Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond verminderde eetlust hartkloppingen moeite met slapen hoofdpijn

12-05-2023 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (40mg)
ADHD
Hoi, Ik begrijp wat je bedoeld. Ik krijg er ook veel energie van, misschien teveel mijn hoofd is inderdaad redelijk rustig. Ik denk na en doe een heel stuk minder impulsief. Echter ben ik vaak geïrriteerd en zeer onrustig. Als ik de medicatie een dag niet heb genomen voel ik me liever en lichamelijk een stuk rustiger. Ik ga me eens afwegen of de medicatie meer voordelen[lees meer...] of nadelen met zich mee brengt. Het grootste voordeel is het gebrek aan honger ik zit eindelijk bijna op een gezond gewicht en me angst om weer bij te komen is groot. Ik heb heel veel paniekaanvallen, hartkloppingen. Het lijkt alsof ik dit half jaar een heel stuk depressiever ben geworden en vraag me af of dit door de medicatie komt.

30-01-2023 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Na methylfenidaat en normale dexamfetamine zei mijn psychiater dat dit misschien fijner voor mij zou zijn. Ik gebruik het alleen tijdens tentamen periodes omdat ik de bijwerkingen haat. Ritalin kickt te hard in voor mij en daar krijg ik ernstige hartkloppingen van en ik word er onrustig van als ik niet weet wat ik moet doen. Elvanse is wel een uitkomst, maar ik geef echt [lees meer...]de voorkeur aan mijn normale gemoedstoestand. Hoe rot het soms ook is om adhd te hebben. De bijwerkingen van alle soorten medicatie wegen zwaarder voor mij! Elvanse werkt naar mijn gevoel wat te lang door, ik moet erg denken aan wanneer ik het inneem, vroeg in de ochtend want anders slaap ik niet ‘s nachts. Ik merk wel de voordelen zoals rustiger in m’n hoofd zijn, maar zonder voel ik me toch het aller fijnst. Studie en huishouden gerelateerd is het niet handig om mijn medicijnen niet te nemen, maar de bijwerkingen zijn vervelender dan een on-opgeruimd huis of me lastig kunnen focussen.

09-01-2023 | Vrouw | 38
lisdexamfetamine (70)
ADD
Hallo, In het verleden heb ik Ritalin, Concerta en dexamfetamine (Amfexa) gebruikt. Allemaal met redelijk tot goed resultaat, maar het raakte erg snel uitgewerkt bij mij en kreeg dan last van rebounds: erg moe zijn, vooral mentaal en daardoor niet goed meer kunnen nadenken/functioneren. Ik ben net gestart met Lisdexamfetamine 70 mg 1x per dag. Dit zou zo'n 13 uur moe[lees meer...]ten werken, maar ik heb het idee dat het bij mij na zo'n 5 á 6 uur is uitgewerkt. Ik ervaar binnen een uur na inname al een piek (rustiger hoofd, lichamelijk energieker) die ongeveer 2,5 uur duurt waarna het geleidelijk afneemt en daarna slaat ineens een zware mentale vermoeidheid toe (rebound?). Het voelt dus als een flinke kopstoot, zowel bij inwerken als uitwerken. Ook voelde ik me warrig, chaotisch en soort van raar/onwerkelijk gevoel. Vandaag de capsule opengemaakt omdat ik het idee heb dar 70 mg ineens teveel is, en eerst de helft daarvan ingenomen met yoghurt. 3 uur later de tweede helft genomen. Ik heb het idee dat het nu langer doorwerkt, het er minder hard 'in klapt' en geen zware rebound. Ik zit nog maar op dag 3 dus het is denk ik nog uitproberen? Zijn er meer mensen die het rare/onwerkelijke gevoel herkennen? Ik word er niet echt bang van, maar vind het vervelend om me zo vreemd te voelen.

26-11-2022 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (70)
ADD
Zijn hier meer mensen die zich door dit medicijn neerslachtig en niet meer blij voelen? Ik vraag mezelf momenteel af of het hierdoor komt.

28-06-2022 | Vrouw | 21
ADD
Na de hele route alle stimulansen te hebben geprobeerd met mislukking, dacht ik met Elvanse het eindstation te hebben bereikt. Niet gedacht dat dit zou betekenen dat dit inderdaad het einde van alle stimulansen zou zijn. Je bedoelt speed in plaats van Elvanse? Dat is het zeker. Nog steeds erge slechte eetlust. En als je slecht eet wordt ik eigenlijk licht psychotisch. Bij [lees meer...]het eten van iets hards, denk ik al gelijk dat m’n tanden zijn gebroken. Voornamelijk onnodig obsessief gedrag. Soms dan werkt het goed, maar vaker slecht dan wel, omdat ik me ook vaker slecht voel. Maakt me erg opgefokt, bijv. In het openbaar wil ik dat de mensen die voor mij lopen sneller lopen, klaar om ruzie met iemand te hebben. < wel subtiel maar erg geïrriteerd. En het is niet handig om zo lang afhankelijk te zijn van zulk spul. Ik merk dat ik niet zonder kan, zie het als een verslaafde bodybuilder zonder anabolen. Volledig vertrouwen in mijn eigen kunnen kwijt. En wanneer ik wil stoppen, ben ik dagen lang vreselijk moe en extreme eetlust. Zo moe dat ik 10 uur moet slapen met een middag dutje van 3 uur. Ik kap met de speed.

28-03-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (60)
ADHD
De jeuk/speldenprikjes zijn herkenbaar. Door deze hinderlijke bijwerking ook gestopt met de Elvanse en weer terug naar de Tentin waarmee ik dit niet had.

19-04-2021 | Vrouw | 49
ADD
Het leek in het begin een wondermiddel. Ik startte met 20 mg, maar dat bleek al snel te weinig dus naar 40mg gegaan. Mijn focus is nu beter, al zou het nog meer verbeterd mogen worden, maar ik heb zelf het gevoel dat 50mg te veel zal zijn. Ik dacht in beginsel eigenlijk nauwelijks last van bijwerkingen te hebben, totdat het me op begon te vallen dat ik tegenwoordig wel [lees meer...]extreem snel vermoeid ben en in ademnood kom als ik een stukje moet fietsen. Het lijkt wel alsof na ong. 100mtr mijn benen al beginnen te verzuren waardoor ik bijna geen kracht meer heb om nog te trappen en krijg het gevoel zowat astmatisch te zijn. Ook een stukje stevig doorlopen is er niet meer bij. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien deze klachten zijn begonnen sinds ik dit medicijn ben gaan gebruiken heb ik het vermoeden dat het daaraan ligt. Benieuwd of iemand ook dit zo ervaart en of het van voorbijgaande aard is.

01-03-2021 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik ben begonnen met Amfexa, wat totaal niet goed viel. Daarna overgestapt naar Methylfenidaat, waar ik ook erge bijwerkingen van kreeg. Ik slik nu sinds een paar weken Elvanse. Ik begon met 30 mg, wat best goed beviel (geen bijwerkingen etc., wel goede focus), maar het gaf nog niet helemaal het gewenste effect. Ik heb nu twee keer 50 mg geslikt, maar ik heb het gevoel juis[lees meer...]t onrustiger te zijn. Ik kan me niet zetten tot taken die ik moet doen, en ben continu bezig met andere dingen. Ik doe een universitaire studie, dus deze effecten helpen niet mee met mijn studievoortgang. Ik kan me echter voorstellen dat ik gewoon moet wennen, en dat dit gevoel later wel weg kan gaan. Hebben meerdere mensen hier last van (gehad)? Of heeft er iemand tips?

24-01-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

09-11-2020 | Vrouw | 28
lisdexamfetamine (50)
ADHD
Sinds enkele weken de diagnose adhd. Gelijk gestart met ritalin, merkte dat ik hierdoor echt goed kon aanpakken en doorpakken: dat is precies wat ik nodig had. Door een toename van mijn klachten lukte dat namelijk niet goed meer, vanwaar ik nu pas hulp heb gezocht (28 jaar). Ritalin gaf echter veel heftige bijwerkingen. Toen overgestapt op lisdexamfetamine, eerst 30 waar[lees meer...] ik erg weinig van merkte. Na 1 week over gegaan op 40mg wat naar mijn inziens redelijk oké werkte, dit was echter tijdens mijn vakantie waarbij ik thuis aan opdrachten moest (wat ook al vette winst is want dit lukte eerder niet). Had met 40mg nog wel steeds een druk hoofd en erge moeite om iets van methodisch werken toe te passen, door een gedachtegang bijv toch weer in een zijpad terecht komen. Sinds vandaag om 50mg en weer aan het werk. Merk echter dat mijn focus niet is wat het moet zijn, ik vergeet dingen en ben niet alert. Moet op mijn werk veel gesprekken voeren en het lukt niet goed dit naderhand te reproduceren. Merk ook dat ik slecht tot de kern kom en wat over mijn worden struikel. Echt een soort van brainfog zoals iemand anders op een forum dat mooi noemde. Heb het idee dat ik daardoor warrig overkom en minder goed te volgen ben. Dit vind ik echt super vervelend en was juist een van de klachten waarom ik hulp ben gaan zoeken (eerder nooit gehad namelijk). Zit midden in een masteropleiding en heb hierdoor moeite om het bij te benen, begin echt gefrustreerd te raken.... Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben bij Elvanse? Gaat dit voorbij? Is het een kwestie van doorbijten? Of als dit na 1 week aanhoud nogmaals vragen voor een ophoging.... omdat iemand herkend dat dit klachten waren bij een te lage dosering.

28-10-2020 | Vrouw | 46
Ademhalingsproblemen
Methyfindaat en lisdexamine allebei benauwdheids klachten. En s avonds bij uitwerking raar gevoel borst. Wie kent dit.

16-10-2020 | Vrouw | 49
lisdexamfetamine (30)
ADD
Diagnose ADD gekregen in december 2019 om m’n 48e! Na gestart te zijn met Methyfendidaat toch overstap naar Amfexa gemaakt, hiervan werd ik bij elke dosering zo hyper dat ik er doodmoe van werd. Dat kwam door de poetsdrang die elke dosering me opleverde. Ook problemen met bloeddruk. Medicatie hiervoor was ook niet direct ideaal. Toen overstap naar Elvanse 20mg 1x pd 1 met [lees meer...]andere bloeddrukverlager. Dit ging tijdje goed maar bleek toch te laag. Sinds 11 aug 2020 verhoogd naar 30mg 1x pd 1, nog steeds met bloeddrukverlager. Gaat goed behalve dat ik 1x per maand een week zeer neerslachtig ben. Bijkomstig probleem is dat ik ook een jong kind heb met adhd waarmee ik dagelijks in de weer ben, we vormen samen een soort Irak Iran in de ochtend uren. Ik twijfel nu of ik moet overstappen naar een ander medicijn. Om goed te kunnen slapen gebruik ik elke avond 5mg melatonine en magnesium tabletten.

12-10-2020 | Vrouw | 51
ADD
Heb een maagverkleining en last van depressies, waarschijnlijk kimt datbdoor de hormonen. Hele leven al, nu in overgang. Hogere dosering werkt daar goed op, alleen heb ik daardoor erg veel bijwerkingen, want het heeft een korte werkingsduur vanwege maagverkleining. Na uiteindelijk op 3x p dag 40 mg nu: 2x 20. Is eigenlijk te weinig, heb snel een overprikkeld hoofd en nog [lees meer...]steeds last van stemmingen voor de menstruatie. Maar is beter dan niets te gebruiken. En meer is ook geen optie, veel te veel bijwekingen, kon niet meer staan door duizelingen en soort van hypo's. Ook veel last vvan ontwenningsverschijnselen, koud, koortsig, hoofdpijn branderige ogen. Hoef nu geen anti depressiva meer.

01-03-2024 | Man | 34
lisdexamfetamine (120mg)
ADHD
Hallo, ben man 34 jaar - ADHD -Pdd-nos -terugkerende depressies Weet niet of het aan mij ligt, maar merk eigenlijk niks van het middel. Overgestapt van kortwerkende- methylfenidaat (4 maal 2 tab Daags) naar dit middel omdat vorig middel niet meer afdoende werkte. Helaas denk ik immuun geworden te zijn na jaren lange trouwe dienst... Heb bijna alles al gehad van[lees meer...] het medicamenten uitgeprobeerd tegen mijn ADHD!!! uit eigen ervaring blijkt Cannabis ook een goed middel tegen mijn 3 Psychische kwalen heb hier eigenlijk nog het meest aan puur natuur. /////RED. Mijnmedicijn.nl : verkorte tekst naar de medische ervaring zelf////

23-01-2024 | Vrouw | 29
ADD
Toen ik op mijn 27ste een nieuwe studie binnen de anesthesie begon, lukte het mij niet meer te functioneren zonder adhd medicatie. Mijn klachten werden dusdanig erg dat ik ‘vastliep’ wanneer ik afgeleid raakte of overprikkeld was. Hierdoor bevroor ik tijdens mijn handelen. Hierna onder behandeling van de psychiater gestart met ritalin. Hier ervaarde ik sterke bijwerkingen [lees meer...]van bij lage dosering zoals een gejaagd gevoel en zweten. Hierna overgestapt op dexamfetamine. De dosering van 2 maal per dag 10mg dexamfetamine bleek effectief te zijn voor mijn ADD klachten alleen ik vergat de medicatie vaak in te nemen. Vandaar ben ik overgestapt op lisdexamfetamine 30 mg Ivm de gebruiksvriendelijkheid van 1x per dag 1 capsule. Dit leek onvoldoende effect waardoor de ADD klachten alleen maar versterkte. De dosering is verhoogd naar 40 mg. Ook deze dosering lijkt voor mijn ADD klachten niet voldoende maar de bijwerkingen ervaar ik wel. Hierdoor wil ik niet hoger in dosering. Naar waarschijnlijkheid zal ik terug gaan naar de dexamfetamine.

22-07-2023 | Man | 53
ADHD
Op Elvanse overgestapt omdat methylfenidaat retard zowel slecht functioneerde (snel uitgewerkt en op een gegeven moment geen positief effect op ADHD meer merkbaar) als vervelende bijwerkingen had (hoge bloeddruk, stemmingswisselingen). Instellen ging van 20 mg, via 30 mg nu naar 40 mg per tablet. Werkt lang, de rebound (vermoeidheid) treedt op 11 à 12 uur na het innemen e[lees meer...]rvan. Werkzaam na 1 à 1 1/2 uur, dat merk ik goed, want dan word ik even een beetje misselijk. Ik word er in mijn hoofd iets rustiger van, maar ook energieker. Ik ben nog steeds beweeglijk en snel afgeleid. Erger nog, na het instellen op 40 mg kreeg ik last van slapeloosheid, ik werd midden in de nacht wakker en kon daarna urenlang niet meer slapen. De amfetamine die in je lichaam opbouwt door Elvanse had ook tot gevolg dat ik me behoorlijk hyper ging voelen, veel energie, maar op een gegeven moment was dat ook op. Ik viel er behoorlijk van af, ik ben de corona-kilo's inmiddels kwijt (van 91 naar 84 kg in een half jaar). Ik merkte ook dat het een soort van verslavend effect had, want vooral in de ochtend, als het medicijn volop werkt, voelde ik me erg prettig. De buitenwereld merkte echter geen verschil, ik was nog steeds snel afgeleid, had zelfs minder aandacht voor de buitenwereld dan voorheen. Nu ben ik het langzaam aan het afbouwen, want in 1x stoppen met Elvanse leidt bij mij tot depressieve gevoelens en redelijk extreme vermoeidheid. Ik wil eens kijken hoe ik me ga voelen zonder medicatie, met de bewustwording van ADHD en alle tools die me tijdens het traject zijn aangereikt op het gebied van planning en emotie-regulatie.