ik die[lees meer...] wissel meemaakte was ik tot mijn verbazing minder tevreden over de werking, iets dat ik moeilijk kan verkopen aan mijzelf aangezien dat toch wel 'tussen de oren' moet zitten. Met die insteek maar mij erbij neergelegd en ermee leren leven, wat ik nu ook weer van plan was voor de Amfexa. Echter.. nu met de Amfexa is dit verschil zoveel prominenter dat ik besloot te gaan google'n naar gebruikservaringen.. en ben zeer verrast over hoeveel mensen dit verschil blijkbaar ook opmerken. Wel jammer dat het nieuwe medicijn zoveel duurder is.. dat maakt dat kritiek vanuit de gebruikers snel af wordt gedaan als zijnde door financieel eigenbelang gedreven. Ik ben helaas geen farmaceut, en geloof het meteen dat het niet komt door verkeerde zouten of andersom draaiende isomeren etc etc :P maar kan het dan toch komen door samenstelling van de pil zelf? Dat door het bindmiddel en verdeling van de stof over het beschikbare oppervlakte de medicatie elders wordt afgebroken in het lijf? Naja ik roep ook maar dingen waar ik geen verstand van heb. Ik zou dan ook heel blij worden van een onafhankelijk onderzoek dat laat zien dat het geheel hetzelfde product betreft als de vertrouwde oude bereidingen. Want dat zou het uitgangspunt moeten zijn voor Amfexa, nabootsing van het middel en niet enkel de werkzame stof in het middel. (hoe raar dat ook klinkt).
20-11-2019

ADD

Bijwerkingen zijn zo heftig dat ik een lagere dosering moet gebruiken. Effectiviteit gaat daarmee sterk achteruit. Waardeloos dat Amfexa verplicht is, terwijl er met magistrale bereiding een goed werkend alternatief is.
19-11-2019

ADD

Ik moest verplicht over tot de Amfexa door de nieuwe regeling. Eerst zeiden ze dat het niet leverbaar meer was en daarna hoor ik dat het gewoon niet meer gegeven wordt aan mijn leeftijd. Ik ging dus op de Amfexa omdat ik niet anders kon. Na een maand Amfexa innemen heb ik gemerkt dat ik veel sneller aggressief, geïrriteerd en rusteloos ben. Ik heb een slap en zwaar gev[lees meer...]oel en ik merk niks van de positieve effecten. Mijn vorige medicijn (dexamfetamine 2.5mg) was geweldig en werkte erg goed. Ik had geen last meer van mijn ADD en kon heel goed werken en leren. Dit is erg jammer. Ik wil niet eens beginnen over de belachelijke kosten van de Amfexa
15-11-2019

ADD

Ik word er ook nog eens depressief van en krijg nekkrampen en hevige bijwerkingen. Het heeft tot nu toe sinds al 3 maanden helemaal NIETS gedaan behalve mijn leven im een goot gooien. Ik ben 17 en ik heb ADD en OCD. Ik woon vrijwillig in een woongroep voor mijn depressie en thuis situaties en eindelijk wanneer ik dacht dat ik mijn leven weer de goeie kant opgaat komt Amfex[lees meer...]a het allemaal verpesten. 3 hele maanden verprutst en kan geen nuttige therapie krijgen voor mijn progressie want het heeft geen zin als deze troep mij zo beroerd laat voelen. Ik wordt ook nog eens verplicht om deze medicatie te nemen. Alles valt weer uit elkaar. Dat de farma handel mensen die het nodig hebben gewoon zo snel laat stikken en hun leven bepalen. Dat kan toch niet?! Ritalin werkt ook niet voor mij en kreeg er ook depressieve klachten van, alleen heb ik met Amfexa ook nog eens veel minder concentratie en veel meer bijwerkingen.
13-11-2019

ADD

Mijn medicatie was vorige week veranderd naar Amfexa nadat ik al lange tijd dexamfetamine gebruikte. Maar dat mogen ze nu dus niet meer maken door het patent van amfexa. Het hoort eigenlijk hetzelfde medicijn te zijn, maar ik merk duidelijk verschil. Ik heb de eerste paar dagen met amfexa echt een soort afkick periode gehad. Super moe en aan het trillen. Dit had ik altijd [lees meer...]wanneer ik ging minderen met mijn medicatie. Daarbij voel ik niet dat Amfexa nu iets bij mij doet. Ik heb nu weer moeite met concentreren. Mijn omgeving merkt het ook, ik begin weer zinnen en maak ze niet af of heb moeite met ze afmaken.
11-11-2019

ADD

Geen effect op concentratie.
06-11-2019

ADD

Wanneer ik het niet vergeet in te nemen, merk ik dat ik minder last heb van de hoofd symptomen die ik ADD'er ervaar. Ik voel me een uurtje na inname duidelijk opgewekter en de dagelijkse dingetjes doe ik vrijwel zonder enige tegenzin tenopzichte van dagen dat ik het niet inneem. De enige bijwerking die ik ervaar is dat ik moeite heb met inslapen. Een goede tip die ik he[lees meer...]b gekregen is het nemen van vitamine C die de dexamfetamine sneller schijnt af te breken en dus sneller uit je systeem zou gaan. De reden dat ik besluit het zo nu en dan een dagje niet in te nemen is omdat ik graag eens goed zou willen slapen. Tegelijkertijd zit daar ook een grote keerzijde aan vast. Ik voel me de gehele dag vrij down en kamp dan met veel negatieve gedachten. Ik kan niet meer rationeel denken. Maar dit heeft dan als hoofdreden uiteraard dat je het plotseling een dag niet inneemt en je systeem daar op deze manier bij mij op reageert omdat je gewend bent geraakt aan het medicijn. Conclusie: Amfexa is een goed medicijn voor mij. Echter zou ik moeten kijken naar een ander soort medicijn waarmee de bijwerking die naar voren komt als niet of nauwelijks kunnen inslapen minder heftig opspelen. Weinig slaap betekend ook dat ik niet optimaal van het medicijn kan genieten want we weten allemaal wat weinig slaap met een mens kan dken.
24-10-2019

ADD

Lieve mensen, Graag deel ik mijn mening over de Amfexa Dexamfetamine. Persoonlijk denk ik dat de overstap naar Amfexa bijwerkingen geven met name in de eerste periode. Totdat het lichaam gewend is aan het nieuwe medicijn. Ik merk dit zelf ook een hoge hardslag en soms wat nerveus. Ik ervaar meer rust en ben duidelijk meer aanwezig met de wereld om mij heen. Bij de dex [lees meer...]2,5 voelde ik mij contant opgejaagd en stilzitten was lastig, sociaal was het ook niet top. Wat ik probeer te zegen geef het een kans en geef je lichaam de tijd om te wenen aan de stofwisseling. Vergelijk het niet met de vorige dex 2,5 maar voel persoonlijk aan of het je helpt. Ik merk dat ik meer mijzelf ben met de Amfexa. Ik hoop dat dit sommige kan helpen, het is niet makkelijk als je afhankelijk bent maar we kunnen het alleen accepteren. Succes allemaal!
14-10-2019

ADD

Dexamfetamine houdt me alerter naast alle andere medicatie. Van amfexa wordt ik ziek. Hevige hartkloppingen. Vanaf half uur tot uur na inname ziek gevoel. Dit houdt paar uur aan. Bij een hele tablet van 5 mg voel ik me echt helemaal niet lekker. Bij inname van een halve tablet is het iets milder.
10-10-2019

ADD

Voor mij de gebruikelijke bijwerking waar ik met dexamfetamine ongeveer evenveel last van had (voor mij een heel stuk fijner dan zowel concerta als ritalin). Maar de werking is niks, ik slik ze sinds het begin van het schooljaar en ik snapte niet waarom ik niks meer gedaan kreeg, toen kwam ik een oud pilletje tegen (dexamfetamine 2,5 mg) en slikte die en ineens kon ik w[lees meer...]el weer uren stilzitten en leren. Echt wat een rot medicijn is amfexa vergeleken bij dexamfetamine, ben gewoon niet vooruit te branden meer.
01-10-2019

ADD

Sinds kort verplichte overstap gemaakt van Dexamfetamine naar Amfexa. Het medicijn werkt niet voor mij, nu bijna 3 weken geprobeert, onrust ,nerveusiteit, hartkloppingen, beweeglijkheid. Met Dexamfetamine had ik een aantal keren per dag een rustmoment, geen chaos, ik wil terug naar het oude middel,g heeft iemand raad?
14-09-2019

ADD

Gebruik half jaar medicatie voor ADD sinds 3 mnd over van dexam naar amfexa. Op werk minder geconcentreerd meer chaotisch en meer slordigheidsfouten als met dexam. Veel meer. Was met dexam eigenlijk over. ‘s Avonds enorm moe maar kom niet in slaap zelfs niet met Pammetjes. Zit snachts soms uren beneden nachten achter elkaar. Slik 2x 5mg p.d. om 8 uur en 13 uur. Daarna [lees meer...]maar niet meer ivm slaap maar dat helpt dus niet.
13-09-2019

ADD

Sinds 1 jaar maak ik gebruik van dexamfetamine (Pharmaline 2,5mg) Na 5 maanden uitproberen ben ik uitgekomen op een dosering per dag van 2 x 7,5mg en 1 x 5mg. Ik neem 's morgens altijd 2 x 2,5mg extra mee. Dan kan ik die gebruiken bij extra drukke situaties (denk aan een receptie of een intensieve vergadering) Vanaf september verplicht over moeten stappen van op Amfexa [lees meer...]5mg. Veel lastiger om te doseren, omdat ik doseer in stappen per 2,5mg. Bij Amfexa deel je het tablet in 4 stukjes (en wat kruimels) en moet je de ongebruikte restjes maar zien te bewaren. Na eerste 3 dagen mix van 1x Amfexa+1Pharmaline overgegaan op alleen Amfexa. Na enige dagen viel het me op dat ik er minimale effectiviteit van ondervond. Wel kreeg ik telkens hoofdpijn en was in mijn werkzaamheden chaotisch. Ondanks dat 's avonds weer erg moe was kon ik slecht slapen. Voelde me ook neerslachtig en moedeloos worden. Ook had ik telkens pijnscheuten aan de wortels van kiezen met een vulling. Het vermoeden is dat een en ander aan de wisseling van medicatie lag. Daarom 1 dag geen medicatie genomen en terug gegaan op de Pharmaline. Na 2 dagen betere nachtrust, geen hoofdpijn en geen kiespijn meer. Ook het gevoel zoals je je weer wat beter en opgewekter voelt na een paar dagen griep. Wel telkens een droge mond, waar ik bij de start van medicatie ook last van had. Om een en ander uit te sluiten zou ik nogmaals een keer op Amfexa moeten overstappen, maar nu even niet.
12-09-2019

ADD

Na diagnose ADD eerst Ritalin gehad, had een vreselijke uitwerking, helemaal van de kaart ervan. Overgestapt op 2,5 mg Dexamfetamine van Ceban. Dit werkte prima, ik kon me weer concentreren en dat vreselijke gejaagde gevoel was uit mijn lijf verdwenen. In augustus viel er een brief van de apotheek door de bus dat de overheid heeft bepaald dat de dex van de zelfbereidende a[lees meer...]pothekers niet gecontroleerd worden en zogenaamd niet veilig zijn en dat er daarom overgestapt moet worden naar Amfexa, dat werd ook maar meteen in het systeem aangepast voor mij. Nou had ik bij de eerste keer dat ik dex kreeg al weinig goeds gelezen over Amfexa dus ik schrok hier nogal van. Omdat ik nogal heftig kan reageren op medicijnen had ik geen zin om iets nieuws te proberen, de 2,5mg dex die ik nu had was immers prima. Toch weer eens informatie en meningen opgezocht over Amfexa en het blijkt inderdaad dat Amfexa nog steeds eerste klas troep is. Op elke website hierover lees je hetzelfde, geen werking, mensen worden ziek, hoofdpijn, depressie, noem maar op. Ik wilde hier niet eens aan beginnen dus contact gezocht met de apotheek, uiteindelijk heeft de directrice contact opgenomen met het KNMP. Omdat ik 1 tot max 3 tabletjes van 2,5mg slik (5mg in één keer verdraag ik niet) mag ik de dex 2,5mg van Pharmaline blijven gebruiken. Deze blijft in ieder geval tot eind dit jaar produceren. Voorlopig dus een fijne oplossing alhoewel ik de dex van Ceban wat fijner vind als Pharmaline. Maar het blijft een ronduit smerig zaakje rondom Amfexa, de overheid verbied zelfbereidende dex omdat deze niet veilig zou kunnen zijn maar duwt de meest afschuwelijke troep de markt in waar ontzettend veel mensen niks aan hebben. Volgens mij zit er een totaal andere insteek achter. Ik ben van mening dat mensen heel goed zelf weten welk medicijn voor hun het prettigst is en dat je ook alle recht moet hebben wat je zelf tot je neemt. Dat de overheid hiermee mensen dwingt om vergif in te nemen is zeer kwalijk. Apothekers, doktoren, psychologen, psychiaters zouden naar aanleiding van alle klachten dit medicijn niet meer voor moeten schrijven en de overheid zou moeten ingrijpen om deze mislukte dexamfetamine van Amfexa uit de markt te halen. Het gaat hier om het welzijn van mensen, mensen die willen werken en niet thuis willen zitten. Mensen die zich goed voelden bij een prima medicijn en nu kapot gemaakt worden... Onbegrijpelijk!
12-09-2019

07-09-2019

ADD

Wat een rotzooi. Ik ervaar zeer veel last van bijwerkingen, en het gewenste effect is minimaal. Voorheen gebruikte ik Dexamphetamine van (volgens mij) de magistrale bereiding. Hier had ik ook last van wat bijwerkingen, maar dat stelde niets voor vergeleken met de ellende die Amfexa heeft veroorzaakt. Klachten: - minimaal effect op concentratievermogen - Hoofdpijn [lees meer...]- buikpijn/ wee gevoel in maag - hoofd gloeit - zeer droge mond - wazig zien - plotselinge depressieve gevoelens - moeheid Bovenstaande klachten zijn begonnen vanaf het moment dat ik aan Amfexa begon. Deze klachten nemen af, of verdwijnen volledig wanneer de Amfexa is uitgewerkt. Ze komen weer terug op het moment dat ik een nieuwe dosis heb ingenomen. Het innemen van de Amfexa met voedsel zoals wordt aangeraden in de bijsluiter lijkt geen verschil te maken voor mij. Ik slik deze medicatie al een maand zonder enige verbetering te ervaren wat betreft de bijwerkingen, en het gewenste resultaat is nog altijd ver te zoeken. Wanneer er wordt beweerd dat Amfexa hetzelfde is als de Dex die je voorheen nam, dan Ben ik geneigd dit wel aan te nemen, ik ben zelf tenslotte geen arts. Maar als het bestanddeel in de pil hetzelfde is, en de hulpstoffen/vulmiddelen dit niet zijn, dan is het dus ANDERS. Als het zo is dat mijn lichaam niet goed reageert op de vulmiddelen, dan verklaart dit wellicht een groot deel van mijn klachten, maar geldt dit dan ook voor de plotselinge psychische klachten? En hoe zit het dan met het feit dat die ‘zelfde’ dexamphetamine (waarop mijn brein het voorheen goed deed) nu een te verwaarlozen effect blijkt te geven..? Geen arts, maar ook geen proefkonijn. Oh, en waarom is de bijsluiter van Amfexa volledig gericht op kinderen?? Vaag. Dit middel verpest voor mij een hele hoop.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum