Dexamfetamine

Medikinet (115 meningen)
Strattera (109 meningen)

10-10-2019

ADD

Ik vind dexamfetamine een heel fijn medicijn, het heeft natuurlijk wel zn nare bijwerkingen maar ik vind het het waard. Ik kan goed leren, ik kan makkelijk de dosering bepalen aan de hand van wat ik ga doen (of zelfs per schoolvak). Ik krijg er zelfs een beetje een motivatie boost van. Een nadeel kan zijn dat je er niet door kan slapen en dat je heel lang afgeleid kan zijn[lees meer...] als je je op het verkeerde focust, maar daar is heel makkelijk rekening mee te houden vind ik.
12-09-2019

Fijne rustig werkende Dexamfetamine 2,5mg van de Ceban
08-09-2019

ADD

Ik gebruik nu sinds een jaar dexamfetamine na al eerder Concerta en later in combinatie met Ritalin heb gebruikt. Ook nog een periode Medikinet gebruikt. Deze middelen waren geen uitkomst voor mij. Ik kreeg erge last van stemmingswisselingen en rebound. Als laatste startte ik met Dexamfetamine, wat de eerste weken een uitkomst leek te zijn. Mijn concentratie was stukken[lees meer...] toegenomen en kon mij ook op mijn werk beter focussen. Op sociaal vlak was ik ook erg veranderd en kon mij veel meer openstellen wat weer gunstig is. Ook mijn extreme vermoeidheid was helemaal verdwenen waardoor ik op gegeven moment te veel hooi op mijn vork ben gaan nemen. Toen kwam deze vermoeidheid na een halfjaar gebruiken van dexamfetamine weer terug. Mijn concentratie problemen namen steeds meer toe en voelde mij niet meer mijzelf. Mijn persoonlijkheid veranderde van erg bedachtzaam en liever luisteren naar een ander naar erg hyperactief en impulsief waardoor ik door steeds iedereen in de reden viel. De laatste bijwerking en welke het meeste impact op mijn dagelijks functioneren heeft is de verminderde eetlust. Ik heb nergens meer trek in en ben hierdoor al 15 kg afgevallen. Eigenlijk achteraf gezien heeft deze behandeling met dexamfetamine mij niks positiefs gebracht als wat ik hoopte. Momenteel ben aan het afbouwen met de medicatie bij een andere praktijk en ben ik benieuwd wat het me gaat brengen.
07-09-2019

ADD

Ondanks de bijwerkingen werkte Dexamphetamine prima voor mijn concentratievermogen. Ik kon me eindelijk gericht bezig houden met taken en alles was overzichtelijker in mijn ervaring. Het gaat hier trouwens om Dexamphetamine 2,5 mg, die nu dus niet meer vergoed worden of ‘mogen’.
06-09-2019

ADD

(!) Dit bericht voor iedereen die Amfexa gebruikt en dit misschien niet weet dat u Amfexa geheel gratis kan krijgen. Ik zie velen op deze site klagen over het feit hoe duur het medicijn is geworden. De overheid heeft vastgesteld dat iedereen maximaal 250 euro per jaar aan eigen bijdrage moet betalen. Dit geld ook voor Amfexa. Na deze 250 euro hoeft u niets meer bij de beta[lees meer...]len en krijgt u amfexa geheel vergoed. Wat velen niet weten is dat de fabrikant van Amfexa een terugbetalingsregeling heeft voor de eigen bijdrage. U krijgt over een heel jaar bijna de volledige 250 euro teruggestort van de fabrikant (!) U kunt dit regelen door u arts het formulier op de volgende website te laten invullen. U kunt ook informatie hierover bij u apotheek opvragen. U kunt meer lezen op internet.
04-09-2019

ADD

Omgezet naar Amfexa. Labiel, emotioneel en depressief. Hiervoor had ik dat nooit. Onbegrijpelijk.
14-08-2019

ADD

Dexamfetamine 2.5 mg van Pharmaline gaf mij zoveel meer kwaliteit van leven. Een opgeruimd hoofd, huis , werk beter vol te houden, meer energie, positiviteit etc. Nu verplicht over op Amfexa dit doet precies het tegenover gestelde geen energie(futloos), duizelig, licht in het hoofd, geen concentratie, lichamelijke onrust en hartkloppingen. Waardeloos! En volgens de apothe[lees meer...]ek mag de dex 2.5 niet meer besteld worden door het preferentie beleid wat ik geloof eurocept zich veroorloofd heeft.. belachelijk.
27-07-2019

25-07-2019

ADD

Sinds kort ben ik erachter dat ik add/adhd heb. Echt een grote ontdekking, om erachter te komen dat wat ik voelde, niet zo is, zoals de meeste mensen het leven ervaren. Dat het allemaal zoveel rustiger kan zijn in je hoofd. Sinds 1,5 maand gebruik ik dex. en ik voel ik me een stuk fijner en relaxter, op alle leefgebieden. Waar ik last van had: - Constante onrus[lees meer...]t : steeds switchen qua werk/ hobbies. interesses/ cursussen. Oh nu wordt ik timmerman want dat zag ik op tv, of nu wordt ik doktersassistent, en dan ook meteen inschrijven en geld overmaken voor de opleiding. En dan daarna denken, huh, waarom deed ik dat? Dat past helemaal niet bij mij. Het gevoel hebben dat ik iets "nuttigs" moet doen. - Gedachten die niet stoppen. Gesprekken die ik heb gevoerd, steeds herhalen in mijn hoofd en steeds aanpassen. Gesprekken alvast voeren die nog niet gebeurd zijn. Heel erg piekeren over alles wat ik zou moeten doen en nog niet heb gedaan. - Alles of niets mentaliteit: of keihard werken of totaal uitgeput zijn. Er was geen enkele balans. Op het werk nam ik geen pauzes en ging ik altijd door. Überhaupt vreemd opkijken als mensen heel relaxed ff een pauze nemen. Het werk dat ik deed checkte ik 10x omdat ik bang was fouten te maken. Na het werk was ik totaal uitgeput en had ik nergens meer energie voor. Moe dus ook. - Focussen op 1 taak: Niet goed kunnen focussen op een taak omdat ik alweer met de volgende taak bezig ben. 10 dingen tegelijkertijd doen, maar niets afmaken, of met veel moeite. - Slecht korte termijn geheugen. Iets echt 3 keer hardop moeten herhalen om het te onthouden. (als iemand bijvoorbeeld zegt: neem je dat even mee? dan zei ik: jas mee, jas mee, jas mee) Hoofdrekenen lukt niet, omdat ik het eerste gedeelte van het sommetje ben alweer ben vergeten als ik bij het 2de gedeelte aan kom. - Op sociaal vlak had ik last van: Gesprekken niet kunnen volgen, afdwalen en onrust: Schiet op met je zin! De meeste mensen praten zoooo langzaam. Het gevoel hebben dat ik er niet bij ben met mijn hoofd en weer wat wil gaan doen. Ook niet goed uit mijn woorden kunnen komen. - Stemming: mijn stemming switchte nogal.. als ik niet precies goed had geslapen of gegeten, was ik meteen erg moe of sacherijnig, of emotioneel en heel erg onzeker. Prikkels niet kunnen verwerken, overprikkeld zijn en geïrriteerd worden, en daarna lang afzonderen. De meeste dingen die ik heb genoemd zijn nu echt zoveel beter. Ik wil nog steeds alles snel doen en ben wel onrustiger dan de meeste mensen , maar het is gewoon veel rustiger in mijn hoofd en ik ben niet met alles tegelijkertijd bezig. Heb ook veel meer energie en minder last van prikkels en geluiden. En op sociaal gebeid kom ik beter uit mijn woorden en kan ik gemakkelijker gesprekken voeren. Ik ben gewoon echt heel blij met dex. en de ontdekking, dat het een verstoring in de neurotransmitters dopamine en noradrenaline is, die leidt tot deze problemen. En dat het niet zo is dat ik gewoon maar wat meer moet mediteren. :) Hoor graag wat er bij jullie verbeterd is!
17-07-2019

ADD

Overgestapt van Methyl door vervelende bijwerkingen. Sinds bijna 1 jaar op dit medicijn. Minder bijwerkingen maar nog wel merkbaar. Positief echter op gedrag met name concentratie en sociaal.
29-05-2019

25-05-2019

ADD

Ik heb begin dit jaar besloten medicatie weer een kans te geven, i.v.m. verandering van werkzaamheden en workload. Ik ben voornemens de medicatie enkele dagen per week te gebruiken tot ik m'n nieuwe cadans heb gevonden. Ik voel me met dexamfetamine net zo levendig als anders. Groot pluspunt in vergelijking met Ritalin. M'n beste vriendin merkt nu in mij als persoon geen[lees meer...] verschil t.o.v. zonder medicatie, terwijl ik met Ritalin in een een soort zombie veranderde. Concentratie gericht vasthouden en prioriteiten stellen gaan me (net als met Ritalin) veel beter af dan zonder medicatie. Wel merk ik dat ik erg moe/futloos ben op de dagen dat ik de pillen niet neem. Als ik een dag niets hoef neem ik de pillen (i.s.m. arts) niet, maar kom ik vaak ook mijn bed nauwelijks uit en dat vind ik erg vervelend: extremere opstartproblemen dan zonder medicatie. Ook het monitoren van mijn slaappatroon blijft (mede door onregelmatig werk) een uitdaging. Die lethargie kan een gevolg zijn van onregelmatig gebruik van de medicatie, met als gevolg een onregelmatig slaappatroon. Ik kan me echter ook voorstellen dat ik gedurende het gebruik mijn 'batterijen' zo ver leeg trek, dat ik rust in moet halen. Ik ga hierover in gesprek met m'n arts. In het laatste geval zal ik met de medicatie stoppen.
13-05-2019

ADD

Sinds januari 2019 de diagnose ADHD type ADD gekregen op eigen verzoek. Ik kwam tot inzichten door een collega die symptomen omschreef waarin ik mijzelf herkende. Het resultaat van de diagnosestelling verbaasde mij daarom niet. Over het algemeen kan ik in deze paar maanden van gebruik stellen dat het bitterzoet is. Aan de ene kant bieden de medicijnen mij rust in mijn alti[lees meer...]jd overvolle hoofd. Ik kan mijn hersencapaciteit beter gebruiken en toepassen op momenten waar het moet. Mijn humeur op het moment van inwerking is vrijwel vaak heel goed en ik voel niet dat ik moe ben. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen kunnen omdat ik eindelijk kan nadenken zonder constant afgeleid te zijn. Aan de andere kant ondervind ik een aantal psychische problemen. Mijn PTSS is teruggekomen. Dit na ongeveer 3 maanden na gebruik. Omdat ik zoveel tijd heb om na te denken, pieker ik over onzekerheden. Ik slaap de laatste tijd slecht tot bijna niet omdat ik in de nacht het meest nadenk. Ik overdenk en pieker mezelf suf waardoor ik ontzettend erge hartkloppingen krijg. Ik slik daarom melatonine pillen om te kunnen slapen. Ik heb onlangs ook een psycholoog benaderd om mij te helpen met mijn PTSS. Daarnaast ben ik 12 kg afgevallen sinds februari. Ik ben ook vaak in de war en weet ik niet wie ik ben sinds ik ineens wél goed kan nadenken en stilte in mijn hoofd heb. Het is lastig uit te leggen wat ik voel tenzij je herkenning kunt vinden in mijn ervaring. Ik ben van mening dat als je geen diepe psychische onopgeloste zaken hebt, je deze klachten niet zult hebben alleen als je die wel hebt .. bereid je voor.
10-05-2019

28-02-2019

ADD

Ik kreeg dit middel voorgeschreven i.v.m. somberheidsklachten in combinatie met een vorm van adhd. De werking begon direct: opgejaagd gevoel, versnelde hartslag, een soort roes alsof ik dronken was. Onprettig. De volgende dag hetzelfde, alleen dan zonder de roes. Ik kon slecht schakelen tussen taken en signalen kwamen laat binnen waardoor ik traag reageerde. Ook het autori[lees meer...]jden leidde hier onder. Ik was chaotisch, terwijl ik normaal gesproken gestructureerd ben. Ik deed langer over taken. Ook had ik de eerste paar dagen last van een droge mond, hoeveel ik ook dronk. Als het middel uitgewerkt was, was ik doodmoe, zo moe dat ik dubbel zag en naar bed moest. Dag 4 en 5 merkte ik bijna niets meer van het middel, alleen was ik nog chaotisch en kon ik slecht schakelen. Mijn partner gaf aan mij als hyper te ervaren. Na contact met de specialist (waarin ik bovenstaande allemaal vermeld heb), is de dosis verdubbeld. De dag dat dit gebeurde kwamen alle klachten zoals op de eerste en tweede dag beschreven terug, alleen dan heftiger. Op advies van de specialist na 7 dagen gestopt. Ik heb er geen positieve ervaringen aan. Het enige positieve was dat ik geen last had van vreetbuien. Mijn gewone trek nam echter wel toe.
22-12-2018

ADD

Graag wil ik mijn ervaring delen in de hoop dat anderen daar baat bij hebben. Het gaat met name over de wisselende werking en dat op den duur de werking afneemt. Het medicijn slik ik officieel voor mijn add maar voor mij werkt het ook tegen somberheid. Naast de dex slik ik tevens venlafaxine 150mg tegen een depressie en angstklachten. De dex geeft daarin het laatste ma[lees meer...]ar cruciale zetje. Het geeft mij niet per definitie rust want als ik teveel op de hals neem en teveel bezig ben dan wordt ik erg zenuwachtig en onrustig. Doe ik het rustig aan dan komt de werking tot z'n recht. Je eigen lichaam maakt logischerwijs zelf dopamine/nor-adrealine aan in een bepaalde verhouding dat afhankelijk is van de situatie waar je in zit. En ja, dat is bij ieder mens weer een beetje anders.. Heel kort door de bocht, dex verhoogt deze stoffen (niet gelijkmatig). Wellicht hebben mensen er baat bij wanneer ik zeg dat gedrag een belangrijke rol speelt bij de werking van het medicijn. Jaren geleden werkte dit medicijn niet goed en nu wel. Ik vermoed dat het voornamelijk aan mijn gedrag ligt maar de invloed van de overige medicatie kan natuurlijk ook een rol spelen. Maar nu het addertje onder het gras waarvan ik vermoed dat heel veel mensen hier onbewust last van hebben. De werking neemt geleidelijk af... Ik kan hier alleen vanuit mijn eigen ervaring praten maar voor mij is dit een groot ding. Met het addertje onder het gras bedoel ik niet direct de werking die afneemt maar de reden ervan. Voor mij is het overduidelijk dat dex de kwaliteit van mijn slaap beinvloed. Niet meteen voelbaar en ook niet na twee weken. Langzaam sluipt dit er bij mij in en ik merk het alleen als de werking afneemt en de bijwerkingen toenemen. Bij een (of twee) nacht doorhalen en het drinken van een koffie geeft voor mij een soortgelijk effect dat ik ervaar na 2+maanden bij het slikken van de medicatie. Je bent wel iets meer wakker maar geforceerd. Wanneer mensen last krijgen van een verminderde werking, wat ik regelmatig lees, zou je erover na kunnen denken (en in doktersoverleg!!) om een paar dagen of langer te stoppen. Observeer wat je voelt die dagen. Voel je je uitgeblust en moe, dan zou dit een reden kunnen zijn. Als laatst wil ik zeggen dat een goede nachtrust ongelooflijk belangrijk is. Veel ziektes en kwalen worden al gelinkt bij langdurige slaaproblemen. Dit is het addertje onder het gras waar ik het over heb en wat ik ervaar bij mezelf wanneer de werking minder wordt. Op het moment van schrijven realiseer ik mij dat ik ook maar een kleine pauze in moet lassen. Bah geen zin in.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum