Ervaringen met Dexamfetamine

ADD (159 meningen)
Narcolepsie (1 mening)

16-06-2021 | Man | 20
ADHD
Dexamfetamine van DMB werkte erg goed! Helaas is deze uit de markt gehaald.

09-02-2021 | Vrouw | 20
ADHD
Het helpt me goed om me te concentreren alleen werkt t erg lang door waardoor ik lastig in slaap kom, ook als ik mn laatste dosis om 14:00 neem kan ik pas rond 2:00 in slaap komen. Dit zorgt er ook voor dat ik savonds geen leuke dingen met vrienden kan doen omdat ik nog te veel onder invloed ben van de medicijnen en me daardoor niet chill voel om gezellig te doen of te dri[lees meer...]nken etc. Ik heb erg last van hartkloppingen, weinig eetlust , een opgejaagd gevoel , dorst en een vieze smaak in mn mond die maar niet weggaat wat ik ook eet en hoe vaak ik ook mn tanden poets niks helpt, ik moet ook erg vaak plassen.

17-12-2020 | Man | 22
dexamfetamine (2.5mg)
ADHD
Hallo, ik ben 22 jaar heb ADHD/ODD met ernstige concentratieproblemen en ik ben WETTELIJK zwart op wit verplicht Dexamfetamine te slikken. Dexamfetamine (ADHD Medicijn) werd gemaakt door de apotheek zelf omdat er geen merk voor was. Waar ik en honderden-duizenden anderen al jarenlang heel erg blij mee waren. Maar op het moment dat een bedrijf medicijnen met de zelfde gr[lees meer...]ondstof (dexamfetamine) produceert en er een merk (Amfexa/tentin) van maakt is de apotheek verplicht jou die te verstrekken. Terwijl de bij-stoffen zowel als het effect compleet anders zijn. De bijwerkingen bestaan uit: stress, een onvermogen tot concentratie, slapeloosheid, eetlustvermindering, hartritme-stoornissen, misselijkheid, braken. hoofdpijn, manische depressies, woede uitbarstingen, paniekaanvallen en nog véél meer. Maar vooral een gevoel van machteloosheid en boosheid gericht op ministers die door maatregelen als deze levens overhoop weten te gooien, zonder ook maar één moment na te denken wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn voor mensen die daar al jarenlang afhankelijk van zijn. Ik heb alle adhd medicijnen geprobeerd. En ik heb alle dexamfetamine soorten en vervangers geprobeerd. Amfexa/tentin: teveel nare bijwerkingen Lisdexamfetamine: teveel nare bijwerkingen Deze twee werken niet waarvoor het bedoeld is. Op deze manier gaat het niet lang meer duren voordat er alweer iemand zelfmoord pleegt door de wijziging van dit medicijn.

09-08-2021 | Vrouw | 23
ADHD
Dexamfetamine van DMB hielp mij op alle fronten van mijn leven. Omdat er rust in mijn hoofd kwam, was er van piekeren en angst veel minder sprake en kon ik mij focussen op het positieve. Ik werd opgewekter, kon langere dagen beter hendelen doordat de prikkels minder hard binnen kwamen, en de muur in mijn hoofd verdween.

06-05-2021 | Vrouw | 24
dexamfetamine (2,5)
ADHD
Omdat ik bij Ritalin de bijwerkingen te hevig vond en Concerta mij sterk afvlakte, ben ik met Dexamfetamine begonnen. Altijd zeer goede ervaring mee gehad. Jammer dat dit veranderd is en alleen nog maar onder Amfexa/Tentin te krijgen is. Ik zou graag terug willen naar deze medicatie.

07-12-2021 | Vrouw | 25
dexamfetamine (30mg)
ADHD
Sinds kort gediagnosticeerd met adhd. Ritalin werkte helaas niet, daar kreeg ik veel angstaanvallen van. Sinds 3 dagen aan de dexamfetamine. Het is een nachtmerrie. Overdag gaat alles prima en voel ik me super, maar zodra die pil is uitgewerkt stort mijn hele wereld in. Somberheid, angst en suïcidale gedachten overspoelen mijn hersenen. Wat een troep.

28-09-2020 | Man | 25
ADHD
Helpt mij erg goed met het onder controle houden van mijn impulsiviteit. Daarnaast kan ik me nu veel projecten maken / teksten schrijven. Voorheen was dit een enorme strijd. Nu gaat het veel soepeler. Jammer dat het niet veel doet aan drukte in je hoofd. Bij een hogere dosis word de drukte aanzienlijk erger.

10-12-2021 | Vrouw | 26
dexamfetamine (30)
ADHD
Hi, Ik ben 26 jaar oud en sinds begin oktober 2021 gestart met medicatie voor ADHD nadat ze dit bij mij hebben gediagnoticeerd. Wat ben ik zoekende naar wat goed is, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is en het gepaard gaat met veel bijwerkingen. Op dit moment slik ik dexamfetmine van Elvanse, waarbij ik 's ochtends twee capsules van 30 mg moet slikken en tussen[lees meer...] 14:00 en 15:30 nog een capsule van 20 mg. Overdag gaat het echt super met de focus, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar dan.. 's avonds wanneer het uit gaat werken heb ik hele zware drukkende hoofdpijn en voel ik me onrustig (hartritme versneld). Verder voel ik ook een druk op mijn oren (als je je oren klaart, het gevoel dat het steeds op het punt van het klaren staat). Verder heb ik een tijdje last gehad van slapeloosheid, maar dat gaat gelukkig wel beter. Daarnaast voel ik me ook meer somber zodra het uitwerkt en wazig. Eerst slikte ik een andere dosering (90 mg in de ochtend) maar hierbij had ik een te grote last van een rebound. Vandaar dat ik nu 's middags nog een kleine dosis slik. Ik zit te denken om over te stappen naar Methylfenidaat (Concerta) en als dit niet bevalt mogelijk Atomoxetine. Samengevat: moeizaam traject.

21-09-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Het hielp om mijn gedachten tot rust te brengen en beter te concentreren. Depressie gedachten werden een stuk minder. Na overstap op Tentin (hiervoor Amfexa) veel meer last van bijwerkingen.

14-02-2022 | Vrouw | 27
ADHD
Door negatieve effecten van methylfenidaat door mijn behandelend arts dexamfetamine voorgeschreven gekregen. Dit was voor mij een verademing. Kon na een hele lange tijd eindelijk weer normaal functioneren. Toen kwamen ze ineens met het verbod op de doorlevering van de dexamfetamine naar andere apothekers.. En daar was Amfexa... En daar ging ik.. Ik was gelijk terug bij af.[lees meer...]. Ik was mezelf niet meer kwam in een crisis terecht.. Durfde me huis niet meer uit en op mijn werk kwam ik langdurig in de ziektewet door Amfexa... Na dat ik dit bij mijn apotheker neergelegd had is er direct een blokkade gezet op deze rotzooi.. Alleen toen? Ik heb heel veel geluk gehad dat mijn behandelend wist dat er nog wel een manier was om terug te gaan op mijn oude medicatie Dexamfetamine. Na het gebuik van Amfexa helaas nog wel blijvende schrik en angstgevoelens.. Dexamfetamine is niet te vergelijken met Amfexa.. Dexamfetamine werkt super bij mij en ben blij dat ik deze medicatie kan blijven gebruiken.

18-02-2021 | Vrouw | 27
ADHD
(..) (Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

28-09-2022 | Vrouw | 29
ADHD
Ik kreeg last van hartkrampen (niet te verwarren met hartkloppingen). Dit komt normaliter volgens mijn arts niet vaak voor. Het stopte echter wel direct na het stoppen met de medicatie. Naast hartkrampen had ik ook last van een droge mond, spierspanning en tandenknarsen. Echter zou ik dat voor lief nemen als ik geen last had van hartkrampen. Het medicijn werkte namelijk [lees meer...]wel heel goed: ik was rustiger in mijn hoofd, kon impulsen (kopen/eten/praten) beter controleren en hield aan het einde dag veel meer energie over omdat (zintuiglijke) prikkels minder hard binnen kwamen. Maar de hartkrampen en ook me vervreemd voelen van mezelf hebben ervoor gezocht dat ik toch gestopt bent. Ik was ook heel gevoelig voor ontwenning hoewel dit meestal niet zo is bij dit medicijn. Hiermee bedoel ik dat toen ik stopte ik gigantische stemmingswisselingen en depressieve gevoelens kreeg.

20-12-2020 | Vrouw | 29
ADHD
Ik slik deze medicatie nu een week, ben aan het opbouwen. In het begin best een opgejaagd gevoel. Maar wat vooral heel extreem is is de nek en rugpijn. In de bijsluiter is er weinig over te vinden maar als ik google zijn er meer met deze klachten. Verhoogde spierspanning. Wat er voor zorgt ik soms niet weet hoe ik moet liggen en of zitten. Herkennen meer mensen dit? Ben be[lees meer...]nieuwd of die vanzelf over gaat. Slik trouwens tentin

06-11-2023 | Vrouw | 30
ADHD
Ik heb vorige week een herhaalrecept opgehaald voor mijn ADHD (dexamfetamine, 5mg). De leverancier is veranderd. Eerst had ik Dexamfetamine via Tentin en nu heb ik dexamfetamine via De Magistrale Bereider (DMB). Dit medicijn werkt voor geen meter. Ik kan me niet focussen en heb constant tintelingen in mijn vingers. Heeft iemand ook slechte ervaringen met de medicatie via D[lees meer...]MB?

21-02-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Ik heb Dexamfetamine gekregen omdat ik niet tegen Ritalin kan. Ik ben begonnen met de laagste dosis en nu zit ik op 2x 5 mg 's ochtends, 2x 5mg 's middags en 1x 5 's rond etenstijd. Ik kan me beter concentreren, voel me over het algemeen ook wat lekkerder in m'n vel (minder somber, nerveus). Ik heb wel een wat drogere mond en kan 's nachts helaas niet echt slapen. Maar gel[lees meer...]ukkig ben ik niet moe verder dus trek ik het (tot nu toe) vrij goed.

22-01-2021 | Vrouw | 33
ADHD
Zeer wienig bijwerkingen, alleen een uurtje na inname naar het toilet doordat mijn darmen gestimuleerd worden. Vergelijkbaar met koffie, niet ernstig. En je voelt de honger minder. Ik dacht dat dit laatste wel mee zou vallen en wil iedereen daar graag alert op maken. Want ik heb gemerkt dat ik toch onbewust minder eet en dan kan ik 'hangry' worden, omdat ik te weinig brand[lees meer...]stof heb. Maar dat voel ik dan niet lichamelijk, ik word alleen een beetje chagrijnig. Dit komt dus niet door het medicijn, maar doordat ik/je te weinig eet. Als ik voldoende eet, heb ik daar geen last van.