Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond verminderde eetlust hartkloppingen moeite met slapen hoofdpijn

03-10-2023 | Vrouw | 38
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ik ben tijdens mijn burn-out begonnen met duloxitine en elvanse. Tijdens het gebruik van duloxitine zat ik op 100mg elvanse. Dit nam ik in, in 2 dosissen. Bij 1 inname had ik last van overmatig zweten (nog meer dan bij 2 innamen). Na het stoppen met duloxitine werd de werking van de elvanse sterker. Tics, overmatig zweten, niet kunnen stoppen met bezigheden. Ik ben toen ma[lees meer...]ar 90mg in 2 dosissen gegaan. Dit werkte voor een geruime tijd goed. Maar toch nog last van tics, zweten, en drukte/bezig blijven. Begin dit jaar naar 80mg in 2 dosissen gegaan. Wederom op de langere termijn tics, zweterig, drukte. Sinds september op 70mg in 2 dosissen. Tot nu toe zijn de tics en de drukte het bezig blijven verminderd. Zweten bij bezigheden is nog aanwezig. Ik ben benieuwd of het voor de langere termijn ook zo blijft. Het is vooral erg vervelend dat onbekende mensen wat van je moeten vinden, je bent onrustig, je bent druk, wat beweeg je veel, of welke drugs heb je gehad. Verder hielp/helpt het wel goed voor in mijn hoofd het overmatig denken wordt verminderd. En ik heb gewoon nog normale emoties/gevoelens die ik bij metylfenidaat niet had. Dit is wel wat ik zocht gewoon je leuke, enthousiaste, creatieve zelf blijven en niet volledig afgevlakt zijn. In de toekomst wil ik helemaal weer zonder medicijnen maar ik ga rustig afbouwen en kijken of dat kan.

04-08-2023 | Vrouw | 53
lisdexamfetamine
ADHD
Ik ben vorig jaar gediagnosticeerd met Adhd het gecombineerde type. Eerst heb ik Methylfenidaat geprobeerd voor twee maanden. Het deed niks voor me en gaf alleen bijwerkingen zoals nog meer last van mijn emoties, desoriëntatie, duizeligheid en snel boos. Na 2 maanden gestopt en sinds afgelopen mei begonnen met Elvanse. Ik wist niet wat je over kwam. Na 1,5 uur was het inge[lees meer...]werkt en ik dacht heej ik ga mijn balkon eens lekker schoonmaken. Ondanks mijn fibromyalgie en de pijn had ik ineens genoeg initiatief om een iets te doen terwijl ik normaliter best moeilijk in actie te krijgen ben. Elvanse geeft me iets meer ececutiekracht. Daarnaast ben ik altijd bekaf als ik wakker wordt omdat ik mij leven lang al slecht inslaap en doorslaap. Ik neem de Elvanse en na 1,5 uur voel ik me ineens wakker en bij de les. Geweldig! Helaas doet het helemaal niks voor de chaos in mijn hoofd. Mijn gedachten blijven heen en weer springen van het een naar het ander. Wel lijk ik minder snel afgeleid te kunnen worden. Ik help een vriendin wel eens met workshops voor kleine kinderen en het lukte me zowaar om om hulp roepende kinderen 1 voor 1 te helpen zonder daardoor gestresst te raken. Ook doet het middels iets voor mijn emotionaliteit. Ik kan huilbuien in het openbaar nu meer beheersen en ik ben minder snel aangedaan door gebeurtenissen en kan ze iets makkelijker van me afschudden. Ook verlengd het mijn hyperfocus.ik kan ineens uren achter elkaar bezig zijn met een hobby zonder dat ik uitgeput raak. Ook heeft het een positief effect op mijn overgewicht. Tot nu toe iedere maand 1 kilo verloren. Ik eet iets minder en de Elvanse zorgt ervoor dat ik beter gemotiveerd ben voor sport en wandelen. Daarnaast dolempt het mijn pijn van de fibromyalgie. En daar ben ik zo blij mee! Minder pijn betekent voor mij een betere kwaliteit van leven en meer energie, meer kunnen. De pijn treed minder op de voorgrond. Qua rebound merk ik dat de pot op is als ik ineens uitgeput ben. Na een paar uur rust kikker ik wel weer wat op. Ga ik nog lekker zitten het bbyen, tv kijken etc. En lig ik nog pas om 03.00 in bed. En kan het soms nog daarbovenop twee uur duren voordat ik slaap. Dus helaas doet het niks goeds voor mijn slaapproblemen. Ik heb daarnaast weer een QB test gehad om te testen hoe mijn concentratie is. Helaas bleek dat ik nog steeds net zo'n slechte concentratie had als mijn eerste QB test toen ik nog geen medicatie slikte. Vond ik jammer want naar mijn gevoel kon ik mezelf makkelijker concentreren maar bleek dus van niet. Wel bleek dat ik bij de vorige test amper stil zat en bij de nieuwe test bewoog ik wel maar veel minder. Qua bijwerkingen ben ik soms wat gejaagd op mijn borst maar ik weet dat dit geen stress is en het is ook gauw weg Verder is mijn bloeddruk erg gezakt. En dat is vreemd want die hoort juist toe hoger te worden door het gebruik van stimulantia. Vanochtend had ik mijn Elvanse controle bij de psychiater. Mijn bovendruk was 90.onderdruk 57 en pols 60. Voor mij als hoge bloeddruk patiënt vanaf mijn 36e, is dit bizar. Ik slik maar liefst vier soorten bloeddruk medicatie en mijn bloeddruk was zo rond de 120 of 130 met een onderdruk van80 en een pols van 80. Bij alle Elvanse controles was de bloeddruk en pols lager. Ik heb dan ook een afspraak gemaakt met mijn huisarts om te meten en te kijken of we de bloeddruk medicijnen kunnen minderen. Erg onnatuurlijk voor zo'n stresskip als ik. Al met al ben ik blij met Elvanse vanwege de vermindering van mijn lichamelijke pijn, het afvallen, het nieuwe initiatief dat ik heb. Maar nu nog de chaos in mijn hoofd. Ik heb de psychiater gevraagd of ik allicht Elvanse kan combineren met een ander medicijn voor de chaos in mijn hoofd. Na zomertijd pakken we dit op.

17-06-2023 | Vrouw | 48
lisdexamfetamine (80mg)
ADHD
Na eerst bijna elk merk methylfenidaat geprobeerd te hebben waaruit bleek dat het enige merk wat wel werkte zonder teveel bijwerkingen op een dosis van 108mg TEVA was. Maar deze was voor onbepaalde tijd niet meer leverbaar dus moesten we iets anders proberen. Dus over op lis dexamfetamine van elvanse. Begonnen met 20 mg, weinig werking onrustig gevoel en snel boos, erg la[lees meer...]st van rebound. Hogere dosis, ging al beter maar boosheid ging niet weg, ik was denhelentijd boos en klaar om te meppen zeg maar. Bij 40 mg ochtend en 20 mg middag ging het een stuk beter, de boosheid was een stuk minder en de rebound was ook veel minder. Nu zit ik op 60mg in de ochtend en 20 mg in de middag ( samen 80mg, wat iets boven de toegestane hoeveelheid zou zijn, maar de dokter zei, dat maximum is een richtlijn, dat wil niet zeggen dat niemand meer krijgt) Bij de dosis van nu heb ik geen last van boosheid meer, regulatie van emoties is wel minder goed dan bij Teva, maar bij TEVA had ik somsnlast van verhoogde hartslag en wasnik soms wat hyper, bij de Elvanse niet, dat voelt rustiger en normaler. Bij de uitwerking voel ik me nog een beetje moe, maar daar slaap ik heerlijk op, wordt uitgerust wakker en het lukt om mijn huishuiden bij te houden. Ik heb mezelf aangeleerd om op vaste tijden( 3x per dag) te eten wegens mijn diabetes en dat gaat prima. Eindelijk voel ik me voor het eerst in mijn leven ontspannen en kan ik uitkijken naar wat rust in mijn leven en wie weet wat leuke contacten...

12-06-2023 | Vrouw | 34
lisdexamfetamine (60)
ADHD
Sinds april begonnen met Elvanse. Geeft voldoende rust in mijn hoofd en maakt het makkelijker om te concentreren en te wisselen van taak. Ook merk dat mijn emoties beter te handelen zijn, maar dat kan ook door de rust komen. Werkt lang genoeg dat één dosis 's ochtends voldoende is voor de rest van de dag en één van de grootste pluspunten voor mij is dat slapen ook een stuk[lees meer...] beter gaat.

24-05-2023 | Vrouw | 33
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Na wat uitproberen met andere adhd medicatie beland bij Elvanse. In tegenstelling tot andere medicatie ben ik niet snel meer geïrriteerd, ik heb een normaal slaapritme en geen hratkloppingen. Ik neem het MET eten rond 8u in de ochtend, want anders kan het wel zijn dat ik de hele dag niets gegeten heb. De innerlijke rust en het kunnen uitoefenen van 1 ding/taak zonder afgel[lees meer...]eid te worden door andere ding en is iets wat me nog steeds verbaasd. Ik let minder op prikkels van buitenaf als ik met iets bezig ben, kan sociale interacties beter aan. Daar waar ik eerst alle sociale interactie uit de weg ging door overprikkeling en irritatie, kan ik nu meer verdragen als andere tege me praten ookal is het niet iets wa me bv. Interesseerde haha! Lichamelijk ook veel rustiger, maar tegelijkertijd wel actiever. Ik "zoef" niet meer van hier naar daar, maar ik heb ook geen adhd paralyse meer waardoor ik meer ga wandelen etc. Al bij al, supper gelukkig. Het mannetje in mijn brain die opdrachten geeft, geeft ze nu lekker in volgorde door met Alle instructies en niet 100 tegelijkertijd. Enige domper vind ik de extreme comedown, ik kan niet bv. Beslissen om in het weekend te stoppen want de comedown maakt me zo moe dat ik hele dagen zou slapen. Dus best wel verslavend voor je hersenen. Maar dat neem ik er eerlijk graag bij aangezien ik me nog NOOIT zo goed heb gevoeld.

27-04-2023 | Vrouw | 46
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik ben op mijn 46e gediagnosticeerd. Ondanks dat er bij ons meerdere familieleden zijn die adhd hebben (waarschijnlijk ook mijn eigen moeder maar die is niet gediagnosticeerd) ben ik pas naar mijzelf gaan kijken nadat de juffrouw van mijn jongste vermoeden had dat hij adhd heeft. Die is nog te jong (6) om te worden gediagnosticeerd maar gezien het erfelijk component dacht [lees meer...]ik misschien moet ik mezelf maar eens laten onderzoeken, ook had ik het er wel eens met mijn zus overgehad die zelf vermoedde dat ze ADD heeft. Ondanks dat er dus meerdere familieleden adhd hebben was het toch best heftig om de diagnose te krijgen vooral ook omdat ik niet de klassieke symptomen heb die bij adhd horen, blijkbaar zien deze er bij vrouwen ook anders uit. Door de diagnose zijn er bij mij wel veel puzzelstukjes op zijn plek gevallen maar het is echt een (rouw)proces geweest. Ook vermoedt ik dat mijn oudste dochter het ook heeft omdat ik veel van mezelf in haar terugzie qua gedrag, zij staat inmiddels op de wachtlijst voor een diagnose. Ik ben in december gediagnosticeerd en onder begeleiding van Adhdcentraal begonnen met medicijnen. Ik moet zeggen dat ik het een pittig traject vind. Van alle medicijnen (dexamfetamine en nitrofurantione) kreeg ik veel last van bijwerkingen zoals hoofdpijn, droge mond, hartkloppingen, slapeloosheid en ga zo maar door) inmiddels zit ik op 30 mg elvanse en hier heb ik minimaal last van (beetje droge mond en wanneer hij begint te werken kan ik me soms wat onrustig voelen maar dit zakt vrij snel ook merk ik dat het wat langer duurt voordat ik moe wordt waardoor ik later in slaap val). Toch van alle medicatie die ik heb geprobeerd voel ik mij hier het beste bij. Ik neem ze niet elke dag maar wanneer ik het gevoel heb dat ik me goed wil kunnen concentreren zeker. Ik wens iedereen succes met het vinden van de juiste medicatie en onthoudt dat er ook een leven voor de medicatie was mochten de bijwerkingen niet houdbaar zijn. Je hebt niets nodig, je kiest ervoor wanneer het jou uitkomt en anders maar niet. :-)

24-04-2023 | Man | 30
lisdexamfetamine (40mg)
ADD
Elvanse gaan slikken na aanhoudende concentratieproblemen en terugkerende depressieve klachten. Jaren lang Ritalin geslikt, maar hier kreeg ik na 2+ jaar te veel last van bijwerkingen (afvallen, misselijk, slecht slapen, hoofdpijn, kaakklemmen, hartkloppingen). Andere medicatie ook geprobeerd, maar hadden niet het gewenste effect. Elvanse werkt voor mij nu prima in lag[lees meer...]e dosis i.c.m. anti depressiva. Weinig bijwerkingen en verbeterde concentratie.

16-04-2023 | Man | 44
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Ritalin merk ik vrij sterk, een lage dosering al en voel me er sociaal gezien raar door, wat bang en onhandig. Dat laatste heb ik hier ook heel sterk door. Ik gebruik het nu 4 dagen en heb twee "sociale situaties" meegemaakt die ik echt als heel erg vervelend heb ervaren. Ik wist me in het contact met mensen waar ik een beetje joviaal tegen deed na hun reactie daarop, die [lees meer...]me wat verraste, totaal geen houding te geven, wat bij mij voor een vreselijk schaamte gevoel zorgde en ik echt als heel erg naar ervoer. Zonder dit spul zou ik dat nooit zo gevoeld hebben en red ik me sociaal gezien juist heel goed. Daarna heb ik er vele uren over nagedacht, soms gehuild, en kon ik het niet loslaten.

20-03-2023 | Man | 24
lisdexamfetamine (40)
Autisme
Reden van gebruik vermoeding add met diagnose autisme. Kort geleden is bekend geworden dat dexamphetamine/lisdexamphetamine kan helpen bij overprikkeling door autisme. Een diagnose add kost veel tijd en geld. Daarom heeft mijn psychiater besloten, op mijn verzoek, om lisdexamphetamine (elvanse) voor te schrijven. Start 30mg. Effectief voelt een beetje als modafinil maar d[lees meer...]an toch anders. Verhoogt naar 40mg en ik voel me rustig. Het gekke is, is dat ik niet onrustig voordat de behandeling begon. Mijn psychiater zei dat het waarschijnlijk komt doordat je minder gevoelig bent voor prikkels van je autisme doordat lisdexamphetamine mij een beetje dempt. Goed nieuws want ik zou andere effecten ervaren als ik geen add zou hebben namelijk een uplifting gevoel, soort euforie achtig. Maar niets van dat. Ik ervaar 0 bijwerkingen. 1 dingetje: af en toe voel ik mij social awkward niet anti-sociaal gelukkig maar thats it. Concentreren gaat beter en langer, voel me goed. Alleen ik kan nog wel extra focus gebruiken voor het leren. Daarom ga ik voorstellen om 1x per dag dexamphetamine van 10mg erbij te nemen puur voor het studeren. Mijn kamer is better, voel me beter, kan me beter concentreren ben minder impulsief. Ja dit middel is voor mij gemaakt

07-02-2023 | Vrouw | 22
lisdexamfetamine (20)

28-10-2022 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (60)
ADHD
Na verschillende soorten medicatie uitgeprobeerd te hebben, uiteindelijk bij elvanse gekomen. Ik neem in de ochtend gelijk bij het wakker worden 60mg en dan nog 1x in de middag 10mg dexamfetamine Dit bevalt erg goed. Gehele dag een fijne focus, minder in mijzelf gekeerd en ik kan fatsoenlijk werk verzetten. Einde van de dag wel een inkakmoment maar niet zo heftig dat ik [lees meer...]niks meer kan doen. Dat had ik bij methylfenidaat wel heel erg, daar kreeg ik een heel maar down gevoel ook bij. Dat heb ik nu allemaal niet.

14-10-2022 | Man | 35
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Meerdere medicijnen geprobeerd sinds mijn diagnose vorige jaar. Van concerta kreeg ik enorme focus, maar anti sociaal en last van andere bijwerkingen. Overgestapt op elvanse ruim een maand geleden. Het was en is nog steeds zoeken naar de juiste dosering. Ik begon met 60mg maar dat was te veel. Daarna 30mg in de ochtend en dat werkte beter. Het werkt wel snel uit, na z[lees meer...]o'n 6-7 uur na inname sochtends. Ik neem nu 2 doseringen per dag, een sochtends en een vroeg in de middag. Dit werkt goed ik heb focus over de hele werkdag. Savonds als het uitwerkt wel een dip. Bijwerkingen, zeker in vergelijking met concerta, zijn zeer mild: af en toe koude handen en voeten. Daarnaast had ik spanning op borst en savonds in kaken, maar dat kwam vooral door de combinatie van dex en caffeine. Ik neem nu l-theanine in de ochtend en beperk het tot Max. 1 koffie per dag (wel lastig als koffieverslaafde) en sindsdien geen last meer van.

20-09-2022 | Vrouw | 32
lisdexamfetamine (30mg)
ADD

20-08-2022 | Man | 22
lisdexamfetamine (110)
ADHD
Ik gebruik al sinds mn 8ste medicatie voor adhd, dit begon met ritalin waar ik veel last van de rebound had. Daarna concerta waardoor ik me niet mezelf voelde en mn sex drive ook minder werd. Met de lisdedexamfetamine heb ik bijna geen last van een rebound. En mn sexdrive is weer zoals normaal. Dit medicijn helpt mij met focusen en minder impulsief te reageren of dingen te[lees meer...]doen.

24-07-2022 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Ik ben sinds 2017 2x gediagnosticeerd met adhd, omdat ik zelf tegen problemen aanliep in mijn dagelijkse functioneren. Op school kon ik nauwelijks docenten volgen en informatie opslaan. Ik maakte geen aantekeningen en als ik die maakte, was het enorm rommelig waar ik uiteindelijk niks mee deed. Over het algemeen was ik erg prikkelbaar en had nog moeite om emoties te regule[lees meer...]ren. Ik ging vaak in discussie waarbij ik snel vergat waar het überhaupt over ging en waarom ik zo kwaad werd. Begrijpen ging heel lastig, maar ook mezelf laten horen op een rustige manier. Ik ervaarde enorm emoties en gedachtes tegelijkertijd, waardoor ik aan het einde van de dag mezelf moest isoleren om tot rust te kunnen komen. Dat was natuurlijk tijdelijk want je hebt geen controle over hoe je brein werkt en moet telkens twee keer zoveel moeite doen dan andere mensen om ‘normaal’ te zijn. Ik heb 3 keer medicatie geprobeerd. Hielp niks. Ik heb milde voor van Tourette, deze verergerde best veel. Zelf ben ik best dun, heb een bmi van 16.5. Daarom slaat medicatie ook niet goed aan en ervaarde ik veel bijwerkingen. Ik heb het over dexamfetamine en methylfenidaat. Sinds 3,5 maanden gebruik ik Elvanse, die ik alleen op verzoek kreeg. Tot mijn verbazing werkt deze medicatie best goed. Mijn tics zijn heel weinig. Ik denk nu vlotter en begrijp sneller. Mijn hoofd is minder vol met onnodige gedachtes, die spelen nog af op de achtergrond, maar kan ze wel makkelijker negeren. Ik heb meer controle over mijzelf. Ook ben ik minder gevoelig geworden. Bij zelfde problemen reageer ik heel kalm en ik besef dat ik eerst probeer te begrijpen voordat ik reageer. Met school opdrachten gaat het ook veel beter. Al let ik nog steeds niet goed op, ik kan veel beter prioriteiten stellen en voordat ik telaat ben, mijn zaken voor elkaar brengen. Bijv. Aantekeningen van een ander vragen voordat ik starks in tijdsnood kom te zitten. Ik onthoud ook veel beter, dat is vooral fijn wanneer ik in gesprek ben met iemand. Ik voel me aanwezig en dat maakt me mentaal ook sterker. Negatieve kant is dat ik al dun was en nu 3 kilo ben afgevallen en niet voldoende slaap. Normaal kan ik 12 uur doorslapen, maar nu wordt ik na 6 à 7 uur wakker. Opzich geen probleem, maar met school of werk is dat minder fijn.

03-07-2022 | Man | 34
lisdexamfetamine (70)
ADHD
ADHD - Borderline - OCD - Angst Neem het regelmatig in. Bij onregelmatigheid zal de medicatie spiegel in de war raken waardoor het hele ritme uit balans zal raken. Structuur is aanbevolen.